slechts een deel van de tekst gebruiken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Tim Ouwerkerk

Tim Ouwerkerk

02/05/2012 16:30:40
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

ik ben bezig met een website die media files opslaat, en nu heb ik bij het uploaden van de media file een textarea waar je dus een omschrijving kan opgeven, die dan in de database word opgeslagen.

maar nu wil ik dus bij het tonen van de media file in een lijst niet de gehele omschrijving gebruiker maar slechts een deel 35 karakters bijvoorbeeld.
hoe doe ik dit? ik weet wel dat er een optie bestaat om een string in array vorm op te vragen als bijvoorbeeld:
$tekst = hallo;
echo $tekst[0] - output = h
nu vraag ik me dus af of ik de eerste 35 karakters kon weergeven met soortgelijk iets?

alvast bedankt,

Mvg Tim.
Gewijzigd op 02/05/2012 16:31:10 door Tim Ouwerkerk
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 16:47:36
 
Jurgen B

Jurgen B

02/05/2012 16:33:18
Quote Anchor link
substr($tekst, 0, 3) print de eerste 3 tekens van 'hallo', dus 'hal'. Zie ook http://php.net/manual/en/function.substr.php
 
Erwin H

Erwin H

02/05/2012 16:39:58
Quote Anchor link
Of je kan het op eenzelfde manier al uit de database halen:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/string-functions.html#function_substring

Op zich ben ik persoonlijk een voorstander van php (omdat ik de database niet wil laten bepalen hoe content op mijn site terecht komt), maar als je echt grote lappen text hebt en er maar heel weinig van nodig hebt is het ook weer zonde om wel alles uit de DB te halen. Net wat je wilt dus.
 
- Mark -

- Mark -

02/05/2012 16:46:55
Quote Anchor link
LET OP! Onderstaande dient alleen als voorbeeld om uit te leggen hoe je de tekst had kunnen weergeven als je de string als een array benaderd. De oplossing van Jurgen en Erwin is waarnaar je moet kijken voor de oplossing.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<?php

    #| Settings :: de tekst die we willen inkorten.

        $tekst = 'Hallo';


    #| Controleren of we de tekst moeten in korten ja of nee.

        if(strlen($tekst) > 35){
        
        #| De teksts is te lang dus we geven alleen de eerste 35 tekens weer.
        
            for($i = 0; $i < 35; $i++){
            
                echo $tekst[$i];
            }
        }

        else{
        
        #| De tekst is korter dan 35 tekens dus we kunnen hem gewoon weer geven.
        
            echo $tekst;
        }


?>
 
Tim Ouwerkerk

Tim Ouwerkerk

02/05/2012 17:11:23
Quote Anchor link
bedankt allemaal, het werkt zoals verwacht :)

@jurgen dit was inderdaad de functie waar ik naam opzoek was, en het werkt top.

@erwin bedankt, ik gebruik inderdaad ook liever de PHP functie.

@mark - ik had inderdaad ook al zoiets in mijn hoofd, maar ik wist dat er een functie evoor moest zijn, wist alleen niet welke.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.