sql probleem....

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Hermes Trismegistus

Hermes Trismegistus

19/10/2010 20:33:39
Quote Anchor link
Beste mensen,

Ik ben nog maar een beginnend php programmeur, en loop tegen een probleem op waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden.

Voor het eerst werk ik daadwerkelijk met functies, en ik probeer daarom nu mijn nieuwsberichten met een functie uit de database te lezen, echter doe ik waarschijnlijk iets niet goed. De foutmelding die ik krijg luid als volgt:

Notice: Undefined variable: result in C:\Documents and Settings\Appie\Mijn documenten\wamp\www\final2\mysql_functies.php on line 46

Warning: mysql_free_result() expects parameter 1 to be resource, null given in C:\Documents and Settings\Appie\Mijn documenten\wamp\www\final2\mysql_functies.php on line 46

Hier volgt de code van de functie die ik gebruik:

// sqlGetRows : Return the query result.
function sqlGetRows($query) {
$returnval = array();

$resource = mysql_query($query);

if ($resource) {
while($result = mysql_fetch_assoc($resource)) {
$returnval[] = $result;
}
}

mysql_free_result($result);

return $returnval;
}

Ik ben nu al 2 dagen aan het klooien en ik kom niet van de bovenstaande foutmelding af, dus wie weet kan iemand van jullie zeggen wat ik precies verkeerd doe...

Alvast Hartelijk Dank,
Hermes.
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 23:41:32
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

19/10/2010 20:37:25
Quote Anchor link
mysql_free_result($result); binnen je whileloop.
 
Noppes Homeland

Noppes Homeland

19/10/2010 20:43:28
Quote Anchor link
Je vergeet een essientieel iets, dat binnen de functie niet bekend is dat je mysql_connect gedaan hebt.

en zorg er voor dat je je code kunt debuggen, dan kan je tenminste zien of de queries die aan de functie gevoerd worden ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.


Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
if ($resource === false)
   // schrijf naar een logfile of toon op het scherm
   echo mysql_error().'<br />'.$query;
}

else {
   while($result = mysql_fetch_assoc($resource)) {
   $returnval[] = $result;
}

?>




Maar kijk vooral nog eens goed naar:
http://www.php.net/mysql_free_result

Aar anoniem op 19/10/2010 20:37:25:
mysql_free_result($result); binnen je whileloop.


Je moet het niet bonter maken dan dat het al is, dan flikker je al na de eerste fetch je resultset de biettenbak in.
Gewijzigd op 19/10/2010 20:45:50 door Noppes Homeland
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.