SQL

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Siep de Veer

siep de Veer

21/12/2012 12:32:53
Quote Anchor link
ik ben voor school bezig aan een verslag over sql en van mijn leraar moest ik alternatieve zoeken en daar de overeenkomsten en verschillen van.
maar ik ben een beetje op internet aan het kijken maar ik kan niks vinden weet iemand of er nog andere database talen bestaan?
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 15:05:56
 
Bart V B

Bart V B

21/12/2012 12:56:15
Quote Anchor link
Uit de oude schoenendoos: Kaartenbak van windows 3.1 :)
nee, even zonder gekheid, moet je verschillende databases zoals: mysql, postgres, mssql, firebird vergelijken of moet je echt een alternatief gaan zoeken voor een database?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/12/2012 12:56:54
Quote Anchor link
SQL is een redelijk gestandariseerde taal om met databases te praten. Vele databases maken hiervan gebruik, als dan is de syntax en de gebruikte functies in sommige gevallen anders.

Bedoel je overigens niet verschillende soorten databases? Dan moet je niet in de richting van SQL zoeken, maar MySQL, Oracle, noSQL, SQLlite, Access, MSsql, Postgresql kijken. Een kleine hand vol, maar er is nog veel meer te zoeken.

@Bart: Nostalgie:
Afbeelding
Gewijzigd op 21/12/2012 12:58:16 door - Ariën -
 
- Mark -

- Mark -

21/12/2012 12:58:43
Quote Anchor link
Je zult wel in het Nederlands gezocht hebben? Het beste kun je zoiets in het Engels doen. Op bijvoorbeeld wikipedia staat een hoop info en verwijzingen.

http://en.wikipedia.org/wiki/SQL
 
Frank WD

Frank WD

21/12/2012 12:58:47
Quote Anchor link
Ja die zijn er wel:

- MYSQL / Is veel gebruikte DB.
- PDO / Ik hoor vele geluiden dat PDO het beste zou zijn voor database gebruik.
- MYSQLI / Als er MYSQL gekozen word, word er op het forum aangeraden om dan MYSQLI te gebruiken.

De keuze die je zelf maakt in gebruik is meer persoonlijk dan een standaard.
 
Bart V B

Bart V B

21/12/2012 13:01:42
Quote Anchor link
@Aar: wat waren we toen nog jong :)

Frank, dat zijn de opties om een database te connecten.
Volgens mij bedoeld de TS helemaal iets anders. ;)
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

21/12/2012 13:02:28
Quote Anchor link
Pdo en mysqli zijn extensies van PHP, dit zijn dus geen database soorten.
 
Siep de Veer

siep de Veer

21/12/2012 13:23:39
Quote Anchor link
ik doe het echt over de taal SQL
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/12/2012 13:27:48
Quote Anchor link
Dan kan je het best kijken naar verschillende soorten databases en databanken, en dan uitzoeken op wat voor manier hun werken. De Cardfile is al een mooi nostalgisch voorbeeld om te noemen.

We kunnen we een rits opnoemen, maar uiteindelijk is het wel jouw opdracht van je leraar. Dus een goede tip: Kijk eens naar 'database' op Wikipedia.
Gewijzigd op 21/12/2012 13:28:20 door - Ariën -
 
No One

No One

21/12/2012 13:27:53
Quote Anchor link
@siep, dan moet je wel het lijstje afgaan van de verschillende databases, want de meeste databases hebben hier en daar hun eigen syntax. zo heeft MSSQL geen LIMIT maar werkt met TOP: SELECT TOP 10 * FROM table
 
Siep de Veer

siep de Veer

21/12/2012 13:32:38
Quote Anchor link
en ik heb een vermoeden dat ik het gevonden heb namelijk:
SBA/SBQL
maar wat zijn dan verschillen en overeenkomsten tussen
SQL / SBA / SBQL

Toevoeging op 21/12/2012 14:07:35:

iemand een idee??
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

21/12/2012 16:34:18
Quote Anchor link
Als ik kritisch zou zijn, zou ik me afvragen wat voor zin het heeft om te zoeken naar alternatieven voor iets wat eigenlijk zo'n beetje de standaard is in de database wereld. Er bestaat zelfs een standaard voor de SQL.
Maar in dit artikel kan je aardig wat alternatieven vinden.
Wat betreft de verschillen en overeenkomsten daartussen weten wij (ik in ieder geval) net zoveel als jou, dus dat wordt wat graafwerk ;-)

@Henze,
Je hebt gelijk. alhoewel TOP alleen een vervanging voor LIMIT is als je de eerste x rijen wilt krijgen, anders zal je NUM_ROWS moeten gebruiken.
 
No One

No One

21/12/2012 16:38:55
Quote Anchor link
@Ger dank je..weer wat geleerd :)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.