[taal] doorgifte en doorgave

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/11/2015 13:41:46
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Ik vraag me 2 dingen af.

1) Is het woord "doorgave" (zoals in "doorgave meterstanden") een bestaand correct Nederlands woord?

2) Zo ja, is er dan een verschil tussen doorgifte en doorgave?

Iemand die dit weet toevallig?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 04:40:30
 
Ivo P

Ivo P

30/11/2015 13:59:25
Quote Anchor link
http://woordenlijst.org/#/?q=doorgifte
>> resultaat


http://woordenlijst.org/#/?q=doorgave
>> geen resultaat.

dus volgens groene boekje dan.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

30/11/2015 14:04:59
Quote Anchor link
alternatief: opgaaf/opgave
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/11/2015 14:05:57
Quote Anchor link
Thanks Ivo. In Google kom ik wel een enkele keer "doorgave meterstanden" tegen, dus vandaar mijn twijfel. Maar "doorgave" zal dan inderdaad wel onjuist zijn (hoewel het best acceptabel klinkt).

Toevoeging op 30/11/2015 14:07:37:

@Thomas: thanks. Dat is alleen net een iets andere betekenis. Mij gaat het om de variant waarin iemand (een bedrijf) informatie doorgeeft aan een ander (bedrijf). Dan praat je over een doorgifte van iets.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

30/11/2015 14:20:12
Quote Anchor link
Dat is inderdaad verwarrend:

• Bij opgeven is het een opgave en geen ‘opgifte’.
• Bij aangeven is het een aangifte en geen ‘aangave’.

En bij geven is het een gift, geen ‘gave’. ;-)

De driedelige Dikke noemt ze geen van beide. Ik zou ze persoonlijk ook niet gebruiken: niet ‘de doorgifte van uw meterstanden’ maar het doorgeven van uw meterstanden. Of eventueel: de opgave van uw meterstanden.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/11/2015 15:23:08
Quote Anchor link
Het is voor een persoonlijk iets waar ik even een naampje aan wilde geven, en zo ontstond ineens de verwarring. Ik zoek bij voorkeur een zelfstandig naamwoord, dus ik denk dat ik dan toch maar voor doorgifte ga. Maar wel vaag ... raar woord :) Om het juiste woord te vinden is soms een hele opgifte ... pardon, opgave.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.