Uitlezen met date

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Mitch

Mitch

12/04/2009 21:33:00
Quote Anchor link
hallo,

Ik wil graag het volgende, maar ik weet niet precies hoe ik het aan moet pakken.

ik wil als er een nieuw persoon word toegevoegd dat er NIEUW achter komt of een plaatje.
Dat wil ik alleen de eerste week hebben dat hij nieuw is.

Ik weet dat ik dan een date moet invoegen.
date("d-m-Y")

dus ik ben van plan dat hij gaat kijken of de date al een weken oud is, zo ja dan is het een 0. is het nog binnen een week of een week, dan komt er een 1 uit.

Maar hoe kan ik zo iets doen?
Alvast bedankt!
Greets Mitch
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mitch
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 09:09:17
 
Roel H

Roel H

12/04/2009 21:37:00
Quote Anchor link
Je kunt dan toch tijden met elkaar vergelijken en een week uitrekenen?
 
Mitch

Mitch

12/04/2009 21:39:00
Quote Anchor link
Ik zat er juist aan te denken om het uit telezen via een SQL
 
Joren de Wit

Joren de Wit

12/04/2009 22:49:00
Quote Anchor link
Mitch schreef op 12.04.2009 21:33:
Ik weet dat ik dan een date moet invoegen.
date("d-m-Y")

Mitch schreef op 12.04.2009 21:39:
Ik zat er juist aan te denken om het uit telezen via een SQL

Deze twee dingen zijn al ontzettend tegenstrijdig. Als je een datum in de database wilt gebruiken, zul je altijd het formaat yyyy-mm-dd aan moeten houden!

Verder is het werken met data en tijden in de database heel eenvoudig. In jouw geval zou je tijdens het ophalen van de gegevens kunnen bepalen of de gebruiker nieuw is of niet:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
SELECT
  username,
  CASE WHEN NOW() - INTERVAL 1 WEEK < reg_date
    THEN 1
    ELSE 0
  END AS nieuw
FROM
  tabelnaam

In de resultaat set zal het gegeven 'nieuw' met de waarde 1 aangeven dat de registratiedatum (reg_date) van een gebruiker minder dan een week geleden is en de gebruiker dus nieuw is. In het andere geval zal 'nieuw' 0 zijn.

Het is een kwestie van werken met data en tijden in een database. Voorwaarde is dus wel dat je het juiste datatype (DATE of DATETIME) en het juiste formaat gebruikt. Meer informatie vind je in de verschillende handleidingen.
 
Jesper Diovo

Jesper Diovo

12/04/2009 23:21:00
Quote Anchor link
Weet je, ik begin me steeds meer af te vragen of jij wil geschapen bent voor het programmeren danwel het logisch denken. Je hebt inmiddels al zoveel topics - aan de ene kant positief, je moet vragen stellen, maar aan de andere kant niet zo -, het lijkt er op alsof je ons het meeste werk laat doen. Je komt zelf even in de problemen van "Shit, nu moet ik logisch na gaan denken, effe vragen op PHPhulp..". Dat is ook weer niet de bedoeling, hè..

Logisch denken == programmeren. Je moet de logica begrijpen en snappen om goed te kunnen programmeren, en je kunt dan niet eeuwig jouw logica op laten rakelen door anderen. Je hebt inmiddels wel genoeg ervaring met allerlei functionaliteiten en zal onderhand toch moeten snappen hoe dit soort dingen opgelost moeten worden.

Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar er moet een moment komen dat je stopt met het overtollige vragen-stellen, en begint aan het vragen-beantwoorden. De vraag is nu of dat punt er ooit komt, en dus of je wel geschikt bent een goede programmeur danwel ICT'er (zie onderschrift) te worden.
 
Emmanuel Delay

Emmanuel Delay

13/04/2009 03:22:00
Quote Anchor link
Het antwoord op al je vragen zal je hier vinden.

http://phphulp.nl/php/tutorials/3/519/
 
Mitch

Mitch

13/04/2009 12:44:00
Quote Anchor link
@jezpur,

Alles wat ik nu weet is dankzij PHPhulp.
ik heb geen boeken of tuts gevolgd.

maar waar maak jij je druk om?
je kan het ook zo bekijken,
laat die jonge lekker zn gangetje gaan en misschien steekt hij er nog wat van op.

want dat doe ik ook.
alles wat ik nu kan heb ik van phphulp geleerd.

waarom ik zoveel topics heb?
Ik stel mijn vraag gewoon,
wat kan mij het scheelen of ik nou 10000 topics of 10 topics heb.

ik vind het fijner om een topic aan te maken zodat ik gewoon mijn vraag kan stellen en indien sugesties komen om daar wat mee tedoen,

en ik vind het ook altijd fijn dat er tuts worden gestuurd zo als Emmanuel Delay doet.

In iedergeval bedankt!
ik ga het even door nemen.
Want het is uiteindelijk de bedoeling dat ik het uit mijn hoofd kan :)

Groetjes Mitch
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.