Update tabel uit berekening
Hoi,
Ik probeer een tabel bij te werken zonder succes.
Ik krijg steeds de fout: #1093 - You can't specify target table 's1' for update in FROM clause.
Ook al met een join geprobeerd maar ik raak er niet uit wijs :(
s1.id_toernooi=37 word via PHP opgebouwd
velden
grafischevolgorde==>float
id==>int
id_toernooi==>int
elo varchar(5)
De if is om uniekere resultaten te hebben indien er geen elo opgegeven is.
Hoe kan ik dit oplossen?
Jan
Ik probeer een tabel bij te werken zonder succes.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
update
trn_spelers s1
set s1.grafischevolgorde=
(select
FIND_IN_SET(if(s1.elo<>"",s1.elo,-s1.id), (
SELECT GROUP_CONCAT(if(elo<>"",elo,-id)
ORDER BY
if(elo<>"",elo,-id) DESC
) rang
FROM trn_spelers
where
id_toernooi=s1.id_toernooi)) r
from
trn_spelers s1
left join
trn_spelers s2
on s1.id=s2.id
where
s1.id_toernooi=37)
where
s1.id_toernooi=37
trn_spelers s1
set s1.grafischevolgorde=
(select
FIND_IN_SET(if(s1.elo<>"",s1.elo,-s1.id), (
SELECT GROUP_CONCAT(if(elo<>"",elo,-id)
ORDER BY
if(elo<>"",elo,-id) DESC
) rang
FROM trn_spelers
where
id_toernooi=s1.id_toernooi)) r
from
trn_spelers s1
left join
trn_spelers s2
on s1.id=s2.id
where
s1.id_toernooi=37)
where
s1.id_toernooi=37
Ik krijg steeds de fout: #1093 - You can't specify target table 's1' for update in FROM clause.
Ook al met een join geprobeerd maar ik raak er niet uit wijs :(
s1.id_toernooi=37 word via PHP opgebouwd
velden
grafischevolgorde==>float
id==>int
id_toernooi==>int
elo varchar(5)
De if is om uniekere resultaten te hebben indien er geen elo opgegeven is.
Hoe kan ik dit oplossen?
Jan
Bouw eenvoudigere queries en zet alles in een transactie? Aangenomen dat je een database engine hebt die dat ondersteunt (InnoDB).
Ook lijkt het alsof e.e.a. niet helemaal uitgenormaliseerd/gestructureerd is. Mogelijk kun je daar ook nog winst pakken, het ziet er nu naar uit dat data min of meer geëncodeerd staat opgeslagen in kolommen?
Ook lijkt het alsof e.e.a. niet helemaal uitgenormaliseerd/gestructureerd is. Mogelijk kun je daar ook nog winst pakken, het ziet er nu naar uit dat data min of meer geëncodeerd staat opgeslagen in kolommen?
Gewijzigd op 30/04/2019 17:09:53 door Thomas van den Heuvel
Dit is het mutating table probleem: je kan tabel trn_spelers niet updaten en tegelijkertijd selecteren in de from clause uit deze trn_spelers. Dit weigert vrijwel elk RDBMS gewoon omdat de kans bestaat dat je iets update dat in de select geselecteerd is wat dan weer de selectie ongeldig kan maken.
De foutmelding is daarin heel duidelijk: You can't specify target table trn_spelers for update in FROM clause.
Ik heb voor de duidelijkheid s1 even veranderd in trn_spelers want dat is wat er bedoeld wordt.
De foutmelding is daarin heel duidelijk: You can't specify target table trn_spelers for update in FROM clause.
Ik heb voor de duidelijkheid s1 even veranderd in trn_spelers want dat is wat er bedoeld wordt.
Gewijzigd op 01/05/2019 20:57:13 door Aad B
En de enige manier om te garanderen dat de geSELECTeerde gegevens niet wijzigen (of liever gezegd, de enige manier om te garanderen dat jouw huidige batch queries de enige partij is die records kan wijzigen (write lock)) is SELECT ... FOR UPDATE binnen een transactie.
Thomas van den Heuvel op 30/04/2019 16:05:47:
Waaruit leid je dit af?
De tabel bevat alle verplichte info van de spelers 14 kolommen en 1 kolom "opmerking". Voor 1 kolom maak ik geen extra tabel :)
@Aad B: Sommige sites schrijven een oplossing welke ik dus niet werkende kreeg.
Ik heb het probleem opgelost via javascript.
Beiden bedankt om mee te denken.
Thomas van den Heuvel op 01/05/2019 22:45:27:
En de enige manier om te garanderen dat de geSELECTeerde gegevens niet wijzigen (of liever gezegd, de enige manier om te garanderen dat jouw huidige batch queries de enige partij is die records kan wijzigen (write lock)) is SELECT ... FOR UPDATE binnen een transactie.
Ook dan lukt het je niet en krijg je de foutmelding: You can't specify target table for update in FROM clause. Je kan eenvoudig niet de target table ook nog eens in de FROM clause gebruiken. Ook niet in transacties. Elke SQL engine weigert dat. MySQL, Oracle, MicrosoftSQL, MariaDB maakt niet uit.
Onderstaand wordt wel een aardige oplossing geboden:http://logic.edchen.org/how-to-resolve-error-1093-hy000-you-cant-specify-target-table-xxxx-for-update-in-from-clause/
Maak een temporary table die aan het einde van de transactie automatisch wordt verwijderd.
enne "Ik heb het probleem opgelost via javascript." Hoe doe je dat? javascript draait in de browser, oplossen je data naar de client halen en dan verwerken?
Gewijzigd op 02/05/2019 11:10:39 door John D
Hier oplossingen die werken.
https://7php.com/mysql-update-select-statement-1093/
Solution 1 toegepast in mijn knopenwinkel middels een procedure :
Die kan je dan met een CALL oproepen met een + of - waarde :
https://7php.com/mysql-update-select-statement-1093/
Solution 1 toegepast in mijn knopenwinkel middels een procedure :
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
CREATE PROCEDURE `Pennies`(IN `Rekening` smallint(12), IN `Pennies` bigint(12))
UPDATE
account p1,
(
SELECT
( sp.amount_pennies + Pennies ) AS new_pennies
FROM
account sp
WHERE
acct_num = Rekening
) AS p2
SET
p1.amount_pennies = p2.new_pennies
WHERE
acct_num = Rekening;
UPDATE
account p1,
(
SELECT
( sp.amount_pennies + Pennies ) AS new_pennies
FROM
account sp
WHERE
acct_num = Rekening
) AS p2
SET
p1.amount_pennies = p2.new_pennies
WHERE
acct_num = Rekening;
Die kan je dan met een CALL oproepen met een + of - waarde :
Gewijzigd op 02/05/2019 19:22:16 door Adoptive Solution
@John D uiteraard in twee aparte queries. Eén met een SELECT ... FOR UPDATE, en dan een UPDATE query. Beide binnen een transactie.
@Adoptive, dat werkt misschien, maar vormt dat een ondeelbaar geheel? En mogelijk hangt het atomair zijn van een query af van de database engine. Misschien gaat het toch mis in een MyISAM opstelling waarbij die procedure heel vaak parallel wordt aangeroepen? Het zijn juist die randgevallen die je wilt vermijden.
Wat mij betreft is de enige manier om te garanderen dat informatie niet verandert gedurende een wijziging de gebruikmaking van een transactie.
@Adoptive, dat werkt misschien, maar vormt dat een ondeelbaar geheel? En mogelijk hangt het atomair zijn van een query af van de database engine. Misschien gaat het toch mis in een MyISAM opstelling waarbij die procedure heel vaak parallel wordt aangeroepen? Het zijn juist die randgevallen die je wilt vermijden.
Wat mij betreft is de enige manier om te garanderen dat informatie niet verandert gedurende een wijziging de gebruikmaking van een transactie.