Upload CSV data into MYSQL using PHP (7)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Rick Zwa

Rick Zwa

25/08/2016 16:36:09
Quote Anchor link
Hallo Allemaal,

Ik ben eigenlijk pas net echt serieus begonnen met PHP. Momenteel ben ik begonnen als eerste projectje om een admin dashboard te maken, met als doel administratieve zaken wat makkelijker te maken. Ik werk momenteel met PHP 7 hierdoor werken er veel scripts die ik op internet vindt niet, omdat bepaalde codes uit PHP versie 7 zijn gehaald.

Waar heb ik hulp bij nodig:

1. Manier (script) om data in een CSV bestand te uploaden in een MYSQL database
2. Manier om vervolg imports (mutaties) te valideren en te controleren

Situatie:
Binnen het bedrijf waar ik werk hebben we meerdere overzichten (CSV) bestanden.

1. In- en uitdienstlijst
2. Hardware overzicht wie welke apparaten heeft met welke serial nummers

Deze lijsten worden samengevoegd in één csv bestand, die gebruikt wordt om deze data up te loaden in een MYSQL database.

De eerste upload zal relatief makkelijk te doen zijn, deze wordt als eerste geïmporteerd. Echter het deel waar ik moeite heb hoe ik dit het beste kan doen, is: Hoe kan ik toekomstige uploads die mutaties bevatten controleren, het mooiste zou zijn dat de data doormiddel van codes worden gevalideerd door verschillende patronen. En we een soort actie overzicht krijgt met de mutaties.

Bijvoorbeeld: Piet heeft een laptop, met serialnummer 123. Hij krijgt een nieuwe laptop met serialnummer: 345. Zijn oude laptop (123) is nog niet opgezegd, en daar wordt nog steeds voor betaald of misschien moet hij juist wel 2 laptops hebben. Tijdens de mutatieimport (een maand later) zal er in eens 2 laptops om zijn naam worden gezet: 123 en 345. Nu zou het mooi zijn, als controle middel dat er een melding komt: Piet heeft al een laptop op zijn naam, en dat je vervolgens de details kan inzien. Eventuele wijzigingen kan maken, en uiteindelijk de mutatie kan doorvoeren in de database.

Ik had zelf al bedacht om gebruik te gaan maken van twee databases met dezelfde structuur: Productie en Import database. en de vergelijkingen te doen tussen die twee databases. Mutatie import wordt dan gedaan in de import database die wordt vergeleken met de productiedata in de productie database.


Allemaal leuke plannen! Maar voor mij nog moeilijk om om te zetten in werkbaren PHP codes. Ik ben al een paar dagen opzoek naar tutorials, informatie om een goede aanpak te vinden voor dit idee. Eventueel voorbeeld scripts die ik begrijp en kan aanpassen naar wat ik nodig heb.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, met enkele voorbeelden/tips!

Alle hulp is enorm welkom, ik loop namelijk aardig vast!

Alvast dank allemaal!

Cheers,
Rick
Gewijzigd op 25/08/2016 16:39:11 door Rick Zwa
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 11:48:29
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

25/08/2016 18:49:35
Quote Anchor link
Ik zou deze tussenstap elimineren indien mogelijk. Is er de mogelijkheid om rechtstreeks gegevens in één systeem in te voeren? Dan hoef je helemaal niet meer te sleuren en te pleuren met CSV-bestanden. Scheelt een hoop tijd en mits het systeem een beetje slim in elkaar is gezet scheelt dit ook mogelijk een hoop potentiële fouten bij invoer.

Het belangrijkste lijkt mij in ieder geval dat je één bron hebt die alle data bevat. Dus idealiter ook één database. En als je dan koppelingen hebt, probeer deze dan te standaardiseren/automatiseren. CSV is dan wellicht niet de beste oplossing.

Een handig gedachtenexperiment is wellicht het volgende: hoe zou je graag willen zien dat het systeem in een ideale situatie werkt, los van technische oplossingen? Werk eerst aan de functionele spec, bijvoorbeeld, hoe ziet de levensloop van laptop #123 in de (web)applicatie er uit, wat voor gebruikers- en medewerkers interacties zijn er et cetera?
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

26/08/2016 11:03:28
Quote Anchor link
Het gaat dus om nogal bedrijfskritische en belangrijke informatie. Dat gecombineerd met "ik ben pas net bezig met php" maakt het een leuke uitdaging voor je, maar misschien vanuit het bedrijf gezien verstandiger dat je eerst met anders kleine projectjes je php skills verhoogd en bij dit geheel iemand in de arm neemt die "iets" meer ervaring met php heeft.
 
Rick Zwa

Rick Zwa

26/08/2016 15:01:55
Quote Anchor link
Het is niet echt een aanvraag vanuit het bedrijf. Meer een eigen projectje, wat me een uitdaging lijkt om te kijken of ik het voor elkaar krijg. Ach je moet jezelf een beetje in het diepen gooien, leer je het meest van.

Het is overigens zo dat er meerdere systemen gebruikt worden, er valt ook geen koppeling te maken. Probleem is dus dat we meerdere rapportages krijgen uit verschillende systemen. Ik wil een zo eenvoudige grafische schil (webapplicatie) bouwen die deze rapportages kan uitlezen, invoeren in een database. En deze data kan controleren d.m.v. boven geschreven functionaliteiten.
Gewijzigd op 26/08/2016 15:02:18 door Rick Zwa
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.