url rewrite

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Traineeship Full Stack Java developer

Dit ga je doen Start jij op 7 augustus bij de Experis Academy dan kickstart jij jouw IT-carrière! We leiden je op tot een gewilde Full Stack Java Developer met alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Wat kun je verwachten, hoe zit een dag in het leven van een Trainee eruit? Periode 1 Als Full Stack Java Developer Trainee volg je vanuit huis een op maat gemaakte onlinetraining die in het Engels wordt gegeven. De tijd die je kwijt bent aan het volgen van de training kun je vergelijken met een fulltime werkweek. In

Bekijk vacature »

Back-end Developer C#

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Ben jij een ervaren back-end developer, die graag in een in-house functie wil werken? Passen de woorden innovatie, programmeren en teamspeler bij jou? Zoek niet verder en lees snel verder. Voor een echt familiebedrijf in de regio van Uden ben ik op zoek naar een back-end developer, die met name kennis heeft van C# en .NET. Jij gaat de interne applicaties verder optimaliseren en nieuwe features ontwikkelen. Verder ga je de volgende werkzaamheden uitvoeren: Ondersteunen gebruikers; Uitvoeren van analyses van de software/applicaties; Maken van functionele ontwerpen en deze door vertalen

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Het team bestaat uit User Experience designers, Data Scientists en Software Engineers met passie voor hun vak. De consultants en ontwikkelaars werken volgens de Design Thinking methode waarbij de eerste stappen van ontwerp en ontwikkeling zullen samenkomen in een proof of concept. Nadat is vastgesteld dat de oplossing voldoet aan de belangrijkste behoeftes worden producten of services gevalideerd door middel van korte iteraties. Hiermee zorgen ze ervoor dat het werk voldoet aan de technische vereisten en gebruikersbehoefte. Door het inzetten van de nieuwste technologieën die toekomstbestendig zijn weten ze klanten omver te blazen. Ook geven en organiseren ze veel

Bekijk vacature »

Lasrobotprogrammeur/operator

Heb je interesse in trekkers en beschik je overvlijmscherpse precisie? Solliciteer dan op deze vacature! Als Lasoperator ben je vooral bezig met het maken van nieuwe lasrobotprogramma’s en het optimaliseren van bestaande programma’s, zowel online als offline (incl. het bedienen van de Lasrobots). Daarnaast draag je bij aan een optimaal rendement van de las robots. Verder heb je de volgende werkzaamheden: Het meewerken als operator c.q. Robotlassen niveau 2 (van complexe samenstellingen/halffabricaten), het om- en instellen van de diverse stations van lasmallen (productdragers), het afwerken van laswerk (verwijderen lasspetters en oxiden), het bewaken van de machineplanning (op bewerkingen) incl. de

Bekijk vacature »

Fullstack JavaScript Developer Webapplicaties

Bedrijfsomschrijving Voor deze organisatie ben ik op zoek naar een getalenteerde Fullstack JavaScript Developer. Ze is een snelgroeiend software development agency dat zich richt op het ontwikkelen van moderne webapplicaties en complexe systemen voor haar klanten. Ze is gevestigd onder de rook van Utrecht en heeft als doel om tot de top van de Nederlandse agencies te behoren. Deze organisatie maakt softwareoplossingen voor verschillende soorten bedrijven. Innovatie staat hoog in het vaandel en je zult dus met nieuwe technieken aan de slag gaan. Ze hebben klanten in vele branches zitten, zoals retail, finance, gezondheid en onderwijs. De diverse klanten zorgen

Bekijk vacature »

.NET Software Developer

Dit ga je doen Als .NET Software Developer zul jij je voornamelijk bezig houden met: Het van scratch af aan bouwen van applicaties (.NET, C#, Bootstrap, KnockoutJs en WebAPI2); Het testen van jouw code d.m.v. het uitvoeren van unittesten; Het oplossen van bugs in de code; Het onderhouden van contact met collega's betreffende de door jouw ontwikkelde applicaties; Het verbeteren en doorontwikkelen van maatwerkapplicaties. Hier ga je werken Jij gaat aan de slag als .NET Software Developer en gaat je focussen op het bedenken, ontwikkelen en testen van maatwerkapplicaties in voornamelijk C#. Dit ga je doen bij een grote, internationale

Bekijk vacature »

Developer (One Data)

Do you have experience with managing IT Teams in a service delivery organization? Are you keen to bring the team and our platform to a higher level? Then Nutreco has a very interesting role for you! As a One Data developer you are responsible for the management, running and functional use of our integration landscape and processes within Nutreco. Nutreco is using at this time BizTalk 2016, and Apigee for its API management, to be replaced by Azure Integration Services as of 2023. You will be part of a virtual teams of 11 people (own and outsourced) working in an

Bekijk vacature »

Senior Fullstack Developer (GOLang, TypeScript)

Bedrijfsomschrijving Our client is one of the large worldwide accounting firms. Functieomschrijving We are looking for a senior (all-round) developer (Project On Demand / Tax Technology) Uses as much as possible technology in support of the development process: Git, Jenkins, Docker, npm, skaffold, helm, etc. We are looking for a real hands-on developer; ie not a team lead or other managerial-style role; Acts with integrity both internally and externally and takes personal responsibility in this respect; Curious about the developments within their field and driven to make a difference with the team; Able to empathize with colleagues and stakeholders and

Bekijk vacature »

PHP Developer

Dit ga je doen Je werkt nauw samen met het websitebureau aan de ontwikkeling en optimalisering van het internationale platform; Je ziet nieuwe webshops op en voert optimalisaties door; Je bouwt aan technische, functioneel en commercial resultaat; Je vindt het leuk om zelfstandig binnen een internationale organisatie te werken, maar krijgt ook energie om samen met collega's te werken. Hier ga je werken Voor een bedrijf in de regio Rotterdam zijn wij opzoek naar een PHP Developer. Je wordt onderdeel van het communicatieteam en gaat je bezighouden met het optimaliseren van de website van dit internationale bedrijf. Je schakelt veel

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Ridderkerk zijn wij op zoek naar versterking voor op de afdeling Software Development! Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met

Bekijk vacature »

Als PHP developer bijdragen aan beter onderwijs?

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een PHP developer die mee gaat werken aan de (door)ontwikkeling van de producten en zo helpt aan de uitvoering van hun ontwikkelprojecten. Je komt te werken binnen hun development team bestaande uit 6 ontwikkelaars. Ze staan zowel open voor meer junior als medior/senior developers. Je kunt snel veel verantwoordelijkheid krijgen en doorgroeien binnen het bedrijf. Bovendien ben je betrokken bij het bepalen van de product roadmap en de inbreng van (nieuwe) technologieën. De applicaties waaraan je werk worden gebruikt op onderwijsinstellingen door heel Nederland. De tech-stack bestaat voornamelijk uit Laravel (PHP), Vue.js en

Bekijk vacature »

Front end developer binnen het onderwijs

Functie Het doel van dit team is om te zorgen dat de studenten altijd op de hoogte zijn van relevante informatie en de mogelijkheid hebben om online vragen te stellen. Hiervoor hebben ze een portal ontwikkeld. De app is echt een greenfield project met een eigen inrichting middels cloud. De ontwikkeling wordt gedaan door gebruik te maken van oa. Javascript, React, CSS, Next.js, GraphQL in een Azure Cloud omgeving. Daarnaast gebruiken ze tooling als Figma, storybook, Jest en Github. De complexiteit in deze rol zit hem in het feit dat data uit verschillende bronsystemen komt waarbij er zowel gekoppeld wordt

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Jij begint als .NET ontwikkelaar in een team met 10 andere Software Engineers. De werkzaamheden zijn afwisselend, zo kan het dat jij bezig bent met volledig nieuwe features of het door ontwikkelen van bestaande sites of shops. Wij ontwikkelen web applicaties, maar ook mobiele applicaties. Daarnaast bijt jij je soms ook van in externe koppelingen met systemen zoals een ERP. Als team is er een duidelijke focus m.b.t. het waarborgen van de performance en snelheid van webshops. Ook zijn wij expert op het gebied van configuratoren. Kortom enorm veel afwisselende werkzaamheden! Ook jouw werkplek kan afwisselend zijn. Soms heb

Bekijk vacature »

C# developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als C# Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij dit jaar Microsoft Partner of the Year geworden. Sogetisten staan klaar voor elkaar, hebben lol met elkaar en daarmee behalen we de mooiste resultaten! Werken bij Sogeti

Bekijk vacature »

Software Developer

Dit ga je doen Je bent verantwoordelijk voor de warehouse applicatie die een integratie heeft met de PLC laag; Je ontwikkelt in C#/.Net; Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van interfaces en het visualiseren van componenten; Je denkt mee over het design voor business oplossingen; Je bent verantwoordelijk voor het testen van de gebouwde oplossing. Hier ga je werken Voor een internationale organisatie in de transport zijn wij momenteel op zoek naar een Software Developer. Ze zijn wereldwijd de grootste speler en lopen voorop met het automatiseren van alle processen van de warehouses. Op dit moment wordt er nog gebruik

Bekijk vacature »

02/11/2017 16:06:19
Quote Anchor link
Mijn website heeft URL's die worden opgebouwd als: example.com/key/new/ & example.com/orderlist/ & example.com/users/view/

Wat ik wil is dat al deze urls verwijzen naar index.php en ik /key/new/ als GET parameter gebruiken kan. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Ik heb al ik weet niet hoe lang niet meer met URL rewrite gewerkt.

Wat ik op dit moment in .htaccess heb is het volgende:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -d [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -f [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -l

RewriteRule ^ - [L]
RewriteRule ^(.*)/*(.*)/*(.*)/*(.*)/*$ index.php?a=$1
#RewriteRule ^ ([^/]+)/ index.php?a=$1
</IfModule>
Gewijzigd op 02/11/2017 16:06:38 door
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 05:21:35
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

02/11/2017 17:34:49
Quote Anchor link
Wat je wilt zou wel kunnen maar of dat heel erg flexibel gaat worden is maar zeer de vraag.

Is dit niet een goed moment om je eens te verdiepen in een php framework? Die haalt deze zorg en andere zorgen namelijk uit je handen.

Er zijn er verschillende maar misschien is cakePHP iets voor je? Pak gewoon eens een paar tutorials op youtube ;-)

Als dat goed gaat zou ik je willen vragen (ik kan het niet laten) eens naar Symfony te kijken.
Gewijzigd op 02/11/2017 17:38:50 door Frank Nietbelangrijk
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

02/11/2017 19:51:18
Quote Anchor link
Meestal is het iets van
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)$ /index.php?url=$1 [QSA,L]

De staart van je URL staat nu in $_GET['url'] (in z'n geheel). In PHP kan je daar nu helemaal los mee gaan.

Je kunt ook dit doen
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
RewriteRule ^(.*)$ /index.php/$1 [QSA,L]

En dan staat ie in $_SERVER['PATH_INFO'] (soms ergens anders volgens mij, doe gewoon even print_r($_SERVER) )
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

02/11/2017 19:55:22
Quote Anchor link
Wauw, dat is wel een erg moeilijke manier (@TS) om alles door te sturen naar index.php?

Als je nu een alles naar index.php doorstuurt en daar de URL verder ontleedt?

Het is trouwens niet nodig om datgene wat in de REQUEST_URI zit nogmaals in een querystring-variabele te stoppen, dit is in zekere zin ook vervuiling van $_GET. Daarnaast is het dan ook niet langer intuïtief wat in $_GET zit, want normaal gesproken kun je dit gewoon in de URL zien, terwijl je in de huidige opzet dingen onderwater injecteert in $_GET. Niet doen dus!

Ik gebruik min of meer het volgende. Het kan overigens geen kwaad om e.e.a. van commentaar te voorzien zodat je na verloop van tijd nog weet waar het voor dient:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# Enable rewriting.
RewriteEngine on

# Optional: do not allow perusal of directories.
Options -Indexes

# Optional: explicitly enable per-directory rewrites in the .htaccess context.
Options +FollowSymLinks

# Required when not in the webroot. Always use a trailing slash.
RewriteBase /

# To be able to access existing directories and files (standalone scripts).
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f

# Redirect everything else to index.php.
# Add QSA to ensure that querystring variables are registered as such.
RewriteRule . index.php [L,QSA]


Vervolgens analyseer je aan de PHP-kant $_SERVER['REQUEST_URI'].

En als je geen zin hebt in een doe-het-zelf pakket dan is een framework wellicht een beter alternatief.
Gewijzigd op 02/11/2017 19:57:21 door Thomas van den Heuvel
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

02/11/2017 20:12:46
Quote Anchor link
Het 'nadeel' van REQUEST_URI vind ik dat je de evt. "query string" (het stuk na een "?" in een URL) d'r ook bij krijgt. Die kun je d'r natuurlijk ook uit pulken, maar via de PATH_INFO constructie heb je daar geen last van.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

02/11/2017 21:31:01
Quote Anchor link
Maar daarvoor zijn functies als parse_url() die tevens kijkt of een URL er een beetje fris uitziet. Daarnaast is het niet verstandig om zonder meer het querystring-gedeelte te gebruiken, omdat deze in de REQUEST_URI nog url-geëncodeerd is. Dit in tegenstelling tot $_GET en $_POST, waarin de data al url-gedecodeerd is. Voor de querystring zou ik gewoon altijd $_GET (blijven) gebruiken om deze te benaderen.

Om een schoongemaakt pad te verkrijgen, zou je zoiets kunnen doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
// Read REQUEST_URI, suppress errors (gave E_WARNING prior to PHP 5.3.3).
$uriData = @parse_url($_SERVER['REQUEST_URI']);

$path = '';
if ($uriData === false) {
    // Do something?
} else {
    if (isset($uriData['path'])) {
        // We might be in a subdirectory of the webroot.
        // We are only interested in the part starting from this relative root.

        $path = str_replace(DIRECTORY_SEPARATOR, '/', $uriData['path']);
        $relativePath = str_replace(DIRECTORY_SEPARATOR, '/', dirname($_SERVER['SCRIPT_NAME']));
        // Strip the relative path from $path.
        $path = substr($path, strlen($relativePath));
        // Finally, strip any leading/trailing slashes so we end up with a "cleaned" path.
        $path = trim($path, '/');
    }
}

?>

Of, in het kort, zonder commentaar, kun je regels 10-17 vervangen door:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$path
= trim(substr($uriData['path'], strlen(dirname($_SERVER['SCRIPT_NAME']))), '/');
?>

Bovenstaand(e) script(s) retourneren enkel het relevante (applicatie)pad, gezien vanaf de (mogelijke subdirectory vanaf de root naar de) index.php waar naar verwezen wordt via .htaccess. (multibyte karakters in de URL daar gelaten, uiteraard)

EDIT: neemt niet weg dat er andere (en even flexibele) oplossing mogelijk zijn. Zo werd hier een tijd geleden in plaats van bovenstaande .htaccess-constructie een vele malen simpelere variant geopperd met gebruikmaking van FallbackResource. Zoals altijd vele oplossingen mogelijk.
Gewijzigd op 03/11/2017 00:25:36 door Thomas van den Heuvel
 

03/11/2017 12:48:28
Quote Anchor link
Ik heb inmiddels gevonden wat de oplossing is:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -d [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -f [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -l

RewriteRule ^ - [L]
RewriteRule ^(.*)/*(.*)/*(.*)/*(.*)/*$ index.php?page=$1
</IfModule>

Dit stukje code doet precies wat ik wil.

Frank Nietbelangrijk op 02/11/2017 17:34:49:
Is dit niet een goed moment om je eens te verdiepen in een php framework?

Ik ben bekend met Symfony (1.4 nog), Zend Framework, Codeignitor en cakePhp. Maar ik heb al in geen jaren meer zelf geprogrammeerd. Ik wil dit juist doen om mijn geheugen weer op te frissen.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/11/2017 14:14:25
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
RewriteRule ^ - [L]
RewriteRule ^(.*)/*(.*)/*(.*)/*(.*)/*$ index.php?page=$1

Dit mag dan wellicht werken, maar waarom doe je dit op de bovenstaande manier? Heb je mijn reacties gelezen?

Met name dit deel:
Thomas van den Heuvel op 02/11/2017 19:55:22:
Het is trouwens niet nodig om datgene wat in de REQUEST_URI zit nogmaals in een querystring-variabele te stoppen, dit is in zekere zin ook vervuiling van $_GET. Daarnaast is het dan ook niet langer intuïtief wat in $_GET zit, want normaal gesproken kun je dit gewoon in de URL zien, terwijl je in de huidige opzet dingen onderwater injecteert in $_GET. Niet doen dus!
Gewijzigd op 03/11/2017 14:23:09 door Thomas van den Heuvel
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

03/11/2017 15:56:24
Quote Anchor link
>> Ik ben bekend met Symfony (1.4 nog)

Welkom terug dan :-) We zijn inmiddels bij versie 3.3. Waarschijnlijk is er wel het een en ander veranderd. Ik ben volgens mij ergens bij Symfony 2.6 begonnen. Daarvoor ben ik dus blanco.
 
Jan de Graaf

Jan de Graaf

08/11/2017 21:56:01
Quote Anchor link
Ik heb laatst zelf een router class gemaakt waarmee je urls kunt toevoegen en die kunt bezoeken door bijvoorbeeld /contact te doen, nu is het idee dat ik een soort van simpel cms systeem wil maken. ik gebruik een functie die de naam controleert, en doormiddel van die naam de juiste dynamische content uit de database te halen. Aangezien ik dus 1 class gebruik voor alle pagina's met hetzelfde ontwerp, vraag ik mij af hoe ik een admin controller of iets kan maken waarmee ik als ik naar voorbeeldsite/admin ga dat ik dan een andere class gebruik die de admin pagina functionaliteit afhandelt. Als iemand mij wilt helpen kun je me ook vragen om mijn skype via een privé bericht.
Alvast bedankt!
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/11/2017 22:04:22
Quote Anchor link
Jan de Graaf op 08/11/2017 21:56:01:
Als iemand mij wilt helpen kun je me ook vragen om mijn skype via een privé bericht.
Alvast bedankt!

Je kan je vraag ook prima kwijt in een nieuw topic op dit forum. Zo kunnen meerdere mensen hun blik erop werken.
Gewijzigd op 08/11/2017 22:04:54 door - Ariën -
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

08/11/2017 22:11:27
Quote Anchor link
Je gebruikt inmiddels dus een frontcontroller/single-point-entry en je werkt al met routes maar verwijst iedere route naar dezelfde class. Dat vraagt dan om een kleine uitbreiding. Je zou het ala Codeigniter eventueel zo kunnen doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
voorbeeldsite/{controller}/{method}/{parameter}/{parameter}


Alle variabelen zijn optioneel.

voorbeeldsite/ --> ga naar DefaultController::indexAction()
voorbeeldsite/contact --> ga naar ContactController::indexAction()
voorbeeldsite/contact/confirmation --> ga naar ContactController::confirmationAction()
voorbeeldsite/admin/cms/homepage --> ga naar AdminController::cmsAction($page) (page = homepage)

Niet helemaal perfect maar het werkt.

Maar waarom kijk je niet naar een bestaande oplossing?


Gewijzigd op 08/11/2017 22:35:20 door Frank Nietbelangrijk
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

08/11/2017 22:38:21
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 08/11/2017 22:11:27:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
voorbeeldsite/{controller}/{method}/{parameter}/{parameter}

Die opzet is niet toereikend als je vrij wilt zijn in de naamgeving van je pagina's. Houdt wel in dat je op een andere plek wat werk moet verzetten.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

09/11/2017 17:58:44
Quote Anchor link
>> Die opzet is niet toereikend als je vrij wilt zijn in de naamgeving van je pagina's. Houdt wel in dat je op een andere plek wat werk moet verzetten.

Klopt. Daarom mijn Edit. Gewoon leren om Composer te gebruiken en binnen vijf minuten heb je dan een prachtige router.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.