user class rechten

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software Programmeur

Functie omschrijving Voor een informele club in omgeving Delft zijn wij op zoek naar versterking. Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging als Software Programmeur lees dan snel verder! Als ontwikkelaar kom je terecht op een afdeling van 6 medewerkers. Werkzaamheden Programmeur Je bent bezig met het ontwikkelen van software en webapplicaties. Je kunt technische klussen uitvoeren op locatie. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een project goed verloopt. Je zult klanten ondersteunen. Verder zul je technische ontwerpen en gebruikersdocumentaties schrijven en deze onderhouden. Er wordt voornamelijk gewerkt met PHP, Java en

Bekijk vacature »

Java developer

Als Java Developer bij Sogeti ben je onderdeel van onze toonaangevende community die bestaat uit ruim 100 gepassioneerde Java professionals. In teamverband lever je mooie prestaties. Daarmee draag je aan bij de meerwaarde die wij leveren aan onze top-opdrachtgevers. Geen werkdag is hetzelfde! Je bent voortdurend bezig met het oplossen van allerlei complexe vraagstukken binnen bedrijfs kritische systemen voor onze klanten in regio Noordoost zoals DUO, ING, CJIB en Tendernet. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je verder te certificeren in dit vakgebied. We organiseren regelmatig technische Meetups en doen veel aan kennisdeling. Sogetisten hebben plezier in hun werk en staan

Bekijk vacature »

Java Developer

Functieomschrijving Are you an experienced Java Developer who wants to be challenged? Then this is your job! As a Java Developer, you are co-responsible for building custom applications within our extensive IT landscape. Development takes place on both the back-end side (Spring/JEE). Together with the IT department, you are responsible for the daily adjustments and expansions of our IT systems. In addition, you will work in small scrum teams using the Agile methodologies. Besides the realization of our in-house systems, you are responsible for the roll-out of the application (version) as well as the operational support after going live. Team

Bekijk vacature »

Technisch Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! In deze functie werk jij voornamelijk aan: Het onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Het opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werk je aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkel en implementeren je MS PowerApps en Power BI. Bedrijfsprofiel Je komt terecht bij een familiair

Bekijk vacature »

Full Stack Software Developer C#.NET

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een gepassioneerde Full Stack C#.NET Software Developer. Als Software Developer ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Je werkt samen met andere ontwikkelaars en engineers om de sensoren in machines uit te lezen en deze data om te zetten in management informatie voor jullie klanten. Taken en verantwoordelijkheden: Ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties, apps en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Testen en valideren van de ontwikkelde software. Actief deelnemen aan code reviews en bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de software. Je gaat aan

Bekijk vacature »

Senior .NET developer

Functie As a Senior .NET developer you will work in our Research & development team. Our team consists of 17 colleagues! We are currently busy setting up a completely new architecture for a new product. We use VS2022 and .NET 6.0 for our new product. Your function is therefore mainly backend oriented. Since we develop measuring equipment for the chemical industry, it is also very important to develop high-quality software for its control. You are also responsible for designing, implementing and testing new features. For this position its also very important to ensure future-proof and sustainable architecture. Eisen - A

Bekijk vacature »

Lead javascript developer Node.js React

Functie Als fullstack JavaScript developer vind jij het uitdagend om op basis van concrete klantvragen nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Bij voorkeur worden deze functionaliteiten op een bepaalde manier geprogrammeerd, zodat ze door meerdere klanten te gebruiken zijn. Je hebt dus vaak te maken met abstracte vraagstukken. Om dit te kunnen realiseren sta je nauw in contact met de product owner en/of klant. Je bent niet alleen onderdeel van het development team, maar hebt ook vaak contact met de product-owner en/of klanten om daardoor inzichten te verzamelen die leiden tot productverbeteringen. • Inzichten verzamelen bij de klant en/of product owner •

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Medior/senior front end developer

Functie Vanwege de groei binnen het bedrijf zijn ze op zoek naar een Technische front end developer. Momenteel hun front end back end team gescheiden aan het werk. Hier willen ze verandering in krijgen. Omdat ook veel interne applicaties ontwikkeld worden zoeken ze iemand die hen kan helpen om de interne applicaties te voorzien van de juiste Vue.js componenten. Zodoende willen ze de interactie tussen front end en back end versoepelen en de volgende stap binnen het platform gaan zetten. Deze componenten die jij ontwikkeld zullen in elk project gebruikt worden. Het back end team bestaat momenteel uit 8 ontwikkelaars

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Binnen de functie van Front-end developer werk je mee aan uitdagende klantprojecten. In teamverband werk je aan de voorkant van onze state-of-the-art portaal oplossingen en apps. Dit alles gebeurt in een multidisciplinaire omgeving waarbij je de ruimte hebt om te sparren, je ideeën scherp te stellen, en waar je met de benodigde kennis en ervaring om je heen altijd terecht kunt bij je collega’s voor vragen en ondersteuning. Meestal werk je vanuit ons kantoor maar we bieden ook alle faciliteiten om thuis te kunnen werken. Voor sommige projecten ga je mee naar de klant, wellicht zelfs in het buitenland!

Bekijk vacature »

.Net developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als .Net Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Als developer bouw je in DevOps teams aan enterprise applicaties, nieuwe IOT, Chatbots of AI oplossingen. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren in dit vakgebied. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij vorig jaar Microsoft Partner of the year geworden.

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als ervaren .NET ontwikkelaar start jij in één van onze vier scrumteams. Met 30 ontwikkelaars werk jij aan de doorontwikkeling van ons core product. Ook werkt jouw team aan maatwerkoplossingen op aanvraag van de klant en op projectbasis. Wij vinden het erg belangrijk dat onze ontwikkelaars met plezier naar werk gaan. Een deel hiervan ligt uiteraard bij jezelf, als jij ontwikkelen niet leuk vindt, ben jij bij ons echt aan het verkeerde adres. Jouw team bestaat namelijk uit een groep gepassioneerde vakidioten die dit werk doen omdat dit eerst een hobby was! Daarnaast wordt er intern rekening gehouden met

Bekijk vacature »

Microsoft Acess Developer

Functieomschrijving Wat ga je doen? Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Software Developer, en komen de volgende kennisgebieden jou niet vreemd voor: MS Acces, C# & SQL? Vind jij het daarnaast leuk om maatwerk software te ontwikkelen voor klanten in een bijzondere branche? Lees dan snel verder! Als developer ben jij samen met een gemotiveerd team van 10 collega’s verantwoordelijk voor het creëren van aangemeten software voor klanten. Je bent klantvriendelijk en oplossingsgericht ingesteld, omdat het essentieel is om de klanten zo goed mogelijk te helpen met hun uitdagingen. Het is mogelijk om vanuit huis je werkzaamheden uit te

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functie Middels Scrum en sprints bouw jij in deze functie mee aan complexe webapplicaties en ons SaaS platform. Hierbij hoort ook architectuur tot een van je taken. Daarnaast ben je één van de leden van het Scrum team. Dat betekent dat je naast je kerntaken ook in contact staat met de product owner. Oftewel, je bent bij het gehele ontwikkelproces betrokken. Tools die hierbij gebruikt worden zijn o.a. PHP, Symfony en Git. Eisen • Minimaal HBO werk- en denkniveau • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met PHP • Kennis en ervaring Symfony (Laravel is pré) & Lando • Kennis van

Bekijk vacature »

Airport Developer / System engineer

De functie Als onze nieuwe Airport Developer / System Engineer is je doel om uit nieuwbouw- en onderhoudsprojecten maximale waarde te creëren voor Schiphol Group en haar stakeholders. Vanuit je visie en expertise, maar ook (technologische) ontwikkelingen, wetgeving en beleid vertaal je klantwensen naar een gedegen programma van eisen. In de planontwikkelingsfase werk je nauw samen met Plan Ontwikkelaars om je kennis in te brengen ten behoeve van de kwaliteit van het investeringsvoorstel. Je overlegt met diverse partijen, stelt de vraag achter de vraag en verbindt zo de belangen van de luchthaven, proceseigenaar en asseteigenaar om tot een gedragen ontwikkelopgave

Bekijk vacature »
Tim S

Tim S

14/12/2012 00:32:49
Quote Anchor link
Goedenavond,

Ik ben bezig met het maken van een user class. Het is mij gelukt om de gebruiker in te loggen en per pagina te controleren of de gebruiker toestemming heeft om deze pagina te bezoeken. Nu wil ik ook graag dat ik kan controleren of de gebruiker toestemming heeft om bepaalde acties uit te voeren op deze pagina zoals verwijden en wijzigen.

Ik heb hieronder de klasse, de variabele $userModule komt nog niet uit de database omdat dit misschien nog gaat veranderen m.b.t. de rechten. Misschien heeft iemand een idee of kan iemand mij een beetje in de goede richting helpen. Als het niet lukt kan ik de klasse ook zo afmaken en dit later toevoegen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
<?php
class User {
        
        protected $id = null;
        protected $userType = null;
        protected $userName = null;
        protected $email = null;
        protected $pass = null;
        protected $dateAdded = null;
        protected $userModule = array('pages','news');    
        
        public function logIn($user){
            if($user){
                isset($_SESSION['user']) == $user;    
            }
        }

        
        public function getId() {
            return $this->id;
            
        }

        
        public function getUserName(){
            return $this->userName;    
        }
        
        function
privilegeIsAllowed($privillege){
            
        }

        
        public function isAllowed($object){
            if(in_array($object,$this->userModule)){
                return true;
            }

            else{
                return false;
            }
        }
    }


    class userMapper extends User{
        
        protected $db;
        
        function
__construct(PDO $pdo){
            $this->db = $pdo;
        }

        
        public function setUser($userName,$pass) {
            
            $query = 'SELECT id, userType, userName, email, pass FROM users WHERE userName=:userName AND pass=:pass';
            $smtp = $this->db->prepare($query);
            $result = $smtp->execute(array(
                ':userName'        => $userName,
                ':pass'            => $pass,
            ));

            
            if($result){

                $smtp->setFetchMode(PDO::FETCH_CLASS, 'User');    
                $user = $smtp->fetch();    
                return $user;
            }

            else{
                return false;
            }
        }
    }

?>


Alvast bedankt!!
Gewijzigd op 14/12/2012 00:33:36 door Tim S
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 02:42:59
 
Erwin H

Erwin H

14/12/2012 00:47:52
Quote Anchor link
Dit lijkt mij een typisch voorbeeld van een 'strategy pattern' als dat je wat zegt. Zo niet dan in het kort:
Je maakt een aparte set aan classes die de rechten van gebruikers beheren en allemaal dezelfde interface implementeren. Een object van een van deze classes injecteer je in het user object en dat object gebruikt zo'n rechten object om te weten te komen wat wel en wat niet mag. De rechten zou je uit een database kunnen halen, uit een tekst bestand, of (als het een niet al te groot aantal sets van rechten is) voor elke rechtenset een apart rechten class maken.
Voordeel van deze aanpak is dat je altijd, voor elke gebruiker dezelfde user class kunt gebruiken. De rechten laat je hier los van en wanneer nodig haal je een rechtenset op via een rechten class. Eventueel kan dit dan zelfs nog tijdens de executie van je script veranderen. Ook als je dan eens een extra rechtenset wilt aanmaken, dan hoef je de user class nooit aan te passen.

Hopelijk is bovenstaande niet al te abstract en kan je er iets mee.
 
Tim S

Tim S

14/12/2012 01:27:37
Quote Anchor link
Ik ben nog niet echt bekend met interfaces, maar als ik een interface gebruik kan ik dan in alle classes die hier onder vallen alle variabele/functies gebruiken behalve private?

Voor de rechten uit de database in combinatie met de verschillende modules(het grootste probleem) heb ik even in php een ideetje gemaakt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
//moet uit database komen
        $privileges = array(
        'pages'    => array('edit','delete'),
        'news'    => array('add'),
        );

        
        //het recht dat we willen gebruiken
        $privilege = 'add';
        //op het object de niews pagina
        $object = 'news';
        
        //kijken of het recht dat we willen gebruiken voorkomt in de rechten die de gebruiker heeft voor dit opject/pagina
        if(in_array($privilege,$privileges[$object])){
            echo 'ja het mag';
        }

        else{
            echo 'nee het mag niet';
        }

?>


ik controleer dan voor iemand de pagina wilt betreden of de ingelogde gebruiker toestemming heeft om de pagina $object te betreden. voor dat iemand dan iets wilt doen zoals verwijderen ga ik dan controleren isPrevilegeAllowed(); met iets zoals hierboven maar dan in een nieuwe klasse. Is dit een beetje in de goed richting?
Gewijzigd op 14/12/2012 01:28:14 door Tim S
 
Erwin H

Erwin H

14/12/2012 01:41:51
Quote Anchor link
Een interface is een belangrijk onderdeel van OOP, aangezien het een soort template is voor classes. Een interface heeft zelf geen implementatie en doet zelf niets, het definieert alleen een aantal methodes (en eventueel constantes) die een class moet implementeren.

In het geval van je rechten class kan je doormiddel van een interface dus afdwingen dat bepaalde methods om rechten te checken aanwezig zijn. Elke class die dus een rechten class wil zijn moet die interface implementeren en daarmee die methodes. Je user class kan vervolgens een type hint geven in de rechten injectie methode zodat je in de user class altijd zeker weet dat een geinjecteerd object de juiste methodes bevat.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<?php
//interface voor all rechten classes
interface Rights_Interface{
  public function checkUserRights( $privilege );
}


//admin users hebben het recht
class Admin_Rights_Class implements Rights_Interface{
  public function checkUserRights( $privilege ){
    return true;
  }
}


//Unregistered users hebben het recht niet
class Unregistered_Rights_Class implements Rights_Interface{
  public function checkUserRights( $privilege ){
    return false;
  }
}


//user class met een method setRightsObject zodat een rechten object kan worden geinjecteerd
//alleen classes die Rights_Interface implementeren kunnen worden geinjecteerd,
//alle andere classes zullen een foutmelding opleveren.

class User_Class{
  public function setRightsObject( Rights_Interface $obj ){
    //zet het rights object in een property
  }
}

?>
Gewijzigd op 14/12/2012 01:42:51 door Erwin H
 
Tim S

Tim S

14/12/2012 12:53:11
Quote Anchor link
Ik wil wel gebruik gaan maken vaan een Rights interface, maar ik begrijp niet helemaal wat jij wilt doen met de klasse hierin.

Jij heb een klasse admin_Rights en een klasse Unregistered_rights, maar als ik controleer met een functie zoals ik nu heb dan heb je deze klasse niet nodig. Als gebruikers type heb je standaard admin moderator en author of iets in die richting. Wat ik wil is dus zelf gebruikers type aanmaken in een database. Zo kan ik iemand toestemming geven om bijvoorbeeld de nieuws module te gebruiken. Ook kan ik deze klasse in een website gebruiken, dan heb je wel een aantal standaard gebruikers.

Het lijkt mij dus een beetje omslachtig om voor elke type gebruiker een klasse aan te maken.
Ik dacht zelf dan aan een interface met een klasse om te controleren of de gebruiker toestemming heeft om de pagina te bezoeken en om te kijken welke handelingen de gebruiker vervolgens mag uitvoeren. Ook moet ik dan nog iets maken waarmee je rechten kan toevoegen o.i.d.
 
Erwin H

Erwin H

14/12/2012 13:09:03
Quote Anchor link
Dan moet je even terug naar wat ik eerder zei:
Erwin H op 14/12/2012 00:47:52:
De rechten zou je uit een database kunnen halen, uit een tekst bestand, of (als het een niet al te groot aantal sets van rechten is) voor elke rechtenset een apart rechten class maken.

Het voorbeeld is (om het even simpel te houden) gebaseerd op de laatste mogelijkheid, maar is niet de enige.
Wat je bijvoorbeeld kan doen is een paar rechten classes maken. Een voor admins (jij), want dat staat wel redelijk vast, ik neem aan dat je dat niet in een database zet, maar ook een voor normale gebruikers. Die geef je in die class dan bepaalde standaard rechten al mee (het niet mogen aanpassen van gebruikersrechten bijvoorbeeld, wat een admin wel zou mogen), andere haal je uit je database.

Het voordeel van zo'n structuur is dat je volkomen flexibel bent in wat je wilt. Zonder dat je ooit nog iets aan je user class hoeft te doen kan je het rechten systeem zo complex, of zo simpel houden als je zelf wilt.
 
Tim S

Tim S

14/12/2012 13:28:33
Quote Anchor link
Dus als ik het goed begrijp,
als gebruiker neem ik bijvoorbeeld Tim. Tim log ik in. Als ik ben ben ingelogd heb ik een een gebruikers type bijvoorbeeld admin.

Dan kan ik in een klasse maken voor admin en omdat ik een admin gebruiker ben ga ik naar die klasse. In die klasse kan ik dan bepalen welke rechten in heb per object. Waarbij de rechten en objecten uit een database kunnen komen. Deze worden dan vergeleken met het object wat ik per pagina aangeef(zoals nu: isAllowed('pages')).

Je kan dan een aantal gebruikers type aanmaken maar heb wel de optie om te bepalen welke rechten deze hebben.

Natuurlijk kan ik bij admin alle rechten vrijgeven.
Ik kan dan ook een normale gebruiker aanmaken zoals hier of dit forum en bijvoorbeeld een moderator. Bij moderator geldt bovenstaande beter.
Gewijzigd op 14/12/2012 13:39:01 door Tim S
 
Erwin H

Erwin H

14/12/2012 14:27:45
Quote Anchor link
In principe klopt het zo inderdaad. Zolang alle rechten classes maar dezelfde interface implementeren kan je er zo veel maken als je nodig hebt en de classes zelf laten bepalen waar ze aan hun data komen.

Enige nuance die ik zou willen aanbrengen is waar je zegt dat 'omdat ik een admin gebruiker ben ga ik naar die klasse', zou ik zeggen 'die klasse wordt dan meegegeven aan het user object'. De classes die gebruik gaan maken van een rechten object weten over het algemeen zelf niet welk object ze krijgen. Dat hoeven ze ook niet te weten, ze hoeven ook helemaal niet te weten wat dat rechten object precies doet, of hoe. Het enige wat ze willen is dat ze antwoord krijgen op de vraag of de user bepaalde rechten heeft of niet.
 
Wouter J

Wouter J

14/12/2012 14:28:02
Quote Anchor link
Dat klopt inderdaad. Voor beveiliging worden vaak de namen Autorization en Authentication gebruikt.

Dit zijn 2 klassen. De Authentication (of Firewall) klasse kijkt wie je bent, hij maakt een User klasse en stelt in welke rechten je hebt (dit doet hij per request, dus als je niet ben ingelogd krijg je de rechten voor 'Anonymous' of 'Gast' oid). De Autorization klasse kijkt of je wel rechten genoeg hebt om een bepaalde actie uit te voeren. Deze actie kan een pagina bezoeken, een button, ect. zijn.

De code wordt dan bijv:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
// de login pagina
session_start();

// ...
if ($form->isSend()) {
    $user = Authentication::createUserFromForm($form); // maak een user object aan de hand van form data, databases, ect.

    $_SESSION['user'] = serialize($user); // sla dat user object op in een sessie
}
?>

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
// een doodgewone andere pagina
$user = Authentication::createUserFromGlobals(); // maakt een user object aan aan de hand van de eerder opgeslage sessie

// autorization: voor deze actie zijn Admin rechten nodig

if ($user->isGranted('ROLE_ADMIN')) {
    // ... een bepaalde actie voor de admin
}

if (!$user->isGranted('ROLE_USER')) {
    exit('deze pagina is alleen beschikbaar als je bent ingelogd');
}

?>
 
Tim S

Tim S

14/12/2012 16:19:01
Quote Anchor link
Ik zit alleen even met het probleem dat de user class niet is verbonden met de andere. Hoe kan ik dan het beste een rechten object injecteren?
 
Wouter J

Wouter J

14/12/2012 16:24:59
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
class Authentication
{
    public static function createUserFromForm($form)
    {

        $username = $form->fields->name;     // verander deze naar wat jij gebruikt
        $password = $form->fields->password; // om form variable op te halen

        $role = ...; // haal de role (ROLE_ADMIN, ROLE_MOD, ROLE_USER,ect.) ergens vandaan
        $role = new Role($role); // Erwin noemde dit Rights (het zou dan bijv. `new Admin_Rights` worden)

        $user = new User();
        $user->setRole($role);
    }
}

?>
 
Reshad F

Reshad F

14/12/2012 18:57:19
Quote Anchor link
Wouter jij liet me een tijdje terug ook een mooi voorbeeld zien namelijk

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?php

abstract class Person {

  private $name;
  protected $level;

  const LEVEL_GUEST = 1;
  const LEVEL_USER = 2;
  const LEVEL_MOD = 4;
  const LEVEL_ADMIN = 8;

  public function __construct($name) {

    $this->setName($name);
    $this->setLevel(); // set in subclass

  }

  public function setName($name) {

      $this->name = ucwords(strtolower($name));

  }


  public function getName() {
      return $this->name;
  }


  public function getLevel() {
      return $this->level;
  }


  abstract protected function setLevel();

}


?>


Wat is het verschil tussen deze 2 manieren en welke is beter/flexibeler?

een class ziet er dan als volgt uit bijvoorbeeld:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php
class Admin extends Person
{
    private $id;

    public function __construct($name, $id)
    {

        parent::__construct($name);
        $this->setId($id);
    }


    public function setId($id)
    {

        $this->id = $id;
    }


    protected function setLevel()
    {

        $this->level = PERSON::LEVEL_ADMIN;
    }
}

?>
 
Wouter J

Wouter J

14/12/2012 21:26:58
Quote Anchor link
De manier die hier besproken wordt is de meest flexibele en de manier die jij hebt geleerd is de manier die je als beginner leert om om te gaan met overerving, ect.
 
Tim S

Tim S

14/12/2012 21:57:06
Quote Anchor link
Ik ben even wezen nadenken, maar ik zie even het nut niet meer om voor alle rollen/rechten een aparte klasse aan te maken. Is het niet makkelijker om de rollen en rechten per gebruiker in een tabel te stoppen en te koppelen aan de user. Ik hoer dan ook niet te controleren of de gebruiker een admin gebruiker is maar ik kijk isGranted. Maar daar wil ik dan de pagina gebruiken in plaats van de rol.

dus:
if($user->isGranted('nieuwsmodule')){
}

Dit is meer werk met de database maar is volgens mij makkelijker. Ik weet alleen niet of dit een goede manier is...?

Toevoeging op 15/12/2012 01:23:37:

@wouter

is de autentication klasse een vervanging van de mapper, dus kan je hierin ook gebruikers registreren of is het verstandig hier een nieuwe klasse voor te maken?
 
Wouter J

Wouter J

17/12/2012 23:09:31
Quote Anchor link
Quote:
Dit is meer werk met de database maar is volgens mij makkelijker. Ik weet alleen niet of dit een goede manier is...?

Het lijkt mij niet makkelijker... Stel je site wordt een succes en je wilt na een jaar een nieuwe feature toevoegen die alleen zichtbaar is voor moderators of hoger. Dan zul je dus in de database overal deze rechten moeten toevoegen voor elke gebruiker die moderator of hoger is en vervolgens ook nog je PHP code aanpassen.
Het lijkt mij veel makkelijker om een paar standaard ROLES te hebben en dan per feature in PHP te kijken welke role ervoor nodig is. Zo beperk je deze ROLES ook niet tot 1 onderdeel, namelijk de HTML, maar kun je ook pagina's en controllers gaan afschermen.

Quote:
is de autentication klasse een vervanging van de mapper, dus kan je hierin ook gebruikers registreren of is het verstandig hier een nieuwe klasse voor te maken?

Nee, registratie gebeurd apart, het inloggen kan wel door de authentication klasse gedaan worden.
 
Tim S

Tim S

17/12/2012 23:47:53
Quote Anchor link
Oke bedankt voor je reactie,

Ik ben nog bezig met de klasse maar heb het als volgt gedaan.

Rollen:
admin - heeft alle rechten en kan modules activeren voor website eigenaar.
moderator - mag alles of de geactiveerde modules(is eigenaar website)
custom - heeft alle rechten tot modules maar maximaal die van de moderator

wat nog kan:
registered
premium registered

elke website die ik maak is in combinatie met een eigen cms. Ik heb nu een tabel users voor de gegevens van de gebruiker. Ook heb ik een tabel user_static_roles Hierin staan de standaard rollen zoals moderator of registered. In deze tabel staan de modules die beschikbaar zijn voor het cms en de website. Hierin ga ik er vanuit dat je voor de website gewoon een of twee modules maakt zoals bijvoorbeeld registered en premiumUser.

Hieronder de klasse(hij is nog niet af):
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
<?php
function isModuleActive($var)
{

    //stuurt de array key alleen terug als in de value true staat.
    //de array bestaat dan alleen uit actieve modules.

    return ($var == 'true');
}




   /*    userRoles interfece
    *    -class isAdmin(alle rechten)
    *    -class isModerator(alle rechten op aangeschafte modules)
    *    -class isCustom(alle rechten die worden aangegeven op aangeschafte modules)
    */
    
    
    interface userRoles{
        
        public function isGranted($roleObject);
        public function setUserRoleInSession($userRole);
    }

    
    class isAdmin{
    
        public function setUserRoleInSession($userRole){
            $_SESSION['userRole'] = serialize($userRole);    
        }

    
        public function isGranted(){
            return true;
        }
    }

    
    class isModerator{
        
        protected $userModules;
        protected $db;
        protected $userId;
        
        
        function
__construct($pdo,$userId){
            $this->db = $pdo;
            $this->userId = $userId;
        }

        
        public function setUserRoleInSession($userRole){
            $_SESSION['userRole'] = serialize($userRole);    
        }

        
        private function setActiveModules(){
            
            $query = 'SELECT *
                      FROM user_static_roles  
                      WHERE user_type=:user_type'
;
            $smtp = $this->db->prepare($query);
            $result = $smtp->execute(array(
                        'user_type'    =>    'moderator',
                        ));

        
            if($result){
                
                foreach($smtp->fetchAll(PDO::FETCH_ASSOC) as $row){
                
                $this->userModules[] = array_filter($row, "isModuleActive");
                
                }    
            }
        }

        
        public function isGranted($roleObject){
            $this->setActiveModules();
            
            if(!empty($this->userModules)){
                
                if(array_key_exists($roleObject,$this->userModules['0'])){
                    
                    //tijdelijk de array printent
                    print_r($this->userModules);
                    
                    
                    if(in_array('true',$this->userModules['0'])){
                    
                    return true;
                
                    }
                }    
            }    
        }
    }

    
    class isCustomRole{
    
        protected $userModules; //array met modules
        protected $db;//database
        protected $userId;
        protected $userPreivileges;//array met rechten
        protected $roleObject;//het object
        
        
        
        function __construct($pdo,$userId){
            $this->db = $pdo;
            $this->userId = $userId;
        }

        
        public function setUserRoleInSession($userRole){
            $_SESSION['userRole'] = serialize($userRole);    
        }

        
        private function setActiveModules(){
            
            $query = 'SELECT *
                      FROM user_roles  
                      WHERE user_id=:userId'
;
            $smtp = $this->db->prepare($query);
            $result = $smtp->execute(array(
                        'userId'    =>    $this->userId,
                        ));

        
            if($result){
                
                foreach($smtp->fetchAll(PDO::FETCH_ASSOC) as $row){
                
                $this->userModules[] = array_filter($row, "isModuleActive");
                
                }    
            }
        }

        
        public function isGranted($roleObject){
            
            $this->setActiveModules();
            
            if(!empty($this->userModules)){
                
                if(array_key_exists($roleObject,$this->userModules['0'])){
                    
                    //tijdelijk de array printent
                    print_r($this->userModules);
                    
                    
                    if(in_array('true',$this->userModules['0'])){
                    
                    return true;
                
                    }
                }    
            }
        }
    }

    
   /*    class user
    *    
    */

    
    
    class User{
    
        protected $userId        = null;
        protected $userName     = null;
        protected $pass            = null;
        protected $userType     = null;
        protected $email        = null;
        protected $dateAdded    = null;
    
        
        public function setUserInSession($user){
            $_SESSION['user'] = serialize($user);    
        }

        
        public function getUserName(){
            return $this->userName;    
        }

        
        public function getuserType(){
            return $this->userType;    
        }

        
        
        public function setRoleClass($db){
            
            switch ($this->userType){
                
                case
'admin' :
                
                return $user = new isAdmin();
                
                break;
                
                case
'moderator' :
                
                return $user = new isModerator($db,$this->userId);
                
                break;
                
                case
'custom':
                
                return $user = new isCustomRole($db,$this->userId);
                
                break;
                
                case
'registred':    
                
                break;
            }
                
        }
    }


   /*    class userAuthentication
    *    
    */

    
    
    class userAuthentication{
        
        public static function createUserFromForm($db,$name,$pass){
            
            $smtp = $db->prepare('SELECT id, userName, pass, userType, email, dateAdded
                                  FROM users WHERE userName=:userName AND pass=:pass'
);
            
            $smtp->setFetchMode(PDO::FETCH_CLASS, 'User');
                                  
            $result = $smtp->execute(array(
                'userName'    =>    $name,
                'pass'        =>    $pass,
            ));

            
            if($result){
            
            $user = $smtp->fetch();
            
            return $user;    
                
            }
        }

        
        public static function createUserFromSession(){
            $user = $_SESSION['user'];
            return unserialize($user);
        }

        
        public static function createUserRoleFromSession(){
            $userRole = $_SESSION['userRole'];
            return unserialize($userRole);
        }
    }

?>


het gebruik:

de login pagina:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
session_start();

include 'userClass.php';

    $db = new PDO();
    
    $user = userAuthentication::createUserFromForm($db,'tim','test');
    $user->setUserInSession($user);
    
    
    
    $userRole = $user->setRoleClass($db);
    $userRole->setUserRoleInSession($userRole);
?>


een andere pagina:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<?php
session_start();

include 'userClass.php';
$user = userAuthentication::createUserFromSession();

$userRole = userAuthentication::createUserRoleFromSession();
echo $user->getuserType();

// een module bijvoorbeeld news
if($userRole->isGranted('news')){
    echo 'gebruiker is hier toegestaan';
        
}

else{
    echo 'gebruiker is hier niet toegestaan';
}


//een admin pagina,kan je een module voor aankamen kan ook zo
if($userRole->isGranted('admin')){
    echo 'gebruiker mag hier zijn';
}


//een pagina voor geregistreerde gebruikers

if($userRole->isGranted('registered')){
    
    //laat hier bijvoorbeeld een menu zien
}
?>


Ik ben erg benieuwd wat jij hier van vindt, ik zal dan voor het registreren een andere klasse aanmaken.
Ik kan hier zelf in elk geval alle kanten meer op, weet alleen niet zeker of het op sommige plaatsen netter kan.

Toevoeging op 18/12/2012 11:50:47:

Pdo werkt niet met serialize dus de functie setActiveModules moet je vanaf buiten aanroepen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.