username of emailadres?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/08/2011 01:48:14
Quote Anchor link
Hallo,

Even een vraagje... als gebruikers in mijn cms gaan inloggen, kan ik dan het beste kiezen voor een username (die ze zelf kunnen verzinnen) of voor het e-mailadres?

Voorbeeldje, bij een bedrijf werkt Kees Jansen en Kees Pietersen. Beiden rijden ze Mercedes. Oké... de kans dat dit in real-life gebeurt is natuurlijk niet groot, maar stel dat Kees Jansen als username "Kees" neemt en als wachtwoord "Mercedes". Vervolgens gaat Kees Pietersen zich ook registeren en je raadt het al. Ook hij kiest voor "Kees" en "Mercedes". Moet je dan een melding tonen "deze combinatie is al in gebruik" :-s Dat lijkt me een beetje lullig. Natuurlijk komt dit waarschijnlijk nooit voor, maar toch...

Als ik e-mailadressen gebruik dan is het probleem opgelost, maaaaaar... stel iemand van buitenaf wil een hackpoging doen en weet dat bij het bedrijf Kees Jansen werkt en hij weet ook wat zijn e-mailadres is... dan heeft hij de helft van het loginproces al goed... ook niet echt ideaal...

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen of heeft een goede tip?
Gewijzigd op 02/08/2011 01:48:37 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 13:52:21
 
Bart V B

Bart V B

02/08/2011 08:23:45
Quote Anchor link
op basis van email is goed mogelijk.
je zou kunnen overwegen om wachtwoorden te laten genereren door een script.

Dus op basis van A-Z tot a-z en van 1 tot 0 en evt nog de tekens #& erbij @ random generen van 6 tekens lang o.i.d. dan word het al een stuk lastiger.

simpeler gezegt, niet de user het wachtwoord laten bedenken maar je systeem.

edit en evt om de zoveel tijd het wachwoord opnieuw laten instellen.
Gewijzigd op 02/08/2011 08:32:20 door Bart V B
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/08/2011 08:30:29
Quote Anchor link
Thanks voor je reactie! Hmmm, dat zou inderdaad kunnen... alleen is zo'n gegenereerd wachtwoord denk ik wel lastig te onthouden voor een gebruiker... maar volgens mij kun je niet alles laten "verzinnen" door de gebruiker, dus dan moet óf de gebruikersnaam vast staan (in de vorm van een e-mailadres), of het wachtwoord moet gegenereerd worden. Maar wat is de beste optie?

Iemand anders nog een tip?
 
Jurgen R

Jurgen R

02/08/2011 09:01:09
Quote Anchor link
Je kan de gebruikers ook in de goede richting 'sturen'.
Bijvoorbeeld door een regex te gebruiken waar men bijvoorbeeld 2 hoofdletters, minstens 8 tekens, 1 cijfer en een speciaal teken moet invoeren om juist te valideren bij eerste invoer van een wachtwoord.
De kans dat beide gebruikers Mercedes05* zullen invoeren is nu bijna onbestaande.
Je zou er eventueel ook voor kunnen zorgen dat een username slechts één maal kan voorkomen, dit is toch ook een zeer frequente werkwijze.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/08/2011 09:19:25
Quote Anchor link
Ah oké.. aan die laatste optie had ik nog niet gedacht... dat is ook een goede inderdaad.
 
Bart V B

Bart V B

02/08/2011 10:22:15
Quote Anchor link
en al zou er een match zijn met een dubbel wachtwoord dan nog zou dat opgevangen door het email adres. neem aan dat die maar 1 maal voor kan komen.
 
B a s
Beheerder

B a s

02/08/2011 12:03:16
Quote Anchor link
Wat je ook kunt gebruiken zijn human readable password generator php.
 
Wladimir S

Wladimir S

02/08/2011 14:36:46
Quote Anchor link
Ik zou zeggen dat usernaam uniek moet zijn, dus dat er slechts 1 Kees in je systeem kan staan. Dan heb je automatisch geen probleem van dubbele combinaties.

Hiermee voorkom je natuurlijk niet dat de 2e Kees onder de naam van 1e Kees probeert in te loggen en gewoon het rijtje mercedes01 t/m mercedes99 uit probeert.
 
Hugo Maes

Hugo Maes

02/08/2011 15:00:37
Quote Anchor link
Een andere optie is om de datum/uur van het registreren te koppelen aan de gebruikersnaam en wachtwoord. De kans dat Kees met de Mercedes op dezelfde minuut als de andere Kees met de Mercedes zich registreert is nét zo klein als de kans dat ik morgenavond de lotto win (ruw geschat)
 
Pim -

Pim -

02/08/2011 15:56:01
Quote Anchor link
In je cms moet je gebruikers van elkaar kunnen onderscheiden. Een username is hier voor bedoeld (dit kan ook een emailadres zijn). Als je dezelfde usernames toestaat, kan dat niet meer. Of mensen dan hetzelfde wachtwoord hebben, is irrelevant.
 
The Force

The Force

02/08/2011 16:26:17
Quote Anchor link
Hugo Maes op 02/08/2011 15:00:37:
Een andere optie is om de datum/uur van het registreren te koppelen aan de gebruikersnaam en wachtwoord. De kans dat Kees met de Mercedes op dezelfde minuut als de andere Kees met de Mercedes zich registreert is nét zo klein als de kans dat ik morgenavond de lotto win (ruw geschat)

En dan moet je dus bij het inloggen aangeven welke Kees met de mercedes je nu bent :P. Ik ben het helemaal eens met Pim.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/08/2011 22:01:31
Quote Anchor link
Bas Kreleger op 02/08/2011 12:03:16:
Wat je ook kunt gebruiken zijn human readable password generator php.

Hehe... lol... weird sh#t!

Pim - op 02/08/2011 15:56:01:
In je cms moet je gebruikers van elkaar kunnen onderscheiden. Een username is hier voor bedoeld (dit kan ook een emailadres zijn). Als je dezelfde usernames toestaat, kan dat niet meer. Of mensen dan hetzelfde wachtwoord hebben, is irrelevant.

Onderscheiden zou ook kunnen op basis van naam toch? Tenzij je 2 Kees Jansens in je bedrijf hebt natuurlijk... Dan heb je een probleem. Oké... unieke username dan toch... maar hoe doe je dat? Mag een gebruiker die zelf kiezen, of ga je die genereren?
 
Jurgen R

Jurgen R

03/08/2011 08:44:36
Quote Anchor link
Ik zou de keuze van de gebruikersnaam toch aan de gebruiker zelf laten.
Indien een nieuwe gebruiker zijn gebruikersnaam wil laten registreren kan je via een query opzoeken als die gebruikersnaam reeds bestaat en indien ja niet laten valideren.
Of zoals hier op phphulp kan je laten registreren met e-mailadres en gebruik je naam en voornaam als gebruikersnaam ;)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/08/2011 13:50:31
Quote Anchor link
Jurgen, inderdaad... dus dan krijg je dat iemand zijn gebruikersnaam zelf mag kiezen. Stel hij kiest 'Kees' en iemand anders kiest een week later ook Kees, dan krijgt diegene een melding dat die username al bezet is. Dat is toch wat je bedoelt he?

Als je dit doortrekt naar een CMS dan wordt het verhaal iets anders denk ik... want je kunt je niet zelf inschrijven in een CMS. De webmaster moet dan een account aanmaken. Dan kan ik het zo maken dat de webmaster altijd een voornaam en achternaam moet invullen van de nieuwe gebruiker, en dat het systeem op basis daarvan een username aanmaakt. Is dat een goed idee? Dus de webmaster voert Kees Jansen als naam in en het CMS genereert als username bijvoorbeeld keesj56 waarbij die 56 een random getal is tussen 0 en 100. In het CMS zelf worden de users getoond met hun volledige naam, dus Kees Jansen, eigenlijk net zoals hier op PHPhulp. De enige vraag is dan nog of de gebruiker de mogelijkheid moet geven om zijn / haar username aan te passen of dat ie het moet doen met de toegewezen username.
 
Jurgen R

Jurgen R

03/08/2011 14:10:50
Quote Anchor link
Dat is inderdaad wat ik bedoel.

Ik zou opteren voor het generen van een username met de mogelijkheid een eigen unieke(!) username aan te maken, de meeste gebruikers zullen dit wel appreciëren.
Het heeft hen toch een zekere vrijheid indien ze op verschillende plaatsen dezelfde username willen gebruiken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/08/2011 14:16:19
Quote Anchor link
Oké thanks. Ik denk inderdaad dat dit wel een goede oplossing is.
:-)
Gewijzigd op 03/08/2011 14:16:57 door Ozzie PHP
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.