van wamp naar lamp server

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Aad B

Aad B

03/11/2020 22:53:43
Quote Anchor link
Tortuga web op 03/11/2020 14:46:42:
Weet je toevallig een goede tutorial over het instellen van virtual hosts in linux mint? Ik ben nog steeds een beginner....

(Virtual) Hosts stel je in in de config van apache. Waarschijnlijk /etc/apache2 en het is dan de bedoeling dat je per host(=website) een bestand conf aanmaakt in /etc/apache2/sites-available en in /etc/apache2/sites-enabled maak je een symbolic link aan naar de betreffende conf /etc/apache2/sites-available

Zonder dit in te stellen zal apache nooit goed reageren op je website requests.
Ik doe dit altijd op command-line. Ik doe per definitie altijd alles op command-lin en weet dus niet of er webtools zijn waarmee je dit instelt?? Iemand??

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-set-up-apache-virtual-hosts-on-ubuntu-16-04
Gewijzigd op 03/11/2020 23:21:36 door Aad B
 
PHP hulp

PHP hulp

12/05/2024 04:49:10
 
Tortuga web

tortuga web

04/11/2020 19:36:57
Quote Anchor link
@Aad B: Dank voor de link, ik ben er alweer wat verder mee gekomen. Desalniettemin, na het volgen van alle stappen, krijg ik de verschillende sites niet in beeld.
Ik heb nu /var/www/a.nl en /var/www/b.nl met de bijbehorende /etc/apache2/sites-available/a.nl en /etc/apache2/sites-available/b.nl die vervolgens enabled zijn. Ook de 000-default heb ik disabled.
wat ik ook doe, ik kom alleen met localhost op de homepage van site a.nl, welke de bovenste map is in de lijst.
als ik a.nl of b.nl wil bezoeken krijg ik de melding dat de server niet gevonden wordt.
Als ik op een link in de homepage van a.nl klik (die ik dus via localhost in beeld heb) dan verwijst die naar localhost/link i.p.v. a.nl/link.
Wat ontbreekt er dan nog aan de configuratie?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/11/2020 19:56:06
Quote Anchor link
Als de server niet gevonden wordt, dan lijkt de webserver zelf niet te draaien. Of misschien staat de firewall te strak ingesteld.

Je zult minimaal een Apache test-page moeten zien als je een site aanroept die geen of een onbekende virtuele host heeft.

Wat komt er hier uit?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
service apache2 status


of:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
/etc/init.d/httpd status
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

04/11/2020 19:58:32
Quote Anchor link
En a.nl en b.nl zijn echte domeinnamen die via DNS weer naar je eigen modem verwijzen en van daaruit doorgelust zijn naar je Ubuntu machine?

Of zijn het gewoon 2 "fantasie naampjes" die je nog aan de /etc/hosts van Ubuntu toe moet voegen (en dat in een grijs verleden ooit op je Windoos had gedaan)?
Gewijzigd op 04/11/2020 19:58:57 door Rob Doemaarwat
 
Aad B

Aad B

05/11/2020 15:47:04
Quote Anchor link
Tortuga web op 04/11/2020 19:36:57:
ik kom alleen met localhost op de homepage van site a.nl, welke de bovenste map is in de lijst.
Dat betekent wel dat je apache server draait en antwoord geeft op localhost. Ik denk dat er toch nog wat aan de configuratie scheelt en ook wat Rob zegt: Hoe worden de sites vertaald naar een ip adres, dus wat doet de DNS?? Want a.nl bestaat niet. Als je echte domeinnamen hebt zorg dan dat dat de juiste A en AAA records heeft bij de domein registrar. Is het alleen een hobby projectje dan moet je het in je HOSTS bestanden registreren. Zet je apache config bestanden eens neer hier, kunnen we meedenken. 000-default gewoon even laten bestaan, die wijst naar de default pagina van apache, dan kan je checken of apache antwoord geeft.
Gewijzigd op 05/11/2020 15:52:50 door Aad B
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.