Verbetering database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

D B

D B

04/06/2013 20:12:53
Quote Anchor link
Hallo,

Ik heb een database aangemaakt voor mijn voetbal wedstrijden (voetbalvereniging)

Nu heb ik het als volgt:

Leden
- id
- voornaam
- achternaam
- nog wat meer gegevens
- nog meer gegevens
- spelend
- speler (in welk team hij speelt)
- coach (welk team hij coacht, als hij dat doet...)
- goals (voor topscores)

Nu ben ik bezig met een aantal aanpassingen zodat ik alles voor volgend seizoen in kan vullen, maar ik zou graag mijn gegevens (bruikbaar) blijven bewaren in mijn database. Dus dacht ik om mijn tabel Leden op te gaan splitsen.

Zodat ik Speler/Coach/Goals aan een seizoen vast kan hangen.

Maar hoe doe ik dit het beste? Ik heb al zitten denken aan een tabel Team en dan alle spelers die spelend zijn daarin maar dan moet ik voor elk seizoen een kolom aanmaken (weet niet of dat het beste is?)

Graag jullie idee hierover.

Bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 20:22:51
 
Eddy E

Eddy E

04/06/2013 20:25:38
Quote Anchor link
- speler >> niet doen

Tabel 1: SPELERS: speler_id, naam, rang (voetballer/coach)
Tabel 2: TEAMS: team_id, team_naam, voetbal_stadion_id
Tabel 3: KOPPEL_SPELER_AAN_TEAM: team_id, speler_id, datum
Tabel 4: WEDSTRIJDEN: team_id_thuis, team_id_uit, voetbalstadion_id
Tabel 5: STADIONS: voetbalstadion_id, plaats, naam, ....

Een coach stop je ook bij de spelers.
Door tabel 3 kan je ook de 'geschiedenis' zien en als een speler bij meerdere teams speelt kan je dat terugvinden.

Maar ga ook eens kijken hoe anderen dit doen. Je bent niet de eerste die een voetbalcompetitie in mysql opzetten.
 
D B

D B

04/06/2013 20:46:34
Quote Anchor link
Dit lijkt op wat ik bedoel, maar ik wil het dus per seizoen indelen.
 
Eddy E

Eddy E

04/06/2013 21:03:06
Quote Anchor link
Ligt dat niet allemaal al 'vast' welke spelers waar welke wedstrijd spelen?
Dan zou ik lekker old-skool voor HTML gaan zonder enige database.
 
D B

D B

04/06/2013 21:17:11
Quote Anchor link
Als ik weer thuis ben zal ik proberen het wat verder uit te leggen.
 
Jeroen Jansen

Jeroen Jansen

04/06/2013 22:27:03
Quote Anchor link
Ik heb zelf ook twee seizoenen een site gemaakt voor mijn team. Hierbij werd de stand berekend met de uitslagen en per wedstrijd ook mogelijk voor het bijhouden van wissels, doelpunten, assists, kaarten, scheidsrechter enz. Kan wel kijken of ik de database layout daar nog van heb ( en ben ook wel benieuwd naar aanvullende mogelijkheden)
 
D B

D B

04/06/2013 23:45:01
Quote Anchor link
Het probleem zit er bij mij in dat het voor een hele club is. Ik ben er al een aardig eindje uit aan het komen en zal mijn layout hier plaatsen als ik af heb, denk dat hij namelijk her en der wel wat geoptimaliseerd kan worden.

Toevoeging op 04/06/2013 23:45:42:

Dit lijkt op wat ik bedoel, maar ik wil het dus per seizoen indelen.
 
Jeroen Jansen

Jeroen Jansen

05/06/2013 09:24:18
Quote Anchor link
Ik heb destijds inderdaad alleen voor mijn team bijgehouden, maar in principe was het mogelijk om de hele club bij te houden. Ik heb onder andere de volgende tabellen:

PERSOON
persoon_id, persoon_naam, persoon_voorvoegsel, persoon_voornaam, persoon_geboortedatum, persoon_geboorteplaats, persoon_landid, persoon_overlijdensdatum

CLUB
club_id, club_plaatsid, club_datumoprichting

CLUBNAAM
clubnaam_id, clubnaam_clubid, clubnaam_naamtypeid, clubnaam_naam, clubnaam_begindatum, clubnaam_einddatum

TEAM
team_id, team_club, team_elftal

SELECTIE
selectie_id, selectie_seizoen, selectie_team, selectie_persoon, selectie_functie

FUNCTIE
functie_id, functie_omschrijving

SEIZOEN
seizoen_id, seizoen_omschrijving

COMPETITIE
competitie_id, competitie_omschrijving

COMPETITIESEIZOEN
competitieseizoen_id, competitieseizoen_seizoen, competitieseizoen_competitie

CLUBSTRAF
clubstraf_id, clubstraf_competitieseizoen, clubstraf_wedstrijd, clubstraf_team, clubstraf_minpunten, clubstraf_reden

WEDSTRIJD
wedstrijd_id, wedstrijd_soort, wedstrijd_seizoen, wedstrijd_ronde, wedstrijd_datum, wedstrijd_accommodatie, wedstrijd_thuisteam, wedstrijd_uitteam, wedstrijd_toeschouwers, wedstrijd_afgelast

WEDSTRIJDSOORT
wedstrijdsoort_id, wedstrijdsoort_omschrijving

SCORE
score_id, score_ scoretype_idt, score_wedstrijd, score_thuis, score_uit

SCORETYPE
scoretype_id, scoretype_omschrijving

GEBEURTENIS
gebeurtenis_id, gebeurtenis_wedstrijdid, gebeurtenis_gebeurtenistypeid, gebeurtenis_positieid, gebeurtenis_teamid, gebeurtenis_persoon1, gebeurtenis_persoon2, gebeurtenis_minuut, gebeurtenis_volgorde, gebeurtenis_scorethuis, gebeurtenis_scoreuit

GEBEURTENISTYPE
gebeurtenistype_id, gebeurtenistype_omschrijving

Op basis hiervan kun je de standen via SQL bepalen en ook de statistieken per speler/seizoen (Heb nog wel een versie vna mij team-site RKVVO 7 (zal bij jou wel een bekende club zijn) staan op rkvvo7.comuv.com (hierbij geen historisch seizoenoverzicht, maar zit er in principe wel in).
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.