Verschil OOP & OO

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

 - Diov  -

- Diov -

24/07/2013 21:09:39
Quote Anchor link
Hi,

Binnenkort kan ik eigenlijk gaan werken als jobstudent (vakantiejob), & ik heb al enkele vacatures bekeken op het net.
Het zou fijn zijn om iets te doen met programmeren (websites, PHP).

Maar nu zie ik dat je eigenlijk een grote kennis van OO of OOP moet hebben?
Helaas heb ik dit (nog) niet, alleen maar Flat Php..

Nu mijn vraagjes:
- Wat is het verschil tussen OO & OOP.

- Ik zie ook vaak dat jullie over frameworks praten, welk framework ben je eigenlijk het meeste mee? Welk framework vragen ze het meest bij een job?

- Kan iemand in het kort uitleggen ook waar een framework juist goed voor is?

Als jullie me met deze vraagjes zouden kunnen helpen? <3 <3

Danku alvast!
Diov

(Vond al een zeer interessante link hier: http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/verschil-tussen-oop-en-nomaal-php/82847/)
Gewijzigd op 24/07/2013 21:17:40 door - Diov -
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 12:27:32
 
Joey Drieling

Joey Drieling

24/07/2013 21:41:56
Quote Anchor link
OO Object Oriented of OOP Object Oriented Programing is het zelfde de populiere frameworks zijn cakePHP, zand framework, codeIgniter.

Het nut er van is net zoals bij javascript frameworks zoals jQuery dat je minder hoeft te programmeren om dat er al kant en klare functies zijn.
Gewijzigd op 24/07/2013 21:51:38 door Joey Drieling
 
 - Diov  -

- Diov -

24/07/2013 22:22:08
Quote Anchor link
Dank voor je antwoord.
Ik heb al heel veel gehoord over het Zend Framework. Over CakePHP & CodeIgniter hoor ik tegenwoordig niet meer veel van. Vroeger wel ..


- Ik gebruik zelf jQuery vaak, dus ik snap wel wat je bedoelt. Maar, hoe maak ik dan in php kant en klare functies als ik voorbeeld zelf een framework maak? Welke functies kan je dan bouwen?

Alvast bedankt,
Diov
 
Wouter J

Wouter J

24/07/2013 22:37:31
Quote Anchor link
OOP is object geörienteerd programmeren, terwijl OO object geörienteerd betkend. Gewoon hetzelfde dus, als je het in het verband met programmeren gebruikt.

OOP is het programmeren in klassen, die allemaal een object voorstellen. Doordat je verantwoordelijkheden zoveel mogelijk verspreid maak je je code herbruikbaar en flexibel.

Frameworks zorgen voor een basis en vele handige functies, zodat je niet alles zelf hoeft te doen. Stel het voor als een auto waarbij de meeste onderdelen al gegeven worden. Wat je nog wel moet doen is besluiten welke onderdelen je gaat gebruiken, hoe deze hun taak gaan vervullen en gaan samenwerken met elkaar.

Welk framework ik gebruik? Symfony2 natuurlijk. Waarom kun je hier lezen:

Ik denk dat veel vacatures ZF hebben, aangezien die het meest bekent is. Ik raad echter aan een framework die jou het mees aanspreekt te leren. Hierdoor leer je het sneller en kun je het framework wat bekender maken. Als je 1 framework hebt geleerd is het aanleren van andere frameworks erg simpel.
 
Donny Wie weet

Donny Wie weet

25/07/2013 02:16:47
Quote Anchor link
Ik hoorde dat Laravel het beste MVC is momenteel?
 
Wouter J

Wouter J

25/07/2013 08:50:08
Quote Anchor link
Nee, niks is het beste en al helemaal niet het beste mvc. Laravel wordt nu heel bekend gemaakt door een paar envato mannen en daardoor denkt iedereen dat het het "beste" is, maar dat slaat nergens op.

Het beste framework bestaat niet. Het gaat erom wat jij het beste vindt. Laravel, CI, Lithium, CakePHP zijn allemaal lichte frameworks, relatief wat makkelijker te leren maar dan komen ze ook met minder features. Symfony en zend framework zijn de echte grote jongens.

Omdat het linkje met mijn redenen voor symfony in de vorige post niet stond plaats ik hem hier maar: http://www.sitemasters.be/forum/2/40813/2#id258218

En merk op dat laravel ook symfony componenten gebruikt :) (de meeste grote php libraries doen dat, zoals joomla, drupal, composer, monolog, typo3, phpbb, phpdocumentor, ...)
 
- Raoul -

- Raoul -

25/07/2013 11:34:28
Quote Anchor link
Als je een simpele website wilt maken zou ik absoluut niet kiezen voor Symfony. Het probleem met Symfony is dat alles véééééééél te abstract en uitgebreid werd gemaakt.

Laravel blijft een goede keuze als je een simpele site wilt opstarten.

Wat ik niet aanraad zijn dergelijke frameworks als CI, die zijn extréééém verouderd.
 
 - Diov  -

- Diov -

25/07/2013 13:38:02
Quote Anchor link
Hi,

Dus zoals ik hier wat lees is het handig om eerst eens een kijkje te nemen naar Laravel. Dit omdat het niet een zo groot framework is.

Als ik dit dan goed beheers, zou ik overstappen naar Zend of Symfony..

Als ik aan OOP denk, denk ik meteen aan een FrameWork?
Is OOP altijd met classes?

Ik begrijp nu ook meer het nut van een Framework :) , thx daar alvoor.
Dus, een auto is een object
Aan een auto heb je onderdelen, en dat zijn de eigenschappen?

Maar wat zijn dan methods?
 
Reshad F

Reshad F

25/07/2013 15:03:37
Quote Anchor link
auto->drive();
auto->geefGas();
auto->rem();

dit zijn methods ;)
 
Wouter J

Wouter J

26/07/2013 09:02:56
Quote Anchor link
Een auto is een klasse. Deze heeft eigenschappen, bijv. een motor, deuren, ramen, ect. Deze eigenschappen zijn allemaal ook weer objecten en dus klassen. De motor klasse zal dus ook weer eigenschappen hebben, bijv. het acceleratievermogen en zijn maximale snelheid. Deze motor klasse kan veranderen, je kan de motor starten, gas geven, ect. Dat zijn methoden.

Ik zou je normaal naar mijn oo tutorial serie verwijzen, die het met wat betere voorbeelden uitlegt. Maar helaas is mijn site offline, zodra ik terug ben van vakantie zorg ik dat het weer online komt. Je kan ze nu raw hier lezen:

En nee, als je aan OO denkt denk je niet meteen aan frameworks. Je kan prima OO maken zonder frameworks, het kost je vaak alleen wat meer tijd.

Je kan ook beginnen met bijv. Silex. Dat is een microframework. Een microframework zorgt voor een goede basis en de rest mag jij allemaal beslissen. Beginners voelen zichzelf vaak heel beperkt als ze met een framework beginnen, en daarom is Silex een goede keuze. Nog mooier, het maakt deel uit van het symfony project dus de overstap van Silex naar Symfony is vrij klein.
 
Moe BE

Moe BE

26/07/2013 11:01:11
Quote Anchor link
@Wouter: wordt jij betaald door symfony ofzo?

Ik zelf gebruik het HMVC framework Kohana. En voor zover ikzelf ervaren heb is de instapdrempel voor dit framework zeer laag. Dus ideaal om eens te kijken hoe een framework je werk vereenvoudigd.
 
 - Diov  -

- Diov -

26/07/2013 11:25:45
Quote Anchor link
Dus effe samengevat:

- OOP is gelijk aan OO

- Nut van een framework: minder hoeft te programmeren om dat er al kant en klare functies zijn.

- OOP kan zonder framework, al is het handig.

- Silex & Laravel zijn beginnende frameworks.


Bij Laravel heb je PHP 5.3.7 of hoger nodig.
Bij Silex weet ik het niet. (Ik denk 5.4)

Mijn PHP version is 5.2.*

Ik denk dat ik dan best een andere host moet zoeken, want ze willen de PHP versie niet updaten.
 
Moe BE

Moe BE

26/07/2013 11:31:40
Quote Anchor link
Kohana 3.2 heeft php versie 5.2.3 nodig.
 
Wouter J

Wouter J

26/07/2013 11:32:13
Quote Anchor link
Php5.2 support is bijna geen 1 framework. En het is ook veel te oud om veilig mee te werken, als ze niet willen updaten raad ik je aan een andere host te zoeken, deze is dan gewoon te ouderwets.

Ik heb ooit een lijstje met required versies gemaakt: https://gist.github.com/WouterJ/3955840

@moebe, nee gelukkig niet. Opensource is opensource. Ik raad alleen altijd mensen aan om dingen te leren die naar mijn mening het beste is.
 
Roy -

Roy -

26/07/2013 19:01:44
Quote Anchor link
Welk framework beter of het beste is, is een eindeloze discussie. Om te beginnen is het handig om uitgebreide en duidelijke documentatie te hebben, een plek waar je terecht kan met vragen, enz.. Ik ben begonnen met CodeIgniter, hoewel dit framework veel "afgezeikt" wordt is het lang zo slecht nog niet. De drempel om te leren is laag, uitgebreide documentatie en een forum waar je snel geholpen wordt. Een keuze van een framework is geen huwelijk! Ga ermee aan de gang, maak er wat projecten mee en ga door naar de volgende!

Twee linkjes om je op weg te helpen:
- De documentatie: http://ellislab.com/codeigniter/user-guide/
- Video tutorials: http://net.tutsplus.com/sessions/codeigniter-from-scratch/

Dat is een goede start, de rest komt vanzelf zodra je ermee aan de gang gaat. Loop je tegen beperkingen aan, duik de "core" in. Mocht het teveel "hacken" worden, zoek een ander framework op.

Keep learning :)
Gewijzigd op 26/07/2013 19:03:06 door Roy -
 
 - Diov  -

- Diov -

08/09/2013 11:00:57
Quote Anchor link
Hoi,

Doordat ik weinig tijd had, ben ik nu eindelijk begonnen met Laravel.
(Vandaag)

Om het te installeren, kan ik gewoon dat zip bestand van GitHub afhalen? En dan gewoon uitpakken, en op me server zetten?

Maar wat is Composer?
Dat heb ik denk ik niet bij mijn webhost?
 
Bart V B

Bart V B

08/09/2013 11:21:55
Quote Anchor link
Hoi.

Ik ben nu ook enkele dagen aan het stoeien met Laravel.
Wat voor soort webhost heb je?
Kan je de commandline gebruiken?

Composer is een onderdeel om het Laravel te installeren.
Niet alleen Laravel, maar ook andere componenten kan je daarmee snel en makkelijk installeren. In het begin zag ik het voordeel er niet zo van in, maar nu ik een paar keer er gebruik van heb gemaakt, is het best een goede oplossing.

Op de commandline:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
composer create-project laravel/laravel --prefer-dist
// daarna doe je:
php composer.phar install
// of als je een alias hebt gegeven:
composer install

Als je geen commandline opties hebt, dan kan je het beter lokaal installeren.
Moet eerlijk toegeven dat ik geen idee heb hoe het met een Windows systeem werkt.
Alleen op een linux systeem gedaan.
Een andere handige tool is artisan. Daar kan je veel mee doen.
Als je een beetje sneller wilt developen zou je de handige laravel 4 generator van jeffrey Way kunnen gebruiken. (i love that guy) :)
https://github.com/JeffreyWay/Laravel-4-Generators
Gewijzigd op 08/09/2013 11:23:29 door Bart V B
 
 - Diov  -

- Diov -

08/09/2013 11:24:49
Quote Anchor link
Ik host bij http://neostrada.nl/
Het starterspakket, en heb SSH.

Probleem is dat als ik iets fouts doe met SSH, moet betalen om de server weer goed te zetten.
Trouwens, moet ik dan eerst ook composter installeren?

Misschien is die generator wel makkelijk voor later, maar zal het eerst gewoon proberen, wat leren :p
 
Bart V B

Bart V B

08/09/2013 11:31:07
Quote Anchor link
:P Die generator is echt een goede aanrader, daar zit scaffolding in, daarmee zie je een beetje in de code wat hoe je het kan gebruiken, en heb je meteen iets werkbaars.

Je hebt SSH. Zolang je geen dingen doet als rm -rf / dan zal het allemaal wel loslopen denk ik.

Je moet eerst even composer installeren.
http://getcomposer.org/download/

Als je het verknalt, dan zit de hoster gewoon met een probleem. :P
Dus mag hij het oplossen. Anders zou hij ook geen ssh toegang moeten geven he.

EDIT
Toch maar even gekeken..
Je het SSL ondersteuning, maar geen SSH
Gewijzigd op 08/09/2013 11:35:07 door Bart V B
 
 - Diov  -

- Diov -

08/09/2013 11:38:16
Quote Anchor link
Ook SSH, die heb ik paar dagen geleden laten activeren.
(SSH/Shell-Toegang) staat er.

Zijn er ook andere opties?
Misschien WAMMP (Of XAMPP) installeren, lokaal werken?

Denk dat dat wat veiliger is, dan meteen op de server te plaatsen.
 
Bart V B

Bart V B

08/09/2013 11:41:49
Quote Anchor link
:P als je geen ervaring hebt wel denk ik.
Wel mooi trouwens dat ze het hebben gedaan.

Uhm.. Windows..
Zou kunnen alleen heb ik zelf weinig tot geen ervaring met windows als het wat technischer word.
Gebruik zelf een linux omgeving.
Maar in principe kan dat ook gewoon op windows volgens mij.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.