Via include Pagina Titel
Hallo,
Ik ben bezig met een pagina maar heb een probleem.
In de index heb ik opgegeven waar de bovenkant/zijkant en onderkant vandaan komen. Het middenstuk pak ik door www.website.nl/?pagina
Ik zou bijvoorbeeld willen dat wanneer ik ?pagina oproep (bestand pagina.php) de titel in de browser veranderd in de titel die staat opgegeven in pagina.php. Maar als ik in index.php bijv. $titel opvraag en $titel staat op de geinclude pagina dan is deze dus nog niet bekend.
Hoe kan ik dit oplossen?
Om het te verduidelijken even een afbeelding:
http://i114.photobucket.com/albums/n266/rutje1/pagina.jpg
Mvg Rutje1
Ik ben bezig met een pagina maar heb een probleem.
In de index heb ik opgegeven waar de bovenkant/zijkant en onderkant vandaan komen. Het middenstuk pak ik door www.website.nl/?pagina
Ik zou bijvoorbeeld willen dat wanneer ik ?pagina oproep (bestand pagina.php) de titel in de browser veranderd in de titel die staat opgegeven in pagina.php. Maar als ik in index.php bijv. $titel opvraag en $titel staat op de geinclude pagina dan is deze dus nog niet bekend.
Hoe kan ik dit oplossen?
Om het te verduidelijken even een afbeelding:
http://i114.photobucket.com/albums/n266/rutje1/pagina.jpg
Mvg Rutje1
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Rutje1
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
daar had ik ook al over nagedacht. Maar al doe ik bijvoorbeeld een agenda invoegen. Dan kan ik dat niet bij elke instelling doen als u begrijpt wat ik bedoel.
Is er geen andere manier om het omhoog te halen?
Of heb ik mijn index.php gewoon helemaal verkeerd in gebruik?
Hoe doet bijv. PHPHulp dit? want ik neem aan dat niet elke titel zoals op forum (zie titelbalk van je browser) op deze manier staat ingevuld.
Is er geen andere manier om het omhoog te halen?
Of heb ik mijn index.php gewoon helemaal verkeerd in gebruik?
Hoe doet bijv. PHPHulp dit? want ik neem aan dat niet elke titel zoals op forum (zie titelbalk van je browser) op deze manier staat ingevuld.
Je kan het ook andersom doen. Je agenda include index.php bijvoorbeeld. Via functies kan je dan de header en footer in agenda.php inladen. Of je doet het via de output-buffer: Eerst maak je de complete inhoud, en definieer je de titel etc. Vervolgens wordt de output-handler aangeroepen, die de "variabelen", de inhoud en de titel, invult in je template, je index.php zeg maar.
Hoe ik (en vele anderen) zoiets doen is een variabele $titel definiëren en daarna de header includen. In de praktijk doe ik dat niet in PHP maar in mijn templates, met Smarty. Ik geef aan de {include} van Smarty de variabele titel mee, per template. Als deze niet is gedefinieerd dan komt er dus ook niets te staan.
Als je Smarty gebruikt staat dit in je header.tpl:
<title>Website X {if $title != ''}: {$title}{/if}</title>
En dan ergens anders:
{include file="header.tpl" title=$title}
(en daarvoor ergens: $smarty->assign('title', 'Titel van deze pagina'); )
Nu hoef je niet per se Smarty te gebruiken, maar zo zie je hoe het normaalgesproken wordt opgelost. Dit kan dus ook gewoon in PHP.
Overigens raad ik wel altijd Smarty (of evt. iets soortgelijks) aan, http://smarty.php.net/
Als je Smarty gebruikt staat dit in je header.tpl:
<title>Website X {if $title != ''}: {$title}{/if}</title>
En dan ergens anders:
{include file="header.tpl" title=$title}
(en daarvoor ergens: $smarty->assign('title', 'Titel van deze pagina'); )
Nu hoef je niet per se Smarty te gebruiken, maar zo zie je hoe het normaalgesproken wordt opgelost. Dit kan dus ook gewoon in PHP.
Overigens raad ik wel altijd Smarty (of evt. iets soortgelijks) aan, http://smarty.php.net/
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door PHP erik
Ok, ik zit er nu even over na te denken. Ik heb het van Smarty gevonden maar ik ben toch niet zeker of dat wel helemaal is wat ik wil. Ik vind het namelijk erg mooi om echt te programmeren zonder gebruik van programma's.
Misschien een stomme/rare vraag, maar hoe is deze site opgebouwd?
Ik zou het namelijk graag simpel willen houden maar toch wel makkelijk aan te passen.
Hierboven staat namelijk de url: http://phphulp.nl/forum/showtopic.php?cat=1&id=41636
Op welke manier wordt hier dan de zijkanten/boven opgehaald?
mvg Rutje1
Misschien een stomme/rare vraag, maar hoe is deze site opgebouwd?
Ik zou het namelijk graag simpel willen houden maar toch wel makkelijk aan te passen.
Hierboven staat namelijk de url: http://phphulp.nl/forum/showtopic.php?cat=1&id=41636
Op welke manier wordt hier dan de zijkanten/boven opgehaald?
mvg Rutje1
bump ^
probeer dit is:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
if(isset($_GET['pagina']) && trim($_GET['pagina']) !='')
{
if(file_exists("./map waar het bestand in staat/".$_GET['pagina'].".php"))
{
include_once("./map waar het bestand in staat/".$_GET['pagina'].".php");
}
else
{
include_once("error.php");
}
}
else
{
include_once("./map waar het bestand in staat/standaardfile.php");
}
{
if(file_exists("./map waar het bestand in staat/".$_GET['pagina'].".php"))
{
include_once("./map waar het bestand in staat/".$_GET['pagina'].".php");
}
else
{
include_once("error.php");
}
}
else
{
include_once("./map waar het bestand in staat/standaardfile.php");
}
Ik zou ook graag een forumpje willen maken. Maar het is dan erg ingewikkeld om ervoor te zorgen dat bijv. het onderwerp van het topic de titel wordt in de browser.
Ik denk dat de indeling van mijn index.php al helemaal fout is maar weet niet hoe ik dit kan verbeteren.
Het lijkt mij iig niet mogelijk om voor elke pagina met een script zoals bovenstaand op te geven wat bijv. de titel is.
Wie weet een goede indeling? De manier die ik graag zou willen is zoals PHPhulp :)
Ik denk dat de indeling van mijn index.php al helemaal fout is maar weet niet hoe ik dit kan verbeteren.
Het lijkt mij iig niet mogelijk om voor elke pagina met een script zoals bovenstaand op te geven wat bijv. de titel is.
Wie weet een goede indeling? De manier die ik graag zou willen is zoals PHPhulp :)
je kunt toch gewoon de topic ophalen aan de hand van b.v. een GET variabel
en <title></title> doen ?
en <title></title> doen ?
Nope, helaas niet.
Ik roep de pagina namelijk pas onder <title> aan. Dus op dat moment is $titel nog niet gezet.
Ik voeg de pagina namelijk in in het midden van mijn pagina via ?pagina....
Ik roep de pagina namelijk pas onder <title> aan. Dus op dat moment is $titel nog niet gezet.
Ik voeg de pagina namelijk in in het midden van mijn pagina via ?pagina....