Volgende Autoindex via php opvragen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Bart Smulders

Bart Smulders

01/04/2008 19:20:00
Quote Anchor link
Het volgende zoek ik al geruime tijd maar kan het niet meteen vinden.
Wanneer je een post wil gaan doen waarbij de link een id meekrijgt maar de ID nog niet geweten is. Ik kan hem te weten komen door de auto index waarde op te vragen van het gewenste veld. Helaas vind ik deze functie nergens terug. Wie kan me daarbij op weg helpen?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 04:17:46
 
Joren de Wit

Joren de Wit

01/04/2008 19:42:00
Quote Anchor link
Je vraagstelling is erg onduidelijk, maar bedoel je dat je het nieuw gegenereerde id na een INSERT query wilt weten? In dat geval kun je na het uitvoeren van de query de functie mysql_insert_id() gebruiken.
 
Frank -

Frank -

01/04/2008 22:24:00
Quote Anchor link
Zie dit script en deze tutorial hoe je met RETURNING en CURRVAL() de waarde van het id (of eigenlijk de sequence) kunt retourneren.

Heb je wel PostgreSQL of bv. Oracle nodig.
 
Simon Blok

Simon Blok

01/04/2008 22:36:00
Quote Anchor link
offtopic:
Eigenlijk is het vreemd dat er een functie in PHP bestaat die dit opvraagt. Het is veel logischer om een query op de database los te laten die dit opvraagd. Daarom snap ik het principe van relationele databases ook veel beter nu ik PostgreSQL gebruik.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Simon Blok
 
Bart Smulders

Bart Smulders

02/04/2008 00:23:00
Quote Anchor link
Er moet alvorens de post ,de volgende auto index gekend zijn.
unieke sleutel begint vannaf 1 en loopt op tot ...
BV:
index.php?waarde= volgende auto index

de waarde moet ik op voorhand weten. ik kan het niet uit men db ontrekken na de post want dat is te laat.
 
Eduard

Eduard

02/04/2008 00:58:00
Quote Anchor link
zomaar een ideetje:

je haalt de id op van je laatste record/post en die ID vermeerder je met 1?
de sql zal dan als volgt kunnen uitzien:

edit:
sql verwijdert, niet nagedacht =/


laat maar, krijg je problemen als je die laatste record net verwijderd hebt, dan gaat auto_index eentje hoger
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Eduard
 
Frank -

Frank -

02/04/2008 01:09:00
Quote Anchor link
@Eduard: Hoeveel problemen wil je hebben? Een SELECT-query zegt alleen maar iets over het verleden, nooit over het heden. En het heden, dat is nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu nu

En zo kan ik nog wel even doorgaan... Je loopt met een SELECT dus altijd achter de feiten aan, je hebt geen flauw idee wat er nu nu nu allemaal wordt uitgevoerd. De database kan je daar meer over vertellen, maar dan alleen wanneer deze daar de juiste functies voor in huis heeft. En daarvoor hoef je niet bij MySQL aan te kloppen.

Met functies als NEXTVAL() kun je een sequence-nummer aanmaken en reserveren voor jouw query. Wat andere queries ondertussen uitspoken, daar heb je niks mee te maken. In een goede database weet je dus vooraf al welk id jouw record gaat krijgen, dat kun je gewoon opvragen.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.