Vraag over kolomnamen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Task b

task b

03/08/2010 09:44:22
Quote Anchor link
Hey mensen, was ff bezig met wat SQL queries in php uit te voeren en op ee gegeven moment had ik de kolomnamen nodig. u had ik zelf het volgende scriptje geschreven om de kolom namen mee op te halen
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
$queryString
= "select * from tabelData";
        $con = $this->maakVerbinding();
        $resulti = mysql_query($queryString);

        $num_fields = mysql_num_fields($resulti);

        $result = array();
        for ($i=0; $i < $num_fields; $i++)
        {

        $a = mysql_field_name($resulti, $i);
        $result[] = $a;
        }

print_r($result)
?>


En op zich kan ik hiermee de kolomnamen ophalen maar mijn vraag is, kan het niet makkelijker? Heb al op internet gezocht naar een standaard functie hiervoor (had gedacht iets als... getColumnNames($sqlresultset) of iets in die trend maar kan niks vinden. Is er een functie voor of kan ik het alleen op deze manier doen?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 11:56:29
 
Sebastiaan Blaas

Sebastiaan Blaas

03/08/2010 10:34:11
Quote Anchor link
er zijn meerdere wegen naar rome..

Ligt er een beetje mee wat je wilt.

Je hebt ook "SHOW FIELDS FROM <table>"
of
"SHOW FULL FIELDS FROM <table>"

met de eerste krijg je veld,type,null-waarde,keytype,default-value, extra

met de 2e krijg je ook allocatie, priviles en comments bij.
 
John D

John D

03/08/2010 10:48:15
Quote Anchor link
ansi SQL is: describe <table>, de vraag is welke tooling je tot je beschikking hebt.
Kan je op os connecten naar mysql met de command line interface of moet je iets webachtigs knutselen?
 
Task b

task b

03/08/2010 11:41:14
Quote Anchor link
De reden waar ik het voor heb is eigenlijk omdat ik ee functie heb

doeQuery($queryString)
{
//voer de query uit van queryString
return eenarray; //dit is een array met de resultset.
}

De volledige code is niet echt relevant dus zal em nie posten aangezien ie gewoon de query van $querystring uitvoert. Waar ik dus de kolomnamen voor wilde hebben is zodat ik deze als eerste vak in de array kan zetten (die wordt gereturned), zodat als ik hem uitlees naar een tabel ik de kopregels er makkelijk boven kan zetten. Maar wilde persoonlijk ook niet meer dan 1 query uitvoeren.

Maar vroeg me gewoon af of er een simpele functie al in PHP zit die de kolomnamen eruit kon halen. Maar blijkbaar is dat er niet, dus hou ik het bij me huidige scriptje :P
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.