Vraag over zoekformulier

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Roy

Roy

08/02/2008 14:02:00
Quote Anchor link
Ik heb voor een site een zoekformulier nodig. Hier kan je dan zoeken op naam, straat, postcode, categorie enzovoorts. Nu vind ik op internet veel scripts en tutorials over zoeken in je MySQL database, maar heb nog niet een script of tutorial gevonden van een echt formulier.

Voorbeeld:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/!att_occsearch.search

Hier kan je dus op heel veel dingen zoeken, maar als jij maar 1 ding wilt invullen, heeft hij daar ook genoeg aan. Hoe kan ik dit het beste doen? Kan iemand mij dit duidelijk uitleggen of online een script/tutorial laten zien?
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 13:44:35
 
Joren de Wit

Joren de Wit

08/02/2008 14:08:00
Quote Anchor link
Het is een kwest van controleren welke formuliervelden ingevuld zijn en alleen die velden opnemen in je query. Dus je query bouw je dan dynamisch op, een schematisch voorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<?php
$sQuery
= "
    SELECT *
    FROM tabel
"
;

$bWhere = true;

if(!empty($_POST['naam'])
{

    if($bWhere)
    {

        $sQuery .= " WHERE naam LIKE '%".mysql_real_escape_string($_POST['naam'])."%'";
        $bWhere = false;
    }

    else
    {
        $sQuery .= " AND naam LIKE '%".mysql_real_escape_string($_POST['naam'])."%'";
    }
}


// Query uitvoeren...
?>

En zo zou je dat dus voor elk veld moeten doen. Uiteraard zou je dit ook in een loopje kunnen verwerken om het compleet dynamisch te maken...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
 
Frank -

Frank -

08/02/2008 14:08:00
Quote Anchor link
Zoeken doe je in de database en die stuur je aan met SQL. Ga jezelf dus eerst eens afvragen hoe de queries eruit moeten komen te zien, dan komt dat formulier later wel.

Een formuliertje is maar een interface voor de bezoeker, daar zit het probleem niet. Het is een uitdaging om op de juiste manier de juiste queries aan te maken. Hoe staat het met jouw datamodel en jouw SQL-kunsten?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.