W3C valid, maar waarom eigenlijk?
Beste mensen,
Ik houd me de laatste tijd erg bezig met het valideren op W3C, uiteraard omdat dit gewoon moet. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar HTML 4.01 Strict. Ik wil het roer om gaan gooien naar XHTML 1.1 Strict. Maar heeft het eigenlijk wel zin, of doet het er niet zoveel toe?
Zie:
http://www.hardwareplaza.net
http://www.besign-webdesign.nl
http://www.deopkomendezon.nl
Maar waarom zou ik dat doen. Wanneer deze niet valid zijn, worden ze toch goed weergegeven in bijv. Safari, FF, en IE. Nadere uitleg is welkom EN gewenst!
Ik houd me de laatste tijd erg bezig met het valideren op W3C, uiteraard omdat dit gewoon moet. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar HTML 4.01 Strict. Ik wil het roer om gaan gooien naar XHTML 1.1 Strict. Maar heeft het eigenlijk wel zin, of doet het er niet zoveel toe?
Zie:
http://www.hardwareplaza.net
http://www.besign-webdesign.nl
http://www.deopkomendezon.nl
Maar waarom zou ik dat doen. Wanneer deze niet valid zijn, worden ze toch goed weergegeven in bijv. Safari, FF, en IE. Nadere uitleg is welkom EN gewenst!
XHTML is anders, <br> wordt bijv als <br /> geschreven.
Dat weet ik ja, maar ik bedoel meer het nut van het zorgen dat de pagina's valid zijn. Weet alles van de verschillen tussen HTML en XHTML. De closing tags e.d. baren mij geen zorgen. :)
Als je website enkel gebruik maakt van w3c valid (X)HTML (eisen verschillend per doctype) weet je zeker dat de (X)HTML in alle browsers die zich aan de w3c standaard houden, hetzelfde geinterpreteerd en als het goed is weergegeven wordt.
Maar ze displayen allemaal naar behoren, ook als ze niet valid zijn. Ik test met IE8, IE7, FF en Safari for windows... Maargoed, ik zal me dus gewoon aan de W3C regels moeten houden.
Ik zeg ook niet dat ze er niet goed uit kunnen zien als de html niet valid is, ik zeg alleen dat je meer zekerheid hebt dat dat gebeurt als je html wel valid is.
OK! iig bedankt voor de tijd en moeite, en de PHPHulp! :)
Zal hier vaker te vinden zijn! Hoop hier ook mijn steentje bij te kunnen dragen.
Zal hier vaker te vinden zijn! Hoop hier ook mijn steentje bij te kunnen dragen.
Door het invoeren van standaarden wordt er ook geprobeerd oude 'habits' langzamerhand te laten verdwijnen. Zo zul je vaak de term 'Deprecated' tegen komen, wat betekend dat het nog wel wordt ondersteund maar in de toekomst waarschijnlijk niet meer (en je dit dus niet moet gebruiken!). Als iedereen zich aan de standaarden houdt, zou alles een stuk simpeler gaan.
Ik zou gewoon XHTML gebruiken, een strictere syntax en dus minder kans op fouten (en wat Blanche ook zegt, meer zekerheid, ook in de toekomst!).
Ik zou gewoon XHTML gebruiken, een strictere syntax en dus minder kans op fouten (en wat Blanche ook zegt, meer zekerheid, ook in de toekomst!).
Kan het dan dat IE 6 zich niet aan die standaard eisen houdt? Want ik heb een site gemaakt die in elke browser goed wordt weergeven, en strict valid is. In IE 6 daarentegen is alles van die site naar de zak...
Enig idee?
Mvg,
Jens
Enig idee?
Mvg,
Jens
Jens, openstaande deuren hoef je niet in te trappen, nergens voor nodig... ;)
IE6 houdt zich niet echt aan de standaarden nee :P dat is dus het klote aan oude browsers (actuele browsers zijn ook niet 100% btw!), die houden zich er dus niet aan...
Omdat veel mensen nog steeds die oude browsers nog gebruiken, is het voor webdesigners en programmeurs belangrijk om ook de website in IE6 'werkend' te hebben. Dit zal langzamerhand (helaas ERG langzaam) wel de goede richting op gaan, daarom is het belangrijk om je eigen websites zoveel mogelijk richting de standaarden de coderen.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dat geldt ook over de broncode van je website. Als je website niet goed werkt in IE6, moet je proberen erachter te komen waar het aan ligt, en dit vervolgens oplossen (Google is your friend :D).
Omdat veel mensen nog steeds die oude browsers nog gebruiken, is het voor webdesigners en programmeurs belangrijk om ook de website in IE6 'werkend' te hebben. Dit zal langzamerhand (helaas ERG langzaam) wel de goede richting op gaan, daarom is het belangrijk om je eigen websites zoveel mogelijk richting de standaarden de coderen.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dat geldt ook over de broncode van je website. Als je website niet goed werkt in IE6, moet je proberen erachter te komen waar het aan ligt, en dit vervolgens oplossen (Google is your friend :D).
Ik heb op dat ene IE6 geval een hele dag gekeken en geprobeerd, en het niet gevonden... Pech voor de mensen met IE6... Heb nu gewoon een kleine melding gemaakt als je IE6 hebt dat je browser verouderd is en dat je moet updaten of Firefox en dergelijke moet downloaden...
De meeste browsers wel nog altijd min of meer hetzelfde resultaat... Al bij al valt dat nog mee... En IE7 is ook een grote vooruitgang voor Microsoft; hoewel ze toch de browsers ontwikkelen beter over gaan laten aan mensen die daartoe bekwaam zijn.
Jens
De meeste browsers wel nog altijd min of meer hetzelfde resultaat... Al bij al valt dat nog mee... En IE7 is ook een grote vooruitgang voor Microsoft; hoewel ze toch de browsers ontwikkelen beter over gaan laten aan mensen die daartoe bekwaam zijn.
Jens
Standaarden zijn er om vanaf geweken te worden :-)
Mijn inziens heeft XHTML nog weinig meerwaarden. Het uitbreiden (extende) wordt simpelweg nog te slecht ondersteund door browsers *kuch IE6*.
Ikzelf vind HTML 5 leuker om naar uit te kijken...
Mijn inziens heeft XHTML nog weinig meerwaarden. Het uitbreiden (extende) wordt simpelweg nog te slecht ondersteund door browsers *kuch IE6*.
'Webmakerij:
Standaarden zijn er om vanaf geweken te worden :-)
Dat is ook de rede dat ik vooralsnog met HTML 4.01 Strict bezig ben. Neem bijvoorbeeld de META tags, deze kunnen bij XHTML niet gebruikt worden. Toch blijven ze van essentieel belang!
Mijn voorkeur gaat uit naar XHTML Transitional, voor één reden;
de target="" parameter in <a>-tags.
Ik vind 't zo'n onzin dat deze in Strict mode gedeprec.. jeweetwel is!
Ook denk ik dat xhtml gewoon de toekomst is. Je ziet ook dat browsers als IE8 en de nieuwe FF3 echt die standaarden gaan naleven. Sowieso zie je een hele shift op 't internet wat betreft een scheiding tussen data en output. Dus echt standaarden maken zodat data gewoon data is en wat je er mee doet jouw probleem is.
de target="" parameter in <a>-tags.
Ik vind 't zo'n onzin dat deze in Strict mode gedeprec.. jeweetwel is!
Ook denk ik dat xhtml gewoon de toekomst is. Je ziet ook dat browsers als IE8 en de nieuwe FF3 echt die standaarden gaan naleven. Sowieso zie je een hele shift op 't internet wat betreft een scheiding tussen data en output. Dus echt standaarden maken zodat data gewoon data is en wat je er mee doet jouw probleem is.