wat kan er mis?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2012 09:16:24
Quote Anchor link
Hallo,

Ik vraag me iets af... in theorie kan er op een website / server heel veel mis gaan. Maar hoe zit dat eigenlijk in de praktijk?

Het enige waarvan ik zeker weet dat het mis kan gaan, is dat er geen database verbinding tot stand kan komen. Dit is iets wat in de praktijk wel eens mis kaan gaan.

Nu vraag ik me af:

- kan een bestand wat je zelf op de server plaatst, verwijderd worden? En dan bedoel ik verwijderd worden zonder dat een mens of een script dit doet? Dus eigenlijk een spontane verwijdering (als gevolg van een soort "crash" ofzo).
- kan het zijn dat .htaccess rewriting ineens van de een op de andere dag niet meer werkt? Zonder dat dit bewust door iemand wordt uitgeschakeld, dus ook weer als gevolg van een "crash" of iets dergelijks?
 
PHP hulp

PHP hulp

03/05/2024 07:05:50
 
Roel -

Roel -

16/02/2012 10:02:59
Quote Anchor link
Dat zou mogelijk zijn ja, mocht er een crash optreden waardoor de server uitgeschakeld wordt en niet-opgeslagen data verloren gaat.
Verder zou ik me niet echt een kritieke fout voor kunnen stellen die zonder tussenkomst van mensen veroorzaakt wordt. Buiten een crashende HDD natuurlijk.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2012 10:14:06
Quote Anchor link
Roel, ik heb het dus niet over data die moet worden weggeschreven op de harde schijf.

Stel: om je database te laten werken heb je inloggegevens nodig. Als ik nu handmatig (of geautomatiseerd) een bestandje maak waar de logingegevens in staan, kan het dan zo zijn dat dit bestandje ooit wordt verwijderd? Zonder tussenkomst van mens of script? Dit bestandje wordt alleen maar gelezen. Kan het dan toch door een crash gebeuren dat zo'n bestandje van de server wordt verwijderd?
 
Aad B

Aad B

16/02/2012 10:21:52
Quote Anchor link
@Ozzie: bestandje van de server wordt verwijderd? Het kan maar ik heb het nog nooit meegemaakt. De storage bij met name de hosters is veelal dubbel uitgevoerd raid10 of met raid5 opgebouwd waardoor de bedrijfszekerheid vrij hoog is. Maar ook op ouderwetse standalone servers (komt steeds minder voor) heb ik nog nooit een bestandje "verloren" op Linux. Ik werk nu veel met virtuele Linux servers (XEN kernel) en daar kan je in geval van nood in 1 keer de hele server restoren. Kortom, storage is tegenwoordig heel erg betrouwbaar ook bij crashes.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2012 10:33:10
Quote Anchor link
Oké, thanks.

Ik vraag dat ivm de installatieprocedure van mijn cms. Als er namelijk geen database bestandje wordt gevonden dan ga ik er vanuit dat het cms nog niet eerder is geinstalleerd.

Maar stel nu dat het systeem wel compleet geinstalleerd is, en ineens is dat database bestandje foetsie, dan denkt ie dat ie nog niet geinstalleerd is en wordt de installatieprocedure weer van toepassing. Alleen dat is dus niet de bedoeling. Maar als ik het goed begrijp kan dat dus eigenlijk niet gebeuren.
 
Niels K

Niels K

16/02/2012 11:11:18
Quote Anchor link
Hoi Ozzie,

Deze kwamen als eerst in mij op:

- HDD loopt vol.
- SQL server gaat op zun plaat door het aantal request?
- Geheugen van de server is vol.
- Koppeling met Kassa software vliegt eruit.

Zo kan je nog wel even doorgaan. Er zijn zoveel dingen waar je van de tevoren geen rekening mee kunt houden ;-)

Ligt er overigens ook totaal aan, wat voor soort website het is.

Niels
Gewijzigd op 16/02/2012 11:16:08 door Niels K
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2012 11:23:37
Quote Anchor link
Thanks Niels. In jouw lijstje staat niet "het spontaan verwijderen van bestanden". Denk jij dat dat ooit kan voorkomen? Of sluit je je aan bij wat Aad B zegt?

Wat gebeurt er als de HDD vol loopt? Dan doet niks het meer???
 
Niels K

Niels K

16/02/2012 11:31:27
Quote Anchor link
Hoi Ozzie,

Ik geloof niet in 'het spontaan verwijderen van bestanden'. Ik heb het net als Aad nog nooit meegemaakt.

Wat er gebeurt? Nou, er worden elke keer bewerkingen gedaan. Wanneer dat niet meer kan / of haast niet meer kan wordt de schijf gewoon heel traag. In het ergste geval kapt hij er inderdaad mee.

Maar het probleem is, stel je wilt een cache file wegschrijven en je hebt geen ruimte meer. Dan kan je de error dat het niet meer kan. De error-log loopt dus helemaal vol. Dat is wel iets wat je kan voorkomen.

Je kan bijvoorbeeld een cron maken die alle cache files opruimt.

Maar een server kan soms door de raarste dingen offline gaan. Ohja, nog een mooie: De server wordt door de hosting provider geupdated en daardoor werken bepaalde dingen niet meer ;-)

Niels
 
- SanThe -

- SanThe -

16/02/2012 11:31:45
Quote Anchor link
Als er in de FAT van de HD ergens een bitje verkeerd staat zal dat een probleem kunnen zijn voor een bepaald bestand. Maar wanneer gebeurt zoiets? Wel een feitelijk probleem kan worden veroorzaakt door de server bloot te stellen aan statische elektriciteit of te warm worden.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2012 11:38:38
Quote Anchor link
Oké, thanks voor de reacties. Dan ga ik er in ieder geval geen rekening mee houden :)

"Maar het probleem is, stel je wilt een cache file wegschrijven en je hebt geen ruimte meer."

Zou je dit kunnen oplossen door vantevoren te controleren of de directory schrijfbaar is? (je zou zeggen dat als de schijf vol is de directory niet kan worden beschreven...) Of is het gewoon een kwestie van niet wegschrijven in een log?
 
Kees Schepers

kees Schepers

16/02/2012 11:52:11
Quote Anchor link
Je wilt geen vol lopende harddisk hoor, als je MySQL onder InnoDB draait wordt je daar niet vrolijk van :p Eventueel een alerting service opzetten met df -h | awk .. etc is geen overbodige luxe.

Maar Ozzie, ik waardeer je enthouiasme maar het lijkt laatste dagen of het CMS gaat bouwen voor independer.nl of nu.nl ofzo? High availability kost ook gewoon een hoop geld he :)

Maar wat jij voor schetst, dat een bestand zomaar verdwijnt dat kan natuurlijk niet :)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/02/2012 11:54:48
Quote Anchor link
Kees Schepers op 16/02/2012 11:52:11:
Maar Ozzie, ik waardeer je enthouiasme maar het lijkt laatste dagen of het CMS gaat bouwen voor independer.nl of nu.nl ofzo? High availability kost ook gewoon een hoop geld he :)

Ssshhhtttt.....! Niet zo hard!

Kees Schepers op 16/02/2012 11:52:11:
Maar wat jij voor schetst, dat een bestand zomaar verdwijnt dat kan natuurlijk niet :)

okidoki :)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.