Webshop waarde
Alweer een tijd terug ben ik begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe website voor mijn werkgever, een computerwinkel. Zie: http://goo.gl/3Oxmu
Niks is gek genoeg en alles kan waardoor ik nu nog geregeld bezig ben met vernieuwingen.
Ik krijg elke maand netjes mijn loon en daar heb ik het altijd bij gehouden. Nu ben ik wel eens nieuwsgierig wat deze website of de code ervan waard is gezien echt alles vanaf 0 af aan opgebouwd is. Daarnaast of er eventueel interesse is wanneer ik dit systeem ga verkopen (uiteraard in overleg met mijn werkgever natuurlijk).
Een overzicht van functionaliteiten:
- Geautomatiseerde import koppeling met verschillende grote leveranciers waarbij nu twee keer per dag alle prijzen en voorraden geupdate worden.
- Geautomatiseerde import koppeling met Icecat. Up-to-date houden van product informatie als specificaties, afbeeldingen etc.
- Geautomatiseerde import koppeling met Hardware.info voor de Notebook Performance Index. Zie: http://nl.hardware.info/extra/notebook-performance-index
- Geautomatiseerde export koppeling naar velen online prijs vergelijkers als: Hardware.info, Beslist.nl, Google Shopping, enz.
- Producten filteren in categorieën. Op merk, voorraad, prijs en specificaties. Als beheerder/eigenaar ook op leverancier.
- Producten vergelijken
- Klant / facturatie systeem. PDF facturen, verzendlabels, track en trace codes, herinneringen, enz.
- SMS systeem om klanten op de hoogte te stellen
- Voorraad beheer met prijscontrole om een overzicht van marges te krijgen
- Per categorie marges in stellen en koppelen aan categorieën van Icecat
- Barcode labels met prijs printen via een Dymo label printer
- Aanbiedingen import. Wij draaien vanuit onze leverancier met een folder mee, hierbij krijgen we een excel lijst voordat deze van deur tot deur gaat. Deze importeren wij dan zodat al deze producten aanbiedingen worden op de website.
- Koppeling met Facebook en Twitter zodat als er een aanbieding gemaakt wordt deze daar ook geplaatst wordt.
- Voorraad herinneringen, bezoekers kunnen een email adres achterlaten in het geval dat een product niet op voorraad is, dan krijgt men een email wanneer het gewenste product weer voorradig is.
- Als beheerder/eigenaar direct inzicht in waar een product het goedkoopste te krijgen is. In geval meerdere leveranciers hetzelfde product aanbieden.
- Computer samenstellen
- En nog een aantal dingen die niet direct met de webshop maar meer met de winkel te maken hebben:
-- Bestellingen overzicht voor bestellingen die in de winkel gedaan worden en waarvan de facturatie niet via de website gaat.
-- Reparatie overzicht om reparaties in te voeren, bij te houden en te factureren via de website
-- RMA overzicht waar producten staan en ingevoerd worden welke retour zijn naar leveranciers of fabrikanten
-- Buitendienst waar klusjes voor de buitendienst in gezet worden. Deze kunnen dan mobiel via een ander onderdeel van de website gelezen en bewerkt worden.
Er zal nog van alles missen, teveel om op te noemen!
Mocht het systeem verkocht gaan worden zit ik te denken aan de volgende toevoegingen/wijzigingen:
- Systeem ombouwen naar een OOP en MVC systeem, zal waarschijnlijk in CodeIgniter worden dan. Nu "plain php", wel aardig georganiseerd maar kan altijd beter.
- Gemakkelijk zelf leveranciers koppelen door zelf velden aan velden te koppelen. Dit moet nu nog in de programmering.
- Categorisering overnemen van Icecat zodat als er een nieuwe categorie komt deze niet handmatig aangemaakt en gekoppeld dient te worden. Hier ben ik tevens al mee bezig.
- Product reviews op de product pagina integreren
- Product alternatieven weergeven op de product pagina
- Product accessoires toevoegen op de product pagina
- Product kenmerken/keurmerken weergeven op de product pagina. Logo's van bijv. energie star, bluetooth, etc
- Product multimedia op de product pagina, wanneer aanwezig in de productdata bijv. een youtube video.
Mijn vragen aan jullie:
- Waar schat je de waarde van het systeem op? Dus niet de website! Dan hadden jullie wel bezoekers statistieken en omzet gegevens willen zien.
- Ben je geïnteresseerd in dit systeem?
- Zou je dit systeem eenmalig verkopen of meerdere keren?
- Wat heb je ervoor over? (in geval van eenmalige verkoop en meerdere)
VERZOEK! Gelieve niet de naam van de website noemen of iets citeren uit de website in verband met zoekmachines!
Ik hoor graag!
Groet!
Gewijzigd op 09/10/2012 13:00:55 door Roy -
Mijn voorzichtige inschatting, als ondernemer met meerdere webwinkels: met een bedrag ergens tussen € 1.500 en € 3.000 als het geheel werkend wordt opgeleverd, heb je een redelijk marktconforme prijs.
Ward, wat versta jij onder "als het geheel werkend wordt opgeleverd". Bedoel je dan inclusief een op maat gemaakt design, of bedoel je enkel de techniek zonder opmaak?
Wat de opmaak betreft zal er wanneer het verkocht wordt een simpele layout omheen zitten
welke gemakkelijk te wijzigen is.
Gewijzigd op 09/10/2012 12:59:01 door Roy -
Als het systeem zo uitgebreid is als jij zegt en alles zou echt picobello werken, dan is het denk ik wel meer waard dan wat Ward noemt. Maar dat hangt ook van de klant af... stel je verkoopt het aan de bakker op de hoek... dan volstaat een standaard webshop. Die bakker zal je misschien niet meer dan 1.500 willen betalen. Echter, verkoop je het aan een elektronicagigant, dan zijn de commerciële belangen veel anders. Die kunnen misschien wel 15.000 euro over hebben voor een goed werkend systeem.
Gewijzigd op 09/10/2012 13:02:48 door Ozzie PHP
Aan design kun je elk prijskaartje hangen, van een krat bier of een fles wijn voor een logo tot vele duizenden euro's voor een complete "corporate identity". Maar dát wordt met dit systeem niet verkocht.
Genoeg kritiekpunten, maar het systeem zelf ziet er wel erg netjes uit! Mocht je het gaan verkopen, succes! :)
@Ward van der Put: Wanneer ik overga op verkoop van het systeem zal ik proberen alles zo makkelijk mogelijk te maken qua installatie en configuratie. Dan zal het uploaden zijn, configuratie doorlopen en klaar. Wanneer gewenst kan het design aangepast.
@Chris: Zoals aangegeven, als het de verkoop in gaat zal het omgezet worden naar OOP en zal er gebruik gemaakt worden van MVC (waarschijnlijk middels het CodeIgniter framework gezien mijn ervaring daarmee). Vanzelf sprekend komen er dan ook mooie url's bij kijken. Dank voor je compliment!
Gewijzigd op 09/10/2012 13:13:55 door Roy -
Ik ben uitgegaan van marktprijzen, omdat de concurrentie groot is: Magento en Zen Cart, de nummer 1 en 2, bieden vergelijkbare functionaliteit als je de juiste extensies weet te vinden. Een deel van je todo-lijst is zelfs standaardfunctionaliteit. Voordeel voor de koper is bovendien dat je geen gesloten maatwerk van één ontwikkelaar hebt, maar een open-source oplossing met een sterke community. Dát is de concurrentie waarmee je de vergelijking moet maken en daarom kom ik op circa 1.500 tot 3.000 euro.
Het wordt dus echt zoeken naar de juiste koper :)
Het draaiend rondje geeft aan dat er nog wat komt dus ik zat te wachten maar er gebeurde niets meer. Het enige wat ik zag was acc, armen, koeling en rugzakken terwijl ik laptops zocht.
Mijn idee van jouw webshop als klant bekeken.
Ik zie veel dingen die nog niet echt door ontwikkeld zijn. Al eerder genoemd je URL's maar die zijn zeer belangrijk. Ook page titles zijn niet echt geoptimaliseerd. Ook is er niet nagedacht over veel knoppen, een stom voorbeeld bij een product een knop met de tekst 'Winkelwagen'. Mij was niet meteen duidelijk ik dan het product in de winkelwagen leg.
Ik zou het systeem nog wel even verder doorontwikkelen voor je dit op de markt zou zetten omdat je anders veel moeite gaat krijgen om het te verkopen ben ik bang.
@kees schepers: Saas heb ik helemaal nog niet over nagedacht maar is ook een prachtige mogelijkheid natuurlijk! Mocht het de verkoop in gaan zal het vanaf 0 opnieuw opgebouwd worden. OOP en MVC, waarschijnlijk middels CodeIgniter. Dan krijg ik gelijk mooie url's. Om nu alles te rewriten is het te complex voor, zeker gezien de product filters in categorieën, deze komen namelijk in de url.
Gewijzigd op 09/10/2012 19:31:32 door Roy -
www.bestbuykinderfietsen.nl en nog best wat andere shops (30 ongeveer) allemaal op hetzelfde platform. Daar heb ik ook filtering.
Ik zou voor filteren en zoeken e.d. een oplossing als Solr gebruiken, is rete snel en facetting werkt erg eenvoudig. Op de site die ik hierboven geef doe ik het nog met MySQL en dat is lastig om te laten performen als je een behoorlijk gevulde database hebt en EAV gebruikt.
Je hoeft mij niet te vertellen wat complex is hoor ;) Ik heb precies hetzelfde gebouwd: Ik zou voor filteren en zoeken e.d. een oplossing als Solr gebruiken, is rete snel en facetting werkt erg eenvoudig. Op de site die ik hierboven geef doe ik het nog met MySQL en dat is lastig om te laten performen als je een behoorlijk gevulde database hebt en EAV gebruikt.
Ward van der Put op 09/10/2012 12:48:12:
Geheel mee eens en doe er nog een onderhoudsfee van 250 euro per jaar op en biedt daar heel strak afgekaderd onderhoud en helpdesk op. Ga vooral niet voor elke klant iets apart maken maar probeer het zo standaard mogelijk te houden zodat je straks niet gek wordt van de verschillende aanpassinkjes die je per klant moet bijhouden wanneer je product een succes is en je bijvoorbeeld 100 pakketten kan verkopen.Mijn voorzichtige inschatting, als ondernemer met meerdere webwinkels: met een bedrag ergens tussen € 1.500 en € 3.000 als het geheel werkend wordt opgeleverd, heb je een redelijk marktconforme prijs.
Bedankt voor alle reactie's tot nu toe! Ik ben weer wat wijzer!