Webshop waarde

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Roy -

Roy -

09/10/2012 12:01:14
Quote Anchor link
Beste PHP'ers!

Alweer een tijd terug ben ik begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe website voor mijn werkgever, een computerwinkel. Zie: http://goo.gl/3Oxmu
Niks is gek genoeg en alles kan waardoor ik nu nog geregeld bezig ben met vernieuwingen.

Ik krijg elke maand netjes mijn loon en daar heb ik het altijd bij gehouden. Nu ben ik wel eens nieuwsgierig wat deze website of de code ervan waard is gezien echt alles vanaf 0 af aan opgebouwd is. Daarnaast of er eventueel interesse is wanneer ik dit systeem ga verkopen (uiteraard in overleg met mijn werkgever natuurlijk).

Een overzicht van functionaliteiten:
- Geautomatiseerde import koppeling met verschillende grote leveranciers waarbij nu twee keer per dag alle prijzen en voorraden geupdate worden.
- Geautomatiseerde import koppeling met Icecat. Up-to-date houden van product informatie als specificaties, afbeeldingen etc.
- Geautomatiseerde import koppeling met Hardware.info voor de Notebook Performance Index. Zie: http://nl.hardware.info/extra/notebook-performance-index
- Geautomatiseerde export koppeling naar velen online prijs vergelijkers als: Hardware.info, Beslist.nl, Google Shopping, enz.
- Producten filteren in categorieën. Op merk, voorraad, prijs en specificaties. Als beheerder/eigenaar ook op leverancier.
- Producten vergelijken
- Klant / facturatie systeem. PDF facturen, verzendlabels, track en trace codes, herinneringen, enz.
- SMS systeem om klanten op de hoogte te stellen
- Voorraad beheer met prijscontrole om een overzicht van marges te krijgen
- Per categorie marges in stellen en koppelen aan categorieën van Icecat
- Barcode labels met prijs printen via een Dymo label printer
- Aanbiedingen import. Wij draaien vanuit onze leverancier met een folder mee, hierbij krijgen we een excel lijst voordat deze van deur tot deur gaat. Deze importeren wij dan zodat al deze producten aanbiedingen worden op de website.
- Koppeling met Facebook en Twitter zodat als er een aanbieding gemaakt wordt deze daar ook geplaatst wordt.
- Voorraad herinneringen, bezoekers kunnen een email adres achterlaten in het geval dat een product niet op voorraad is, dan krijgt men een email wanneer het gewenste product weer voorradig is.
- Als beheerder/eigenaar direct inzicht in waar een product het goedkoopste te krijgen is. In geval meerdere leveranciers hetzelfde product aanbieden.
- Computer samenstellen
- En nog een aantal dingen die niet direct met de webshop maar meer met de winkel te maken hebben:
-- Bestellingen overzicht voor bestellingen die in de winkel gedaan worden en waarvan de facturatie niet via de website gaat.
-- Reparatie overzicht om reparaties in te voeren, bij te houden en te factureren via de website
-- RMA overzicht waar producten staan en ingevoerd worden welke retour zijn naar leveranciers of fabrikanten
-- Buitendienst waar klusjes voor de buitendienst in gezet worden. Deze kunnen dan mobiel via een ander onderdeel van de website gelezen en bewerkt worden.
Er zal nog van alles missen, teveel om op te noemen!

Mocht het systeem verkocht gaan worden zit ik te denken aan de volgende toevoegingen/wijzigingen:
- Systeem ombouwen naar een OOP en MVC systeem, zal waarschijnlijk in CodeIgniter worden dan. Nu "plain php", wel aardig georganiseerd maar kan altijd beter.
- Gemakkelijk zelf leveranciers koppelen door zelf velden aan velden te koppelen. Dit moet nu nog in de programmering.
- Categorisering overnemen van Icecat zodat als er een nieuwe categorie komt deze niet handmatig aangemaakt en gekoppeld dient te worden. Hier ben ik tevens al mee bezig.
- Product reviews op de product pagina integreren
- Product alternatieven weergeven op de product pagina
- Product accessoires toevoegen op de product pagina
- Product kenmerken/keurmerken weergeven op de product pagina. Logo's van bijv. energie star, bluetooth, etc
- Product multimedia op de product pagina, wanneer aanwezig in de productdata bijv. een youtube video.

Mijn vragen aan jullie:
- Waar schat je de waarde van het systeem op? Dus niet de website! Dan hadden jullie wel bezoekers statistieken en omzet gegevens willen zien.
- Ben je geïnteresseerd in dit systeem?
- Zou je dit systeem eenmalig verkopen of meerdere keren?
- Wat heb je ervoor over? (in geval van eenmalige verkoop en meerdere)

VERZOEK! Gelieve niet de naam van de website noemen of iets citeren uit de website in verband met zoekmachines!

Ik hoor graag!

Groet!
Gewijzigd op 09/10/2012 13:00:55 door Roy -
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 15:07:36
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

09/10/2012 12:48:12
Quote Anchor link
Mijn voorzichtige inschatting, als ondernemer met meerdere webwinkels: met een bedrag ergens tussen € 1.500 en € 3.000 als het geheel werkend wordt opgeleverd, heb je een redelijk marktconforme prijs.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/10/2012 12:51:22
Quote Anchor link
Ward, wat versta jij onder "als het geheel werkend wordt opgeleverd". Bedoel je dan inclusief een op maat gemaakt design, of bedoel je enkel de techniek zonder opmaak?
 
Roy -

Roy -

09/10/2012 12:58:48
Quote Anchor link
Dank voor je reactie!
Wat de opmaak betreft zal er wanneer het verkocht wordt een simpele layout omheen zitten
welke gemakkelijk te wijzigen is.
Gewijzigd op 09/10/2012 12:59:01 door Roy -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/10/2012 13:02:03
Quote Anchor link
Roy, mijn vraag was voor Ward ;)

Als het systeem zo uitgebreid is als jij zegt en alles zou echt picobello werken, dan is het denk ik wel meer waard dan wat Ward noemt. Maar dat hangt ook van de klant af... stel je verkoopt het aan de bakker op de hoek... dan volstaat een standaard webshop. Die bakker zal je misschien niet meer dan 1.500 willen betalen. Echter, verkoop je het aan een elektronicagigant, dan zijn de commerciële belangen veel anders. Die kunnen misschien wel 15.000 euro over hebben voor een goed werkend systeem.
Gewijzigd op 09/10/2012 13:02:48 door Ozzie PHP
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

09/10/2012 13:04:55
Quote Anchor link
De gemiddelde webwinkelier wil direct aan de slag kunnen door in te loggen op de admin, de webwinkel te vullen en te beginnen met verkopen. Die moet je niet lastigvallen met unzippen, uploaden via FTP, een configuratiebestand aanpassen, een MySQL-database opzetten, iets in .htaccess herschrijven, enzovoort.

Aan design kun je elk prijskaartje hangen, van een krat bier of een fles wijn voor een logo tot vele duizenden euro's voor een complete "corporate identity". Maar dát wordt met dit systeem niet verkocht.
 
Chris -

Chris -

09/10/2012 13:05:23
Quote Anchor link
Fatsoenlijke URL's zijn nodig.. Maar marktwaarde tussen de 15-3000 is hoog, voornamelijk vanwege de (zoals het klinkt) verouderde programmering. Niet makkelijk om uit te breiden (niet modulair/MVC).

Genoeg kritiekpunten, maar het systeem zelf ziet er wel erg netjes uit! Mocht je het gaan verkopen, succes! :)
 
Roy -

Roy -

09/10/2012 13:10:38
Quote Anchor link
@Ozzie PHP: Snapte dat de vraag voor Ward was maar dacht ook maar even vertellen hoe het in het geval van verkoop geleverd zal worden :)

@Ward van der Put: Wanneer ik overga op verkoop van het systeem zal ik proberen alles zo makkelijk mogelijk te maken qua installatie en configuratie. Dan zal het uploaden zijn, configuratie doorlopen en klaar. Wanneer gewenst kan het design aangepast.

@Chris: Zoals aangegeven, als het de verkoop in gaat zal het omgezet worden naar OOP en zal er gebruik gemaakt worden van MVC (waarschijnlijk middels het CodeIgniter framework gezien mijn ervaring daarmee). Vanzelf sprekend komen er dan ook mooie url's bij kijken. Dank voor je compliment!
Gewijzigd op 09/10/2012 13:13:55 door Roy -
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

09/10/2012 13:17:19
Quote Anchor link
Het is natuurlijk, zoals Ozzie terecht zegt, wat een gek ervoor geeft. Je kunt het systeem dan zelfs beter 2 keer voor 15.000 euro verkopen dan 20 keer voor 1.500 euro, alleen al vanwege het extra werk.

Ik ben uitgegaan van marktprijzen, omdat de concurrentie groot is: Magento en Zen Cart, de nummer 1 en 2, bieden vergelijkbare functionaliteit als je de juiste extensies weet te vinden. Een deel van je todo-lijst is zelfs standaardfunctionaliteit. Voordeel voor de koper is bovendien dat je geen gesloten maatwerk van één ontwikkelaar hebt, maar een open-source oplossing met een sterke community. Dát is de concurrentie waarmee je de vergelijking moet maken en daarom kom ik op circa 1.500 tot 3.000 euro.
 
Roy -

Roy -

09/10/2012 13:25:32
Quote Anchor link
Duidelijk! Maar vergelijkbaar aan wat ik heb ontwikkeld kan ik niet realiseren middels Magento of Zen Cart met daarbij de nodige (gratis) extensies. Bijvoorbeeld producten filteren op specificaties of producten met specificaties vergelijken ben ik nog nergens tegen gekomen. De integratie van leveranciers en Icecat data gaat hier nog even wat verder.
Het wordt dus echt zoeken naar de juiste koper :)
 

09/10/2012 13:53:24
Quote Anchor link
Gewoon even functioneel als klant. Ik heb gekeken naar laptops maar zag ze niet totdat ik helemaal naar onder scrolde. Een lijst, ik noem maar even een getal 60 pixelss hoog die voor 30 pixels gebruikt wordt. Zwarte letters op een donkere achtegrond, erg leesbaar is het niet. Meteen een plaatje voor mijn neus als aanbieding, irritant want dat zocht ik niet en moet ik eerst wegklikken.

Het draaiend rondje geeft aan dat er nog wat komt dus ik zat te wachten maar er gebeurde niets meer. Het enige wat ik zag was acc, armen, koeling en rugzakken terwijl ik laptops zocht.

Mijn idee van jouw webshop als klant bekeken.
 
Kees Schepers

kees Schepers

09/10/2012 14:26:33
Quote Anchor link
Ik vindt het een leuk systeem (heb een zwak hart voor E-commerce systemen) maar het komt voor mij iets te amateuristisch over om het verkoopbaar te maken. Ik zou het sowieso in een SaaS model aanbieden en geen complete codebase verkopen. Dan moet je dat encrypten etc, lijkt me niet echt handig.

Ik zie veel dingen die nog niet echt door ontwikkeld zijn. Al eerder genoemd je URL's maar die zijn zeer belangrijk. Ook page titles zijn niet echt geoptimaliseerd. Ook is er niet nagedacht over veel knoppen, een stom voorbeeld bij een product een knop met de tekst 'Winkelwagen'. Mij was niet meteen duidelijk ik dan het product in de winkelwagen leg.

Ik zou het systeem nog wel even verder doorontwikkelen voor je dit op de markt zou zetten omdat je anders veel moeite gaat krijgen om het te verkopen ben ik bang.
 
Roy -

Roy -

09/10/2012 16:12:18
Quote Anchor link
@stef yahoo: Ik ga er wat aan doen / heb er wat aan gedaan!

@kees schepers: Saas heb ik helemaal nog niet over nagedacht maar is ook een prachtige mogelijkheid natuurlijk! Mocht het de verkoop in gaan zal het vanaf 0 opnieuw opgebouwd worden. OOP en MVC, waarschijnlijk middels CodeIgniter. Dan krijg ik gelijk mooie url's. Om nu alles te rewriten is het te complex voor, zeker gezien de product filters in categorieën, deze komen namelijk in de url.
Gewijzigd op 09/10/2012 19:31:32 door Roy -
 
Kees Schepers

kees Schepers

10/10/2012 07:14:22
Quote Anchor link
Je hoeft mij niet te vertellen wat complex is hoor ;) Ik heb precies hetzelfde gebouwd: www.bestbuykinderfietsen.nl en nog best wat andere shops (30 ongeveer) allemaal op hetzelfde platform. Daar heb ik ook filtering.

Ik zou voor filteren en zoeken e.d. een oplossing als Solr gebruiken, is rete snel en facetting werkt erg eenvoudig. Op de site die ik hierboven geef doe ik het nog met MySQL en dat is lastig om te laten performen als je een behoorlijk gevulde database hebt en EAV gebruikt.
 
John D

John D

10/10/2012 10:31:31
Quote Anchor link
Ward van der Put op 09/10/2012 12:48:12:
Mijn voorzichtige inschatting, als ondernemer met meerdere webwinkels: met een bedrag ergens tussen € 1.500 en € 3.000 als het geheel werkend wordt opgeleverd, heb je een redelijk marktconforme prijs.
Geheel mee eens en doe er nog een onderhoudsfee van 250 euro per jaar op en biedt daar heel strak afgekaderd onderhoud en helpdesk op. Ga vooral niet voor elke klant iets apart maken maar probeer het zo standaard mogelijk te houden zodat je straks niet gek wordt van de verschillende aanpassinkjes die je per klant moet bijhouden wanneer je product een succes is en je bijvoorbeeld 100 pakketten kan verkopen.
 
Roy -

Roy -

11/10/2012 11:34:58
Quote Anchor link
Bedankt voor alle reactie's tot nu toe! Ik ben weer wat wijzer!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.