Webwinkel database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lauren Zonneveld

Lauren Zonneveld

21/08/2009 09:27:00
Quote Anchor link
Hallo, ik ben op het moment bezig met de voorbereidingen voor een ideal webshop. Ik ben nu bezig met te bepalen hoe ik de database ga inrichten.

De volgende tabellen heb ik hoe dan ook nodig:

Klanten > klant_id, klantinformatie
Artikelen > artikel_id, artikelinformatie
Order > order_id, klant_id, artikel_id, aantal en datum

Nou krijgt de klant de mogelijkheid aanbiedingen in te voeren hierbij bepalen ze de actieprijs van een artikel en tussen welke data een artikel een aanbieding is.

Mijn vraag is: Is het verstandig om een nieuwe tabel aan te maken voor aanbiedingen? Dit lijkt mij netter dan de aanbiedingeninfo in de artikeltabel te zetten, maar ik ben bang dat dit te veel tijd kost als er voor honderd artikel_id's gezocht moet worden in de aanbiedingentabel tussen 2 datums.

Overige tips met betrekking tot webwinkels zijn altijd welkom.

Alvast bedankt, Lauren
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 01:46:41
 

21/08/2009 09:48:00
Quote Anchor link
Ik zou het zo doen

Klant id, klantcode, .......
Productgroep id, omschrijving, flag, volgorde
Product id, omschrijving, eenheid, .......
Productprijs id, productid, geldig_van, geldig_tot, flag
Productgroep_Product productgroepid, productid
Order id, klantid, ordernummer, ......
Orderregels id, orderid, productid, productprijsid, aantal

Nu moet je voor de prijs steeds kijken wat de geldige productprijs is. Indien er een van-tot is waar nu invalt is dat deze. Indien er geen van-tot is dan de laatste van. Hiervoor kan je het beste denk ik een view gebruiken.
Bij orderregels is het discutabel of je daar het productid nog een keer moet opslaan.

Om de aanbiedingen op te vragen vraag je in productprijs alles op waarbij de flag 'aanbieding' is en de prijs nu geldig is.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.