Welk Software + framework voor beginnende OO-programmeur?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Kristof s

Kristof s

10/07/2009 13:44:00
Quote Anchor link
Hallo,
ik programmeer ondertussen 2 jaar in PHP maar nog niet OO.
Ik begin te merken dat meer en meer mensen/bedrijven dit doen en dus heb ik besloten dit ook te gaan doen. Maar ik ben nu al een uurtje of twee aan het zoeken en ik raak wat verloren. Niet over wat het nut is of hoe OO in elkaar steekt (daar loop ik later wel in verloren:)), maar wel met die frameworks.

Ik heb de voorbije 2 uur veel gelezen en als ik OO intyp kom ik bijna automatisch terecht bij frameworks à la Codeigniter of cakePHP.

Nu is mijn vraag welke software in combinatie met welk framework is "ideaal" of "aan te raden" voor een beginnende OO-programmeur ?

alvast bedankt
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 13:00:07
 
Midas

Midas

10/07/2009 14:25:00
Quote Anchor link
Ik raad CodeIgniter aan. Dat is heel makkelijk om te leren.
 
Kristof s

Kristof s

10/07/2009 16:52:00
Quote Anchor link
ok dank u, het is toch aangeraden om direct een framework te gebruiken of niet?
 
Mark PHP

Mark PHP

10/07/2009 17:06:00
Quote Anchor link
Persoonlijk zou ik niet voor CodeIgniter kiezen, simpelweg omdat het geschreven is in PHP4, welke niet meer wordt ondersteund.
In plaats daarvan zou je eens kunnen kijken naar Kohana, geschreven in PHP5 en gebaseerd op CodeIgniter.
 
Kristof s

Kristof s

10/07/2009 17:10:00
Quote Anchor link
en wat is de leercurve van Kohana ? Hoog of laag ? (neem in rekening dat OO nieuw is voor me)

edit: ik lees wel vaak dat CI precies wel het eenvoudigste is voor een beginner
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Kristof s
 
Midas

Midas

10/07/2009 18:01:00
Quote Anchor link
Agirre schreef op 10.07.2009 17:06:
Persoonlijk zou ik niet voor CodeIgniter kiezen, simpelweg omdat het geschreven is in PHP4, welke niet meer wordt ondersteund.
In plaats daarvan zou je eens kunnen kijken naar Kohana, geschreven in PHP5 en gebaseerd op CodeIgniter.

Ik zou juist wel voor CodeIgniter kiezen. CodeIgniter wordt breder ondersteund dan Kohana, ook op IRC. Verder is Kohana gebaseerd op CodeIgniter en het is dus heel makkelijk om over te stappen in de toekomst. Op de website van Kohana staat een makkelijke handleiding om over te stappen. CodeIgniter is dus prima om mee te beginnen.
 
Mark PHP

Mark PHP

10/07/2009 18:20:00
Quote Anchor link
Midas schreef op 10.07.2009 18:01:
Ik zou juist wel voor CodeIgniter kiezen. CodeIgniter wordt breder ondersteund dan Kohana, ook op IRC. Verder is Kohana gebaseerd op CodeIgniter en het is dus heel makkelijk om over te stappen in de toekomst. Op de website van Kohana staat een makkelijke handleiding om over te stappen. CodeIgniter is dus prima om mee te beginnen.
De poster geeft zelf aan dat dit z'n eerste ervaring wordt met een framework. Doe het dan gelijk goed (lees: gebruik de meest recente mogelijkheden), en ga niet beginnen met het leren van verouderde, wellicht inefficiente, code.

De handleiding van Kohana is uitstekend, en bovendien heeft Kohana ook zelf een forum, waar genoeg active berichten over van alles en nog wat op staan.
 
Midas

Midas

10/07/2009 18:30:00
Quote Anchor link
Agirre schreef op 10.07.2009 18:20:
Midas schreef op 10.07.2009 18:01:
Ik zou juist wel voor CodeIgniter kiezen. CodeIgniter wordt breder ondersteund dan Kohana, ook op IRC. Verder is Kohana gebaseerd op CodeIgniter en het is dus heel makkelijk om over te stappen in de toekomst. Op de website van Kohana staat een makkelijke handleiding om over te stappen. CodeIgniter is dus prima om mee te beginnen.
De poster geeft zelf aan dat dit z'n eerste ervaring wordt met een framework. Doe het dan gelijk goed (lees: gebruik de meest recente mogelijkheden), en ga niet beginnen met het leren van verouderde, wellicht inefficiente, code.

De handleiding van Kohana is uitstekend, en bovendien heeft Kohana ook zelf een forum, waar genoeg active berichten over van alles en nog wat op staan.
Hoezo verouderde en inefficiente code? Je kan prima al je classes in PHP 5 schrijven met CodeIgniter. Of Kohana nou beter is of niet, geen van beiden dwingt je tot het schrijven van oude PHP. Ik raad CodeIgniter aan omdat ik daar zelf mee gewerkt heb. Verder ken ik Kohana dan ook niet.
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

10/07/2009 18:51:00
Quote Anchor link
En ik raad Citroën aan omdat ik nog nooit in een BMW heb gereden.
Beetje krom als je dan het één wel gaat afkraken, zonder dat je ervaring hebt met dat geen.
Voor de rest is CodeIgniter in PHP4 geschreven, en zal hopelijk door geen host meer worden ondersteund.
Dat iets in PHP4 geschreven is, betekent uiteraard niet dat het niet werkt met PHP5, maar zeker wel dat de ondersteuning door de host een stuk minder zal zijn.
Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met welk framework dan ook, dus ik kan je alleen maar aanraden, probeer er eens een paar, en bekijk welke het meest bij jou wensen past, en welke jij het lekkerst vind werken.
 
PHP erik

PHP erik

10/07/2009 18:59:00
Quote Anchor link
CodeIgniter zou niet mijn keuze zijn als je echt up to date wil blijven. Zend Framework is zonder twijfel het beste framework voor professionals, maar het is een component framework, niet een full-stack framework, waardoor je zelf vrij veel kennis van architectuur moet hebben wil je het goed kunnen toepassen. CakePHP is een goede om mee te beginnen (en ook daarna), maar is ook weer PHP4 eigenlijk, dus niet meer van deze tijd in die zin (bijv. als je interfaces en abstracte classes wil leren). Dus dan blijft alleen symfony over.

Ik ben behoorlijk ervaren met frameworks, niet alleen PHP, en ik zou voor ieder persoon altijd Zend Framework of symfony aanraden. ZF heeft wel een groter leertraject voor niet-professionals. Qua documentatie, cursussen, etc, zijn ZF en symfony allebei erg groot. Maar ZF richt zich echt op volledige vrijheid en ondersteuning van professionele programmeurs, symfony is echt full-stack en dwingt je hele structuur af. Mensen als Java-programmeurs en doorgewinterde OOP-ers zullen dus vrijwel altijd voor Zend kiezen, maar symfony is ook een prima framework.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door PHP erik
 
Midas

Midas

11/07/2009 08:54:00
Quote Anchor link
nico schreef op 10.07.2009 18:51:
En ik raad Citroën aan omdat ik nog nooit in een BMW heb gereden.
Beetje krom als je dan het één wel gaat afkraken, zonder dat je ervaring hebt met dat geen.
Voor de rest is CodeIgniter in PHP4 geschreven, en zal hopelijk door geen host meer worden ondersteund.
Dat iets in PHP4 geschreven is, betekent uiteraard niet dat het niet werkt met PHP5, maar zeker wel dat de ondersteuning door de host een stuk minder zal zijn.
Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met welk framework dan ook, dus ik kan je alleen maar aanraden, probeer er eens een paar, en bekijk welke het meest bij jou wensen past, en welke jij het lekkerst vind werken.
Ik raad CodeIgniter aan omdat ik er mee gewerkt heb en het een goed framework vind. Ik kraak Kohana niet af.
 
GaMer B

GaMer B

11/07/2009 09:15:00
Quote Anchor link
Midas schreef op 11.07.2009 08:54:
nico schreef op 10.07.2009 18:51:
En ik raad Citroën aan omdat ik nog nooit in een BMW heb gereden.
Beetje krom als je dan het één wel gaat afkraken, zonder dat je ervaring hebt met dat geen.
Voor de rest is CodeIgniter in PHP4 geschreven, en zal hopelijk door geen host meer worden ondersteund.
Dat iets in PHP4 geschreven is, betekent uiteraard niet dat het niet werkt met PHP5, maar zeker wel dat de ondersteuning door de host een stuk minder zal zijn.
Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met welk framework dan ook, dus ik kan je alleen maar aanraden, probeer er eens een paar, en bekijk welke het meest bij jou wensen past, en welke jij het lekkerst vind werken.
Ik raad CodeIgniter aan omdat ik er mee gewerkt heb en het een goed framework vind. Ik kraak Kohana niet af.


Midas, je moet verder kijken dan je neus lang is. Dat wil nico je duidelijk maken (en ik ook). CodeIgniter is een goede framework, maar er zijn betere alternatieven waar je je op kunt storten.
 
Midas

Midas

11/07/2009 09:52:00
Quote Anchor link
GaMer13 schreef op 11.07.2009 09:15:
Midas schreef op 11.07.2009 08:54:
nico schreef op 10.07.2009 18:51:
En ik raad Citroën aan omdat ik nog nooit in een BMW heb gereden.
Beetje krom als je dan het één wel gaat afkraken, zonder dat je ervaring hebt met dat geen.
Voor de rest is CodeIgniter in PHP4 geschreven, en zal hopelijk door geen host meer worden ondersteund.
Dat iets in PHP4 geschreven is, betekent uiteraard niet dat het niet werkt met PHP5, maar zeker wel dat de ondersteuning door de host een stuk minder zal zijn.
Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met welk framework dan ook, dus ik kan je alleen maar aanraden, probeer er eens een paar, en bekijk welke het meest bij jou wensen past, en welke jij het lekkerst vind werken.
Ik raad CodeIgniter aan omdat ik er mee gewerkt heb en het een goed framework vind. Ik kraak Kohana niet af.


Midas, je moet verder kijken dan je neus lang is. Dat wil nico je duidelijk maken (en ik ook). CodeIgniter is een goede framework, maar er zijn betere alternatieven waar je je op kunt storten.
Heb ik inmiddels al gedaan, Kohana staat hier op de server. Maar dat neemt niet weg dat ik CodeIgniter ook goed vind en dat is wat ik duidelijk probeer te maken.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

11/07/2009 10:39:00
Quote Anchor link
Midas schreef op 11.07.2009 09:52:
Heb ik inmiddels al gedaan, Kohana staat hier op de server. Maar dat neemt niet weg dat ik CodeIgniter ook goed vind en dat is wat ik duidelijk probeer te maken.
Volgens mij zijn er al duidelijke argumenten gegeven waarom het NIET verstandig is om welk framework dan ook te gebruiken dat op PHP 4 gebasseerd is. Ondersteuning in de toekomst is een ramp terwijl je dat probleem niet hebt met andere frameworks die op PHP 5 gebasseerd zijn. Leuk dat jij CodeIgniter zo goed vindt, maar het is vrij onnozel om dat aan een beginner aan te raden.

De post van PHPerik is nuttig, daarin wordt een afweging gemaakt en beargumenteerd waarom je een bepaald framework zou moeten kiezen. Kohana ken ik niet, dus daar kan ik verder niets over zeggen.
 
Kristof s

Kristof s

11/07/2009 11:41:00
Quote Anchor link
Ik heb alle advies gelezen, daarna heb ik de website en documentatie van zowel Zend als Kohana bekeken. Hierna heb ik besloten te zullen starten met Kohana.

Bedankt iedereen voor het advies en de verschillende meningen, precies wat ik zocht :)
 
Jelmer -

Jelmer -

11/07/2009 14:14:00
Quote Anchor link
Je kan ook heel licht beginnen, met Twitto :P

edit: het is alleen niet object georiënteerd... maar het heeft wel exceptions!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 
Afra ca

Afra ca

11/07/2009 15:08:00
Quote Anchor link
Ook mijn dank voor de adviezen. Heb onlangs maar eens besloten me te wagen aan een framework, Kohana it is.
 
GaMer B

GaMer B

11/07/2009 15:42:00
Quote Anchor link
Afra schreef op 11.07.2009 15:08:
Ook mijn dank voor de adviezen. Heb onlangs maar eens besloten me te wagen aan een framework, Kohana it is.


Goede keus. Ook een groeiende community bij Kohana.
 
Midas

Midas

11/07/2009 15:54:00
Quote Anchor link
Blanche schreef op 11.07.2009 10:39:
Midas schreef op 11.07.2009 09:52:
Heb ik inmiddels al gedaan, Kohana staat hier op de server. Maar dat neemt niet weg dat ik CodeIgniter ook goed vind en dat is wat ik duidelijk probeer te maken.
Volgens mij zijn er al duidelijke argumenten gegeven waarom het NIET verstandig is om welk framework dan ook te gebruiken dat op PHP 4 gebasseerd is. Ondersteuning in de toekomst is een ramp terwijl je dat probleem niet hebt met andere frameworks die op PHP 5 gebasseerd zijn. Leuk dat jij CodeIgniter zo goed vindt, maar het is vrij onnozel om dat aan een beginner aan te raden.

De post van PHPerik is nuttig, daarin wordt een afweging gemaakt en beargumenteerd waarom je een bepaald framework zou moeten kiezen. Kohana ken ik niet, dus daar kan ik verder niets over zeggen.
Ik weet dat CodeIgniter PHP 4 is. Ik zeg alleen dat ik er goede ervaringen mee heb. De TS is een beginner, die dus ook vooral het MVC model moet leren. Daarom raad ik CodeIgniter aan om mee te beginnen. Het klopt als je zegt dat je dan net zo goed met Kohana kan beginnen, ik zal je ook zeker niet tegenspreken, want eigenlijk heb je dan gewoon gelijk. Ik raad alleen CodeIgniter aan omdat ik Kohana pas sinds een dag ken. Dus graag ietsje minder bij voorbaat al oordelen. Bedankt.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Midas
 
GaMer B

GaMer B

11/07/2009 16:01:00
Quote Anchor link
Midas schreef op 11.07.2009 15:54:
Blanche schreef op 11.07.2009 10:39:
Midas schreef op 11.07.2009 09:52:
Heb ik inmiddels al gedaan, Kohana staat hier op de server. Maar dat neemt niet weg dat ik CodeIgniter ook goed vind en dat is wat ik duidelijk probeer te maken.
Volgens mij zijn er al duidelijke argumenten gegeven waarom het NIET verstandig is om welk framework dan ook te gebruiken dat op PHP 4 gebasseerd is. Ondersteuning in de toekomst is een ramp terwijl je dat probleem niet hebt met andere frameworks die op PHP 5 gebasseerd zijn. Leuk dat jij CodeIgniter zo goed vindt, maar het is vrij onnozel om dat aan een beginner aan te raden.

De post van PHPerik is nuttig, daarin wordt een afweging gemaakt en beargumenteerd waarom je een bepaald framework zou moeten kiezen. Kohana ken ik niet, dus daar kan ik verder niets over zeggen.
Ik weet dat CodeIgniter PHP 4 is. Ik zeg alleen dat ik er goede ervaringen mee heb. De TS is een beginner, die dus ook vooral het MVC model moet leren. Daarom raad ik CodeIgniter aan om mee te beginnen. Het klopt als je zegt dat je dan net zo goed met Kohana kan beginnen, ik zal je ook zeker niet tegenspreken, want eigenlijk heb je dan gewoon gelijk. Ik raad alleen CodeIgniter aan omdat ik Kohana pas sinds een dag ken. Dus graag ietsje minder bij voorbaat al oordelen. Bedankt.


*Zucht*. Stop toch eens met dat "om mee te beginnen". Volgens mij snap je het niet he? Waarom (dit wordt een kanttekening) eerst met BASIC beginnen, als je meteen C++ kan gaan leren?
Ik bedoel, als je meteen een framework neemt die het juiste in huis heeft hoef je je leerstijl niet meer aan te passen. Wanneer je eerst CodeIgniter neemt, moet je eerst CodeIgniter aanleren. Vervolgens kom je er achter, dat het veel code bevat die in PHP 5.3 / PHP 6.0 niet meer wordt ondersteund en dan moet je vervolgens een nieuwe manier van coderen gaan leren.

Ik hoop dat je je dat wel realiseert, want je moet nu een goede framework aangeven voor iemand die serieus met frameworks wil gaan werken. Als je nu een roestbak aansmeert, loop je later achter de feiten aan.
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

11/07/2009 16:03:00
Quote Anchor link
Zend framework is ook top, enkel wat moeilijker in gebruik de leer. Maar voor de rest een erg fijn framework. De documentatie is ook top.

Edit:

Op het werk gebruiken wij Zend studio met delen van Zend Framework. Het fijne ervan is dat je ook losse modules van Zend kan gebruiken zonder het hele framework te implementeren.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jurgen assaasas
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.