Welke manier is juist voor OOP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Thijs Damen

Thijs Damen

09/10/2008 11:41:00
Quote Anchor link
Ja hallo allemaal,

Ik zit met een denk probleem.

Ik ben een counter class aan het schrijven, eentje die zeg maar alles van de gebruikers bijhoud, pageviews, blablabla.

Nu gebruik ik hiervoor een functie die gewoon alle gegevens ophaalt en in de database zet.

om alles uit te lezen gebruik ik een class.

Nu heb ik de functie die alles ophaalt (function getStats()) die in iedere pagina geladen word en een heel riddeltje code afloopt.

de vraag is voor mij dan ook. moet ik deze functie in mijn class neer zetten,

Class Statistics {
function getStats() {
etc.

en dan ipv. getStats() het volgende te moeten doen (op iedere pagina)
require_once('statistics.php');
$stats = new Statistics();
$stats->getStats();

...

ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, want mijn gevoel zegt namelijk dat het wel moet(oop gezien dan)
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 11:53:57
 
RvW Of toch niet

RvW Of toch niet

09/10/2008 11:49:00
Quote Anchor link
als ik je vraag goed begrijp is dat idd zo als het hoord
 
Ed

Ed

13/10/2008 23:19:00
Quote Anchor link
Idee is prima, alleen waarschijnlijk wil je vanuit de class function de HTML echo'en. Immers regel 3 $stats->getstats(); wordt niet in een variabele gestopt.

Indien dat zo is, zou je voor duidelijk heid de functie showstats moeten noemen. Echter vanuit een class hoor je geen view op te bouwen (zoek naar MVC model). Dus zou je iets moeten krijgen als $userstats = $stats->getstats($userid); of iets in die trant
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

13/10/2008 23:28:00
Quote Anchor link
@ Danny: ik zou een beginner in OOP nog niet meteen design patterns aanraden. Liever eerst de principes van OOP helder hebben en niet alleen vertellen dat je binnen een class beter niet kan echoën, maar ook waarom.
 
PHP erik

PHP erik

13/10/2008 23:51:00
Quote Anchor link
Als je alleen class Statistics hebt met getStats() dan ben je waarschijnlijk fout bezig. Geef eens meer uitleg over hoe je het precies wil doen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.