Welke taal (python of javascript) naast PHP?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Alex L

Alex L

26/06/2011 05:33:05
Quote Anchor link
Ik begin PHP nu al redelijk onder de knie te krijgen en ik wil graag een tweede taal oppakken terwijl ik verder vorder in PHP. Nu zat ik zelf over Javascript of Python te denken.

Ik heb wat rond gegoogled en python klinkt zeer interessant. Met de tijd is het doel om uiteindelijk beide talen te leren maar ik wil beginnen met de eerste die het meest nuttig is voor grootschalige projecten.

Ikzelf zit dus aan Python te denken. Nu vraag ik mij af of iemand veel ervaring met python heeft en mij kan vertellen hoe moeilijk het is om python te leren tegenover PHP.
 
PHP hulp

PHP hulp

04/05/2024 03:48:31
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

26/06/2011 08:50:22
Quote Anchor link
Ik ben nu bezig met javascript(/jquery) aan het leren, en ik heb er veel aan. Ook omdat andere talen er veel op lijken
 
Wouter J

Wouter J

26/06/2011 08:53:57
Quote Anchor link
Ik weet eigenlijk nog niks van python. Maar ik denk dat als je voor het web iets wilt zoeken je beter eerst javascript kunt leren. Ik raad dan aan om eerst de basis te kennen en dan pas de frameworks gebruiken (jQuery en MooTools). Dan heb je namelijk al een basis en snap je veel meer van wat er gebeurd.
 
Veur Heur

Veur Heur

26/06/2011 09:40:11
Quote Anchor link
Ik zou persoonlijk eens kijken naar een taal om Android of iOS apps te kunnen maken. Ik verwacht hier namelijk zeer veel werk voor in de toekomst. Als ik me niet vergis, moet je het dan in de C hoek en Java zoeken.
 

26/06/2011 11:39:07
Quote Anchor link
@Oplolo Webdesign -> Java + XML Android heeft een mooie SDK die handig werkt in Eclipse.
@TS:
Persoonlijk zou ik verder gaan met Javascript, eerst gewoon javascript in daarna bijv. jQuery. Omdat jQuery object-georienteerd is is het misschien makkelijker om eerst gewoon normaal Javascript te leren dan gelijk beginnen met een framework.

Zo ben ik zelf ook eerst begonnen met PHP en daarna pas PHP OOP en daarna pas ZEND (wat ik nog moet leren..).
 
Joris van Rijn

Joris van Rijn

26/06/2011 12:34:26
Quote Anchor link
Ik denk dat je python en javascript niet met elkaar kan vergelijken.
Het zijn 2 totaal andere talen, met andere eigenschappen, en zo dus ook andere doelen.

Ik zou goed kijken welke kant je op wil: Wil je je websites userfriendly maken leer dan javascript (Tip: Leer dan ook een js framework; jQuery, mootools, prototype etc.).

Als je minder op het gebied van webdesign wil zitten, dan is python een mooie weg. Echter, ik zou je dan wat opolo ook al zegt een taal als C of Java te leren.

Als je tussen C en Java gaat kiezen, kies dan java. Dit ontwikkeld zich snel en je kan er heel veel mee. Blackberry en Android runnen op Java. Alleen iOS ondersteunt C (en C++ volgens mij). Daarnaast kan je met Java mooie applets voor op je site maken en ondersteunt het ook windows interfaces. Voor java heb je alleen wel een 100% object georiënteerde denkwijze nodig.

Python naast PHP leren als serverside taal is een beetje nutteloos. PHP en python samen laten werken heeft geen zin. Ze doen beide hetzelfde en zijn beide server-side. Als je een van deze talen met javascript combineert (client-side) krijg je echter veel meer mogelijkheden.

Stel dus eerst je doelen vast, en kies daarna pas je middelen.
Gewijzigd op 26/06/2011 12:37:42 door Joris van Rijn
 

26/06/2011 12:36:00
Quote Anchor link
@Joris iOS ondersteund ook object georienteerd Java.

Als de TS wil beginnen met Python voor webdevelopment kijk dan eens naar Django ;)
 
Joris van Rijn

Joris van Rijn

26/06/2011 12:39:19
Quote Anchor link
@Dillen, naar mijn weten ondersteunt iOS alleen maar object orientated C.

Edit: http://developer.apple.com/library/ios/navigation/#section=Resource%20Types&topic=Sample%20Code

Dit is een C documentation van apple. Ik kan geen java documentation vinden (:
Misschien is dit wel mogelijk met een VM voor iOS, maar dat moet je niet willen doen.
Gewijzigd op 26/06/2011 12:40:39 door Joris van Rijn
 

26/06/2011 12:41:00
Quote Anchor link
Joris van Rijn op 26/06/2011 12:39:19:
@Dillen, naar mijn weten ondersteunt iOS alleen maar object orientated C.


Sorry je hebt inderdaad helemaal gelijk ;)!
 
Joris van Rijn

Joris van Rijn

26/06/2011 12:44:33
Quote Anchor link
Helaas wel ja ):
Het had makkelijker geweest als apple weer is niet populair anders had moeten doen.

Dan had ik gewoon voor Android/Blackberry en Apple in Java kunnen werken. Nu moet het allemaal apart.
 
Alex L

Alex L

26/06/2011 13:28:49
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties zover. De reden dat ik python interessant vind is omdat de werkwijze mij vooral aanspreekt, het ziet er allemaal gewoon zoveel logischer uit en geeft een overzichtelijker gevoel.

Mijn doel is dan ook niet meer alleen webdevelopment maar ook bijvoorbeeld andere applicaties te maken, zover ik heb gelezen is python hier uitstekend voor geschikt.

Ik beheerst wat basis kennis van javascript maar ben er niet zo'n fan van, wil de taal uiteindelijk toch leren als het geld oplevert.

Moeilijke keuze welke ik eerst moet pakken :P
 
Joris van Rijn

Joris van Rijn

26/06/2011 14:12:32
Quote Anchor link
Javascript zou mijn voorkeur zijn!
 
Alex L

Alex L

27/06/2011 03:12:09
Quote Anchor link
Aangezien ik niet kon kiezen heb ik van beide 3 boeken besteld, ik zal de meeste tijd investeren in python terwijl ik langzaam javascript leer. Bedankt voor alle nuttige reacties.
Gewijzigd op 27/06/2011 03:12:27 door Alex L
 
Joris van Rijn

Joris van Rijn

27/06/2011 07:54:00
Quote Anchor link
Succes!
 
TJVB tvb

TJVB tvb

27/06/2011 11:41:23
Quote Anchor link
Javascript of Python? Zoiets als leren voor auto spuiter of auto monteur.

@Dillen, ZEND leren? Ga je dan de bedrijfsresultaten uit je hoofd leren? ZEND is een bedrijf dat veel doet. Ik vermoed dat je Zend Framework bedoelt. Ook een reden of alleen omdat het leuk klinkt?

@Joris, Java applets voor op je website? Gatver.
@Joris, Java documentatie: http://download.oracle.com/javase/6/docs/api/index.html

Als je voor mobiele devices wilt werken kun je ook kijken naar bijvoorbeeld PhoneGap ( http://www.phonegap.com/ ) dat kun je naar verschillende devices exporteren (Android, iOS, Symbian etc)
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

27/06/2011 11:54:22
Quote Anchor link
Je moet kiezen wat je zelf het fijnste / interesantst / leukste lijkt dan leer je het ook sneller.

Offtopic:
Pas geleden android apps te proberen schrijven. Maar toen bleek dat AVD te groot was( paste niet op het scherm haha. ) en er ook nog eens geen scrollbar op zat . Dus maar mee gestopt
 

27/06/2011 11:56:35
Quote Anchor link
TJVB tvb op 27/06/2011 11:41:23:
Javascript of Python? Zoiets als leren voor auto spuiter of auto monteur.

@Dillen, ZEND leren? Ga je dan de bedrijfsresultaten uit je hoofd leren? ZEND is een bedrijf dat veel doet. Ik vermoed dat je Zend Framework bedoelt. Ook een reden of alleen omdat het leuk klinkt?

@Joris, Java applets voor op je website? Gatver.
@Joris, Java documentatie: http://download.oracle.com/javase/6/docs/api/index.html

Als je voor mobiele devices wilt werken kun je ook kijken naar bijvoorbeeld PhoneGap ( http://www.phonegap.com/ ) dat kun je naar verschillende devices exporteren (Android, iOS, Symbian etc)


Je geeft zelf al het antwoord, lijkt me toch vrij duidelijk? Tuurlijk heeft het een reden, anders zou ik het niet gaan leren. Ik wil me meer verdiepen in het object georienteerd programmeren.

Het is niet zo dat als ik iets hoor dat ik dat zomaar ga leren gewoon omdat het leuk klinkt. Ik ga me er natuurlijk eerst in verdiepen. Heb gekeken naar de code-guidelines en wat documentatie doorgelezen. De volgende stap is programmeren in het Zend Framework.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

27/06/2011 12:05:35
Quote Anchor link
Dillen Meijboom op 27/06/2011 11:56:35:
...
Je geeft zelf al het antwoord, lijkt me toch vrij duidelijk? Tuurlijk heeft het een reden, anders zou ik het niet gaan leren. Ik wil me meer verdiepen in het object georienteerd programmeren.

Het is niet zo dat als ik iets hoor dat ik dat zomaar ga leren gewoon omdat het leuk klinkt. Ik ga me er natuurlijk eerst in verdiepen. Heb gekeken naar de code-guidelines en wat documentatie doorgelezen. De volgende stap is programmeren in het Zend Framework.


Misschien wilde je wel weten hoe Zend Guard werkt of de Zend Cloud, dat zou toch kunnen?

Zend Framework is nogal groot en lang niet voor alles nuttig, daarom vraag ik waarom ZF. Er zijn nog veel meer Frameworks. ZF is soms zoiets als een busje van het klussenbedrijf meenemen terwijl je weet dat je alleen een Ikea kast in elkaar hoeft te zetten. Te veel en te zwaar.
 

27/06/2011 12:11:39
Quote Anchor link
TJVB tvb op 27/06/2011 12:05:35:
Dillen Meijboom op 27/06/2011 11:56:35:
...
Je geeft zelf al het antwoord, lijkt me toch vrij duidelijk? Tuurlijk heeft het een reden, anders zou ik het niet gaan leren. Ik wil me meer verdiepen in het object georienteerd programmeren.

Het is niet zo dat als ik iets hoor dat ik dat zomaar ga leren gewoon omdat het leuk klinkt. Ik ga me er natuurlijk eerst in verdiepen. Heb gekeken naar de code-guidelines en wat documentatie doorgelezen. De volgende stap is programmeren in het Zend Framework.


Misschien wilde je wel weten hoe Zend Guard werkt of de Zend Cloud, dat zou toch kunnen?

Zend Framework is nogal groot en lang niet voor alles nuttig, daarom vraag ik waarom ZF. Er zijn nog veel meer Frameworks. ZF is soms zoiets als een busje van het klussenbedrijf meenemen terwijl je weet dat je alleen een Ikea kast in elkaar hoeft te zetten. Te veel en te zwaar.


Oke nou sorry, ik dacht dat je iets anders bedoelde..

Welk Framework zou jij aanraden om eerst te leren? Zend Framework is alleen wel handig voor mijn opleiding aangezien we in het 3e leerjaar er mee moeten werken..
 
The Force

The Force

27/06/2011 13:59:41
Quote Anchor link
Dillen Meijboom op 27/06/2011 12:11:39:
Welk Framework zou jij aanraden om eerst te leren? Zend Framework is alleen wel handig voor mijn opleiding aangezien we in het 3e leerjaar er mee moeten werken..

Mijn voorkeur gaat uit naar CodeIgniter. Eén van de snelste frameworks. Het is daarnaast ook makkelijk te leren dankzij een zeer goede documentatie (en omdat het niet te groot/te klein is).
 
Niels K

Niels K

27/06/2011 19:22:16
Quote Anchor link
Ik raad je symphony aan, heerlijk om mee te werken! En TJVB, ik gebruik zelf ook Zend Framework, vooral op het werk. Voor grote projecten is het toch echt lekker werken!

Maar goed, weer ontopic. Ik zou zelf voor C# gaan.
Gewijzigd op 27/06/2011 19:31:00 door Niels K
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.