Voorbeeld
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
<?
Class Mens {
var $leeftijd;
var $huidskleur;
var $lengte; // in centimeters
var $gewicht; // in grammen
var $laatsteKeerGegeten;
var $meterGelopen;
Function Mens() {
// ---
// Deze functie noemen ze de "constructor", dat wilt zeggen dat bij het aanmaken van een nieuw object deze functie uitgevoert wordt.
// Later wordt dit duidelijker
// ---
$this->laatMensLeven();
// ---
// Stel standaard waarden in, van een pas geboren baby
// ---
$this->lengte = 30;
$this->leeftijd = 0;
$this->gewicht = 2500;
// ---
// $this verwijst naar zijn eigen object, vandaar de naam "this" dat betekend "dit". $this is ook door PHP gereseveerde variabele.
// $this gebruik je dus alleen in het maken van de klasse.
// ---
}
Function verjaardag() {
// ---
// Stel dat een mens een jaar ouder wordt, verhoog dan de leeftijd met 1
// ---
$this->leeftijd++;
}
Function laatMensLopen( $aantalMeter ) {
// ---
// Laat een mens een aantal meter lopen
// ---
$this->meterGelopen += $aantalMeter;
// ---
// Als je loopt dan verbrand je energie en verlies je gewicht
// ---
$this->gewicht = $this->gewicht*0.95; //5% gaat er van zijn gewicht af.
}
Function laatMensLeven( ) {
// ---
// Start het leven van een mens
// ---
}
function gaDood( ) {
// ---
// Wanneer een mens dood gaat
// Zet alle eigenschappen van het mens weer op niks dus
// ---
$this->leeftijd = 0;
$this->huiskleur = '';
$this->lengte = '';
$this->gewicht = '';
$this->meterGelopen = 0;
}
Function nuttigEten( $aantalGram ) {
// ---
// Laat een mens wat eten, en als je te weinig gram als parameter geeft dan krijg je een waarschuwing
// ---
if( $aantalgram > 0 ) {
$this->laatsteKeerGegeten = time();
$this->_verhoogGewicht($aantalGram);
// ---
// laat het mens 10 procent van het voedsel groeien, uiteraard klopt hier niks van maar het gaat om het princiepe
// ---
$this->_groei($aantalGram/0.9);
}
}
Function _verhoogGewicht( $aantalGram ) {
// ---
// Deze functie verhoogt het gewicht van een mens.
// Er staat een underscore ("_") voor de functie naam omdat het een private functie is. Ofwel, een functie die alleen aangroepen mag
// worden door het object zelf, en niet van buiten af.
// ---
$this->gewicht += $aantalGram;
}
Function _groei($aantalCentimeter) {
// ---
// Ook weer een interne functie welke een mens kan laten groeien.
// ---
$this->lengte += $aantalCentimeter;
}
}
// ---
// Uiteraard is de klasse nog niet helemaal klaar maar we kunnen nu een aantal dingen:
// ---
// ---
// Start een nieuw leven, bij het aanmaken van een nieuw object wordt meteen de constructor aangeroepen (ofwel de functie: Mens();
// ---
$jantje = New Mens;
// ---
// Laat jantje een aantal keer eten, zo wordt hij zwaarder, en langer
// ---
$jantje->nuttigEten(1000); // pak lasagne
$jantje->nuttigEten(40); // kroket
$jantje->nuttigEten(50); // pakje kwark
$jantje->nuttigEten(300); // bakje friet, wat een snoeperd!
// ---
// En er was weer een jaar voorbij en jantje is jarig!
// ---
$jantje->verjaardag();
// ---
// Omdat jantje zoveel gegeten had, moest hij van zijn moeder meer gaan lopen om wat af te vallen.
// Jantje vondt dat een goed idee en ging een flink eind lopen
// ---
$jantje->laatMensLopen(3000); // boswandeling van 3 kilometer
// ---
// Triest genoeg, maar jantje kreeg een auto ongeluk en overleegd...
// ---
$jantje->gaDood();
// ---
// Omdat ie dood is, hebben we jantje niet meer nodig, en begraven we hem door het object leeft te maken en de waarde NULL te geven.
// ---
$jantje = NULL;
?>
Class Mens {
var $leeftijd;
var $huidskleur;
var $lengte; // in centimeters
var $gewicht; // in grammen
var $laatsteKeerGegeten;
var $meterGelopen;
Function Mens() {
// ---
// Deze functie noemen ze de "constructor", dat wilt zeggen dat bij het aanmaken van een nieuw object deze functie uitgevoert wordt.
// Later wordt dit duidelijker
// ---
$this->laatMensLeven();
// ---
// Stel standaard waarden in, van een pas geboren baby
// ---
$this->lengte = 30;
$this->leeftijd = 0;
$this->gewicht = 2500;
// ---
// $this verwijst naar zijn eigen object, vandaar de naam "this" dat betekend "dit". $this is ook door PHP gereseveerde variabele.
// $this gebruik je dus alleen in het maken van de klasse.
// ---
}
Function verjaardag() {
// ---
// Stel dat een mens een jaar ouder wordt, verhoog dan de leeftijd met 1
// ---
$this->leeftijd++;
}
Function laatMensLopen( $aantalMeter ) {
// ---
// Laat een mens een aantal meter lopen
// ---
$this->meterGelopen += $aantalMeter;
// ---
// Als je loopt dan verbrand je energie en verlies je gewicht
// ---
$this->gewicht = $this->gewicht*0.95; //5% gaat er van zijn gewicht af.
}
Function laatMensLeven( ) {
// ---
// Start het leven van een mens
// ---
}
function gaDood( ) {
// ---
// Wanneer een mens dood gaat
// Zet alle eigenschappen van het mens weer op niks dus
// ---
$this->leeftijd = 0;
$this->huiskleur = '';
$this->lengte = '';
$this->gewicht = '';
$this->meterGelopen = 0;
}
Function nuttigEten( $aantalGram ) {
// ---
// Laat een mens wat eten, en als je te weinig gram als parameter geeft dan krijg je een waarschuwing
// ---
if( $aantalgram > 0 ) {
$this->laatsteKeerGegeten = time();
$this->_verhoogGewicht($aantalGram);
// ---
// laat het mens 10 procent van het voedsel groeien, uiteraard klopt hier niks van maar het gaat om het princiepe
// ---
$this->_groei($aantalGram/0.9);
}
}
Function _verhoogGewicht( $aantalGram ) {
// ---
// Deze functie verhoogt het gewicht van een mens.
// Er staat een underscore ("_") voor de functie naam omdat het een private functie is. Ofwel, een functie die alleen aangroepen mag
// worden door het object zelf, en niet van buiten af.
// ---
$this->gewicht += $aantalGram;
}
Function _groei($aantalCentimeter) {
// ---
// Ook weer een interne functie welke een mens kan laten groeien.
// ---
$this->lengte += $aantalCentimeter;
}
}
// ---
// Uiteraard is de klasse nog niet helemaal klaar maar we kunnen nu een aantal dingen:
// ---
// ---
// Start een nieuw leven, bij het aanmaken van een nieuw object wordt meteen de constructor aangeroepen (ofwel de functie: Mens();
// ---
$jantje = New Mens;
// ---
// Laat jantje een aantal keer eten, zo wordt hij zwaarder, en langer
// ---
$jantje->nuttigEten(1000); // pak lasagne
$jantje->nuttigEten(40); // kroket
$jantje->nuttigEten(50); // pakje kwark
$jantje->nuttigEten(300); // bakje friet, wat een snoeperd!
// ---
// En er was weer een jaar voorbij en jantje is jarig!
// ---
$jantje->verjaardag();
// ---
// Omdat jantje zoveel gegeten had, moest hij van zijn moeder meer gaan lopen om wat af te vallen.
// Jantje vondt dat een goed idee en ging een flink eind lopen
// ---
$jantje->laatMensLopen(3000); // boswandeling van 3 kilometer
// ---
// Triest genoeg, maar jantje kreeg een auto ongeluk en overleegd...
// ---
$jantje->gaDood();
// ---
// Omdat ie dood is, hebben we jantje niet meer nodig, en begraven we hem door het object leeft te maken en de waarde NULL te geven.
// ---
$jantje = NULL;
?>
« vorige pagina | volgende pagina »