Linkteksten
Er zijn verschillende soorten hyperlinks (ook wel links of verwijzingen genoemd) die op de website gebruikt zullen worden, namelijk interne en in- en outbound verwijzingen. De interne links zijn de links vanaf de website naar een andere pagina binnen dezelfde website.
De in- en outbound links zij de inkomende links (vanaf een andere website naar jouw website) en de uitgaande links (vanaf jouw website naar een andere website).
Bij al deze verwijzingen is het belangrijk een titel op te geven, welke door een bezoeker te zien is als hij even op de link blijft staan. In deze titel wordt met een korte omschrijving aangegeven waar de link naar verwijst.
Zoekmachines houden ook rekening met wat voor anchortekst er in de link staat. Met de term anchortekst wordt de tekst bedoeld welke een bezoeker op de website ziet staan en die klikbaar is. Echter wordt in plaats van deze teksten ook wel eens een afbeelding gebruikt. Uit zo’n afbeelding kan de zoekmachine geen informatie halen, dus moet er een alternatieve tekst worden opgegeven. Deze wordt dan net zo behandeld als de anchortekst. Daarnaast wordt de alternatieve tekst ook getoond in browsers die geen afbeeldingen ondersteunen, of wanneer de afbeelding niet wordt gevonden.
Google waardeert niet alleen de letterlijke anchorteksten, maar ook combinaties met de woorden daarin. Gebruik dus altijd logische woordcombinaties binnen je links. Een link als “klik hier” is dus geen goede link.
Behalve het optimaliseren van hyperlinks, kan er nog meer gedaan worden zodat alle pagina’s kunnen worden gevonden. Om zoekmachines een volledig overzicht van de website te kunnen voorschotelen is het belangrijk ook een sitemap te maken. Deze bevat een overzicht van alle pagina’s op de website, waarin een logische volgorde is aangebracht. Op elke pagina van de website staat een link naar de sitemap. Zo is een bepaalde pagina binnen de website nooit meer dan twee muisklikken ver.
Zitten er pagina’s in de website die geen of nauwelijks nieuwe of unieke informatie bevatten, (ook informatie die er niet toe doet, of bijvoorbeeld alleen een pagina met een filmpje) kan het lonen om deze niet op te laten nemen in de zoekindex, en dus ook niet in de sitemap. Slechte pagina’s kunnen de ranking van de website verminderen.
Javascript links
AJAX is een opkomende techniek die steeds meer gebruikt gaat worden. Echter wordt hiervoor wel de functionaliteit van JavaScript gebruikt. Zoals al was aangegeven in deze tutorial, ondersteunen zoekmachines geen JavaScript.
Door bijvoorbeeld Unobtrusive JavaScript te gebruiken. Hierbij kan je je hele JavaScript scheiden van de rest van de website. Met een JavaScript functie schrijf je bijvoorbeeld je AJAX functie in de onclick van een link. De href kan je met dezelfde functie dan ook leegmaken.
Het is in elk geval heel belangrijk om te zorgen dat ook zonder JavaScript je hele website wel goed blijft functioneren. (links, bladeren door resultaten, alles)
Voorbeeld:
2
<a href="/brands/b.php" title="Merken met een B" id="b" />Merken met een B</a>
Zoals je ziet is dit een gewone link. Een zoekmachine kan deze prima volgen. Maar klikt iemand op de link wordt wel meteen de hele pagina gerefreshed. Met AJAX zou dat niet het geval zijn. Echter kan de zoekmachine dit dan niet meer indexeren. Met een JavaScript functie (de unobtrusive JavaScript) kan je, indien JavaScript ondersteuning aan staat, de link veranderen naar een AJAX geschikte link.
2
3
4
5
6
7
8
9
10
var links = document.getElementsByTagName('a'), link;
for(var i=0,l=links.length;i<l;i++){
link = links[i];
if(link.href && link.href !='#'){
link.onclick = "AjaxLoadPage('"+link.id+"');return false";
link.href = '#';
}
}
};
Je link zal door de JavaScript in deze functie veranderen naar:
2
<a href="#" title="Merken met een B" id="b" onclick="AjaxLoadPage('b');return false" />Merken met een B</a>
Deze code zal alle links op je pagina meenemen. Echter zal je dat niet altijd willen, een aanrader hiervoor is ze een class mee te geven en alleen de elementen met een bepaalde class aan te passen naar je Ajax Functie.
Inhoudsopgave
- Inleiding
- Werking zoekbot
- Zoekwoorden
- Pagina opbouw
- URL Optimalisatie
- Links en Banners
- Linkteksten
- Negatieve factoren
- Conclusie