.htacces vraag

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Fullstack Software Developer

Bedrijfsomschrijving Functieomschrijving Java ontwerpen, bouwen en testen (T-shaped). Als senior ontwikkelaar ben je bekend in zowel de back-end als de frontend van een applicatie. Angular, Continious Delivery / Integration. Een ervaren iemand die de leiding kan nemen, een weg vindt in nieuwe situaties, en in oude applicaties. Initiatiefrijk, bekend met de (technische) omgevingen die we bij duo gebruiken, niet te beroerd om collega’s te helpen. Als senior programmeur in staat om op te treden als lead programmeur. Ondersteunt de testers bij de testautomatisering en minder ervaren programmeurs bij dagelijks werkzaamheden. Dit laatste met name op het gebied van Angular. Achtergrond

Bekijk vacature »

Fullstack developer

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Alblasserdam zijn wij op zoek naar versterking op de afdeling Software Development! Als Fullstack react.js developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met de back

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Front-end developer wanted! (Angular, React, Vue.j

Functie Under the guidance of 3 account managers, one of whom will be your point of contact within your expertise, you will start working for various clients. He or she will help you find a suitable and challenging assignment. Naturally, they will take your situation, experience and (technical) ambitions into account. The assignments last one to two years on average. This allows you to really commit to a project and make an impact as a consultant. Besides the assignment, you will regularly meet your colleagues from the IT department to share knowledge or discuss new trends, for example. Master classes

Bekijk vacature »

Ervaren C#.NET programmeur

Functieomschrijving Voor een moderne werkgever in regio Prinsenbeek zijn wij op zoek naar een ervaren C#.NET programmeur die graag de uitdaging aangaat. Je houdt je bezig met het ontwikkelen van maatwerk webapplicaties voor diverse klanten, waarbij complexe processen optimaal worden ondersteund. Verder ziet jouw takenpakket er als volgt uit: Ontwikkelen en onderhouden van C#.NET-applicaties; Schrijven van hoogwaardige, herbruikbare codes; Schrijven van technische documentatie en gebruikershandleidingen; Bijdragen aan het ontwerp en de architectuur van softwaretoepassingen; Troubleshooten en oplossen van bugs in softwaretoepassingen; Werken met databases en dataopslagoplossingen; Implementeren van beveiligingsoplossingen en het waarborgen van de beveiliging van applicaties en gegevens. Bedrijfsprofiel

Bekijk vacature »

Full stack Python developer

Functie Samen met andere collega’s (een product owner, een software manager en een ervaren ontwikkelaar) ga jij onze producten verder ontwikkelen. Jouw verantwoordelijkheden zullen bestaan uit: – Verder wil gaan met de ontwikkeling van onze bestaande producten; nieuwe features! – Meedenkt over de roadmap van onze producten – Als sparringpartner kan optreden op het gebied van development – Zelf ook nieuwe ideeën op tafel durft te leggen en deze van scratch af aan wilt bouwen Hieronder ook een paar voorbeelden van projecten waar we momenteel mee bezig zijn of binnenkort aan willen beginnen: – Real-time interactie creëren in onze web

Bekijk vacature »

Embedded Software Developer

Functie omschrijving Ben jij een Embedded Software Developer die affiniteit heeft met de allernieuwste technieken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar een Embedded Software developer. Binnen deze rol houdt jij je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een functionaliteit te bouwen. Denk aan ontwerpen, architectuur, programmeren en algoritmes. Je voert test en validatie werkzaamheden uit bij de implementatie bij de klant. Ben jij enthousiast en een echte team player? Lees dan snel verder en laat wat van je horen! Bedrijfsprofiel Onze opdrachtgever bestaat uit een groot aantal creatieve en ambitieuze ontwikkelaars. Ze

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Back-end programmeur

Functieomschrijving Heb jij kort geleden je MBO of HBO ICT in ontvangst mogen nemen? Of ben je klaar voor een nieuw hoofdstuk in jouw carrière? Voor een uitdagende werkgever in de regio van Tilburg zijn wij op zoek naar een ambitieuze back-end programmeur met affiniteit met MS Acess. Samen met een enthousiast team ben je verantwoordelijk voor het bouwen van maatwerk software voor hun klanten. Je hebt kennis of ervaring van SQL, Maar affiniteit met MS Acess is nog belangrijker. Je bent sociaal naar klanten en flexibel ingesteld. Je denkt altijd in kansen en gaat graag de uitdaging aan. Verder

Bekijk vacature »

.NET Developer

Functie omschrijving Jij gaat in de functie van Software Developer werken met C# en .NET framework. Jij gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Oplossingen waar de klant echt iets aan heeft, jij krijgt er energie van op dit te realiseren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving(ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Bedrijfsprofiel Je komt te werken in een klein team van developers, die zich voornamelijk bezighouden met back-end development. Verder staat dit

Bekijk vacature »

Applicatiebeheerder/ Ontwikkelaar

Dit ga je doen - Verantwoordelijkheid dragen voor het complexe applicatielandschap; - Schakelen met eindgebruikers en leveranciers; - Verdeling in werkzaamheden tussen dagelijks beheer ontwikkelen; - Het analyseren van de behoeften van gebruikers en het vertalen hiervan naar functionele specificaties voor de applicaties; - Actief bijdragen aan het leveren van passende oplossingen voor het applicatielandschap. Hier ga je werken Deze organisatie, gevestigd in de regio van Amsterdam is een van de meest toonaangevende mediaorganisaties in Nederland. Door de organisatiecultuur krijg jij veel ruimte om initiatief te nemen en zelfstandig aan het werk te gaan. Samen met het IT team zorg

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functie Middels Scrum en sprints bouw jij in deze functie mee aan complexe webapplicaties en ons SaaS platform. Hierbij hoort ook architectuur tot een van je taken. Daarnaast ben je één van de leden van het Scrum team. Dat betekent dat je naast je kerntaken ook in contact staat met de product owner. Oftewel, je bent bij het gehele ontwikkelproces betrokken. Tools die hierbij gebruikt worden zijn o.a. PHP, Symfony en Git. Eisen • Minimaal HBO werk- en denkniveau • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met PHP • Kennis en ervaring Symfony (Laravel is pré) & Lando • Kennis van

Bekijk vacature »

Freelance Fullstack Java Developer

Functieomschrijving Voor een opdrachtgever in omgeving Rotterdam zijn wij op zoek naar ervaren Fullstack JAVA Developers die graag op projectbasis willen werken. Je komt terecht bij een informele developers club die mooie projecten uitvoeren voor grote klanten. Ben je een ervaren freelancer of werk je in loondienst en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Lees dan snel verder want wie weet is dit een leuke vacature voor jou! Het fijne van deze werkgever is dat je zelf mag beslissen hoe je te werk wilt gaan. Wil je als freelancer werken dan is dat OK. Wil je de zekerheid hebben

Bekijk vacature »

C# Unity Developer

Functieomschrijving Ontwikkel jij mee door applicaties te bouwen die bijdragen aan het optimaliseren van processen? Voor een erkende werkgever in regio Tilburg zijn wij op zoek naar een Unity C# Developer die graag de uitdaging aangaat! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je bent een luisterend oor naar klanten en vertaalt hun wensen door naar bruikbare software; Je werkt aan innovatieve softwareoplossingen voor het verbeteren en/of vernieuwen van processen; Je bent verantwoordelijk voor het uitvoeren van updates/aanpassingen aan de reeds draaiende applicaties. Bedrijfsprofiel Je komt te werken voor een internationale werkgever in regio Tilburg. Samen met een vooruitstrevend team

Bekijk vacature »

Developer

Functie omschrijving Gaat jouw hart sneller kloppen van software developen in C#.NET? Voor een softwarebedrijf in regio Den Bosch zijn wij op zoek naar een C# programmeur. Lees snel verder! Wat ga je doen? Je gaat werken met C# en ASP.NET MVC Framework om onder meer webapplicaties, webshops en websites te ontwikkelen. Je optimaliseert de bestaande software en helpt mee aan het automatiseren van bedrijfsprocessen. Je gaat samen met je collega's de juiste oplossing op basis van de wensen van de klanten uitwerken tot een mooi product. Bedrijfsprofiel Het ontwikkelen van softwareoplossingen en kantoorautomatiseringen is waar dit bedrijf voor staat.

Bekijk vacature »
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 16:00:07
Quote Anchor link
File structuur:
htdocs/mvcstruct/
- app/
- public/
- | css/
- | img/
- | js/
- |.htacces
- |index.php

Inhoud .htaccess:
<IfModule mod_rewrite.c>
Options -Multiviews
RewriteEngine On
RewriteBase /mvcstruct/public
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)$ index.php?url=$1 [QSA,L]
</IfModule>

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/
Output:
Index of /mvcstruct
Parent Directory
app/
public/
OK, dat is volgens verwachting.

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/
Output:
Hello World
OK, dat staat in index.php, prima.

Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/test.php
Output:
Not Found
The requested URL /mvcstruct/public/test.php was not found on this server.
Dit verwacht ik niet, wat doe ik verkeerd?
De file test.php zit niet in de map public; ik verwacht uitvoering van de RewriteRule en derhalve uitvoeren van index.php.
Wat doe ik verkeerd cq onvoldoende dan wel te veel?
 
PHP hulp

PHP hulp

09/05/2024 18:43:10
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

07/10/2021 17:34:40
Quote Anchor link
Wat staat er in je index.php? Is dit Apache die de 404 geeft, of misschien de afhandeling in je index.php?
 
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 18:46:30
Quote Anchor link
Wat ik al zei:
Quote:
OK, dat staat in index.php, prima.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/10/2021 18:49:03
Quote Anchor link
Enkel een echo? Of doe je daar nog iets met routing?
 
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 18:50:56
Quote Anchor link
Behalve "Hello World", verder helemaal niks.


Toevoeging op 07/10/2021 18:54:28:

Zet ik een file 'test.php' in de map public en dan
Request URL: http://localhost:3000/mvcstruct/public/test.php
Dan gaat ie braaf naar test.php
Wat te verwachten is want nu werken de 'RewriteCond' condities.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2021 21:12:20
Quote Anchor link
Jan Kila op 07/10/2021 16:00:07:
File structuur:
htdocs/mvcstruct/
- app/
- public/
- | css/
- | img/
- | js/
- |.htacces <----- VERKEERD GESPELD
- |index.php
 
Jan Kila

Jan Kila

07/10/2021 21:26:18
Quote Anchor link
Dat is wel de meest lullige, vandaag.
Niettemin: dank!

Inmiddels componeerde is een .htaccess, met die 's', die de .htaccess files in /app en /public overbodig maakt. Nu alleen nog deze .htaccess in de site_root:
Quote:
<files config.ini>
order allow,deny
deny from all
</files>
RewriteEngine On
Options -Indexes
Options +FollowSymLinks
RewriteBase /mvcstruct
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.*)$ public/index.php?url=$1 [NC,L,QSA]
 
Ivo P

Ivo P

08/10/2021 09:07:55
Quote Anchor link
ik zou het stukje "?url=$1" achterwege laten, net als QSA.

in index.php heb je toegang tot de url die in de browser getoond wordt via $_SERVER.
In mijn beleving is dat duidelijker.

Misschien ook wel, omdat ik geen urls gebruik met "/foo/test.php", maar iets als https://example.com/foo/test

Via een simpele explode() zou je die url al op kunnen delen in losse elementen en daar je ding mee doen. Zonder er rekening mee te hoeven houden dat iemand zelf al een ?url=xyz opneemt in de aanroep, en dat een deel van de inhoud ook nog url_decoded() nodig kan hebben.
 
Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 14:36:24
Quote Anchor link
@Ivo,
Quote:
ik zou het stukje "?url=$1" achterwege laten, net als QSA.

Ik wil van die hele .htaccess af, als dat kan.

M'n belangrijkste argument is efficiëntie. Met .htaccess schijnt het zo te zijn dat de server de gehele kerstboom van alle mappen met alle bestanden door fietst; en dat bij elke aanroep van de request URL doet. Dat lijkt me vrij inefficient; de computer is snel zat maar toch alle beetjes helpen.

Quote:
in index.php heb je toegang tot de url

Niet alleen daar, maar in alle documenten die middels "require once" doorgeeft.

Quote:
Misschien ook wel, omdat ik geen urls gebruik met "/foo/test.php", maar iets als https://example.com/foo/test

Ja, en dan via de Router doorsluizen naar het document dat je wilt genereren.

Als ik altijd en overal voortdurend, dus heel erg betrouwbaar, middels $_SERVER['REQUEST_URI'] de requested resource location inclusief de query string kan oppikken, dan is dat prima. Dat scheelt in elk geval het telkens opnieuw uitvoeren van .htaccess.



Toevoeging op 08/10/2021 15:00:11:

Een snelle test leert dat die .htaccess blijkbaar een noodzakelijk kwaad is.

Een Request URL als: "http://localhost:3000/mvcstruct/banaan" levert op:
"
Not Found
The requested URL /mvcstruct/banaan was not found on this server.
"
Ik wil dat een dergelijke URL altijd een vertaling ondergaat naar:" http://localhost:3000/mvcstruct/index.php";
Of wat hetzelfde is naar: "http://localhost:3000/mvcstruct/public/index.php" wanneer je wilt dat de rerouting naar een index.php in een map van de bestandsstructuur gaat.

Daarnaast wil ik een boodschap als:
"
Index of /mvcstruct
Parent Directory
app/
public/
"
nooit verschijnt.
En dat lukt voorzover mij bekend alleen met .htaccess

Voor een andere oplossing houd ik me aanbevolen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 15:04:21
Quote Anchor link
Een 'kerstboom' aan een hoop regels in .htaccess vermijd je gelukkig nu ook. Nu stuur je alles door naar index.php waarbij je bestaande bestanden en directories negeert. Zelfs bijna alle frameworks doen dit truukje, en dan kan je er wel vanuit gaan dat het efficiënt zal zijn.

Een directory-listing tegengaan moet je sowieso met .htaccess doen, of nog beter: Op server-niveau configureren.
 
Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 19:54:38
Quote Anchor link
@Arien,
Ik zei dat net iets anders:
Quote:
Met .htaccess schijnt het zo te zijn dat de server de gehele kerstboom van alle mappen met alle bestanden door fietst; en dat bij elke aanroep van de request URL doet.

Zo'n MVC-applicatie heeft al snel een 'kerstboom' aan bestanden; en daar moet .htaccess telkens en telkens weer opnieuw bij elke request doorheen ploegen.
Tenminste, als ik het goed heb begrepen; correct me if I'm wrong, please.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 19:58:22
Quote Anchor link
Volgens mij niet. Dat gaat toch in de routing van je applicatie?
Enige wat .htaccess doet is een soort doorsturen.
 
Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 20:05:29
Quote Anchor link
Nou als je gelijk hebt, valt het mee.
Maar ik meen juist dat andere te hebben gelezen; en dat is niet gemakkelijk te begrijpen; en het kan ook zijn dat degene die het schreef, het ook niet goed wist.

En ja, het gaat in elk geval in de routing van de applicatie.

En ja, óók .htaccess moet zo'n werk doen, iedere keer opnieuw.

Iemand die er voor heeft gestudeerd mag het zeggen. Vooralsnog houd ik me bij .htaccess want ik weet niet beter.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/10/2021 20:13:56
Quote Anchor link
Er is ook geen ander alternatief, je wilt immers alles requests doorsturen naar index.php, en dat gebeurt ook. Heb je een link naar dat artikel?
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

08/10/2021 21:16:16
Quote Anchor link
Als het om een fysieke sub-(sub-sub-)directory gaat, dan kijkt Apache ook in alle bovenliggende directories voor een .htaccess. Als je dus een paar lagen diep zit, dan betekent dat meerdere bestanden waar ie "doorheen moet ploegen".

Als het je eigen server is, en je kunt in de httpd.conf file editen (of conf/extra/httpd-vhosts.conf, of hoe het op jouw server ook ingestoken is), dan heeft dat verreweg de voorkeur.

Zie ook: https://httpd.apache.org/docs/2.4/howto/htaccess.html
 
Ivo P

Ivo P

08/10/2021 22:35:12
Quote Anchor link
Dat hele boom doorzoeken zal bedoeld zijn voor de situatie waar je een hele boom aan mappen hebt. Echte mappen.

En dan kan het voorkomen dat je in documentroot een .htaccess hebt, maar ook in /documentroot/scripts en in /documentroot/scripts/inloggen en in /documentroot/scripts/inloggen/queries/

en dan zal apache elk van die mappen de .htaccess gebruiken.

Maar nu heb je een andere situatie met maar 1 .htacces file. (in de documentroot).

En die doet niets als de file bestaat
en bestaat het path niet, dan wordt index.php aangesproken.

Dat is minimaal werk. En ook de enige manier om dit op te pakken
 
Jan Kila

Jan Kila

08/10/2021 22:35:42
Quote Anchor link
@Arien,
Nee, ik heb geen artikel; het is ook al vrij lang geleden dat ik dit heb gelezen.

@Rob,
Het is een remote host, daar mag ik met m'n vingers vanaf blijven.

Toevoeging op 08/10/2021 22:38:03:

@Ivo,
Je stelt me gerust, dank!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.