Laag voor laag

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Www JdeRuijterNL

www JdeRuijterNL

15/08/2010 21:14:51
Quote Anchor link
De afgelopen 2,5 jaar ben ik al bezig met websites maken, het begon allemaal met Dreamweaver WYSIWYG.
Inderdaad een paar makkelijke muis klikjes hier, een tabelletje daar.

De mooie dingen die ik hiermee kon doen. Wonderbaarlijk! Hier en daar een foto op maat snijden zodat ze perfect met elkaar in de tabelcellen passen en in het geheel een prachtige website vormen.

Ik kwam er al snel achter dat de scrollbar ook van kleur kon veranderen, dat vond ik zo gaaf ! Totdat er iemand mij vertelde dat de scrollbalk gewoon grijs was onder Firefox.

Ik downloade Firefox en kwam er al snel achter dat ik een probleem had en het pas het tipje van de ijsberg was (little did I know).
Ik vond het toch wel een prestatie dat mijn website met 10 pagina's over de 10mb waren en dacht dat dit vrij laag was volgens de gemiddelde hobby websites.

Vandaag dook ik weer in notepad++ onder de motorkap van inmiddels versie 3.3 van mijn website. Wat ben ik blij dat ik inmiddels beter weet en Dreamweaver en tabellen heb weggedaan.

Zodra je de tijd neemt om een website te maken zie je pas in hoeveel monnikenwerk dit wel niet kan zijn. Ik had dit echt niet gedacht die 2,5 jaar geleden. Nu snap ik php, css en html.

Binnenkort maar eens wat verder gaan rotzooien met DOM.
Maar eerst alles laag voor laag netjes afwerken en perfectioneren.
 
PHP hulp

PHP hulp

14/05/2024 04:39:07
 
Justin S

Justin S

15/08/2010 23:04:22
Quote Anchor link
Ik herken mijzelf heel erg in dit verhaaltje, hoewel mijn eerste kennismaking inmiddels alweer 8 jaar geleden is :-)!
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

16/08/2010 06:34:39
Quote Anchor link
Ik ben ongeveer 3 jaar geleden begonnen. We hebben in de kerk een beamer hangen, en ik verzorg met een team de presentsaties op het apparaat. We hebben een stel photoshoppers die mooie achtergronden voor de presentaties maken, en mijn eerste site was dan ook een achtergronden-verzameling.

De eerste versies waren volgepropt met Java. Gekleurde muisaanwijzer, bewegende tekst, 'beveiligde' pagina's, bewegende menu's etc. Weinig functioneel en bij vaker gebruik hoogst irritant. Later ontdekte ik PHP en MySQL, en werd het van een verzameling plaatjes een database met zoekfunctie.

Inmiddels ben ik 'gemiddeld amateur', en beheer ik nu zo'n 5 websites.
 
Johan Dam

Johan Dam

16/08/2010 08:22:43
Quote Anchor link
Ach ja, mijn eerste website was met frontpage gemaakt, daarna leerde ik html en begon ik met frames te werken (wow! ik kan 2 pagina's in hetzelfde scherm stoppen!!) en daarna besloot ik PHP helemaal onderin de pagina te zetten (hoezo, verkeerde volgorde? Je vult toch eerst het formulier in voordat je hem gaat afhandelen?)

Aaah, de code heb ik nog steeds, als is het vooral voor sentimentele redenen...
 

16/08/2010 10:45:51
Quote Anchor link
Tobias Witmer op 16/08/2010 06:34:39:
(...)
De eerste versies waren volgepropt met Java. Gekleurde muisaanwijzer, bewegende tekst, 'beveiligde' pagina's, bewegende menu's etc. Weinig functioneel en bij vaker gebruik hoogst irritant. (...)


Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript! Javascript!
Java is heel wat anders.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
// Outputs "Hello, world!" and then exits
public class HelloWorld {
   public static void main(String[] args) {
       System.out.println("Hello world!");
   }
}
 
Niels K

Niels K

16/08/2010 13:35:24
Quote Anchor link
Hoe ik ben begonnen? Uh eind vorige jaar, kreeg ik op school wat les.. Met de nadruk op WAT..

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

@mysql_query( "select bla from bal where bla is '$bla'" );

?>


Als je een foutmelding had? Ach ja jongen ik ben maar hobbyist.. probeer het zelf maar op te lossen..

Ik had één persoon in mijn klas die al wat verder was.. Hij kon zelfs zijn inlogscript beveiligen met md5.. Wauw, volgens de leraar kon hij de eerste komende 3 jaar niks meer leren.. Ik kijk vorige week even zijn inlogscript na, binnen 3 minuten was ik binnen..

Hoe heb jij het geleerd dan?

Heel makkelijk.. Door phphulp.. Ik werkte aan een zuivelfabriek applicatie en ik had een fout waar ik niet uit kwam. Ik kreeg de tip van mijn goede klasgenoot om eens op phphulp te kijken. Ik mezelf geregistreerd en een bericht geplaatst.. En wat dacht je? Ja afgekraakt tot en met..

Goeie, ik kwam de eerste week niet meer terug.. Maar goed, phpfreakz verwees me naar google dus ik kwam ook niet verder.. Ik weer terug naar phphulp, en zo langzamerhand is dat balletje gaan rollen.. Veel geleerd van de afkraak methodes van karl en andere personen.. De meeste mensen vinden het niet goed als jij zo reageerd karl, maar ik vind het juist wel goed.. Door al die afkraak leerde ik PHP.

Toen zag ik in eens in de script libary een klasse staan. Ik had ook wel eens in een boek wat gelezen over OOP, en ben toen aan de slag gegaan..

Nu wil ik mezelf echt geen goede programmeur noemen, maar ik ben er wel een beetje trots op wat ik in 1,5 jaar heb bereikt:D
 
Niek s

niek s

16/08/2010 14:15:38
Quote Anchor link
Niels Kieviet op 16/08/2010 13:35:24:
Hoe ik ben begonnen? Uh eind vorige jaar, kreeg ik op school wat les.. Met de nadruk op WAT..

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

@mysql_query( "select bla from bal where bla is '$bla'" );

?>


Als je een foutmelding had? Ach ja jongen ik ben maar hobbyist.. probeer het zelf maar op te lossen..

Ik had één persoon in mijn klas die al wat verder was.. Hij kon zelfs zijn inlogscript beveiligen met md5.. Wauw, volgens de leraar kon hij de eerste komende 3 jaar niks meer leren.. Ik kijk vorige week even zijn inlogscript na, binnen 3 minuten was ik binnen..

Hoe heb jij het geleerd dan?

Heel makkelijk.. Door phphulp.. Ik werkte aan een zuivelfabriek applicatie en ik had een fout waar ik niet uit kwam. Ik kreeg de tip van mijn goede klasgenoot om eens op phphulp te kijken. Ik mezelf geregistreerd en een bericht geplaatst.. En wat dacht je? Ja afgekraakt tot en met..

Goeie, ik kwam de eerste week niet meer terug.. Maar goed, phpfreakz verwees me naar google dus ik kwam ook niet verder.. Ik weer terug naar phphulp, en zo langzamerhand is dat balletje gaan rollen.. Veel geleerd van de afkraak methodes van karl en andere personen.. De meeste mensen vinden het niet goed als jij zo reageerd karl, maar ik vind het juist wel goed.. Door al die afkraak leerde ik PHP.

Toen zag ik in eens in de script libary een klasse staan. Ik had ook wel eens in een boek wat gelezen over OOP, en ben toen aan de slag gegaan..

Nu wil ik mezelf echt geen goede programmeur noemen, maar ik ben er wel een beetje trots op wat ik in 1,5 jaar heb bereikt:D



Denk ook niet dat je het altijd moet zien als afkraken.
Het is kritiek. En dat Karl (en anderen, waaronder ikzelf) vaak die kritiek nogal "hard" uitten, is simpelweg omdat sommige implementaties voor ons er zo dom en achterlijk uit zien dat we intern gewoon moeten huilen :P (denk aan "PHP Blog zonder MYSQL" :P)

In het verleden ben ik, maar ook anderen, gebanned vanwege mijn kritiek. Mijn kritiek is ook veel richting Bas geweest, en de brakke scripting in PHPHulp. Dat vond ik niet kunnen, en ik wilde dat aantonen door te laten zien waar de zwakheden zaten. Wel weer op dezelfde "brute manier". Wat er dus voor zorgde dat ik gebanned werd.

Ik denk dat het voor de wat gevorderde PHPHulpers soms erg frustrerend is om te zien hoe sommige mensen veel willen en denken te kunnen, maar eigenlijk minder PHP kunnen als een kasplantje ;-) (Sorry als ik nu iemand beledig)

Hoe ik het dan heb geleerd? Simpelweg door mijn interesse. Heb eerst ook een HTML site gehad, maar ben echter wel meteen begonnen met notepad++. De techniek er achter boeide me, en inderdaad ook allemaal met javascript. :)
Daarna heb ik phpBB geinstalleerd op mijn website, gewoon omdat het kon :P echter vond ik toen de "Copyright" vervelend, die ben ik er toen gaan uitslopen. Toen is mijn intresse in PHP begonnen. Ik ben toen scripts van phphulp gaan downloaden, en deze proberen aan te passen. Toen dat een beetje is gaan lukken heb ik een boek gekocht en deze als referentie gebruikt. Ik ging mijn eigen simpele shit makne, maar als ik er niet uit kwam heb ik dat boek gebruikt ("The PHP5 and MySQL bible").
Daarna is het gewoon ervaring, en na een flinke tijd ook werk ervaring geworden.

Zodoende. Ik weet dat ik het zelf op deze manier heb opgelost, dus ik erger me dood aan die mensen die eigenlijk niet eens weten dat ze quotes om een tekst moeten zetten, en dan al meteen een ingewikkelde criminals willen bouwen o.i.d.
 
Niels K

Niels K

16/08/2010 15:00:41
Quote Anchor link
"Denk ook niet dat je het altijd moet zien als afkraken."

Ach, zo kwam het in eerste instantie natuurlijk wel over.. En als je eigenlijk weinig tot niets gewend bent, vind je dat wel schokkend, als je heel de tijd voor dom wordt uitgescholden, terwijl jij toch ver op het gemiddelde van de klas voorligt. Ik heb in die tijd zelfs berichtjes gehad dat ik weg moest gaan van phphulp en dat ik niet meer geholpen werd door deze of gene, omdat ik bij andere mensen een verkeerde reactie had geplaatst terwijl ik het toch goed bedoelde.. Maar goed dat is allemaal verleden tijd..

"denk aan "PHP Blog zonder MYSQL"

Ach, daar krijg ik grijze haren van op mijn hoofd, en dan ben ik nog maar 17.. ( Volgende week maandag 18 :D )

Misschien is het een idee om punten te geven voor een script, en bij zoveel min punten dat hij offline gaat en dat de plaatser een bericht krijgt dat hij het script moet aanpassen..

"Hoe ik het dan heb geleerd? Simpelweg door mijn interesse."

Daar ben ik het helemaal mee eens.. Ik ben gewoon een enorme vakidioot, en zit gewoon hele dagen mezelf aan het ontwikkelen.. Er gaat zoveel tijd in zitten, dat mijn vrienden en vriendinnen altijd eerst vragen, ben je aan het programmeren? Zoja, ok dan spreek ik je straks wel weer.. Haha, ach ja volgens mij ben ik gewoon nerd, al hoewel.. ik heb gelukkig aardig wat sociale contacten... Relatie zou op dit moment slecht uitkomen.. want ik ben TDD aan het uitvogelen.

Om te programmeren moet je gewoon een tik hebben, als ik iets gemaakt had, al was het maar een contactformulier wat werkte, was ik trots.. Ik denk dat je dat echt nodig hebt, om zo verder alles snel te kunnen leren. Verder is natuurlijk heel belangrijk om met mensen te praten die hetzelfde doen: phphulp, phpfreakz, webdevils, etc Dat is echt allemaal belangrijk..

"Zodoende. Ik weet dat ik het zelf op deze manier heb opgelost, dus ik erger me dood aan die mensen die eigenlijk niet eens weten dat ze quotes om een tekst moeten zetten"

Nee dat niet, ik denk gewoon ach jongen je moet nog veel leren, maar ik denk ook, tja zo ben ik ook geweest...:)

"en dan al meteen een ingewikkelde criminals willen bouwen o.i.d."

Toch ben ik altijd wel voor zulk soort ideën, mits dat het natuurlijk voor de lol gaat.. Ik ben altijd tegen mensen die gauw gauw een crime willen maken om zo gauw mogelijk geld te kunnen verdienen en dan niet naar de mensen luisteren die wat zinvols willen vertellen..

Misschien is het wat voor je om dit topic te checken? Hier stelt de TS echt heel serieus de vraag.. vandaar dat ik daar ook heel serieus op in ben gegaan..

Link: http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/crime-game/72568/last/
 

16/08/2010 15:51:24
Quote Anchor link
Niek s op 16/08/2010 14:15:38:
Niels Kieviet op 16/08/2010 13:35:24:
Hoe ik ben begonnen? Uh eind vorige jaar, kreeg ik op school wat les.. Met de nadruk op WAT..

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

@mysql_query( "select bla from bal where bla is '$bla'" );

?>


Als je een foutmelding had? Ach ja jongen ik ben maar hobbyist.. probeer het zelf maar op te lossen..

Ik had één persoon in mijn klas die al wat verder was.. Hij kon zelfs zijn inlogscript beveiligen met md5.. Wauw, volgens de leraar kon hij de eerste komende 3 jaar niks meer leren.. Ik kijk vorige week even zijn inlogscript na, binnen 3 minuten was ik binnen..

Hoe heb jij het geleerd dan?

Heel makkelijk.. Door phphulp.. Ik werkte aan een zuivelfabriek applicatie en ik had een fout waar ik niet uit kwam. Ik kreeg de tip van mijn goede klasgenoot om eens op phphulp te kijken. Ik mezelf geregistreerd en een bericht geplaatst.. En wat dacht je? Ja afgekraakt tot en met..

Goeie, ik kwam de eerste week niet meer terug.. Maar goed, phpfreakz verwees me naar google dus ik kwam ook niet verder.. Ik weer terug naar phphulp, en zo langzamerhand is dat balletje gaan rollen.. Veel geleerd van de afkraak methodes van karl en andere personen.. De meeste mensen vinden het niet goed als jij zo reageerd karl, maar ik vind het juist wel goed.. Door al die afkraak leerde ik PHP.

Toen zag ik in eens in de script libary een klasse staan. Ik had ook wel eens in een boek wat gelezen over OOP, en ben toen aan de slag gegaan..

Nu wil ik mezelf echt geen goede programmeur noemen, maar ik ben er wel een beetje trots op wat ik in 1,5 jaar heb bereikt:D



Denk ook niet dat je het altijd moet zien als afkraken.
Het is kritiek. En dat Karl (en anderen, waaronder ikzelf) vaak die kritiek nogal "hard" uitten, is simpelweg omdat sommige implementaties voor ons er zo dom en achterlijk uit zien dat we intern gewoon moeten huilen :P (denk aan "PHP Blog zonder MYSQL" :P)

In het verleden ben ik, maar ook anderen, gebanned vanwege mijn kritiek. Mijn kritiek is ook veel richting Bas geweest, en de brakke scripting in PHPHulp. Dat vond ik niet kunnen, en ik wilde dat aantonen door te laten zien waar de zwakheden zaten. Wel weer op dezelfde "brute manier". Wat er dus voor zorgde dat ik gebanned werd.

Ik denk dat het voor de wat gevorderde PHPHulpers soms erg frustrerend is om te zien hoe sommige mensen veel willen en denken te kunnen, maar eigenlijk minder PHP kunnen als een kasplantje ;-) (Sorry als ik nu iemand beledig)

Hoe ik het dan heb geleerd? Simpelweg door mijn interesse. Heb eerst ook een HTML site gehad, maar ben echter wel meteen begonnen met notepad++. De techniek er achter boeide me, en inderdaad ook allemaal met javascript. :)
Daarna heb ik phpBB geinstalleerd op mijn website, gewoon omdat het kon :P echter vond ik toen de "Copyright" vervelend, die ben ik er toen gaan uitslopen. Toen is mijn intresse in PHP begonnen. Ik ben toen scripts van phphulp gaan downloaden, en deze proberen aan te passen. Toen dat een beetje is gaan lukken heb ik een boek gekocht en deze als referentie gebruikt. Ik ging mijn eigen simpele shit makne, maar als ik er niet uit kwam heb ik dat boek gebruikt ("The PHP5 and MySQL bible").
Daarna is het gewoon ervaring, en na een flinke tijd ook werk ervaring geworden.

Zodoende. Ik weet dat ik het zelf op deze manier heb opgelost, dus ik erger me dood aan die mensen die eigenlijk niet eens weten dat ze quotes om een tekst moeten zetten, en dan al meteen een ingewikkelde criminals willen bouwen o.i.d.

Zoals Niek al zegt het is niet per se afkraken. Natuurlijk kan een hele opsomming van wat er mis is aan je script echt kut voelen. Of als er wat anders mis is. Veel dingen kunnen gewoon op php.net gevonden worden, en andere dingen zijn hier al honderdduizend keer herhaald.

Ik vind dat iedereen gewoon php/html/javascript kan leren. Maar er zijn wel een paar puntjes waar je rekening mee moet houden. Je kunt het niet zomaar. Soms verwachten mensen dat ze na effe hier en daar beetje kijken, wat knippen en plakken een geweldig goed script hebben gemaakt. Dat is dus echt niet zo. Je moet wel meer inzet hebben. Ook moet je gewoon de basis kennen.

Zelf heb ik mijn kennis op dezelfde manier opgebouwd. Dan denken jullie dat ik hard tegen jullie ben, ik ben nog veel harder tegen mezelf. Is het niet goed. Dan doe ik het weg. Geen half gebakken werk.
Natuurlijk, ik ben ook een beginner geweest, gewoon in kladblok een html pagina (compleet met blauwe achtergrond en rode tekst) gemaakt als aller eerste begin.
Dan kan je niet stil blijven zitten, dus gewoon php.net doorgelezen (staat veel interessants op), w3schools, boeken, forums, van alles heb ik doorgelezen en doe dat nog. Dat zou iedereen moeten doen. Dan zijn er een heel stel minder vragen (headers vragen bijvoorbeeld).
 
Niels K

Niels K

16/08/2010 16:33:35
Quote Anchor link
"Veel dingen kunnen gewoon op php.net gevonden worden"

Ik wist niet eens toen dat die site bestond.. Ik weet wel dat je jouw reacties niet zo bedoeld.. Je moet bij jouw er even door heen prikken.. Het is helemaal niet slecht dat jij er op wijst.. Alleen de manier waarop wordt niet altijd gewaardeerd. Want zover ik je ken heb je het beste met de personen waar tegen jij het zegt voor..

"k ben nog veel harder tegen mezelf"

Ach, wat een leven moet jij hebben dan.. haha
Gewijzigd op 16/08/2010 16:33:49 door Niels K
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.