url rewriting check?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET developer begint jouw dag na een bak koffie met een stand up. De vorderingen worden tijdens de stand up besproken en de doelen worden opgesteld waar jullie als team in de volgende sprint naartoe gaan werken. Onze backend is geschreven in .NET Core en onze Front-end in Angular. Bij ons ga jij dan ook Fullstack aan de slag. Jij wordt hier opgeleid om zelfstandig te kunnen programmeren en applicaties te kunnen implementeren. Er wordt op projectbasis gewerkt, dit bied leuke uitdagingen omdat elke klant een andere visie heeft over de applicatie die wij maken. Je gaat

Bekijk vacature »

Traineeship Front-end developer (WO, 0 tot 3 jaar

Functie Zoals beschreven ga je vanaf start aan de slag bij een passende opdrachtgever, hierbij kijken ze echt naar jouw wensen, kennis/ervaring maar ook de reisafstand. Momenteel hebben ze meerdere klanten waarbij ze groepen hebben opgezet wat maakt dat er diverse uitdagende kansen liggen. Naast het werken bij de opdrachtgever, en het volgen van de masterclasses, zul je regelmatig met de andere trainees in contact zijn. Niet alleen op professioneel vlak maar juist ook bij de borrels en kwartaaluitjes! Kortom; een jaar lang hard aan jezelf werken in combinatie met gezelligheid en plezier. Spreek dit jou aan? Dan komen we

Bekijk vacature »

(Lead) PHP Software Developer

Functie omschrijving Voor een klein softwarebedrijf in Breda, zijn wij op zoek naar een PHP software developer met een aantal jaar werkervaring. Je krijgt een plek in een klein team met 2 andere software developers. Wil jij graag werken met de nieuwste technieken bij een bedrijf waar jij de lead gaat nemen in de verder ontwikkeling en modernisering van een eigen software pakket? Dan ben je hier aan het juiste adres! Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat aan de slag met de ontwikkeling en vernieuwing van het "in-house" ontwikkelde multimedia platform. Je neemt de lead in

Bekijk vacature »

Back end developer PHP

Functie Met een complex en uitgebreid e-commerce platform, een eigen PIM-systeem en eigen scan applicatie – krijg jij dagelijks te zien hoe jouw werk gebruikt wordt door miljoenen gebruikers. En we staan qua development pas in de startblokken, aangezien er nog meerdere projecten op de plank liggen te wachten! Ons huidige development team bestaat uit 8 programmeurs. Er wordt dagelijks gereflecteerd op geschreven code, Scrum taken en kennisdelen onderling is een must. Onze voertaal binnen ons team is Engels, dit omdat wij twee internationale collega’s hebben. Ons huidige “IT Landschap” bestaat voornamelijk uit allerlei losse onderdelen die individueel, maar ook

Bekijk vacature »

Mendix Consultant / Developer

Dit ga je doen Het in kaart brengen en analyseren van de functionele wensen van de klant rondom Mendix applicaties; Het fungeren als sparringpartner voor de (interne) klanten; Het opstellen van requirements en het vertalen hiervan naar technische mogelijkheden; Het opstellen van user stories; Het bouwen van de Mendix applicaties in samenwerking met jouw team of zelfstandig; Het testen van op te leveren software en het zorg dragen voor de implementatie; Trainen van gebruikers in het gebruik van de applicatie; Werken in een Agile omgeving. Hier ga je werken De organisatie begeeft zich in de retail branche en focust zich

Bekijk vacature »

Low-Code Expert/Developer: Power Platform Speciali

Bedrijfsomschrijving Als Low-Code Expert/Developer bij ons innovatieve bedrijf, neem je een cruciale rol op je in de creatie, ondersteuning en implementatie van diverse oplossingen met behulp van het veelzijdige Power Platform. Dit platform omvat Power Apps, Power BI, Power Automate, Power Virtual Agent en Azure Logic Apps. Het Power Platform biedt je de mogelijkheid om klanten te voorzien van naadloze integraties door op maat gemaakte oplossingen te creëren die compatibel zijn met (bijna) alle bestaande software-infrastructuren. Dankzij het uitgebreide scala aan toepassingen, krijg je de kans om als architect en projectleider van je eigen oplossing te fungeren. Dompel jezelf onder

Bekijk vacature »

Back-End Web Developer

Als Back-End Web Developer bij Coolblue zorg je ervoor dat onze webshops elke dag een beetje beter zijn. Wat doe je als Back-End Web Developer bij Coolblue? Als Back-End Web Developer werk je met andere development teams samen om onze webshop zo optimaal mogelijk te laten werken en onze klanten blij te maken. Als backend developer weet je de weg in PHP, kan je in Typescript een microservice op zetten of ben je bereid om dit te leren. Ook Web Backend Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen PHP

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving In deze functie ga je aan de slag met het door ontwikkelen van de interne software. Zij maken gebruik van een CRM, wat door de hele organisatie gebruikt wordt. Andere taken: Je gaat het CRM-systeem door middel van PHP verder ontwikkelen; Verder bouw je verschillende API's en koppelingen tussen systemen; Ook ga je collega's ondersteunen bij vragen over de software en applicaties; Deelnemen aan overleggen met het development team; Bij interesse is er de mogelijkheid om junioren te gaan begeleiden. Bedrijfsprofiel Dit bedrijf is actief binnen de telecombranche. Het hoofdkantoor zit in regio van Den Bosch en er

Bekijk vacature »

C#.NET ontwikkelaar

Functie omschrijving Voor een softwarebedrijf in de omgeving van Veghel zijn we op zoek naar een C# developer. Word jij blij van ontwikkelen in C# en .NET? Lees dan snel verder! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uit gaan zien: Op basis van de wensen van de klant ga je samen met je collega's ga je op zoek naar de juiste oplossingen en je gaat dit uitwerken tot een mooi eindproduct. Je bouwt webshops, webapplicaties en websites, dit doe je door middel van ASP.NET, MVC Framework en C#. Je zorgt voor de optimalisering van bestaande software en de automatisering van

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie As a .NET developer you work together in a multidisciplinary development team with 1-2 Senior .NET developers, two front-end developers, Data Scientists and one UX designer. As a team you work on developing a Cloud based application and making this application more stable. Unit testing will also become very important in your new position. Together with the Senior .NET developer you will be responsible for developing the API. You work with a lot of data and occasionally there will also be data issues and some queries will have to be run. This means that you will work a lot

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Database Developer met MS SQL of een vergelijkbare database? Wil jij werken voor een ambitieuze werkgever in regio Tilburg waar jij volledig de mogelijkheid krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je gaat projecten gedurende het hele proces begeleiden. Je sluit aan bij afspraken met klanten om hun processen helder te krijgen. Vervolgens voer jij het project uit en zorgt dat dit zo goed mogelijk verloopt; Je werkt aan nieuwe softwareoplossingen die de logistieke processen verbeteren of vernieuwen; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als ervaren .NET ontwikkelaar start jij in één van onze vier scrumteams. Met 30 ontwikkelaars werk jij aan de doorontwikkeling van ons core product. Ook werkt jouw team aan maatwerkoplossingen op aanvraag van de klant en op projectbasis. Wij vinden het erg belangrijk dat onze ontwikkelaars met plezier naar werk gaan. Een deel hiervan ligt uiteraard bij jezelf, als jij ontwikkelen niet leuk vindt, ben jij bij ons echt aan het verkeerde adres. Jouw team bestaat namelijk uit een groep gepassioneerde vakidioten die dit werk doen omdat dit eerst een hobby was! Daarnaast wordt er intern rekening gehouden met

Bekijk vacature »

Java Developer

Functie Wat ga je doen als Java developer? Jij komt terecht binnen een informeel team waarin je verantwoordelijk bent voor de backend systemen voor grote klanten als Ziggo en KPN. Als Medior Java developer werk je in teamverband en soms individueel. Gedurende de werkweek zal je veelvuldig sparren met je collega’s voor een goede implementatie van de software. Ben jij een echte Java developer? Ben je geïnteresseerd in de nieuwste technieken en de laatste ontwikkelingen? Dan ben je hier aan het juiste adres! Eisen Wat wordt er van jou verwacht? • Minimaal HBO/WO denk- en werkniveau; • Analytisch sterk, open

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Ridderkerk zijn wij op zoek naar versterking voor op de afdeling Software Development! Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met

Bekijk vacature »

Laravel developer

Zie jij mogelijkheden om onze tooling technisch te verbeteren en uit te bouwen? Over Jobmatix Jobmatix is een innovatieve en internationale speler op het gebied van jobmarketing. Onze jobmarketing automation tool helpt organisaties bij het aantrekken van nieuw talent door vacatures digitaal, geautomatiseerd en op een efficiënte manier te adverteren en onder de aandacht te brengen bij de doelgroep op 25+ jobboards. Volledig performance-based, waarbij organisaties betalen op basis van cost per click of cost per applicant. Maandelijks wordt onze jobmarketing automation tool al gebruikt door vele directe werkgevers, intermediairs en mediabureaus, waaronder Picnic, Rijkswaterstaat, AdverOnline, Schiphol, DPA, Teleperformance en

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 13:22:25
Quote Anchor link
Ja alleen ik heb het verkeerd proberen uit te leggen. Ja, in beide gevallen durf ik het niet te zeggen, ik heb namelijk nog nooit met PHP op IIS gewerkt. Maar ik _gok_ dus dat mod_rewrite, ofwel HTTP_MOD_REWRITE op IIS het zelfde zal functioneren als op Apache. M.a.w. als jij in een .htaccess HTTP_ENV_ gebruikt, dan zal dat ergens in de PHP code op een soortgelijke manier geparsed worden op IIS.

Dat het in een xml bestand staat doet daar niet aan onder. Het zou onlogisch zijn dat $_ENV op IIS andere namen gebruikt dan Apache. Ook omdat de complete PHP documentatie van dezelfde naamgeving gebruik maakt.

Dus ik kan het niet verifieren maar ik _denk_ dat HTTP_MOD_REWRITE in xml op een soortgelijke manier geparsed zal worden als in een .htaccess.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/05/2024 09:31:39
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 13:33:08
Quote Anchor link
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt, want ik gebruik dat HTTP_ENV_ niet.

Maar ik zal wel die function_exists gebruiken i.c.m. getenv();

Dan zit ik altijd goed denk ik??
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 14:11:12
Quote Anchor link
Nou kijk, je kunt variabelen in je .htaccess zetten. Dus als je in je .htaccess

SetEnv HTTP_MOD_REWRITE On

gaat zetten, zet je een environment variabele. Die kun je dus ophalen met getenv(). Wat ik met HTTP_ENV bedoel is dus soortgelijke variabelen.

Stel je hebt dit in je .htaccess:

<if mod_rewrite.c>
RewriteEngine on

</if>

Kun je dus ook een variabele instellen die te gebruiken is in PHP. Die kun je dus ophalen met getenv(); Dus voeg ik tussen de if diezelfde regel toe, dan weet ik via getenv dat die variabele geladen is.


<if mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
SetEnv SOME_VAR On
</if>

SOME_VAR is nu een environment variabele. HTTP_MOD_REWRITE is een variabele naam, die kun je natuurlijk aanpassen.

Maar als je dus soortgelijke .htaccess code in je XML zou zetten bedoel ik dus dat je ze met getenv kunt benaderen. Dat bedoel ik met dat ze als gelijke soorten behandeld worden.

En nogmaals, dit is iets wat je normaliter niet zou doen, aangezien je in php dus de apache_get_modules() kunt gebruiken om environments te checken. Op IIS moet je alleen andere methodes gebruiken, als je dus een node in je XML toevoegt met soortgelijke informatie _gok_ ik dus dat je ze op die manier kunt afvangen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 14:17:00
Quote Anchor link
Ah oke... maar dat gaat mij (technisch gezien) even te ver.

Ik heb alleen een .htaccess bestand (dus geen xml) waar dit (en nog meer dingen) in staat:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<IfModule mod_rewrite.c>
  # Turn on the rewrite engine.
  RewriteEngine On
</IfModule>


Nu wil ik dus URL's rewriten en mijn vraag is hoe ik in PHP kan controleren of dit mogelijk is.

Dit kan ik dus doen met apache_get_modules. Dit werkt op een Apache server, maar niet op IIS. Mijn vraag is of die getenv('HTTP_MOD_REWRITE') == 'On') wel werkt, en dus toegevoegde waarde heeft, op een IIS server? Of werkt dit alleen met dat xml waar jij het over had?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 14:26:07
Quote Anchor link
Nee, die environments staan los van apache of iis. Dat gaat meer om de PHP installatie en dus niet om de server waar het op staat. Als jij dus de ifModule gebruikt kun je dus met apache_get_modules() kijken of ze beschikbaar zijn, maar zet je daar een variabele bij dan kun je die dus opvragen via getenv(); In het geval dat apache_get_modules() niet beschikbaar is, kun je dan die variabele uitlezen om alsnog je antwoord te krijgen.

apache_get_modules() is een redelijk stabiele methode om te kijken of url rewriting mogelijk is. Die getenv() vereist namelijk dat je wel een environment variabele gaat zetten in je .htaccess anders zal die gewoon false returnen, ook al zou die wel aan staan, je moet die regel code wel toevoegen in je .htaccess, dat is tevens ook een groot nadeel van environment variabelen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 14:34:54
Quote Anchor link
Ah oke, thanks... en welke regel moet ik dan precies toevoegen in mn .htaccess bestand?

Heeft het toevoegen van die regel nog nadelen of iets dergelijks?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 14:38:56
Quote Anchor link
Dat is dus:

<IfModule mod_rewrite.c>
# Turn on the rewrite engine.
RewriteEngine On
# De variabele
setEnv SOME_VARNAME On
</IfModule>

deze: setEnv SOME_VARNAME On

Het voordeel is dat je ook zonder apache_get_modules(); nu kunt kijken of mod_rewrite aan is, het nadeel is dat je een environment variabele gebruikt. Iets wat niet echt aangeraden wordt.
 
Wouter J

Wouter J

02/02/2012 14:40:13
Quote Anchor link
Besef wel dat je het nu heel leuk hebt over htaccess checken op een IIS server, maar een IIS server heeft helemaal geen htaccess nog mod_rewrite...
IIS heeft zijn eigen 'htaccess' genaamd web.config. Deze heeft een andere syntax en zorgt ook voor andere checks om te kijken of het werkt.
Verder heb je natuurlijk nog node.js met hun eigen node.js config file. En nog heel wat andere serves.

Om een totaal overzicht te krijgen van alle 'htaccess' files en servers + de syntax van deze files raad ik je aan eens te kijken in het HTML5boilplate Server Configs gedeelte.

PS: de rede dat apache_get_modules onder server specific staat is omdat het alleen op een apache server werkt, precies zoals al die andere apache_* functies.
Gewijzigd op 02/02/2012 14:49:35 door Wouter J
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 14:59:45
Quote Anchor link
Wouter, ik snap wat je bedoelt.
Ik heb overigens wel eens gewoon een .htaccess gebruikt op IIS hoor... dus het is wel mogelijk, maar waarschijnlijk is daar een of andere plugin voor nodig.

Even terugkomend op die setEnv... wat is daar dan het nadeel van... en, is het per se nodig? Ik denk dat het voor Apache geen meerwaarde heeft (correct me if I'm wrong!) omdat je daar die apache_get_modules al hebt. Bij IIS zou het wel meerwaarde kunnen hebben omdat apache_get_modules dan niet werkt, maar... als hier .htaccess (onder normale omstandigheden) ook niet werkt, heb ik dan wel iets aan die setEnv?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 15:17:31
Quote Anchor link
Omdat globals over het algemeen niet goed zijn, scope is daar 1 reden van.

@Wouter, web.config is niets meer dan een xml bestand, er zijn als het goed is wel plugins om .htaccess te benaderen als een xml bestand, althans op Ozzie`s oordeel afgaande. Het idee is echter niet dat je .htaccess wil gebruiken op IIS maar meer om te kijken hoe je kunt kijken of mod_rewrite te gebruiken is. Op IIS heet het anders, daar kun je i.p.v. htaccess isapi gebruiken, wat overeen komt met htaccess. Afijn, het kwam er op neer of je environment vars kunt gebruiken op soortgelijke manieren als op PHP. Maar dat ligt puur aan de server configuratie. Naast node.js heb je natuurlijk heel veel varianten. Nginx bijvoorbeeld. Elk heeft een eigen variant
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 15:20:48
Quote Anchor link
Nu weet ik nog steeds het antwoord niet :-s

Zal ik dan gewoon alleen die apache_get_modules gebruiken en die setenv maar laten zitten?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 15:54:08
Quote Anchor link
Haha sorry voor de verwarring. De keuze is aan jou, als je de getenv() gebruikt, moet je als voorwaarde ook een extra regel in je .htaccess zetten. Dan heb je dat als backup in het geval apache_get_modules() niet werkt. Maar hoe dan ook moet je voor verschillende server configuraties andere methodes gebruiken. Het is een dubbele check dat in het geval apache_get_modules() niet werkt, je altijd nog die getenv() kunt gebruiken. Aan jou de keus. Ik heb hem er persoonlijk wel in staan, ik gebruik het alleen niet omdat mijn VPS en m`n localhost beide apache_get_modules() wel heeft. Bijna elke standaard shared hosting of VPS of wat dan ook heeft die namelijk wel.

Bovendien, je schrijft je CMS in PHP, je kunt echt niet voor alle verschillende configuraties redudantie opbouwen qua functionaliteit, dat moet je ook niet willen. Dat kost onzettend veel tijd, code en testen.

Kortom, jou keus. Als je getenv() wil gebruiken moet je dus ook een regeltje in je .htaccess toevoegen. Het is niet slecht, het staat alleen slordig omdat je een environment variabele gebruikt. Er kan alleen niet veel mis gaan.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 15:59:54
Quote Anchor link
Merijn ik denk dat ik 'm dan maar weglaat. Maar die apache_get_modules() die zou op een Apache server toch gewoon altijd moeten werken? Of is dat niet het geval?


Is mijn idee met het aanroepen van een testbestand (zoals ik beschreef in mijn openingspost) nog een optie? Of gaat dat nooit werken?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 16:03:32
Quote Anchor link
Ja dat is ook nog steeds een manier. Zoals Wouter ( geloof ik. ) ook aangaf. Dat kost alleen meer tijd en resources om te controleren. Maar ik gok dat je deze check alleen tijdens de installatie doet, dus dan kan dat wel.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 16:17:34
Quote Anchor link
Nee, wat Wouter bedoelt is iets anders. Ik wil die check inderdaad alleen tijdens de installatie doen. Maar wat ik dus wil is (ongeveer) dit, maar ik weet niet exact hoe ik dat moet doen.

Stel je hebt een installatiescript install.php. Dit script wil ik dan een pagina laten aanroepen met een SEO url, dus bijvoorbeeld: www.mijnsite.nl/test, die onderwater verwijst naar www.mijnsite.nl/test-of-rewriting-werkt.php

Als de rewriting goed gaat dan zou het bestand moeten worden aangeroepen. Als het niet goed gaat zou het moeten leiden tot een 404 pagina.

Maar de vraag is nu... hoe moet ik die www.mijnsite.nl/test aanroepen / inlezen? Want volgens mij kan ik een www bestand niet includen. Hoe moet ik dit dan doen?
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.