Beste PHPHulpers,

Via deze weg wil ik jullie informeren over een recente stap in mijn leven. Ik heb besloten om mijn functie als moderator op PHPHulp neer te leggen. Ik ga jullie dan ook verlaten, niet als persoon maar wel als moderator.

Als moderator op PHPHulp ben je eigenlijk een gewone user, je hebt dezelfde rechten (behalve dan dat je topics kunt dichtgooien) maar je word niet behandeld als een gewone user. Users zien je blijkbaar als een soort 'opper-phper' die tijd over heeft om iedereen maar te helpen met zijn of haar problemen. Mijn mailbox explodeerd dan ook bijna uit zijn voegen met dingen als 'kan jij dit even voor mij maken'. En als mensen niet snel genoeg op het forum geholpen worden sturen ze mij een PM, E-mail of voegen ze mij toe op MSN.

Combineer bovenstaande met mijn persoonlijkheid, ik wil graag iedereen helpen, en PHPHulp kost je gewoon een enorme berg tijd. Tijd die ik liever in andere projecten kan stoppen, projecten waar ik zelf mijn enthousiastme en intresse in kwijt kan.

PHPHulp is aan het veranderen, het niveau veranderd en daarmee ook de gemiddelde PHPHulp gebruiker. Zelden kom ik iets tegen waar ik echt een avondje lekker mee kan stoeien of iets ingewikkeld waar ik weer van kan leren. Daarintegen is het aantal topics van mensen die zich registreren om hun vraag te dumpen wel aan het toenemen.

Ik voel mij niet meer thuis op PHPHulp en toch steek ik er een hoop tijd & moeite in. Als moderator gaat dat op een soort verplichte basis, niet zozeer verplicht als in contractueel maar meer als... je hebt toch een soort verantwoordelijkheid. En daar heb ik geen zin meer in.

Dus ik leg mijn functie neer, maar als persoon blijf ik hier aanwezig. Al was het maar omdat er een aantal personen hier rondlopen waar ik het goed mee kan vinden en ik hier altijd wel wat kan leren.

'The mind is not a vessel to be filled, but a fire to be kindled.'

Jammer dat je stopt Arjan, maar we zullen je hier nog wel eens tegenkomen, en dat is wel positief. Ook vind ik de reden die je opgeeft zeer begrijpelijk. Soms kijken ze ook naar het aantal posts, of als je begint met helpen sturen ze een pm. Ik wijs ze dan altijd op het feit dat ze topics moeten openen, of in hun topic verder moeten gaan.

Dat het niveau van inzet de laatste tijd aan het veranderen is is mij ook opgevallen. En het zal niet gemakkelijk zijn dit 1,2 3 op te lossen. Ik denk dat veel mensen hier sneller komen met vragen, omdat PHPhulp.nl gewoon bekend staat als een vriendelijk forum, waar je ook met gemakkelijke vragen terecht kan.

Ik kan wel zeggen dat mijn php vanaf dat ik hier kwam behoorlijk vooruit is gegaan, dus ik denk ook dat mijn instelling wel goed is geweest wat dat betreft.
Persoonlijk hou ik er ook meer van om lastige vraagstukken op te lossen, omdat ik daar weer van leer en me daar eens lekker creatief op uit kan leven :)

Ik denk dat het goed is om wat minder vriendelijk te zijn tegen diegenen die zich persé niet in willen zetten voor hetgeen ze willen bereiken. En het idee van een soort van grotere faq is ook wel handig. Misschien onderverdelen in stukjes in de database en het suggest scriptje waar Jan Koehoorn mee bezig is gebruiken om mensen daar gemakkelijk in te kunnen laten zoeken. (op één of andere manier dan, zit nog te bedenken hoe)

@Lotte
Je hoeft hier ook niet alleen te komen om PHP te leren, maar ook voor design vraagjes kan je hier prima terecht, maar dat heb je wel gemerkt. Als je jezelf maar in wil zetten om tot een goed project te komen. :) En voor de gezelligheid zit je hier ook wel goed. :)
PHPHulp is changing, that's a fact, en het klopt dat het niveau daalt, maar dat boeit me eigenlijk niet eens zoveel.
Het gaat vooral om de mentaliteit. Het is al een paar keer eerder gezegd, maar toch noem ik het nog even, met de oplossing die in mijn ogen goed lijkt.

- Topic's als "Werkt niet", "Help" moeten gewoon zonder waarschuwing gesloten. Wel een PM naar de TS, zodat hij het weet dat hij het anders aan moet pakken.
- Hetzelfde geldt voor topics waarin dingen slecht uitgelegd zijn. Gewoon sluiten een een PM naar topic start.

Dit soort dingen lijken nu misschien wat cru, maar dit hoeft ook niet lang te duren. Als het moderator beleid voor 1 tot 2 maanden zo streng wordt, worden gebruikers min of meer gedwongen om hun vragen beter te formuleren.

Het "BAN" knopje wat meer gebruiken zoals Jonathan zegt lijkt me geen goed idee. 99% Van de bezoekers hier komt toch echt gewoon om hulp te vragen, en om ze dan meteen te bannen als ze een vraag slecht formuleren, ook al doen ze dat enkele keren achter elkaar, lijkt me toch niet echt een goed idee.

Ook iets als leeftijdsgrens lijkt mee geen goed idee. Stel je gooit er een leeftijdsgrens op van 16/18 jaar, dan val ik buiten de boot. Ik wordt in mei namelijk pas 15.
Ik hoor wel eens dat het niet zo te merken is aan mijn manier van posten en reageren, en dat is in enige zin wel goed, maar er lopen hier ook andere mensen rond van mijn leeftijd die ook gewoon goede reacties geven (Ik noem geen namen, ik zou toch eens iemand over slaan.. ;-))

Groet
Newb

[edit]
Ik was zo de discussie ingetrokken dat ik Arjan was vergeten te bedanken, dus bij deze Arjan.

Bedankt voor al je moderatorwerk hier op de site. Jammer dat je deze keus hebt moeten maar, maar wel begrijpelijk...
[/edit]
wes schreef op 03.04.2007 16:05
@jona, zal niet gebeuren, mag nie van bas ://

:| Jammer...

WES FOR PRESIDENT! :D:D:D:D, of topic-pliesie :P
Thomas, dan had hij al bij jou in moeten grijpen, dit topic gaat er namelijk over dat arjan er mee stopt..
Spijtig dit, zo blijven er geen goede moderators over xD
Ikzelf heb nog niets van bijdrage geleverd aan dit forum dus ik begrijp nu dat ik moet veranderen! Toen ik hier begon was ik 1 van die irriterende noobs en zond ik naar iedere nieuwe mod of admin een pm.

Ik ben ook nog actief geweest op een forum van een onbekende gratis host (zonder php en dergelijke) daar erger ik me ook dood aan het feit dat de mensen telkens hetzelfde vragen! Ik ben hier nog niet lang en weet dan ook nog niets van niveauveranderingen hier maar ik kan me heel goed vinden in het feit dat je het beantwoorden van dezelfde vragen beu komt en je naar nieuwe uitdagingen gaat zoeken (ook al zit jij misschien op een heel hoog niveau)

en Marvin: ik vind het een goed initiatief van jouw en sta erachter!
Jammer, maar uit je verhaal kan ik duidelijk begrijpen waarom je deze beslissing hebt genomen.

PS. Blijf je nog wel op PHPhulp komen of zal dat ook afnemen?
Even een reactie, ten eerste ten opzichte van het niveau

Ik denk dat het niveau van phphulp voornamelijk stijgt. Je eigen niveau stijgt waarschijnlijk harder, waardoor je niet veel hebt aan de meeste vragen op phphulp, daar kan ik ook geen zinnige oplossing voor bedenken. Maar zeker als je het vergelijkt met de start vind ik de algemene kennis en niveau hier van hoog niveau, met regelmatig goede adviezen. De meeste 'stomme' worden er regelmatig uitgefilterd, hoewel dat natuurlijk ook voor een groot gedeelte jouw verdienste is.

Ik vind het erg jammer dat je weggaat, maar ik begrijp je standpunt volledig. Hoewel het niveau hoog is blijft het natuurlijk ook op een beginnersniveau/gevorderdenniveau hangen, en veelal geen geavanceerde breinbrekers.

Over hardere regels of strengere regels danwel strengere uitvoering van de bestaande regels: ik denk niet dat zo'n beleid meer inventiviteit of een hoger niveau met zich meebrengt. Het enige wat het tegenwerkt is ergernis over 'stomme' vragen, en je ruilt het in voor ergernis over streng beleid. De meeste discussies hierover komen tot de conclusie dat we phphulp toegankelijk moeten houden.

In elk geval, jammer dat je ophoud als moderator.
Terence schreef op 03.04.2007 17:22
Thomas, dan had hij al bij jou in moeten grijpen, dit topic gaat er namelijk over dat arjan er mee stopt..

Maar dat doet hij niet, omdat u dat al voor hem doet :D

Reageren