Bezetting hotelkamers opslaan

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

.NET Developer

Dit ga je doen Tot jouw takenpakket behoort onder andere: Webapplicaties ontwerpen, bouwen, testen en implementeren in .NET/C#.; Ontwikkelen, implementeren en beheren van maatwerkapplicaties; Onderhouden en beheren van standaardpakketten; Onderzoeken en beoordelen van nieuwe technieken. Hier ga je werken Als .NET ontwikkelaar kom je te werken bij een grote semioverheidsinstelling in Nijmegen. De organisatie staat garant voor het leveren van onderwijs en les- en onderzoeksmateriaal voor duizenden betrokkenen. De organisatie wil bijdragen aan een gezonde, vrije wereld met gelijke kansen voor iedereen. Binnen de teams hangt een open en collegiale cultuur met veel aandacht voor een prettige en sociale werksfeer.

Bekijk vacature »

Back-end Developer

Functieomschrijving Heb jij kort geleden jouw HBO ICT diploma in ontvangst mogen nemen? Of ben je toe aan een nieuwe stap? Voor een softwarebedrijf in regio Oosterhout zijn wij op zoek naar een back-end developer met kennis of ervaring met C# en SQL. Je draagt bij aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de C# based applicaties; Je test de software en ontwikkelt deze door; Je brengt de aanpassingssuggesties van klanten in kaart, om ze vervolgens te analyseren en daarna te concluderen of de aanpassing een verbetering is; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten;

Bekijk vacature »

Medior C# Developer

You'll build modern applications for Coolblue's back office. We have a lot of friends, and they crave well-structured data and user-friendly, task-focused applications. How do I become a Medior C# Developer at Coolblue? You regularly participate in brainstorm sessions about user experience, data, and task flow with the UX Designer, Product Owner, and Data Scientists in your team. Besides that you will create disconnected, highly congruent, and testable code that can easily be maintained and is future-proof. Want to become C# Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You enjoy doing this Working with various types of

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar start jij in ons development team met twee andere .NET developers. Als team werken jullie in scrum en is er iedere ochtend om 11.00 een standup. Jij krijgt als junior .NET ontwikkelaar een inwerk traject dat echt specifiek wordt ingericht op basis van wat jij nodig hebt. Een van de grootste pluspunten bij ons is dat wij binnen ons bedrijf veel (technische) vrijheid geven en juist eigen initiatieven erg stimuleren. Jouw werkzaamheden gaan er bij ons als volgt uit zien: – Het ontwikkelen van nieuwe software samen met interne en eventueel externe ontwikkelaars; – Het

Bekijk vacature »

Back-end PHP Developer

Dit ga je doen Her- en uitbouwen van het inhouse softwareplatform dmv PHP; Onderhouden van bovengenoemd platform in PHP; Sparren met het team; Meedenken over nieuwe functionaliteiten, security etc; Jouw input leveren aan het proces door op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen etc. Hier ga je werken Onze klant, gevestigd in de omgeving van Alkmaar, levert wereldwijd oplossingen op het gebied van IT. Dag in dag uit werken zij met veel passie aan hun product waarmee ze streven naar verbeteringen binnen zorg. Voor onze klant zijn we op zoek naar een medior PHP Developer. Je komt te werken

Bekijk vacature »

Senior .NET developer

Klaar voor een nieuwe uitdaging? Welke technologieën gaan schuil achter de dagelijkse energievoorziening? Als senior .NET developer bij Kenter maak jij samen met je team het verschil, zowel voor de interne organisatie als voor eindklanten. Samen bouwen jullie aan innovatieve dienstverlening met behulp van de nieuwste technologieën en tools. Het is een functie met veel vrijheid, goede arbeidsvoorwaarden én je draagt jouw steentje bij aan de energietransitie. Klinkt dit als iets voor jou? Lees dan verder of solliciteer direct! Wat ga je doen als senior .NET developer? Als senior .NET developer bij Kenter (onderdeel van Alliander) ben je van onschatbare

Bekijk vacature »

Junior Java Developer

Dit ga je doen Je ontwikkelt innovatieve, maatschappelijk belangrijke applicaties; Je implementeert nieuwe features; Je gaat in gesprek met eindgebruikers en designers om de applicaties continu te finetunen; Je draait mee in een professionele Agile/Scrum omgeving. Hier ga je werken Onze klant is een internationale organisatie gevestigd in de omgeving van Amsterdam. Ze staan zeer goed bekend in de markt door hun innovatieve dienstverlening op IT gebied en hun gepassioneerde werknemers. Voor hun inspanningen op het gebied van IT hebben ze meerdere prijzen gewonnen! Onze klant is onderdeel van een Corporate werkgever en heeft zelf 300 mensen in dienst. Om

Bekijk vacature »

Functioneel applicatiebeheerder - SOP-SYS-SAM

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Functioneel Applicatiebeheerder op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je gaat samenwerken in een team van circa 15 functioneel applicatiebeheerders en gaat onderdeel uitmaken van een DevOps team. Met dit team ga je applicaties (laten) ontwikkelen en beheren. Hierbij concentreer je je vooral op de functionele aspecten, zodat

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving PHP Software Developer gezocht! Voor een organisatie in de regio Zeist die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in een scrumteam aan de ontwikkeling van een medicatiebewakingssysteem; Meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten;

Bekijk vacature »

Senior/Lead Python developer

Functie Samen met je team, bestaande uit een senior, 2 mediors en één junior ontwikkelaar ga je op een Agile-gebaseerde aanpak werken aan hun software. Je hebt oog voor kwaliteit, risico’s en klantbelang. Communicatie met je collega’s en waar nodig ook met klanten speelt een belangrijke rol in het bereiken van een succesvol resultaat. Als persoon ben je slim, krijg je dingen voor elkaar en ga je resultaatgericht te werk. Binnen het development team is er veel zelfstandigheid, los van de stand-up (10:00 uur) en zo nu en dan pair-programming sessies. Technieken die zij gebruiken zijn o.a. Python, Django, MySQL,

Bekijk vacature »

Java (Java EE) Developer

In het kort Werken als Java developer betekent werken aan complexe IT projecten bij onder meer een internationaal containeroverslag bedrijf. Zo sturen we apparaten en eindgebruikers aan d.m.v. onze custom-made software oplossing, die dagelijkse vele duizenden containers verwerkt. Denk aan systemen die volautomatische kranen aansturen en op afstand bedienen, de volledige afhandeling van containernummerherkenning bij het laden en lossen van zeeschepen of het tonen van instructies aan de chauffeurs van ruim 300 straddle carriers. En dat allemaal redundant, robuust en in een dynamische 24/7 omgeving! Jij versterkt ons ontwikkelteam en gaat aan de slag met oa. Java i.c.m. Spring (Boot),

Bekijk vacature »

Fullstack JavaScript developer (ReactJS, NodeJS, T

Functie Het team bestaat momenteel uit ruim 15 collega’s, waarvan ruim de helft in het ontwikkelteam werkzaam is. Er zijn gave plannen om het platform ook te gaan toepassen op bijv. vliegvelden, maar ook internationale groei zit in het verschiet en daarom zijn ze op zoek naar versterking. Als Fullstack JavaScript developer werk je nauw samen met 9 fullstack (Python en .NET) developers. Binnen het team ga jij je toespitsen op het creeren van de optimale toegankelijkheid en user experience. Om dit voor elkaar te krijgen zul je ontwerpen, programmeren, testen en implementeren. Het hele proces dus! Maar ook bijvoorbeeld

Bekijk vacature »

Fullstack Developer TOTO

Do you want to work with the latest technologies on the development of new systems and applications? Get moving and strengthen Nederlandse Loterij as a Fullstack Developer TOTO. Thanks to your efforts, complex business critical applications are always running smoothly. In this way, you directly contribute to a happy, healthy and sporty Netherlands. As a Fullstack Developer you score by: Taking ownership of the development cycle of an application in a large scale, high availability, geo redundant landscape Coaching your peer developers and safeguarding code quality Integrating the application with other components of the system using the available API’s Managing

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar PHP

Functie omschrijving Full Stack Software Ontwikkelaar gezocht! Voor een bedrijf in de regio van Ermelo zijn wij op zoek naar een Software Ontwikkelaar die gaat bijdragen aan het door ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van SaaS applicatie van dit bedrijf. Hierbij ga jij voor- en samenwerken met de klanten van de organisatie, het is hierbij dus van groot belang dat je communicatief vaardig bent en dat je beschikt over beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal. Bedrijfsprofiel Waar ga je werken? Altijd al in een echt familiebedrijf willen werken? Dan is dit je kans! Het bedrijf waar je komt te

Bekijk vacature »

APEX Ontwikkelaar in een team van Oracle Developer

Bedrijfsomschrijving Wij zijn op zoek naar een APEX Ontwikkelaar om onze opdrachtgever in Den Haag te versterken. In deze rol zul je verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en onderhouden van de front-end van onze applicaties met behulp van Oracle Application Express (APEX). Je werkt aan zowel inhouse als externe projecten. De sfeer binnen het Oracle team is gemoedelijk en men probeert elkaar te helpen én van elkaar te leren. Zo ontstaat er een prettige en plezierige werksfeer waar ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling en groei. Er wordt gewerkt met de meest nieuwe technologieën waardoor je kennis up-to-date blijft. Het bedrijf

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 10:19:17
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben hier al een hele tijd niet geweest en moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de nieuwe website.

Ik ben bezig met een script waarmee je hotelkamers kunt reserveren. Nu vraag ik me af wat de beste manier is om de bezetting data op te slaan.

Is dit een koppel tabel, dus een tabel die communiceert met de tabel waarin de hotelkamers staan, of gewoon in één tabel, data ranges met komma gescheiden. Denk het eerste, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd.

Alvast bedankt :) - Brian
 
PHP hulp

PHP hulp

29/04/2024 10:39:33
 
Joren de Wit

Joren de Wit

31/05/2010 10:23:03
Quote Anchor link
De tweede oplossing is in ieder geval niet juist, dat had je goed gezien. Of de eerste wel de juiste is, hangt af van alle informatie die je in je database op wilt slaan. De enige manier om achter het juiste datamodel te komen, is door te normaliseren. Doorloop dat proces en je houd vanzelf een correct datamodel over ;-)

Edit: op basis van de informatie die je nu geeft, zou ik zoiets verwachten:

kamers
------
id
kamernummer
naam

reserveringen
-----------
id
kamer_id
aankomst_datum
vertrek_datum
Gewijzigd op 31/05/2010 10:24:49 door Joren de Wit
 
Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 10:24:15
Quote Anchor link
Ik denk dat ik de begin datum en eind datum in een rij opsla in een tabel hoteldata o.i.d. zodat ik makkelijk kan sorteren / zoeken. Ik ga die tutorial even lezen, dank!

- Brian
 
Joren de Wit

Joren de Wit

31/05/2010 10:25:52
Quote Anchor link
Zie ook de edit van mijn vorige post. Een keine opzet, die wellicht nog verandert omdat je meer informatie wilt opslaan. Bijvoorbeeld over de persoon die een kamer reserveert.
 
Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 10:27:27
Quote Anchor link
Zoiets had ik ook in gedachten maar dacht een tweede opinie kan nooit geen kwaad. :) Dank je wel. De pagina's van de tutorial normaliseren zijn trouwens niet juist gesorteerd.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

31/05/2010 10:29:10
Quote Anchor link
Ik zie het. Er is waarschijnlijk wat fout gegaan met het overzetten van de data van de oude website. Gelukkig spreken de titels voor zich :-)

edit: zojuist de volgorde aangepast...
Gewijzigd op 31/05/2010 10:43:44 door Joren de Wit
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

31/05/2010 11:04:26
Quote Anchor link
Het gaat hierbij niet om een koppeltabel. Maar om twee gewone tabellen die een een-op-veel relatie met elkaar hebben (een hotelkamer kan meerdere reserveringen hebben).

Een koppeltabel wordt gebruikt om een veel-op-veel relatie te maken. Bijvoorbeeld:
gebruiker <> gebruiker_groep <> groep

Meerdere gebruikers kunnen in meerdere groepen zitten.

Offtopic:
De tutorial heeft nu in de rechterbalk geen titels om door de pagina's te navigeren.
 
Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 11:14:25
Quote Anchor link
Bedankt voor je aanvullingen Elwin. Zie dat jij de tutorial ook hebt geschreven, puik werk :) Ik ben weer een spat slimmer.

Offtopic:
Zie dat de inhoudsopgave nu weer terug is. Vorige / volgende pagina werkte net niet maar nu wel, volgens mij is er iemand bezig...
 
Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 11:42:52
Quote Anchor link
Ik heb nu het volgende op papier staan:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
hotelrooms
id    int(11)
room_number    int(5)
room_number_additive    varchar(5)
room_name    varchar(20)
photo1    varchar(40)
photo2    varchar(40)
photo3    varchar(40)

room_occupation
room_id    int(11)
date_from    datetime
date_till    datetime
date_reservation    Datetime
customer_id    varchar(40)

customers
id    int(11)
name    varchar(20)
surname    varchar(50)
address    varchar(40)
postalcode    varchar(6)
city    varchar(30)
telephone    varchar(13)
email    varchar(150)
notes    text


Voordat ik ga programmeren wil ik zeker weten dat ik niets over het hoofd zie. Vergeet ik nog iets?
 
B a s
Beheerder

B a s

31/05/2010 11:45:11
Quote Anchor link
Je hebt nu je foto's in je hotelrooms tabel. Daar kun je beter een apparte tabel van maken waarin je net zoals bij room_occupation naar het room_id verwijst.

Offtopic:
Welkom terug Brian :) Laatste keer dat je hier was, was in 2007 zie ik.
Gewijzigd op 31/05/2010 11:52:38 door B a s
 
Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 11:46:28
Quote Anchor link
Goed idee.. Heb ik nu aangepast :) Nu zit je ook niet aan slechts 3 foto's vast ;) Dank je wel
 
Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 11:57:38
Quote Anchor link
Ik heb nog één vraag. Ik wil een cumulatief systeem maken voor meerdere hotels. Is het verstandig om dit in één grote database te doen of vertraagd dit de boel?

Ik zit te denken om een `owner_id` toe te voegen aan de bestaande tabellen die aangeeft van welk hotel die record is.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

31/05/2010 12:02:01
Quote Anchor link
Je kunt prima nog een tabel met hotels toevoegen. De enige tabel die je vervolgens hoeft te wijzigen, is de hotelrooms tabel. Deze krijgt dan immers een kolom hotel_id erbij om aan te geven in welk hotel de kamer zich bevindt.

Over traagheid: een database is ervoor gemaakt om miljoenen records te bevatten. Zolang je structuur klopt en de juiste indexen gebruikt, hoeft dat dus geen probleem te zijn.
 
Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 12:02:56
Quote Anchor link
Oke super dank je wel :D
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

31/05/2010 12:08:12
Quote Anchor link
Dat zou je in een grote DB kunnen doen. Moet geen probleem zijn als je je queries goed op orde hebt.

Let er op dat je dan nog een tabel hebt en dat een kamer een relatie heeft met die nieuwe tabel. En hou er ook rekening mee dat je de klanten ook via een relatie aan de nieuwe tabel linkt. Anders zouden de klanten van Hotel X door Hotel Y gevonden worden.

Je huidige tabel room_occupation moet nog een eigen id hebben. Je zou kunnen zeggen dat de primaire index van die tabel de samengestelde sleutel 'room_id' en 'customer_id' is, maar dat zou betekenen dat een klant een kamer slechts een keer kan reserveren.

Zoals die tabel nu is opgezet is het een koppeltabel, immers meerdere klanten kunnen meerdere kamers reserveren, maar dan wel slechts een keer. Je wilt hier een tabel van maken met meerdere 1-op-veel relaties, waarbij een eigen id zorgt voor de primaire index.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

31/05/2010 12:16:50
Quote Anchor link
Elwin Fratsloos op 31/05/2010 12:08:12:
Je wilt hier een tabel van maken met meerdere 1-op-veel relaties, waarbij een eigen id zorgt voor de primaire index.

Veel-op-veel relaties toch? Meerdere gasten kunnen meerdere kamers boeken. Goed punt van het eigen id, die had ik nog niet eens gezien :-)
 
Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 12:35:22
Quote Anchor link
Bedankt voor jullie uitgebreide commentaar. Ik heb het nu als volgt (hele kluif om naar te kijken nu tho):

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
hotel
hotel_id    int(11)
hotel_name    int(11)
hotel_logo    datetime
hotel_address    datetime
hotel_address_number    int(8)
hotel_address_additive    varchar(8)
hotel_postal_code    varchar(6)
hotel_city    varchar(39)
hotel_telephone    varchar(13)
hotel_email    varchar(150)
hotel_website    varchar(80)
hotel_description    text

hotelrooms
room_id    int(11)
room_number    int(5)
room_number_additive    varchar(5)
room_name    varchar(20)
hotel_id    int(11)

room_photos
photo_id    int(11)
room_id    int(11)
photo_name    datetime
photo_postdate    datetime
sort    Int(2)

room_occupation
id    int(11)
room_id    int(11)
date_from    datetime
date_till    datetime
date_reservation    Datetime
customer_id    varchar(40)

customers
id    int(11)
customer_name    varchar(20)
customer_surname    varchar(50)
customer_address    varchar(40)
customer_address_number    int(5)
customer_address_additive    varchar(5)
customer_postal_code    varchar(6)
customer_city    varchar(30)
customer_telephone    varchar(13)
customer_email    varchar(150)
customer_notes    text
hotel_id    int(11)
Gewijzigd op 31/05/2010 12:36:47 door Brian Valenburg
 
Joren de Wit

Joren de Wit

31/05/2010 12:41:06
Quote Anchor link
room_photos.photo_name datetime? --> Lijkt me varchar

room_occupation.date_from datetime --> Waarom geen date?
room_occupation.date_till datetime -- Waarom geen date?

customers.hotel_id int(11) --> Deze hoort hier niet. In welk hotel een gast verblijft wordt vastgelegd via de room_occupation tabel. Op deze manier zou een gast maar in 1 van de hotels kunnen verblijven, en nooit meer in een ander...
 
Brian Valenburg

Brian Valenburg

31/05/2010 12:47:04
Quote Anchor link
Super, ik koppel er wel een login systeem aan dan zodat klanten zich één keer registreren en kunnen inloggen. Was eerst de bedoeling dat ze iedere keer hun naw gegevens opgeven. Die van de date is ook een goede inderdaad. Tnx voor jullie hulp nogmaals!
 
Joren de Wit

Joren de Wit

31/05/2010 12:52:26
Quote Anchor link
Brian Valenburg op 31/05/2010 12:47:04:
Super, ik koppel er wel een login systeem aan dan zodat klanten zich één keer registreren en kunnen inloggen. Was eerst de bedoeling dat ze iedere keer hun naw gegevens opgeven.

Dan lijkt het mij een stuk gebruiksvriendelijker om bij een volgende keer te vragen of de naw gegeven van de gast nog kloppen, ipv ze elke keer opnieuw in te laten vullen. ;-)
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

31/05/2010 12:52:58
Quote Anchor link
Blanche PHP op 31/05/2010 12:16:50:
Veel-op-veel relaties toch? Meerdere gasten kunnen meerdere kamers boeken. Goed punt van het eigen id, die had ik nog niet eens gezien :-)
Volgens mij meerdere 1-op-veel relaties, omdat de reservering uniek is. Maar met die meerdere 1-op-veel relaties kan je meerdere kamers door meerdere klanten laten reserveren en blijft de reservering uniek.
Blanche PHP op 31/05/2010 12:41:06:
customers.hotel_id int(11) --> Deze hoort hier niet. In welk hotel een gast verblijft wordt vastgelegd via de room_occupation tabel. Op deze manier zou een gast maar in 1 van de hotels kunnen verblijven, en nooit meer in een ander...
Dat is een keuze die gemaakt moet worden. Allebei is in principe goed. Nu kan je zeggen dat de medewerkers van Hotel X de klanten van Hotel Y in kunnen kijken. Dat is ook weer niet goed.

De keus moet m.i. gemaakt worden na het beslissen van het volgende:
- is het een eigen systeem, op een eigen site, waar de klanten kunnen inloggen? Dus de site fungeert dan als tussenpersoon voor de hotels. Dan moet de hotel_id niet bij de klant opgeslagen worden, dan wordt het zeg maar een account waarmee je bij meerdere hotels kan reserveren.
- is het een te integreren systeem, oid? Dan moet je het hotel_id wel bij de klant opslaan, omdat de hotels dan niets met elkaar te maken hebben. Het zou dan raar zijn als je vraagt: 'bent u al geregistreerd bij Hotel X, of Hotel Y of Hotel Z?'. Puur alleen omdat je dan de klantgegevens hergebruikt.

Edit:
Let op voor overnormalisatie! Zie de laatste reacties van de tutorial. Je zou eigenlijk per reservering die adresgegevens op moeten slaan. En op basis van bovenstaande reacties (die tijdens deze reactie waren gepost) zou je de hotel_id niet bij de klant op moeten slaan.
Gewijzigd op 31/05/2010 12:55:11 door Elwin - Fratsloos
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.