[composer]autoloading psr-4

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior Front-End Developer

Als Senior Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Senior Front-End Developer bij Coolblue? Als Senior Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Senior Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Nadenken

Bekijk vacature »

Medior/senior Front-end developer

Functie Je maakt deel uit van een DevOps Scrum team en werkt samen met back-end developers, test-engineers, interaction designers en een projectmanager. Er zijn verschillende groepen Scrum teams. Een roadmap team is jouw ‘’thuisbasis’’, daar wordt gewerkt aan doorontwikkeling van bestaande omgevingen voor een aantal klanten. Hiernaast zijn er projectteams waar nieuwe omgevingen worden gebouwd, of grote complexe wijzigingen worden doorgevoerd op bestaande omgevingen. Je kunt (afhankelijk van jouw wensen en doelen) dus afwisselend werken in beide teams. Hiernaast participeer je in het Chapter Front-end development waar gezamenlijk kennis en ervaring wordt gedeeld. Als Front-end developer is het jouw doel

Bekijk vacature »

Full Stack Developer/ Applicatie Ontwikkelaar

Wat jij doet Als Applicatie Ontwikkelaar ben je onderdeel van het team die de Rimote omgeving ontwikkeld en onderhoud. Hierbij kan je denk aan de cloud, on premise en webapplicaties welke worden gebruikt in bijvoorbeeld industriële bakkerijen, biogasinstallaties en kwekerijen. Deze applicaties verzorgen (remote) de aansturing en monitoring van processen, machines en robots. Van a tot z ben je betrokken bij projecten. Dit betekent vanaf ontwerp tot oplevering. Je moet samen met jouw team een goed product neer zetten. Dit begint met het opzetten van het ontwerp. De basis van de software moet staan als een huis. Daarvoor moet jij

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Creatieve Front-end developer gezocht!

Functie Het front-end team bestaat momenteel uit 4 collega’s en is hard aan het groeien! Samen leveren jullie een essentiële bijdrage aan de applicaties die ze voor hun klanten realiseren. Je werkt in het front-end team samen met de back-end teams en product owners om te zorgen dat de applicaties een fijne gebruikerservaring opleveren. Jouw expertise zorgt ervoor dat de juiste keuzes gemaakt worden qua techniek en ontwerp, van back-end tot aan gebruiker. In samenspraak met je team bepalen jullie de beste keuze voor techniek. Ook is er altijd ruimte om nieuwe technieken te ontdekken. Eisen • Je hebt gedegen

Bekijk vacature »

PHP developer (Laravel/Vue.js)

Functie Het team telt momenteel 20 collega’s, bestaande uit developers (front- en backend) en het operations team, waaronder ook het management en twee scrum masters vallen. Ze zijn op zoek naar een PHP developer die in staat is zelfstandig te werken. Je komt te werken in één van de drie scrumteams en gaat aan de slag met een project voor de klant. Het fijne hieraan is dat je wel afwisseling hebt qua werk, maar tegelijkertijd doorlopend werkt voor bestaande klanten. Hierdoor krijg je ook de kans om echt de diepte in te gaan en innovatieve technische oplossingen neer te zetten.

Bekijk vacature »

Medior .NET Ontwikkelaar

In het kort Als .NET ontwikkelaar ga je binnen onze business unit Transport en Logistiek aan de slag complexe maatwerk software voor bedrijf kritische systemen binnen de technische automatisering. Denk bijvoorbeeld een IoT-oplossing voor de logistieke sector waarbij we van ruim 200.000 machines de telemetrie en events verwerken. We zijn actief in de distributielogistiek, havenlogistiek en productielogistiek. Naast C# en .NET Core maken we ook gebruik van Azure technologie. En als trotse Microsoft Gold Partner leren we graag van en met jou. Wil jij jezelf blijven ontwikkelen binnen de technische automatisering met .NET, dan gaan we deze uitdaging graag met

Bekijk vacature »

Front-End React Developer

As a Front-End React Developer you improve the user-experience of our web applications for your colleagues in Coolblue. How do I become a Front-End React Developer at Coolblue? As a Front-End React Developer you are responsible for developing user interface components and implementing them using React.js concepts and workflows. You work with the UX Designer and get energy from coming up with creative solutions and present these within the team. During the day you gather and welcome feedback on your technical and soft skills. Would you like to become a Front-End React Developer at Coolblue? Read below if the job

Bekijk vacature »

SQL Database ontwikkelaar

Functie omschrijving Wil jij meewerken aan het creëren van slimme software om magazijnen als een geoliede machine te laten lopen? Wij zoeken een zorgvuldig persoon, iemand die niet snel de hand omdraait voor complexe algoritmes. Denk jij dat jij de SQL ontwikkelaar bent die wij zoeken? Lees snel verder en wie weet zitten we binnenkort samen aan tafel! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je houdt je bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. Je gaat aan high-end software oplossingen werken, dit doe je voor de optimalisatie

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar ga jij aan de slag in één van de 5 IT teams van dit bedrijf. Jullie werken op basis van interne klantprojecten aan voornamelijk webapplicaties. Dit betekent dat jij continu uitgedaagd wordt en veelal met verschillende soorten projecten bezig bent. Het gave is dan ook dat jullie als team samen bekijken welke technieken het beste passen bij het project waar jullie verantwoordelijk voor zijn. Zo kan het zijn dat jij als .NET developer gaat werken aan een project, maar dat jullie als team liever gebruik maken van Haskell of F# om de klus te klaren.

Bekijk vacature »

.NET Developer C# VB

Samengevat: Deze werkgever is actief in software voor het matchen van vraag en aanbod van gebruikte auto-onderdelen. Ben jij een .NET Developer? Heb je ervaring met het ontwikkelen (REST) en integreren van webservices? Vaste baan: C# .NET Developer C# VB HBO €2.600 - €6.200 Wij ontwikkelen software om vraag en aanbod van onderdelen van personenauto's bij elkaar te brengen. Deze werkgever is een veelzijdige organisatie. Je werkt voor de eigen IT organisatie. Zij werken met moderne technologie en staan open voor innovatie. De branche van dit bedrijf is Automotive. Functie: Voor de vacature als .NET Developer Dordrecht HBO ga je

Bekijk vacature »

C# .Net Developer

Dit ga je doen Het bouwen van Api's; Nieuwe oplossingen bouwen met C# .Net; De huidige software uitbouwen met C# .Net; Meewerken in projecten; Meedenken aan de toekomstplannen en verbeteringen; Onderdeel van het Scrum Team. Hier ga je werken Onze klant is een dienstverlenende organisatie voor diverse soorten organisaties in Nederland. Ze zijn van oorsprong een familiebedrijf en er is een open cultuur. Ze zijn vooruitstrevend op IT gebied en hebben een eigen inhouse development team van circa 11 man. Je komt hier te werken in het subteam .Net Core. Hier werken ze volgens scrum met de nieuwste technieken en

Bekijk vacature »

Senior pega developer

You work on software that makes colleagues and customers happy! Thanks to your IT skills, De Mandemakers Groep really makes a difference for its customers. Do coding, testing and deployments make your heart beat faster? Then apply today as Senior Pega Developer at De Mandemakers Groep! Wat ga je doen? The job title gives it away: You will be developing Pega software. This ranges from technical design, coding and testing to test automation, deployments and bug fixing. Your goal is to continuously improve our systems so that colleagues can work efficiently and customers receive optimal service. You don't have to

Bekijk vacature »

Full stack Javascript ontwikkelaar

Functie Benieuwd hoe jouw dag eruit ziet? Je komt binnen rond een uur of 10 en dat start je met de morning call. Dit doen we vanaf het hoofdkantoor of op het lab, ligt eraan welk project je mee bezig bent. Na de call en het verdelen van de tickets ga je met je team aan de slag. Rond een uur of 12 is er een goede lunch en ga je smiddags weer lekker door met je werk. De ene keer maak jij een game voor een groot merk om de interactie tussen product en eindgebruiker te vergroten. De andere

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Database Developer met MS SQL of een vergelijkbare database? Wil jij werken voor een ambitieuze werkgever in regio Tilburg waar jij volledig de mogelijkheid krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je gaat projecten gedurende het hele proces begeleiden. Je sluit aan bij afspraken met klanten om hun processen helder te krijgen. Vervolgens voer jij het project uit en zorgt dat dit zo goed mogelijk verloopt; Je werkt aan nieuwe softwareoplossingen die de logistieke processen verbeteren of vernieuwen; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Reshad F

Reshad F

26/06/2014 14:19:35
Quote Anchor link
Hallo,

Ik probeer eigen classes d.m.v. composer te autoloaden. Hiervoor heb ik een directory genaamd app/custom/myclass.php in de class heb ik de volgende namespace

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
namespace custom;
?>


Nu heb ik in de composer.json het volgende

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
    "autoload": {
        "psr-4": {
            "custom\\": "app/"
        }
    }


wanneer ik een composer.update uitvoer krijg ik helaas de melding dat de class niet bestaat. Wat doe ik hier fout?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 08:02:20
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/06/2014 14:21:28
Quote Anchor link
app/ moet zijn app/custom ??
 
Reshad F

Reshad F

26/06/2014 14:24:51
Quote Anchor link
@Ozzie nee helaas werkt dat ook niet. Volgens de composer manual kom ik er ook niet helemaal uit.. de custom is in dit geval volgens de handleiding al de directory waarnaar gezocht moet worden en deze bevind zich in app/ als ik het goed begrepen heb.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/06/2014 14:28:40
Quote Anchor link
Ik werk niet met Composer dus hoe het exact werkt weet ik niet.

Probeer eens het hardcoded path in te geven vanaf de root, dus "path/to/app". En als dat niet werkt, kijk dan even in je error log. Als he goed is zou je daaruit moeten kunnen afleiden welk path er gebruikt wordt en dan kun je waarschijnlijk zien waar het misgaat.
 
Reshad F

Reshad F

26/06/2014 14:34:43
Quote Anchor link
De app/ zit al in de root dir. verder zit er niets anders in app/ dan die custom directory. Verder wordt ik ook van de error log niks wijzer.. daar krijg ik namelijk exact dezelfde error..
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/06/2014 14:35:14
Quote Anchor link
>> daar krijg ik namelijk exact dezelfde error

en die luidt?
 
Reshad F

Reshad F

26/06/2014 14:38:50
Quote Anchor link
Fatal error: Class 'app\custom\JsonFetcher' not found in /Users/username/Sites/demo/config/config.php on line 15

Daar wordt dus aangeroepen..

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
$app
['JsonFetcher'] = $app->share(function($app) {
    return new app\custom\JsonFetcher($app);
});

?>
 
Tim S

Tim S

26/06/2014 14:42:12
Quote Anchor link
path moet zo zijn:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
    "autoload": {
        "psr-4": {
            "custom\\": "app/custom"
        }
    }


en daarna moet je
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
composer dump-autoload

uitvoeren, update is voor je packages bij te werken.


Ik zie nu dat je
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
return new app\custom\JsonFetcher($app);

gebruikt, maar je definieerd je namespace als "custom" en niet "app\custom".
daarom moet je "app" weglaten uit je namespace, of toevoegen in je autoload statement in je composer file.
Gewijzigd op 26/06/2014 14:45:44 door Tim S
 
Reshad F

Reshad F

26/06/2014 14:55:17
Quote Anchor link
@Tim bedankt het werkt nu :) de edit kwam ik zelf ook al achter tijdens het veranderen.
 
Wouter J

Wouter J

26/06/2014 18:54:45
Quote Anchor link
Dit is dus juist geen PSR-4. In PSR-4 zet je je namespace niet meer in je mappen structuur. Dus al die mappen die alleen andere mappen bevatten (zoals app in dit geval) moeten weg. Dus de klassen van custom moeten direct in app/ en custom/ moet weg. Dan voer je in dat de custom namespace zich in de app map bevindt:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
{
    "autoload": {
        "psr-4": {"custom\\": "app/"}
    }
}
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/06/2014 23:00:17
Quote Anchor link
Kan het niet zo zijn dat Reshad juist bewust onderscheid wil maken tussen z'n eigen "custom" classes, en tussen 3rd party libraries?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
app
   /custom
   /mail_lib
   /pdf_lib
 
Reshad F

Reshad F

26/06/2014 23:38:06
Quote Anchor link
Wouter dat had ik dus, maar dat werkte niet.. Hoe ziet mijn namespace etc er dan uit in dat geval?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/06/2014 00:18:25
Quote Anchor link
Zoals in je 1e voorbeeld volgens mij en dan hier:

return new app\custom\JsonFetcher($app);

het begin "app\" weghalen.

Maar let wel, de class JsonFetcher moet dan dus direct in de map app worden geplaatst:

app/JsonFetcher.php
 
Tim S

Tim S

27/06/2014 00:34:07
Quote Anchor link
Je moet het zo zien... stel je wilt een namespace "Reshad\CustomPackage" gebruiken, dan kun je met psr-4 zorgen dat je die prefix vanuit welke map dan ook kunt gebruiken.
dus stel dit is je mappen-structuur:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
`-- app
|   `-- controller
|   |-- views
|-- CustomPackage
|   `-- src
|   |   `-- JsonFetcher.php
|   |-- tests
|   |   `-- JsonFetcherTest.php


En dit je classes:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php namespace Reshad\CustomPackage;

class JsonFetcher {} ?>

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php namespace Reshad\CustomPackage;

class JsonFetcherTest {} ?>


dan zou je die zo kunnen autoloaden met psr-4:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
    "autoload": {
        "psr-4": {
            "Reshad\CustomPackage\\": "Custompackage/src",
            "Reshad\CustomPackage\\": "Custompackage/tests"
        }
    }
Gewijzigd op 27/06/2014 00:37:16 door Tim S
 
Reshad F

Reshad F

27/06/2014 00:34:11
Quote Anchor link
@ozzie maar dan kan ik dus niet ordenen? of krijgt elke category zijn eigen folder in de root dir?

Toevoeging op 27/06/2014 00:37:12:

@Tim stel ik zet de JSonFetcher dus direct in de app folder wat wordt daar dan de namespace? en de autoloader?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/06/2014 00:39:39
Quote Anchor link
>> @ozzie maar dan kan ik dus niet ordenen?

Wat bedoel je met "ordenen"?

Tim S op 27/06/2014 00:34:07:
dan zou je die zo kunnen autoloaden met psr-4:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
    "autoload": {
        "psr-4": {
            "Reshad\CustomPackage\\": "Custompackage/src",
            "Reshad\CustomPackage\\": "Custompackage/tests"
        }
    }

Lijkt me niet echt efficiënt om dezelfde namespace naar 2 verschillende mappen te laten verwijzen eerlijk gezegd.

Toevoeging op 27/06/2014 00:40:59:

Reshad, ik zou eerst een directorystructuur maken, die jij zelf prettig en overzichtelijk vindt. Daarna zou ik me gaan bezighouden met het autoloaden. Je bent vrij om het te doen zoals je het zelf fijn vindt.
 
Tim S

Tim S

27/06/2014 00:43:40
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 27/06/2014 00:39:39:
Lijkt me niet echt efficiënt om dezelfde namespace naar 2 verschillende mappen te laten verwijzen eerlijk gezegd.

Dit is juist de kracht van psr-4, zodat je je mappen kan indelen zoals je wilt.
Zonder dat je je hoeft te houden aan een bepaalde mappen stuctuur.
Anders kun je net zo goed psr-0 gebruiken.

---------


Ik ga er even vanuit dat je het zo wilt dan:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
`-- app
|   `-- JsonFetcher.php


Het maakt eigenlijk niet uit wat je namespace is, als je het ook maar goed in je JsonFetcher.php declareert.
Je zou nu dit kunnen hebben:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
    "autoload": {
        "psr-4": {
            "custom\\": "app",
        }
    }

met:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php namespace custom;

class JsonFetcher {}; ?>

maar je kan ook bijvoorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
    "autoload": {
        "psr-4": {
            "app\\custom\\": "app"
        }
    }

met:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php namespace app\custom;

class JsonFetcher {}; ?>


je bepaald dus eigenlijk gewoon welke namespace prefix gekoppeld moet worden aan welke map.
Gewijzigd op 27/06/2014 09:26:57 door Tim S
 
Reshad F

Reshad F

27/06/2014 00:47:38
Quote Anchor link
Ah oke dus de 'key' als het ware staat gelijk aan de namespace? en de value gelijk aan de directory?

Maar hoe zit dat dan wanneer ik meerdere subfolders heb? bepaal ik zelf tot waar de normale directory gaat en tot waar de subdirectory?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/06/2014 00:49:28
Quote Anchor link
>> Dit is juist de kracht van psr-4, zodat je je mappen kan indelen zoals je wilt.
Zonder dat je je hoeft te houden aan een bepaalde mappen stuctuur.

Dat kan toch nog steeds? Het lijkt me handiger om dan een Test namespace te maken. Je koppelt nu 1 namespace aan 2 folders. Stel dat de classes 50/50 verdeeld zijn dan betekent het dat je in 50% van de gevallen een onnodige controle uitvoert.

Je kunt dan beter een aparte Reshad\Test namespace aanmaken die naar de test-map verwijst.

Toevoeging op 27/06/2014 00:54:24:

Reshad, je hebt verschillende type autoloaders die op een bepaalde manier autoloaden. PSR-0 en PSR-4 zijn de bekendste. Maar je kunt ook zelf een autloader maken.

Het principe is dat als een class nog niet geladen is (via require) de naam van die class naar de autoloader wordt gestuurd. Op basis van die naam, en op basis van de namespaces die jij hebt ingesteld, wordt de class geladen.

Heel simpel... even de basis-gedachte. Je hebt een class Foo(). Die zet jij in het mapje "Reshad". Vervolgens zeg je tegen de autoloader: stel de namespace Reshad in op het pad "Reshad".

Vervolgens doe jij:

$foo = new Reshad\Foo();

De autoloader ziet nu de namespace "Reshad". Aha! Bij deze namespace hoort de map "Reshad". Blijkbaar moet ik dus het bestand "Reshad/Foo.php" requiren.

Dat is de basis-gedachte van autoloading.
 
Tim S

Tim S

27/06/2014 01:05:58
Quote Anchor link
Reshad F op 27/06/2014 00:47:38:
Ah oke dus de 'key' als het ware staat gelijk aan de namespace? en de value gelijk aan de directory?

Maar hoe zit dat dan wanneer ik meerdere subfolders heb? bepaal ik zelf tot waar de normale directory gaat en tot waar de subdirectory?


Je kan je mappen nu gewoon verder uitbreiden, zolang je die classes die je wilt autoloaden correct blijft namespacen iig.

Bijv:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
`--app
|  `-- Sub
|      `-- MeerSub
|          `-- BesteClassOoit.php

    "autoload": {
        "psr-4": {
            "Custom\\": "app",
        }
    }

<?php namespace Custom\Sub\MeerSub;

class BesteClassOoit {} ?>


Toevoeging op 27/06/2014 02:23:30:

Ozzie PHP op 27/06/2014 00:49:28:
Dat kan toch nog steeds? Het lijkt me handiger om dan een Test namespace te maken. Je koppelt nu 1 namespace aan 2 folders. Stel dat de classes 50/50 verdeeld zijn dan betekent het dat je in 50% van de gevallen een onnodige controle uitvoert.

Je kunt dan beter een aparte Reshad\Test namespace aanmaken die naar de test-map verwijst.


Ik bewaar liever mijn unit tests in een aparte map indien mogelijk.
En qua performance maakt het niks uit, zolang je maar
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
composer dump-autoload -o

uitvoerd.

Overigens zou ik op deze manier in een production omgeving mijn tests nu makkelijk uit de autoloader kunnen halen. Wat weer een performance winst is ten opzichte van jouw manier.
Gewijzigd op 27/06/2014 02:25:15 door Tim S
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

27/06/2014 09:19:15
Quote Anchor link
Tim S op 27/06/2014 00:43:40:
Dit is juist de kracht van psr-4, zodat je je mappen kan indelen zoals je wilt.
Was dat maar waar. PSR-4 schrijft juist heel expliciet een directorystructuur voor. Met de highlights in vet:

[...] This PSR also describes where to place files that will be autoloaded according to the specification.

3. When loading a file that corresponds to a fully qualified class name ...

i. A contiguous series of one or more leading namespace and sub-namespace names, not including the leading namespace separator, in the fully qualified class name (a "namespace prefix") corresponds to at least one "base directory".

ii. The contiguous sub-namespace names after the "namespace prefix" correspond to a subdirectory within a "base directory", in which the namespace separators represent directory separators. The subdirectory name MUST match the case of the sub-namespace names.

iii. The terminating class name corresponds to a file name ending in .php. The file name MUST match the case of the terminating class name.

Met andere woorden: basisdirectory, subdirectory én bestandsnaam liggen in PSR-4 alle drie vast.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.