Copyright-code verbetering?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Back end developer

Functie Het software development team bestaat momenteel uit ruim 14 software engineers, welke onderverdeeld zijn in 4 SCRUM teams. Ieder team heeft een eigen SCRUM Master en eigen tester. Zij werken voornamelijk in PHP en met hun eigen geschreven framework. Jij bent samen met je collega’s verantwoordelijk voor het interne softwaresysteem en alle projecten die daar omheen lopen. Alles wat jij ontwikkelt, wordt direct toegepast en uitgerold (wereldwijd). Dit maakt jouw werk tastbaar en uitdagend! Een greep uit jouw werkzaamheden: Toevoegen en ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten Logistieke software ontwikkelen voor intern gebruik Tientallen gigabytes aan data inzichtelijk maken Altijd op

Bekijk vacature »

Front End developer /Vue.js

Functie Als Frontend developer binnen deze organisatie heb je geen baas die zegt wat je moet doen, maar eigen verantwoordelijkheid. Samen met je collega’s bouw, onderhoud en optimaliseer je websites en applicaties voor meerdere bedrijfstakken. Je kijkt voortdurend naar verbeteringen in processen en bedenkt slimme en efficiënte oplossingen. Met als doel om uiteindelijk de eindgebruikers te helpen dankzij slimme selfservice platformen. Eisen • Een afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur richting ICT • Goede kennis en ervaring in o.a. HTML, CSS en JavaScript • Ervaring met SCSS • Ervaring met minimaal 1 front-end framework (VueJS is een grote pré) •

Bekijk vacature »

Front End developer (React)

Functie Als Front-end developer ga je aan de slag met hun o.b.v. React ontwikkelde website, dit is als het ware de marketing kant van hun platform en dus erg belangrijk. Omdat je als enige front-ender dedicated aan de site zult werken is het belangrijk dat je zelfstandig aan de slag kunt, en minimaal enige ervaring hebt in React. Uiteraard kun je hierin wel overleggen met je collega’s die aan het platform werken. Het development team bestaat momenteel uit 5 collega’s, waaronder de Lead, 2 back-end en 2 fullstack developers. In de toekomst willen ze dit team graag uitbreiden en naar

Bekijk vacature »

Wolters Kluwer - PHP Developer (Freelance/ZZP)

Voorstellen met CV en korte toelichting 2 dagen naar kantoor (di + do) Ontwikkelen van producten van Schulinck. Product: https://gripop.schulinck.nl/ Startdatum: ZSM Max tarief: 90€ per uur Procedure: Gesprek en test: code en analyse (oplossingsvermogen). Periode is tenminste 6 maanden met optie op verlenging Fullstack PHP Developer Ben jij een ervaren Fullstack PHP Developer die op zoek is naar een nieuwe uitdaging? Vind je het belangrijk om werk te doen waarmee je het verschil maakt in de maatschappij? En wil je onderdeel worden van ons ervaren IT-team? Lees dan snel verder! Schulinck, onderdeel van Wolters Kluwer Schulinck (onderdeel van Wolters

Bekijk vacature »

KPN - Backend Developer - Product Master (Freelanc

Must: Scala and Akka Senior positon Start date: ZSM End date: 01-07-2023 Max hourly rate: 79,25€ Your job as a Backend Developer Many KPN employees in all different types of processes rely on accurate and complete product data. The product master will be a new master data management implementation within KPN for the business market. It supports the goals of KPN to become the best service provider, simplification in processes and IT, digitalization and most of all to become a data driven organization. The essence is to have a single master platform that embodies all the needed product data in

Bekijk vacature »

Front-end developer

Functie Wij werken in 2 teams. Een team richt zich met name op de voorkant van ons platform en het andere team richt zich meer op de zaken die zich aan de achterzijde afspelen. Momenteel zijn wij op zoeken naar een nieuwe collega op de Front-end, dit in verband met het vertrek van een van onze collega’s. Als Frontend developer in een team wat bestaat uit andere developers (zowel back- als Front-end), UX designers en een Product Owner. Samen met een UX’ er uit je team zorg je voor passende oplossingen als zich een probleem voordoet. Met je backend collega

Bekijk vacature »

PHP developer

Functie Als back-end developer ga je samen met je mede-collega’s werken aan complexe softwaresystemen. Het team waarmee je samenwerkt bestaat uit ongeveer 10 developers, waarvan 1 front-end developer en 1 DevOps. De opdrachten waar je aan gaat werken kunnen verschillen van hun eigen complexe SaaS platform tot aan maatwerk softwaresystemen. Momenteel mag je zelf de keuze maken om aan 1 project te werken of aan meerdere projecten. Dit kan het in-house softwaresysteem zijn of juist een van de maatwerkprojecten voor een klant, of een combinatie van beide. De keuze wordt aan jou overgelaten, zolang jij maar met een gedreven houding

Bekijk vacature »

Voorstellen met CV en korte toelichting 2 dagen naar kantoor (di + do) Ontwikkelen van producten van Schulinck. Product: https://gripop.schulinck.nl/ Startdatum: ZSM Max tarief: 90€ per uur Procedure: Gesprek en test: code en analyse (oplossingsvermogen). Periode is tenminste 6 maanden met optie op verlenging Fullstack PHP Developer Ben jij een ervaren Fullstack PHP Developer die op zoek is naar een nieuwe uitdaging? Vind je het belangrijk om werk te doen waarmee je het verschil maakt in de maatschappij? En wil je onderdeel worden van ons ervaren IT-team? Lees dan snel verder! Schulinck, onderdeel van Wolters Kluwer Schulinck (onderdeel van Wolters

Bekijk vacature »

Bekijk vacature »

Junior/medior PHP developer / Onderwijssector

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een developer die, veelal fullstack, mee gaat werken aan de ontwikkeling van de producten en zo helpt aan de uitvoering van hun ontwikkelprojecten. Je komt te werken binnen hun development team bestaande uit 6 ontwikkelaars. Ze staan zowel open voor meer junior als medior/senior developers. Je kunt snel veel verantwoordelijkheid krijgen en doorgroeien binnen het bedrijf. Bovendien ben je betrokken bij het bepalen van de product roadmap en de inbreng van (nieuwe) technologieën. De applicaties waaraan je werk worden gebruikt op onderwijsinstellingen door heel Nederland. De tech-stack bestaat voornamelijk uit Laravel (PHP), Vue.js

Bekijk vacature »

KPN - Backend Developer - Product Master (Freelanc

Must: Scala and Akka Senior positon Start date: ZSM End date: 01-07-2023 Max hourly rate: 79,25€ Your job as a Backend Developer Many KPN employees in all different types of processes rely on accurate and complete product data. The product master will be a new master data management implementation within KPN for the business market. It supports the goals of KPN to become the best service provider, simplification in processes and IT, digitalization and most of all to become a data driven organization. The essence is to have a single master platform that embodies all the needed product data in

Bekijk vacature »

Junior/medior PHP ontwikkelaar

Functie Als software developer ontwikkel je mee aan digitale oplossingen. Op basis van klantwensen, wetswijzigingen of productstrategie worden deze oplossingen continu uitgebreid en verbeterd. In jouw rol zul je nauw betrokken zij bij de ontwikkeling van een nieuw internationaal CRM-portaal. Jij zult, als nieuwe collega, een belangrijke rol spelen in deze internationale samenwerking. De ideale kandidaat is HBO/WO geschoold richting bijvoorbeeld Informatica of (technische) bedrijfskunde. Ervaring met PHP is vereist, daarnaast is het mooi als je kennis hebt van Agile werken, GIT, HTML en CSS. Zo niet, dan mag je dit hier gaan leren. In deze rol is het allerbelangrijkste

Bekijk vacature »

PHP ontwikkelaar

Functie Met een complex en uitgebreid e-commerce platform, een eigen PIM-systeem en eigen scan applicatie – krijg jij dagelijks te zien hoe jouw werk gebruikt wordt door miljoenen gebruikers. En we staan qua development pas in de startblokken, aangezien er nog meerdere projecten op de plank liggen te wachten! Ons huidige development team bestaat uit 8 programmeurs. Er wordt dagelijks gereflecteerd op geschreven code, Scrum taken en kennisdelen onderling is een must. Onze voertaal binnen ons team is Engels, dit omdat wij twee internationale collega’s hebben. Ons huidige “IT Landschap” bestaat voornamelijk uit allerlei losse onderdelen die individueel, maar ook

Bekijk vacature »

Medior/senior full-stack (web)developer

Functie Momenteel bestaat het IT-team uit 2 vaste fullstack ontwikkelaars, beide hebben ze ruime ervaring met het platform en kennen ze echt de ins en outs. Ze zijn open-minded en zoeken ook iemand die met graag met een realistische blik te werk gaat, niet alles kan tegelijk, maar middels korte sprints kunnen ze iedere 2 weken waarde toevoegen aan het platform. Als fullstack (web)developer werk je samen met je collega’s aan het vernieuwen en efficiënter maken van het platform. Met de focus op de user experience. Functionaliteiten moeten niet alleen mooi zijn, maar zorgen voor een efficiënter verloop en meer/betere

Bekijk vacature »

Front End developer

Functie In deze functie houd jij je bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en testen van software voor onze webapplicatie op Microsoft Azure. De applicatie biedt live rapportage van mobiele apparatuur op niveau. Denk daarbij aan bijvoorbeeld databoxen op voertuigen waarbij gedetailleerde informatie live wordt verwerkt (gladheidbestrijding), maar ook aan een smartphone van de gemeente (veelsoortige GPS-inspecties). Het ontwikkelteam werkt volgens Scrum en bestaat momenteel uit 3 back-end developers, 2 front-enders, 2 testers, en een functioneel ontwerper. Ze zijn op zoek naar iemand met ruime ervaring die echt kan sparren met de andere (senior) front-end developer. Hiernaast bouwen ze meer en

Bekijk vacature »
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/08/2022 16:19:28
Quote Anchor link
Ik kwam deze code tegen waarmee je bij copy/pasteacties boven de 30 tekens een extra tekst mee kan geven aan de copy-paste, met bijvoorbeeld een copyright tekst. Erg handig, vriendelijk en niet hinderlijk.

Maar ik vraag mij af of dit nog netter kan?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
$("body").bind('copy', function (e) {
    var body_element = document.getElementsByTagName('body')[0];
    var selection = window.getSelection();

//if the selection is short let's not annoy our users
    if (("" + selection).length < 30) return;

//create a div outside of the visible area
    var newdiv = document.createElement('div');
    newdiv.style.position = 'absolute';
    newdiv.style.left = '-99999px';
    body_element.appendChild(newdiv);
    newdiv.appendChild(selection.getRangeAt(0).cloneContents());

//we need a < pre> tag workaround
    //otherwise the text inside "pre" loses all the line breaks!

if (selection.getRangeAt(0).commonAncestorContainer.nodeName == "PRE") {}

newdiv.innerHTML += "

Lees hier meer: <a href='"
        + document.location.href + "'>"
        + document.location.href + "</a> Copyright: Bladiebla.nl";

selection.selectAllChildren(newdiv);
    window.setTimeout(function () { body_element.removeChild(newdiv); }, 200);
});

PHP hulp

PHP hulp

19/08/2022 00:45:33

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2022 00:33:46
Quote Anchor link
Persoonlijk vind ik het vrij irritant om ongevraagd iets toegevoegd te krijgen aan een tekst. Er is een tijd geweest dat ook hier op PHPhulp wanneer je iets kopieerde er ineens een tekst bij kwam te staan. Super irritant. Stel, ik wil bijvoorbeeld iets wat jij zegt in jouw reactie in mijn eigen reactie herhalen. Komt er ineens een lap ongevraagde tekst bij te staan. Persoonlijk denk ik dat je mensen niet ongevraagd moet 'opzadelen' met dit soort dingen. Misschien zal 1 op de 10 het handig vinden, maar de overige 9 zullen zich waarschijnlijk eraan ergeren. Het is ook een beetje ouderwets, internet van 2005, toen waren dat soort dingen 'cool'. Nu niet meer :-)

>> Maar ik vraag mij af of dit nog netter kan? --- Deze tekst werd gekopieerd en geplakt via www.phphulp.nl. © phphulp.nl 2022 --- Ook een tekst met automatische copyrightmelding kopiëren en plakken? Ga naar www.phphulp.nl en beleef het avontuur. ---

Mijn advies is ... niet doen, het is irritant ;-)

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2022 01:43:19
Quote Anchor link
Er is een groot verschil of het om een forum gaat waarbij het auteursrecht van de berichten bij de gebruiker zelf ligt, en een nieuwssite die nieuws publiceert. Het gaat erom dat er meteen bronvermelding bij staat.

Ik kan mij herinneren dat het ook op PHPhulp toegepast werd, en dat er veel klachten over kwamen. Ik geloof dat de oorzaak toen bij een externe add-on lag. Iets met ShareIt of iets dergelijks waarmee je inhoud kon delen met sociale media. Die ontwikkelaars hadden die functie toen zomaar (zonder overleg) toegevoegd.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2022 01:55:32
Quote Anchor link
>> Er is een groot verschil of het om een forum gaat waarbij het auteursrecht van de berichten bij de gebruiker zelf ligt, en een nieuwssite die nieuws publiceert.

Ja, maar dan zou ik het ook echt als functie aanbieden. Via een knopje 'Kopieer bericht'. Dan valt er (bij een nieuwssite) iets voor te zeggen. Echter zou ik het niet doen als iemand handmatig kopieert (door tekst te selecteren). Als je op dat moment zomaar ongevraagd iets toevoegt aan de geselecteerde en gekopieerde tekst, bewerkstellig je onverwachts gedrag (hé, dit had ik helemaal niet gekopieerd!). En onverwachts gedrag wil je juist voorkomen op je website.

Als jij in een auto zit en je drukt op de claxon, wil je een 'toet'-geluid horen. Je wil niet dat gelijktijdig ook je gevarenlichten gaan branden en je rem automatisch wordt geactiveerd. Misschien vond de ontwikkelaar van die 'feature' dat wel een goed idee en was het goed bedoeld, maar jij zit daar niet op te wachten. Drukken op de claxon = toet! En zo is het ook met tekst selecteren en kopiëren. Mensen hebben daarbij een bepaalde verwachting en vinden het niet prettig als daarmee 'gerommeld' wordt ... hoe goed bedoeld ook.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2022 02:00:17
Quote Anchor link
Als ik het via een knopje presenteer, dan lijkt het net alsof ik iedereen aanspoor om mijn berichten te kopiëren. Dat is niet wat ik wil. Ik houd het liever bij een verrassings-effect.

Het is een nieuwssite, en geen community. En ik denk dat de doelgroep er zich ook niet aan zal storen.
Ik ga er zeker over nadenken. Maar toch wou ik weten of die code nog wel een beetje netjes is. Of zou iemand het beter doen?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2022 02:18:03
Quote Anchor link
- Ariën - op 04/08/2022 02:00:17:
Als ik het via een knopje presenteer, dan lijkt het net alsof ik iedereen aanspoor om mijn berichten te kopiëren. Dat is niet wat ik wil. Ik houd het liever bij een verrassings-effect.

Je kunt het natuurlijk subtiel vormgeven aan de onderkant van het nieuwsbericht.

Verrassingseffect is leuk op een kermis of in een spookhuis, maar niet op een website met nieuwsberichten. Maar goed, it's up to you.

- Ariën - op 04/08/2022 02:00:17:
Maar toch wou ik weten of die code nog wel een beetje netjes is. Of zou iemand het beter doen?

Deze vraag laat ik staan voor anderen, want ik heb hier geen ervaring mee.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

04/08/2022 07:48:16
Quote Anchor link
- Ariën - op 04/08/2022 01:43:19:
Het gaat erom dat er meteen bronvermelding bij staat.

Wat bied je nu aan mogelijkheden om nieuwsberichten te delen via social media? Dan denk ik in de allereerste plaats aan het Open Graph-protocol van Facebook en de extensies van Twitter.

Niet alleen bieden die je de mogelijkheid om zelf te bepalen welke titel, tekst en eventuele foto worden doorgezet naar andere media. In ruil daarvoor krijg je bovendien vaak een aantrekkelijke opgemaakte card die uitnodigt tot doorklikken, een backlink terug naar je site als de bron en een vermelding als de auteur of uitgever.

In plaats van iets verbieden of onmogelijk maken kun je het misschien beter in goede banen leiden.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2022 08:54:00
Quote Anchor link
Ja, de cards etc zitten er allemaal in. Werkt prima.

Verder blokkeer ik niks, maar pas ik enkel een tekst met bronvermelding toe aan de copy/paste. Ik heb mijn twijfels of die tijdelijke div niet beter kan?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2022 12:30:34
Quote Anchor link
Wellicht een hidden (display: none) div die altijd aanwezig is en die je dus niet 'on the fly' hoeft te creëren?

Ad Fundum

Ad Fundum

05/08/2022 21:17:43
Quote Anchor link
Code (php)
1
nodeName == "PRE"
zou ik vervangen voor instanceof HTMLPreElement.

Kan je document.getElementsByTagName('body')[0] niet vervangen door document.body ? Als je dat ook doet met $("body") kan je zelfs heel jQuery weglaten, scheelt weer een apart HTTP-verzoek.

Code (php)
1
innerHTML +=
natuurlijk vervangen voor de 'nettere' JS API van document.createTextElement etc.

De div is wel een hack, zoals zoveel met JS. Tegenwoordig is er ook een Clipboard API, zodat je met JS calls de inhoud kan aanpassen. Alleen Firefox loopt op dit moment nog achter met schrijven naar het klembord volgens CanIUse.com. Bij mij zou het dan niet werken, misschien is de hack dan toch niet zo erg?

Een ongevraagd stijladvies, "Lees meer" is lelijk omgezet vanuit "Read more". "Lees verder" staat natuurlijker.
Gewijzigd op 06/08/2022 09:03:23 door Ad Fundum

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

10/08/2022 20:30:57
Quote Anchor link
Paar dingen die me opvallen:

1. Je gebruikt jQuery en vanilla JavaScript door elkaar
2. Je gebruikt var om variabelen te declareren. Tegenwoordig is let of const beter. Zie https://www.freecodecamp.org/news/var-let-and-const-whats-the-difference/
3. Je gebruik van single en double quotes is een beetje gek

Paar aanpassingen:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
$('body').bind('copy', function(e) {
    const selection = window.getSelection();

if (('' + selection).length < 30) return;

const body_element = document.getElementsByTagName('body')[0];
    const newdiv = document.createElement('div');
    newdiv.style.position = 'absolute';
    newdiv.style.left = '-99999px';
    body_element.appendChild(newdiv);
    newdiv.appendChild(selection.getRangeAt(0).cloneContents());

if (selection.getRangeAt(0).commonAncestorContainer.nodeName == "PRE") {
        // todo
    }

newdiv.innerHTML += 'Lees hier meer: <a href="' +
        document.location.href + '">' +
        document.location.href + '</a> Copyright: Bladiebla.nl';

selection.selectAllChildren(newdiv);

window.setTimeout(function() {
        body_element.removeChild(newdiv);
    }, 200);
});

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

10/08/2022 20:51:33
Quote Anchor link
Ja, dankjewel voor de tip! :-)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.