cronjob vraagje

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

IoT Software Developer PHP

Functie omschrijving Voor een klein softwarebedrijf in Breda, zijn wij op zoek naar een IoT software developer met kennis van PHP. In deze rol wordt je verantwoordelijk voor het vernieuwen van het multimedia platform van een super tof bedrijf in Breda. Je gebruikt PHP als programmeerlaag, en bent in staat om de helicopterview te pakken / projectmatig te werken. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Je gaat aan de slag met de ontwikkeling en vernieuwing van het "intern" ontwikkelde multimedia platform. Je neemt de lead in het moderniseren van het platform door het deels opnieuw op te zetten of

Bekijk vacature »

Junior Software Developer (HBO / WO)

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Junior Software Developer! Sta jij aan het begin van je carrière en heb je net je HBO of WO-diploma in de richting van ICT of Techniek mogen ontvangen? En heb jij grote affiniteit met software development? Dan hebben wij bij Jelling IT Professionals de perfecte opdrachtgever in de omgeving van Utrecht, die jou tot een volwaardig Fullstack Software Developer gaat opleiden. Binnen deze grote organisatie krijg je ruime en professionele trainingen die jouw in korte tijd vakbekwaam maken. Niet alleen het aan technisch aspect, maar ook zeker jouw persoonlijke ontwikkeling wordt veel

Bekijk vacature »

Trainee pega developer

Wil jij een mooie stap maken in jouw carrière? Mooi! Bij De Mandemakers Groep haal je binnen 6 maanden je CSA- en CSSA-certificaten, waarna jij aan de slag kan als Pega-developer in ons IT-team. Achter de schermen zorg jij ervoor dat collega’s efficiënt werken en klanten iedere dag beter geholpen worden. Wil jij daaraan bijdragen? En jouw ICT-skills ontwikkelen? Lees dan snel verder en solliciteer vandaag nog als trainee Pega-developer. Wat ga je doen? Als trainee Pega developer leiden wij je op tot gecertificeerd software developer voor het low-code platform PegaSystems. In de training ben je verantwoordelijk voor een te

Bekijk vacature »

Lead C++ Developer

The role of Lead C++ Developer As Lead C++ Developer at KUBUS you will be responsible for the implementation design of requirements and the software architecture of the desktop applications of BIMcollab, our platform for 3D model validation and issue management aimed at improving the quality of 3D building design models. Better 3D models lead to better buildings, thus contributing to the sustainability of the built environment with smarter use of materials, less waste and energy-efficient buildings. A good user experience is of paramount importance to us; we go for innovation and quality in our development. In your role as

Bekijk vacature »

Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Als developer nieuwe gave features ontwikkelen; Werken met technieken als C#, Angular 12 en Javascript,; Maken van technische keuzes en beslissingen over de architectuur; Junior collega's coachen; Initiatief nemen voor nieuwe technische mogelijkheden; Je bent een belangrijke schakel - en vindt het leuk - om te schakelen met de business. Hier ga je werken In een team van 7 professionals ben je als Full Stack .NET Developer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van applicaties voor het grootste inhouse product: een applicatie voor alles omtrent hypotheken. De programmeertaal die je hierbij beheerst is C#. Wil je van meerwaarde

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Qua type opdrachten is er echt een verscheidenheid aan afnemers, zo werken ze met grote multinationals, maar ook met startups. Zo kom je te werken in een gevarieerde omgeving en kan je ook schakelen tussen verschillende culturen. De projecten variëren van greenfield projecten tot langdurige ontwikkeltrajecten. Hier wordt alleen maar gewerkt met aan front end projecten. Daarom maakt het onze partner niet uit waar jij kennis van hebt, als je maar gedegen kennis hebt van Javascript frameworks, Unit testing en ook bekend bent met de scrum methodiek. Eisen Minimaal 4 jaar relevante werkervaring Kennen en ervaring van Javascript frameworks

Bekijk vacature »

Software Programmeur

Functie omschrijving Voor onze opdrachtgever in omgeving Rotterdam zijn wij opzoek naar een software programmeur die goed kan schrijven in de talen C of C++ en die het leuk vind om te werken met Linux! Werkzaamheden Programmeur Je bent bezig met het ontwikkelen van software en webapplicaties. Je kunt technische klussen uitvoeren op locatie. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een project goed verloopt. Je zult klanten ondersteunen. Verder zul je technische ontwerpen en gebruikersdocumentaties schrijven en deze onderhouden. Bedrijfsprofiel Dit bedrijf wil de klanten een volledige oplossing kunnen bieden, waarbij ze een

Bekijk vacature »

Webshop beheerder / Fullstack developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een full stack developer die zich bezig gaat houden met het uitbreiden en verbeteren van de online webshop. Een onderdeel van jouw werkzaamheden is naast het beheren van de webshop ook om de processen en structuren te stroomlijnen. Ben jij een leergierige en ambitieuze junior developer met technische skills? Ben jij op zoek naar een werkgever die jouw de volledige vrijheid geeft om jezelf tot een volwaardige senior te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Werkzaamheden Onderhouden van de webshop (denk aan het bijhouden van de voorraad); Nieuwe functies toevoegen aan de product configurator

Bekijk vacature »

Front-End Developer

As a Front-End Developer at Coolblue you improve the user-friendliness of our webshop for millions of customers. How do I become a Front-End Developer at Coolblue? As a Front-End Developer you work on the user-friendliness of our webshop for millions of customers. You enjoy working with the UX Designer to pick up stories. You get energy from coming up with creative solutions and are happy to present these within the team. You also take pride in your work and welcome any feedback. Would you like to become a Front-End Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You

Bekijk vacature »

.NET Software Developer

Dit ga je doen Als .NET Software Developer zul jij je voornamelijk bezig houden met: Het van scratch af aan bouwen van applicaties (.NET, C#, Bootstrap, KnockoutJs en WebAPI2); Het testen van jouw code d.m.v. het uitvoeren van unittesten; Het oplossen van bugs in de code; Het onderhouden van contact met collega's betreffende de door jouw ontwikkelde applicaties; Het verbeteren en doorontwikkelen van maatwerkapplicaties. Hier ga je werken Jij gaat aan de slag als .NET Software Developer en gaat je focussen op het bedenken, ontwikkelen en testen van maatwerkapplicaties in voornamelijk C#. Dit ga je doen bij een grote, internationale

Bekijk vacature »

Full stack ontwikkelaar Laravel, Vue.js

Functie Als ontwikkelaar binnen deze organisatie hou jij je voornamelijk met lopende projecten voor de verschillende klanten. Zo bouw je de ene dag aan prijsschifting systemen en de andere dag onderzoek je crawlers en stel je ze zo in dat de data goed binnen komt binnen het systeem. Daarnaast bouw je mee aan dashboards en ben je dus constant bezig met het verbeteren van het platform. Er is een vaste werkwijze, zo werken ze met Trello kaarten en onderverdelen ze deze aan het begin van iedere week onder de developers. Dit wordt door de lead developer gedaan, maar in samenspraak

Bekijk vacature »

Hands-on Solution Architect / Software Architect (

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Solution Architect / Software Architect op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je werkt samen met gedreven DevOps teams, bestaande uit frontend, backend en middleware developers, testers, UX-designers. Samen met de teams ben je continu op zoek naar de beste oplossingen voor onze klanten. Als Solution Architect onderzoek

Bekijk vacature »

Software Developer

Dit ga je doen Je bent verantwoordelijk voor de warehouse applicatie die een integratie heeft met de PLC laag; Je ontwikkelt in C#/.Net; Je werkt mee aan de migratie naar .NET 6; Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van interfaces en het visualiseren van componenten; Je denkt mee over het design voor business oplossingen; Je bent verantwoordelijk voor het testen van de gebouwde oplossing. Hier ga je werken Voor een internationale organisatie in de transport zijn wij momenteel op zoek naar een Software Developer. Zij zijn wereldwijd de grootste speler en lopen voorop met het automatiseren van alle processen van

Bekijk vacature »

Robot Programmeur

In het kort Drie redenen waarom deze vacature uniek is! Modern, innovatief en Informeel bedrijf waar veel mogelijk is Werken met diverse robot merken Meehelpen met inbedrijfstellingen bij de klant De organisatie Hier ga je aan de slag Dit groeiende bedrijf van totaaloplossingen in de automatisering van productieprocessen, is hoofdzakelijk actief in de Benelux. Vanuit het kantoor in regio Amersfoort worden veel oplossingen geboden in de vorm van robotica. Geen project is hetzelfde wat garant staat voor bijzonder veel afwisseling. De bedrijfsgrootte is ongeveer 80 man. Van gerobotiseerde machinebeladingen tot aan assemblage automatiseringen wordt vanuit krachtige engineering maatwerk equipment geleverd.

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Wij hebben drie scrumteams. Het eerste team focust zich op het stukje hardware wat wij in huis doen. Zij maken als team o.a. gebruik van C++. De andere twee scrumteams zijn allebei bezig met data verwerking en maken hierbij in de backend gebruik van C# .NET / .NET Core. Het verschil tussen deze teams is dat één team de data verwerking doet voor de mobiele applicatie. Zij werken hierbij dus ook met Xamarin. Het andere team focust zich op de webapplicaties en maakt hierbij ook gebruik van ASP.NET MVC. Op basis van jouw ambities en kwaliteiten kijken wij samen

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 14:21:11
Quote Anchor link
>> Niet vergeten het path naar php in het command te zetten.

Euh... waar vind ik dat :-s

(Oei... je merkt wel dat ik niet zoveel kaas heb gegeten van systeembeheer, hahaha.)
 
PHP hulp

PHP hulp

17/05/2024 16:46:33
 
- SanThe -

- SanThe -

04/06/2014 14:23:46
Quote Anchor link
Wel Linux hoop ik.
Meestal /usr/bin/php
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2014 14:27:53
Quote Anchor link
Yup, Linux inderdaad. Dat bestand lijkt inderdaad te bestaan :)

Nice, dit was weer een (voor mij) erg nuttig topic.

Bedankt allemaal!!!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2014 14:31:20
Quote Anchor link
Toch nog een laatste vraagje over cronjobs...

Werkt een cronjob eigenlijk precies hetzelfde als de normale uitvoering van een PHP script? Ik zou niet weten waar je het voor nodig hebt, maar kun je bijvoorbeeld in een cronjob een sessie aanmaken? En heb je bijv. ook een $_SERVER array? En werkt bijv. ini_set binnen een cronjob?

En als laatste... hoe maak je een cronjob "zichtbaar"? Of kan dat niet? Stel bijv, je wilt in je cronjob-bestand een ander bestand includen en je genereert dynamisch het pad van dat bestand. Nu wil je controleren of dat pad juist is. Normaal gesproken doe je dan echo $path en het pad verschijnt in je browser. Maar hoe doe je dat met een cronjob?
 
Ivo P

Ivo P

05/06/2014 14:39:33
Quote Anchor link
je kunt beginnen om vanaf de command line de opdracht in te voeren.

Je ziet dan direct de output.

Dat heeft wel als nadeel dat jouw zoekpath geset is, en dat kan voor de cron nog missen. Dus probeer dan direct het complete path naar php en het script te gebruiken.

JE ontvangt als je dat instelt de output van de cronjobs per mail.
Dat kun je ook bekijken. Daarin staat alle output van het script. dus ook foutmeldingen.

session gebruiken, lijkt me niet zinvol
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

05/06/2014 14:41:25
Quote Anchor link
Als je de cronjob via het pad naar PHP uitvoert, dan heb je geen SERVER-array beschikbaar.
Of je sessions kan maken, weet ik niet, maar ik betwijfel het, en ik zie geen reden waarom je dat wilt gebruiken. Je voert tenslotte maar één script uit.

De output van een cronjob kan je zichtbaar maken door deze te mailen of te schrijven naar een logfile:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
* * * * * /usr/bin/php /home/ozzie/web/crons/belangrijkecron.php >> /home/ozzie/web/logs/cronlog.txt

Bij DirectAdmin komen deze standaard in de hoofmailbox van de user. Daar adviseer ik altijd om een eigen mailbox aan te maken voor je website.
Gewijzigd op 05/06/2014 14:42:11 door - Ariën -
 
- SanThe -

- SanThe -

05/06/2014 14:45:32
Quote Anchor link
Een cronjob wordt uitgevoerd door het programma cron. Wat cron doet is elke regel in de cronjob als het ware op de prompt intypen. Dus het programma welke in die regel wordt aangeroepen (bijv. php) heeft geen enkel contact met andere programma's. Dus het $_SERVER array, door Apache gevuld, zal niet bestaan. Zo ook geen session.
Je kan de output van een cronjob in een bestand schrijven, of versturen per mail. Ik neem aan dat je dat onder 'zichtbaar' verstaat.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2014 15:01:05
Quote Anchor link
Dankjulliewel. Ik zou ook niet weten waarom je een sessie wilt gebruiken... maar het gaat me om de achterliggende gedachte, of je in een cronjob beschikking hebt over dezelfde "middelen" als wanneer je een php-bestand via de browser aanroept.

Je hebt bijv. bepaalde ini-instellingen waarmee je kunt aangeven dat je sessie alleen via cookies mag verlopen:

ini_set('session.use_only_cookies', 1);

Voor een normaal request is dit een zinvolle setting, maar als ik het goed begrijp heeft het dus geen zin om deze setting binnen een cronjob uit te voeren. Correct?

Ik begrijp inderdaad dat ik de uitkomst van de cronjob kan laten mailen, en het loggen is ook wel handig inderdaad. Wat ik bedoelde met zichtbaar maken, is dat ik terwijl ik aan het programmeren ben (dus de cronjob is nog niet klaar) bijv. een variabele kan echo'en om te zien of de inhoud klopt. Als ik goed begrijp wat Ivo zegt, dan kan ik dus de cronjob via de command line (via Putty) aanroepen en als ik dan iets echo, dan verschijnt dat gewoon in Putty op het scherm als ik de cronjob aanroep? Begrijp ik het zo goed?
 
Ivo P

Ivo P

05/06/2014 15:02:24
Quote Anchor link
yep dat klopt.
 
- SanThe -

- SanThe -

05/06/2014 15:04:56
Quote Anchor link
Het commando uit de cronjob moet inderdaad gewoon in bv. putty werken.
En dan kan je ook gebruik maken van echo.
 
Ivo P

Ivo P

05/06/2014 15:05:41
Quote Anchor link
Je moet een wat andere gedachtegang volgen dan wanneer je een script via een browser gebruikt. Er is geen sprake van een bezoeker die een script vaker aanroept, form post of in kan loggen.

Hooguit roept hij het script aan met meegave van wachtwoord etc in een rijtje parameters.

Het is ook mogelijk om voor in cli aangeroepen php een andere php.ini te gebruiken, dan voor de web-versie. (of zelfs een andere php-versie, waar ik ook wel eens door verrast ben).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2014 15:05:52
Quote Anchor link
Oké, cool :)

Zijn er overigens met cronjobs nog bepaalde "veiligheidsaspecten" waarmee ik rekening moet houden? Of is dat totaal niet van toepassing? De cronjobs wil ik in een private map zetten zodat ze niet van buitenaf kunnen worden aangeroepen. Ik neem aan dat het dan altijd veilig is?
 
Ivo P

Ivo P

05/06/2014 15:08:44
Quote Anchor link
van time-out met 30 of 60 seconden is ook geen sprake trouwens.

Ik heb scripts draaien die 24 uur draaien. (kan in principe ook langer, maar ik wil voor de zekerheid dat script gewoon minimaal 1x per dag starten.

Pas als het script constateerd dat 24 uur verstreken is, doet het zelf exit().
En om 0:00 start ik het steeds.

(is een script dat het draaien van IP-camera's aanstuurt)

Toevoeging op 05/06/2014 15:11:06:

script hoeft in de document root. Of zelfs maar daar in de buurt.

/usr/bin/php /home/ozzie/script.php

mag ook.

Je kunt met chmod het script ook uitvoerbaar maken en dan op regel 1 vermelden dat het middels php werkt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
!# /usr/bin/php

echo 'hello cron world';

?>


chmod 700 script.php

en dan ipv

/usr/bin/php script.php

kun je

./script.php gebruiken

Toevoeging op 05/06/2014 15:12:26:

Ivo P op 05/06/2014 15:08:44:
van time-out met 30 of 60 seconden is ook geen sprake trouwens.

Ik heb scripts draaien die 24 uur draaien. (kan in principe ook langer, maar ik wil voor de zekerheid dat script gewoon minimaal 1x per dag starten.

Pas als het script constateerd dat 24 uur verstreken is, doet het zelf exit().
En om 0:00 start ik het steeds.

(is een script dat het draaien van IP-camera's aanstuurt)

Toevoeging op 05/06/2014 15:11:06:

script hoeft in de document root. Of zelfs maar daar in de buurt.

/usr/bin/php /home/ozzie/script.php

mag ook.

Je kunt met chmod het script ook uitvoerbaar maken en dan op regel 1 vermelden dat het middels php werkt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
#! /usr/bin/php

echo 'hello cron world';

?>


chmod 700 script.php

en dan ipv

/usr/bin/php script.php

kun je

./script.php gebruiken
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2014 15:16:25
Quote Anchor link
@Ivo:

>> Ik heb scripts draaien die 24 uur draaien.

Zo, da's lang :) Is zo'n script dan echt 24 uur achter elkaar bezig? En hoe geef ja aan dat ie na 24 uur moet stoppen?

>> Je kunt met chmod het script ook uitvoerbaar maken en dan op regel 1 vermelden dat het middels php werkt:

Ah oké. Dit zou je dan voor ieder cronjob bestand moeten doen? Zitten daar veiligheidsrisico's aan?

En stel dat ik 1 algemeen cronjob bestand zou gebruiken dat ik uitvoerbaar maak, en de naam van het te gebruiken cronjob bestand als paramter meegeef. Zou dat dan ook werken?

./cronjob.php deletecache.php
 
Ivo P

Ivo P

05/06/2014 15:27:53
Quote Anchor link
dat doorgeven zou ook kunnen ja. In Linux heeft een file een owner.

chmod 700 geeft alle rechten (7) inclusief execute aan de owner. De rest heeft 0 rechten.

---

24 uur:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
  $oTijdstip
= new DateTime();
  $oEindTijd = clone $oTijdstip;
  $oEindTijd->modify('+24 hour');

  do {
     // hier worden wat acties gedaan, die

      sleep(15);  // 15 sec wachten tot camera weer draaien moet

   } while($oNu < $oEindTijd);
?>
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

05/06/2014 15:34:01
Quote Anchor link
Offtopic:
Ivo, kun je in plaats van een sleep(15) gedurende 24h niet beter een cronjob per 15s schedulen?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2014 15:34:25
Quote Anchor link
>> dat doorgeven zou ook kunnen ja. In Linux heeft een file een owner.
chmod 700 geeft alle rechten (7) inclusief execute aan de owner. De rest heeft 0 rechten.

Als ik een cronjob via een panel uitvoer en in dat panel ben ik ingelogd als user ozzie. Als ik dan via het panel een cronjob instel, is het dan oké als het cronjob bestand zelf ook ozzie als eigenaar heeft? Of moet een cronjob bestand per se root als eigenaar hebben?

>> 24 uur:

Ah zo... grappig. En na 24 uur geef je 'm als het ware weer een nieuwe "zwiep" :)
 
- SanThe -

- SanThe -

05/06/2014 15:35:14
Quote Anchor link
Cronjobs gaan per minuut.
En meestal draaien ze onder root.
Gewijzigd op 05/06/2014 15:37:24 door - SanThe -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2014 15:36:14
Quote Anchor link
Oh... wordt een cronjob trouwens automatisch na uitvoering uit het geheugen verwijderd?
 
Ivo P

Ivo P

05/06/2014 15:38:29
Quote Anchor link
Ward van der Put op 05/06/2014 15:34:01:
Offtopic:
Ivo, kun je in plaats van een sleep(15) gedurende 24h niet beter een cronjob per 15s schedulen?


Alleen gaat een cron per minuut. En dat is me te lang.
Bovendien is de 15 seconden in het script dat ik gebruikte voor de copy paste inderdaad hard, maar in de actuele versie is de instelling flexibel en mede afhankelijk van het tijdstip en het aantal posities voor de camera.

-- heb zo recent een paar auto krakers mooi in beeld gehad.
Zou jammer geweest zijn als dan maar 1x per 5 minuten de camera die positie had gefilmd.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.