Data optellen van 2 tabellen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Free laptop

free laptop

06/12/2008 22:07:00
Quote Anchor link
Hallo,
Ik heb een pagina gemaakt met aantal tabellen.

Er zitten nog fouten met rode streep gemarkeerd (tabel C).
de formule is C = A-B
De code is

Graag als iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast bedankt.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Free laptop
 
PHP hulp

PHP hulp

30/05/2024 19:14:03
 
Stefan van Iwaarden

Stefan van Iwaarden

06/12/2008 22:16:00
Quote Anchor link
Denk dat jij eens moet kijken naar een tutorial over normaliseren, je hebt je database namelijk helemaal verkeerd ingericht.

Als je nog de mogelijkheid hebt om dit te veranderen, zou ik dit zeker doen.

Je kunt dit in feite terugbrengen naar 1 tabel, je bent immers alleen geïnteresseerd in de huidige voorraad, dus dan krijg je
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
no - model - voorraad


Maar het is wellicht handig om een verkoopgeschiedenis danwel bestellingen bij te houden, dus kun je ervoor kiezen nog een tweede tabel zoals onderstaand toe te voegen.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
no - productno - aantal - datum

Deze laatste tabel zou je ook nog kunnen aanvullen met een userID die verwijst naar een tabel waarin de gegevens van je klanten zijn opgeslagen.

Maar vooralsnog, kijk even serieus naar de opbouw van je database, want zoals je nu zelf al aangeeft, er zit een fout in, en dat is nu net het probleem bij deze manier van opbouwen, heel gevoelig voor fouten.
 
Free laptop

free laptop

06/12/2008 23:52:00
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie.

Inderdaad zoals je zeg, ben geïnteresseerd op voorraad.
Ik wil alleen weten wat er bij, wat er uit en wat er blijf in de magazijn.

Dit heb ik geprobeerd op een simpele manier te maken en bovendien ik weet ook amper van php.

Zou je zo vriendelijk een beetje goede voorbeeld geven?

Alvast bedank
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door free laptop
 
Free laptop

free laptop

08/12/2008 08:52:00
Quote Anchor link
zo, eindelijk opgelost...

door php tutor... lezen kom je toch je antwoord gewoon tegen.

Nogmaals bedankt voor de tips
 
Robert Deiman

Robert Deiman

08/12/2008 09:41:00
Quote Anchor link
@eds en Stefan

Als je toch de verkoopgeschiedenis bij wilt houden, dan is het verstandiger om een tabel te hebben met facturen, welke aan klanten zijn gekoppeld en een tabel waarin producten aan een factuur worden gekoppeld.
Een factuur heeft namelijk vaak nog een aantal extra opties (kortingen over de factuur, etc...) dit koppel je niet meteen in de tabel, maar aan de hand van de factuur.

Er is (nu) uit de startpost iets te weinig informatie te halen over het gebeuren, maar ik leid uit de reactie van Stefan (over de userID) dat er wel dingen worden verkocht. Het is de kunst om dan een goede opbouw te vinden, zodat je alle mogelijke situaties kan afvangen. Het loont om hier van te voren goed over na te denken en je datamodel daar ook op aan te passen. Je kan het beter in 1 keer goed maken (dat je in de toekomst ook kan uitbreiden) zodat je geen aanpassingen in de huidige opbouw hoeft te maken. Vaak krijg je dan namelijk weer het probleem dat je oude data "corrupt" raakt, maar je wilt het niet kwijtraken.

Een extra kolom toevoegen in een tabel is geen probleem, maar als je het datamodel an sich moet gaan omgooien, dan kom je wel in de problemen met de oude data. Dus sowieso heel goed normaliseren en goed doordenken voor je 't model gaat bouwen/ gebruiken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.