Databaselocatie
Hoi,
Ik heb pas het sitebeheer overgenomen van een ander.
De site maakt gebruik van een agenda (opsomming van activiteiten) die de activiteiten uit een database haalt.
Ik kan alleen niet vinden waar deze database staat. Moet deze ook op de server staan, of waar staan de databasegegevens en waar kan ik deze aanpassen?
Gr.
Ik heb pas het sitebeheer overgenomen van een ander.
De site maakt gebruik van een agenda (opsomming van activiteiten) die de activiteiten uit een database haalt.
Ik kan alleen niet vinden waar deze database staat. Moet deze ook op de server staan, of waar staan de databasegegevens en waar kan ik deze aanpassen?
Gr.
Gewijzigd op 03/10/2011 12:15:30 door Bart van Tol
Je zal eerst op zoek moeten naar de database connectie. Zoek even naar de code of scripting waar de connectie wordt opgezet voorafgaand aan het ophalen van de gegevens. Misschien in een include of require statement?? Plaats eens een (klein) stukje code.
Gewijzigd op 03/10/2011 11:11:03 door Aad B
Een deel van de code is
Zou ik het hier uit kunnen halen waar de database staat?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?
$dbname = "...";
$dbserver = "localhost";
$dbuser = "..";
$dbpass = "..";
$table = "..";
// $table2 = "";
//$dbname = "x";
//$dbserver = "localhost";
//$dbuser = "x";
//$dbpass = "x";
//$table = "x";
?>
$dbname = "...";
$dbserver = "localhost";
$dbuser = "..";
$dbpass = "..";
$table = "..";
// $table2 = "";
//$dbname = "x";
//$dbserver = "localhost";
//$dbuser = "x";
//$dbpass = "x";
//$table = "x";
?>
Zou ik het hier uit kunnen halen waar de database staat?
Localhost. Dus de database draait op dezelfde machine.
Dit zal dan dus nog de comp. zijn van de andere waarvan ik het beheer het overgenomen.
Ik heb zelf niet de database op mijn computer staan.
Moet ik hiervoor contact opnemen met de andere beheerder of is er een andere manier dat ik de database ook zelf krijg (ik weet user en pass)
Ik heb zelf niet de database op mijn computer staan.
Moet ik hiervoor contact opnemen met de andere beheerder of is er een andere manier dat ik de database ook zelf krijg (ik weet user en pass)
Je kan via phpMyAdmin een export-bestand maken van de database als dat eventueel nodig is. Via phpMyAdmin kan je teven de database beheren.
De bestanden waarin de database staan, daar heb je verder niks aan, hoewel je er zelf niet direct bij zal kunnen/mogen komen.
En zou je de titel even a.u.b. kunnen veranderen van je topic?
"Database" is behoorlijk globaal namelijk
De bestanden waarin de database staan, daar heb je verder niks aan, hoewel je er zelf niet direct bij zal kunnen/mogen komen.
En zou je de titel even a.u.b. kunnen veranderen van je topic?
"Database" is behoorlijk globaal namelijk
Gewijzigd op 03/10/2011 12:13:17 door - Ariën -
Contact opnemen en alle gegevens opvragen lijkt mij wel het beste. Een goede backup zodat jij het terug kunt zetten.
Het liefst krijg ik de gegevens zonder contact of te nemen, ons contact is niet heel goed :S
Dus: hoe kan ik aan de database komen, deze aanpassen zodat de aanpassingen ook op de site komen?
Dus: hoe kan ik aan de database komen, deze aanpassen zodat de aanpassingen ook op de site komen?
Zoals ik al zei, dat kan via de webbased tool: phpMyAdmin
Vaak bereikbaar op je domein via /phpMyAdmin, of anders via het control-panel. De inloggegevens daarvan (username/password) kan je in het configuratie-bestand van de site vinden bij $dbuser en $dbpass.
Vaak bereikbaar op je domein via /phpMyAdmin, of anders via het control-panel. De inloggegevens daarvan (username/password) kan je in het configuratie-bestand van de site vinden bij $dbuser en $dbpass.
Gewijzigd op 03/10/2011 12:18:04 door - Ariën -
Je kan proberen of die remote bereikbaar is.
Dit kan je bijv. doen met Toad of Navicat. Hoewel ik uit ervaring spreek dat niet elke hosting remote-connecties toestaan naar de database. In dat geval ben je afhankelijk van phpMyAdmin of de SSH-command line (laatste is vooral bedoeld voor de gevorderden).
Gewijzigd op 03/10/2011 12:25:30 door - Ariën -
Als ik http://www.mijnsite.nl/phpMyAdmin intyp geeft hij een foutmelding. Betekent dit dat het niet is geinstalleerd?
En wat is de foutmelding? Ik neem aan dat mijnsite.nl niet jouw site is, en dat je dat gefingeerd hebt voor op het forum?
Iets meer specifieke informatie mag wel.
Iets meer specifieke informatie mag wel.
Gewijzigd op 03/10/2011 13:08:05 door - Ariën -
Een gewone 404 foutmelding
Maar zou ik op de ftp client niet kunnen vinden waar de database is opgeslagen?
Gewijzigd op 03/10/2011 13:09:41 door Bart van Tol
Ook niet in het control-panel van je hosting als je die hebt? Je zou het kunnen navragen, of desnoods zelf kunnen installeren.
Je kan ook proberen of je een remote-connectie aan kan maken met bijv. Navicat.
Zoals ik al eerder zei daar heb je niks aan, al zou je die vinden. Zeer kleine kans trouwens dat je die via FTP zou kunnen vinden.
De enige manier om hem aan te kunnen passen of te exporteren is via een MySQL tool zoals phpMyAdmin, of een remote-programma zoals Toad of navicat.
Je kan ook proberen of je een remote-connectie aan kan maken met bijv. Navicat.
Quote:
Zoals ik al eerder zei daar heb je niks aan, al zou je die vinden. Zeer kleine kans trouwens dat je die via FTP zou kunnen vinden.
De enige manier om hem aan te kunnen passen of te exporteren is via een MySQL tool zoals phpMyAdmin, of een remote-programma zoals Toad of navicat.
Gewijzigd op 03/10/2011 13:21:04 door - Ariën -
Je zou toch gewoon kunnen inloggen op het beheerpaneel van je host? (directAdmin etc.)
Daar zie je dan wss ook je phpMyAdmin staan
Daar zie je dan wss ook je phpMyAdmin staan
Bij Directadmin kan je het gewoon via /phpmyadmin benaderen. Bij Plesk als control-panel moet je geloof ik eerst inloggen