Databases vs. files

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Java Developer

Dit ga je doen Het ontwikkelen van nieuwe software; Het ombouwen van de bestaande software; Zowel back- als front-end software ontwikkelen; Het testen; Het implementeren van de volledig geteste software; Het verzorgen van nazorg en het oplossen van bugs; Het opstellen en bijhouden van procesdocumentatie; Je draagt bij aan het agile/scrum processen van het team. Hier ga je werken Ongetwijfeld heb je een of meerdere producten van deze organisatie in huis. Het proces erachter, daar ben je ongetwijfeld minder bekend mee. Deze opdracht geeft je de kans meer over dit proces te weten te komen en een mooie bijdrage te

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als ervaren .NET ontwikkelaar start jij in één van onze vier scrumteams. Met 30 ontwikkelaars werk jij aan de doorontwikkeling van ons core product. Ook werkt jouw team aan maatwerkoplossingen op aanvraag van de klant en op projectbasis. Wij vinden het erg belangrijk dat onze ontwikkelaars met plezier naar werk gaan. Een deel hiervan ligt uiteraard bij jezelf, als jij ontwikkelen niet leuk vindt, ben jij bij ons echt aan het verkeerde adres. Jouw team bestaat namelijk uit een groep gepassioneerde vakidioten die dit werk doen omdat dit eerst een hobby was! Daarnaast wordt er intern rekening gehouden met

Bekijk vacature »

Software developer - senior

Functie omschrijving Voor een echt softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar versterking voor de afdeling Software Development! Ben jij op zoek naar een werkgever waar meerdere software developers werken aan interessante projecten? Ben jij op zoek naar een werkgever waar je onderdeel wordt van een team dat echt passie heeft voor het ontwikkelen van software? Dan ben je hier aan het juiste adres! Als softwareontwikkelaar kom je terecht bij een onafhankelijk, door kwaliteit gedreven, doortastend en daarbij op een Agile wijze werkend bedrijf. Ben jij een expert in het vertalen van Componenten van Functionaliteit naar Business lagen?

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET developer start jij in een development team met twee ervaren software ontwikkelaars. Jouw persoonlijke ontwikkeling is voor ons erg belangrijk en jij gaat dan ook meelopen met onze Senior .NET ontwikkelaar die jou met zijn kennis en ervaring een goede begeleiding kan aanbieden. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het schrijven van software voor onze toonaangevende Automatiseringssystemen. Jij gaat aan de slag met de onderhoud van de kernsoftware, ondersteund de software van derden door het gebruik van onze webservices en als team zijn jullie verantwoordelijk voor het ontwikkelen van onze backend oplossingen. Wij maken op dit

Bekijk vacature »

IoT Developer

Ben jij innovatief, heb jij passie voor energie en ben je data gedreven? Bouw dan mee aan IoT binnen Bredenoord. Samen met een gedreven team werk jij aan mooie technische en innovatieve oplossingen. Wat houdt de functie van IoT Developer in? Binnen Bredenoord zijn wij momenteel volop in ontwikkeling met ons IoT platform. Als uitbreiding van ons team zijn wij op zoek naar een IoT Developer. Je zal in projectverband meehelpen met het implementeren van IoT vraagstukken binnen Bredenoord. Als IoT Developer op onze R&D-afdeling word je verantwoordelijk voor het verder inrichten en beheren van ons nieuwe IoT platform. Dat

Bekijk vacature »

Software programmeur

Functieomschrijving Voor een uitdagende werkgever in regio Breda zijn wij op zoek naar een Full Stack C#.NET programmeur. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van apps, webapplicaties en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Je werkt samen met andere developers en engineers om de sensoren in machines te scannen en vervolgens de data om te zetten in management informatie voor de klanten. Taken en verantwoordelijkheden: Je gaat aan de slag met de volgende technologieën en frameworks: C#, JS frameworks, HTML, TypeScript, SQL & C++, CSS. Geen ervaring met één van deze technologieën is dan ook geen enkel probleem! Deze werkgever biedt

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Java/Kotlin Developer

Java/Kotlin Developer Ben jij een ervaren Java/Kotlin developer met een passie voor het automatiseren van bedrijfsprocessen? Wil je graag deelnemen aan uitdagende projecten bij aansprekende klanten? En ben je op zoek naar een professioneel, ambitieus en dynamisch bedrijf om je carrière verder te ontwikkelen? Kom dan ons team bij Ritense in Amsterdam versterken! Zo ziet de functie eruit: Als Java/Kotlin developer bij Ritense ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties die bedrijfsprocessen automatiseren, zodat onze klanten slimmer, efficiënter en klantgerichter kunnen werken. Als developer ben je in de lead en zorg je voor de correcte oplevering van

Bekijk vacature »

Ambitieuze medior developer

Wat je gaat doen: Heb jij al een paar jaar ervaring als developer maar wil jij naar the next level? In ons NextLevelDev Programma helpen wij jou om de volgende stap te zetten: een mooi programma aan trainingen op het gebied van Java, hippe frameworks, Agile/Scrum, OCP-certificering en optioneel: andere JVM-talen als Kotlin en Scala; Cloud (AWS, Azure, GCP) Soc Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun

Bekijk vacature »

Senior front-end developer (React)

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een ervaren front-end developer. Als senior werk je nauw samen met 5 collega developers. Een klein scrum team dus, met korte lijnen waardoor jouw ideeën snel tot uitvoering gebracht kunnen worden. De huidige applicaties worden veelal ontwikkeld met o.a. React, Redux, TypeScript. Ze zijn echt op zoek naar een kartrekker in het team. Naast het meedenken over, opzetten en uitvoeren van bijvoorbeeld de architectuur of toepassing van nieuwe technieken krijg je ook veel tijd om de meer junior (front-end) developers te begeleiden. Hierin nemen ze graag de tijd om mensen de ruimte te

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Back end developer Digital Agency

Functie Wij zijn van origine een wordpress bureau, maar sinds 2006 zijn wij dit wel redelijk ontgroeid. Naar mate de jaren verstreken zijn we gegroeid in omvang, maar ook in de complexiteit van opdrachten waarin wij onze klanten kunnen bedienen. Momenteel bestaat onze organisatie uit 4 front end developers, 12 back end developer 3 projectmanagers en een 2 koppig management. Wij zijn een hele informele, bijna familiaire organisatie. Geen strak pak of overhemd, nee gewoon dragen waar jij je prettig bij voelt. De gemiddelde leeftijd ligt tussen de 25 en 30 en wij doen er veel aan om onze hechte

Bekijk vacature »

Scrum Master

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Scrum master op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je begeleidt twee teams binnen de afdeling Platform Services (PLS). Je helpt mee de devops manier van werken van de teams verder door te ontwikkelen. Je helpt de PO bij het managen van de product backlog; het voorbereiden van

Bekijk vacature »

C# Developer Research and Development - Delft

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Delft Vacature ID: 6307 Introductie C# Developer Research and Development - Delft - Onze klant is één van de meest innovatieve bedrijven in de region van Delft. Op dit moment zijn ze voor het innovatie centrum. In het innovatie centrum wordt gewerkt aan de nieuwste technieken voor navigatie software. R&D / C# / Pattern Recognition / Algorithms / 3d Data / DotNET Functieomschrijving Als C# Developer kom je te werken in een innovatief scrumteam. We ontwikkelen en door ontwikkelen de nieuwste technieken op het gebied van navigatie software. Deze software wordt onder andere

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »
Jordi

Jordi

26/09/2005 00:22:00
Quote Anchor link
Ik hoor/lees altiijd dat het sneller is om gegevens op te slaan in een database dan in tekstbestanden. Eerst las ik hier gewoon altijd een beetje overheen en geloofde ik het wel, alleen laatst zat ik ineens te denken: uiteindelijk schrijft die database die gegevens ook gewoon naar een bestand, dus waarom zou dat dan sneller zijn? Ik bedoel: als je dus een database-functie gebruikt, zet je eigenlijk alleen maar een extra laag tussen het opslaan in een bestand. Dus hoe kan het dan zijn dat dat sneller is?
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 23:03:45
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

26/09/2005 06:58:00
Quote Anchor link
De techniek erachter zou ik je niet kunnen vertellen Jordi, maar dat het sneller gaat weet ik wel.

Misschien heeft het iets te maken met het feit dat een database werkt met indices, waardoor records sneller te vinden zijn, bijv. als je er eentje wilt wissen.

Als je een textfile wilt bewerken, moet je hem eerst helemaal openen met fopen () om er iets mee te kunnen doen. Met een database hoef je alleen maar te connecten. Dus waarschijnlijk zit het snelheidsverschil hem niet in het wégschrijven, maar in het openen en het zoeken naar de juiste plek in het bestand.

Toen ik pas met PHP begon werkte ik meestal met platte tekstfiles. Meestal sloeg ik records dan op in een soort CSV formaat. Vooral als het aantal records groter werd dan 50 duurde het behoorlijk lang voordat een pagina geladen werd.

Behalve het snelheidsvoordeel heb je met een database natuurlijk nog andere voordelen, zoals:

1) een database is veiliger. Tekstfiles kun je zo uitlezen in de browser
2) een database is relationeel. Als je de tabellen handig indeelt komt elk stukje gegeven maar één keer voor
3) je beschikt over queries

en dan zal ik er nog wel een aantal vergeten ;-)
Gewijzigd op 26/09/2005 06:59:00 door Jan Koehoorn
 
Eris -

Eris -

26/09/2005 07:44:00
Quote Anchor link
In theorie is een database even snel als een text file. (Een database wordt ook als een text file opgeslagen in een database.)

Dit is echter allleen wanneer je de complete bestanden nodig hebt. En dat heb je bij een database nooit nodig. Daardoor is vaak veel sneller. Omdat gegevens op een snelere manier geslecteerd.
 

26/09/2005 14:28:00
Quote Anchor link
Denk eens in het groot: Eén enkele tabel van 500 GB in een database die nog veel groter is. Hoe denk je zoiets in een tekstbestand neer te zetten? Maar nog belangrijker, hoe denk je zonder index hierin iets terug te vinden? (en dan wel graag binnen 14 dagen...)

Een database kun je niet vergelijken met een tekstbestand, het is véél meer dan alleen een bak met gegevens. Een database kan rekenwerk voor jou doen, vergelijkingen maken, controleren of data wel correct is, etc., etc.

In jouw webapplicatie heb je misschien een database met een paar honderd of paar duizend records, maar dat stelt helemaal niets voor in vergelijking met de databases die bij grote bedrijven en de overheid in gebruik zijn. Die betalen dan ook miljoenen per jaar aan licenties en personeel.

Leuk dat je zo'n vraag stelt, maar wees voorzichtig wanneer er een dba in de buurt is, die gaat helemaal uit zijn dak bij zo'n vraag!

Kijk verder eens op www.oracle.com of www-306.ibm.com/software/data/db2/
 
Jordi

Jordi

08/10/2005 01:16:00
Quote Anchor link
Ik was dit topic vergeten...

Ik wist trouwens ook al wel dat een database sneller was dan text-files en ook dat het meer doet en veiliger is enzovoorts. Ik vroeg me alleen af hoe het kon zijn dat het sneller is. Natuurlijk heb je indeces enzo, maar uiteindelijk staan die ook gewoon ergens in een bestand dat geopend moet worden toch?
Mijn redenering is eigenlijk een beetje als volgt (voor het selecteren van data):

PHP + text-files:
- PHP opent text-file (met fopen)
- PHP gaat op zoek naar de data die je wilt hebben
- PHP pakt die data

PHP + database:
- PHP maakt verbinding met database
- PHP zegt tegen database welke data nodig is (query)
- De database opent een bestand (want de data in dbs staat ook in bestanden)
- De database gaat op zoek naar de data die je wilt hebben
- De database pakt die data
- De database geeft de data terug aan PHP (dus PHP pakt de data)

Als je zo redeneert, waarom zou een database dan sneller zijn? Ik weet wel dat het zo is. Ik vraag me alleen af waarom. Er is vast iets mis met mijn redenering, maar ik weet zo snel even niet wat.
 
- Jim  -

- Jim -

08/10/2005 01:27:00
Quote Anchor link
Is het ook niet zo dat (zover mogelijk) de index van databases gecached worden?
Probeer zoiets eens met textfiles???
 

08/10/2005 08:46:00
Quote Anchor link
Heeft allemaal te maken met de index. Jij vraagt een record op met een sleutel 21.

De database ontvangt de opdracht en kijkt naar het getal. Het cijfer zit niet tussen de 0 en 10. Het eerste index bestand slaat hij dus over. Het tweede index bestand bevat data van 11 tot 21 en daar kan hij vinden waar hij het record wel kan vinden.
 
Jorik

Jorik

08/10/2005 09:27:00
Quote Anchor link
Een database is denk ik een soort Excel formaat.
Allemaal aparte rijen, waardoor het zoeken erg snel gaat.
Database werkt ook gewoon veel makkelijker als je er eenmaal aan gewend bent (ik kan niet omgaan met text-files, maar zeer goed met MySQL :))
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

08/10/2005 09:41:00
Quote Anchor link
Het is precies als Webmakerij zegt. Maar of het met 10 records gaat dat weet ik niet...

Ik heb geleerd dat een database engine de tabel door ttweeën deelt. Dan kijkt hij of het in groep A zit, zo ja, dan valt B weg. Zo nee, dan valt A weg.

Vervolgens wordt het overgebleven resultaat weer gedeeld door twee, zit het resultaat in deel X dan gaat de DB engine verder met X, anders met Y.

Zo wordt dus bij elke stap het aantal mogelijke records gedeeld door 2.

Elwin
 
Martijn B

Martijn B

08/10/2005 10:19:00
Quote Anchor link
Een database is ook:

- Relaties tussen tabellen, met verschillende voorwaarden.
- Unieke kolom waardes.
- Locking van tabelen / records, als er 1 of meerder records worden aangepast dan kan een andere query deze niet aanpassen wel lezen. Dit is het grote snelheids verschil tussen MyISAM en InnoDB.
- Full text engine voor zoeken
- Makkelijk backups maken

In de meeste gevallen biedt een database veel meer voordelen dan een tekst bestand. Als je even een string wilt bewaren of een serialized iets dan is een tekst bestand sneller. Maar heb je entiteiten (gebruiker, sessies, orders, produkten) en daartussen relaties dan is dit niet te doen in tekst bestanden.

En dan is er nog SQL ....
Gewijzigd op 08/10/2005 10:25:00 door Martijn B
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.