extensies

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lead C++ Developer

The role of Lead C++ Developer As Lead C++ Developer at KUBUS you will be responsible for the implementation design of requirements and the software architecture of the desktop applications of BIMcollab, our platform for 3D model validation and issue management aimed at improving the quality of 3D building design models. Better 3D models lead to better buildings, thus contributing to the sustainability of the built environment with smarter use of materials, less waste and energy-efficient buildings. A good user experience is of paramount importance to us; we go for innovation and quality in our development. In your role as

Bekijk vacature »

Medior Front-end Developer

Bij Getnoticed doen wij wat we leuk vinden, websites bouwen en online marketing. Voor veel van onze klanten doen we dan ook allebei. Wel zo fijn om campagnes te draaien voor conversiegerichte websites die in eigen beheer zijn. In onze vestiging in Nederweert zit onze development afdeling en worden de websites gebouwd. Op dit moment zijn we op zoek naar jou: dé Medior Front-end Developer die net als wij, het hoofd boven het maaiveld durft uit te steken! In het kort Even een paar punten die omschrijven wat deze toffe baan inhoudt: Het uitwerken van designs tot functionele layouts Je

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar

Java/Kotlin Developer Ben jij een ervaren Java/Kotlin developer met een passie voor het automatiseren van bedrijfsprocessen? Wil je graag deelnemen aan uitdagende projecten bij aansprekende klanten? En ben je op zoek naar een professioneel, ambitieus en dynamisch bedrijf om je carrière verder te ontwikkelen? Kom dan ons team bij Ritense in Amsterdam versterken! Zo ziet de functie eruit: Als Java/Kotlin developer bij Ritense ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties die bedrijfsprocessen automatiseren, zodat onze klanten slimmer, efficiënter en klantgerichter kunnen werken. Als developer ben je in de lead en zorg je voor de correcte oplevering van

Bekijk vacature »

PHP developer (Laravel/Vue.js)

Functie Het team telt momenteel 20 collega’s, bestaande uit developers (front- en backend) en het operations team, waaronder ook het management en twee scrum masters vallen. Ze zijn op zoek naar een PHP developer die in staat is zelfstandig te werken. Je komt te werken in één van de drie scrumteams en gaat aan de slag met een project voor de klant. Het fijne hieraan is dat je wel afwisseling hebt qua werk, maar tegelijkertijd doorlopend werkt voor bestaande klanten. Hierdoor krijg je ook de kans om echt de diepte in te gaan en innovatieve technische oplossingen neer te zetten.

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Gorinchem zijn wij op zoek naar versterking. Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met de back end werken! Bedrijfsprofiel Onze

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Dit ga je doen Doorontwikkelen van software; Ontwikkelen en testen van nieuwe functionaliteiten; Implementaties van nieuwe functionaliteiten en updates; Verzorgen van technische migraties naar nieuwe frameworks; Verwerken van incidenten. Hier ga je werken Onze klant, gevestigd in de regio Amsterdam, draagt bij aan het verbeteren van de veiligheid en efficiëntie van de Nederlandse infrastructuur door het ontwikkelen van afgemeten software oplossingen. Zo passen zij location intelligence toe om onderhoud en reparaties efficiënt te laten verlopen. Verder zorgen deze systemen dat incidenten zo snel mogelijk worden opgelost. Als Front-end Developer ben jij samen met je team betrokken met het (door)ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Software Programmeur PHP

Functie Wij zijn op zoek naar een PHP programmeur voor een leuke opdrachtgever in omgeving Alblasserdam. Heb jij altijd al willen werken bij een bedrijf dat veilige netwerkverbindingen levert door middel van veilige oplossingen? Lees dan snel verder. Hoe kan jouw dag er straks uitzien? Je gaat software en webapplicaties ontwikkelen met behulp van de talen C / C++ / PHP. Je gaat technische klussen uitvoeren op locatie bij klanten. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een projecten goed verlopen. Je gaat klanten ondersteunen op het gebied van geleverde software en webapplicaties. Tevens

Bekijk vacature »

Senior/Lead Python developer

Functie Samen met je team, bestaande uit een senior, 2 mediors en één junior ontwikkelaar ga je op een Agile-gebaseerde aanpak werken aan hun software. Je hebt oog voor kwaliteit, risico’s en klantbelang. Communicatie met je collega’s en waar nodig ook met klanten speelt een belangrijke rol in het bereiken van een succesvol resultaat. Als persoon ben je slim, krijg je dingen voor elkaar en ga je resultaatgericht te werk. Binnen het development team is er veel zelfstandigheid, los van de stand-up (10:00 uur) en zo nu en dan pair-programming sessies. Technieken die zij gebruiken zijn o.a. Python, Django, MySQL,

Bekijk vacature »

Back end developer PHP

Functie Met een complex en uitgebreid e-commerce platform, een eigen PIM-systeem en eigen scan applicatie – krijg jij dagelijks te zien hoe jouw werk gebruikt wordt door miljoenen gebruikers. En we staan qua development pas in de startblokken, aangezien er nog meerdere projecten op de plank liggen te wachten! Ons huidige development team bestaat uit 8 programmeurs. Er wordt dagelijks gereflecteerd op geschreven code, Scrum taken en kennisdelen onderling is een must. Onze voertaal binnen ons team is Engels, dit omdat wij twee internationale collega’s hebben. Ons huidige “IT Landschap” bestaat voornamelijk uit allerlei losse onderdelen die individueel, maar ook

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Database Developer met MS SQL of een vergelijkbare database? Wil jij werken voor een ambitieuze werkgever in regio Tilburg waar jij volledig de mogelijkheid krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je gaat projecten gedurende het hele proces begeleiden. Je sluit aan bij afspraken met klanten om hun processen helder te krijgen. Vervolgens voer jij het project uit en zorgt dat dit zo goed mogelijk verloopt; Je werkt aan nieuwe softwareoplossingen die de logistieke processen verbeteren of vernieuwen; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Java Developer (Training And Simulation)

Wat jij doet Je zou onze Java Developer zijn en nauw samenwerken met je Product Owner, Software System Engineer, Scrum Master en andere Developers. Samen draag je bij aan een multidisciplinair en zelf organiserend Agile team. De rol is zeer afwisselend en bestaat uit, maar is zeker niet beperkt tot: de-risk en prototype onbewezen simulatietechnologieën; simulatiekaders ontwikkelen voor gebruik door andere teams; je bent goed in het begrijpen van ingewikkelde ideeën; heeft de mogelijkheid om nauw samen te werken met grote internationale klanten, leveranciers en overheden om onze oplossingen, vastleggingsvereisten, enz. te definiëren en te presenteren. Ben jij het? Wij

Bekijk vacature »

Functioneel applicatiebeheerder - SOP-SYS-SAM

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Functioneel Applicatiebeheerder op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je gaat samenwerken in een team van circa 15 functioneel applicatiebeheerders en gaat onderdeel uitmaken van een DevOps team. Met dit team ga je applicaties (laten) ontwikkelen en beheren. Hierbij concentreer je je vooral op de functionele aspecten, zodat

Bekijk vacature »

WordPress & Azure Developer

Dit ga je doen Zowel front- als back-end development aan de online website omgeving; Het up-to-date houden van alle WordPress-sites; Koppelingen maken tussen applicaties; Meedenken en adviseren over verbeteringen; Development door middel van WordPress, Javascript, HTML en CSS; Werken binnen Scrum/Agile team. Hier ga je werken Voor een grote overheidsinstelling in Den Haag zijn wij opzoek naar een WordPress developer, met kennis en ervaring op het gebied van Azure. De organisatie zit in een grote transitie waarbij de gehele website/online omgeving vernieuwd zal gaan worden. Binnen dit Scrum/Agile team ben je verantwoordelijk voor deze grote migratie/ombouw van de omgeving. De

Bekijk vacature »

Intern - Junior PHP ontwikkelaar in fris en jong t

Bedrijfsomschrijving Werk jij graag een in fris, flexibel en jong team? Bij ons ben jij vrij om te bepalen waar jij het liefst werkt en op de vrijdag komen wij gezellig bij elkaar op kantoor. Flexibiliteit en vrijheid zijn bij ons de norm en dat geeft jou de ruimte en energie om het beste uit jezelf te halen! Ons team bestaat uit vijf enthousiaste collega's die jou graag ondersteunen in zowel je persoonlijke als professionele ontwikkeling. Met twee ervaren Senior Developers als mentoren ben jij in goede handen. Wij zien onszelf als een vriendengroep die gezamenlijk werken aan iets moois

Bekijk vacature »

Full Stack Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen van Product Informatie Management (PIM) systemen; Werken aan zowel grotere als kleine projecten voor toonaangevende klanten binnen o.a. de retail; Verantwoordelijk voor de front-end werkzaamheden; Naast de front-end werk je ook aan de backend. Hier ga je werken Als Full Stack Developer komt je te werken binnen een vooruitstrevende organisatie die Product Informatie Management (PIM) systemen levert aan hun klanten. Hun klanten zijn toonaangevende bedrijven binnen o.a. de retail. De organisatie zit gevestigd in regio Zwolle en bestaat uit zo'n 35 medewerkers, waarvan 30 IT. Je komt te werken binnen één van de zelfsturende development

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/07/2014 11:39:59
Quote Anchor link
Hey guys,

Ik vraag me iets af. Beetje vreemde vraag wellicht.

Ik sla dus cache-bestanden op en die sla ik op in een "cache" map. Nu bedacht ik dat ik die cache-bestanden prima zonder extensie kan opslaan, want ze staan toch in een "cache" map dus het is duidelijk om wat voor bestanden het gaat.

Dus niet zo:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
cache/
      foo.cache
      bar.cache
      baz.cache

maar zo:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
cache/
      foo
      bar
      baz

Is dat gebruikelijk? Is het slim? Of hebben extensies wellicht nog een ander nut, waardoor het niet slim is om ze weg te laten?

PHP hulp

PHP hulp

26/05/2026 14:22:46

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

02/07/2014 11:43:25
Quote Anchor link
- Aan de extensie kun je zien wat er in een bestand zit.

- Je kunt bestanden beveiligen op basis van de extensies.

- Je kunt via de extensie bepalen welk programma het bestand uitvoert.

Zit er PHP in een bestand, dan zou ik daarom gewoon de standaardextensie .php aanhouden.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/07/2014 11:48:51
Quote Anchor link
Ward, dankjewel voor je (razendsnelle) reactie. Even wat "tegenreacties" op jouw argumenten. Niet om jou te bekritiseren :) maar om even duidelijk te krijgen voor mezelf wat de meerwaarde voor mij is.

>> - Aan de extensie kun je zien wat er in een bestand zit.
Klopt, maar dat kun je ook aan de map(naam) zien waar de bestanden in staan.

>> - Je kunt bestanden beveiligen op basis van de extensies.
Klopt ook. Maar wat als die bestanden buiten je webroot staan?

>> - Je kunt via de extensie bepalen welk programma het bestand uitvoert.
Klopt ook. Voor cachebestanden weliswaar minder relevant.

>> Zit er PHP in een bestand, dan zou ik daarom gewoon de standaardextensie .php aanhouden.

Dit is wel grappig. Ik heb even getest, en als je een php bestand zonder extensie opslaat, werkt het gewoon prima. Best maf :)

Maar je zou dus kunnen zeggen dat je ze in sommige gevallen nodig hebt, en in andere gevallen niet per se. Hmmm... voor de consistentie dan toch maar overal gebruiken?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

02/07/2014 12:37:30
Quote Anchor link
Zelf zou ik een afbeelding eerder als /images/logo.png en liever nog als /i/l.png opslaan dan als /images/png/logo, maar als jij de tweede vorm logischer vindt voor je cache, moet je die gewoon gebruiken. ;-)

Als je een directory /cache/ hebt, dan heeft de extensie .cache gebruiken inderdaad geen zin, dat ben ik helemaal met je eens.

E vH

E vH

02/07/2014 12:40:54
Quote Anchor link
Ward van der Put op 02/07/2014 12:37:30:
Zelf zou ik een afbeelding eerder als /images/logo.png en liever nog als /i/l.png opslaan

Mag ik vragen waarom?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/07/2014 12:46:13
Quote Anchor link
>> Als je een directory /cache/ hebt, dan heeft de extensie .cache gebruiken inderdaad geen zin, dat ben ik helemaal met je eens.

Oké... maar waarom zou je het in dit geval niet doen? Gewoon even uit nieuwsgierigheid he... want dan zou je bijv. ook kunnen zeggen dat je al je bestanden in directory "classes" geen .php extensie geeft, omdat er toch alleen maar php bestanden in staan.

Wat is voor jou dan de reden om in een "cache" directory geen extensie te gebruiken? Waar trek je zeg maar de grens?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

02/07/2014 12:51:12
Quote Anchor link
Elmar vH op 02/07/2014 12:40:54:
Ward van der Put op 02/07/2014 12:37:30:
Zelf zou ik een afbeelding eerder als /images/logo.png en liever nog als /i/l.png opslaan

Mag ik vragen waarom?

Omdat het 8 bytes bespaart in élk request om dat ene plaatje.

Dat is een micro-optimalisatie die vroeger substantieel meer opleverde, alleen geldt het achterliggende principe nog steeds. Het is even wennen, maar bijvoorbeeld /i/, /c/ en /j/ gebruiken in plaats van /images/, /css/ en /javascript/ is niet zo onlogisch.

Ozzie PHP op 02/07/2014 12:46:13:
Wat is voor jou dan de reden om in een "cache" directory geen extensie te gebruiken? Waar trek je zeg maar de grens?

Ik zou juist wél een extensie gebruiken. Je slaat er nu misschien alleen PHP-bestanden in op, maar wie zegt dat dit zo blijft? Juist een cache moet je ontwerpen voor groei, in de breedte (meer bestanden van hetzelfde) én in de diepte (meer functionaliteit).
Gewijzigd op 02/07/2014 12:54:28 door Ward van der Put

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/07/2014 12:58:56
Quote Anchor link
Ik zou juist wél een extensie gebruiken. Je slaat er nu misschien alleen PHP-bestanden in op, maar wie zegt dat dit zo blijft? Juist een cache moet je ontwerpen voor groei, in de breedte (meer bestanden van hetzelfde) én in de diepte (meer functionaliteit).

Ah oké, dan begreep ik je even verkeerd.

Stel dat ik nu een object serialiseer en opsla in een cache-bestand, hoe noem je dan de extensie van zo'n cache-bestand? De extensie .php lijkt me niet kloppen, want er staat geen php in.

En stel je hebt bijv. een directory met logbestanden, bijv. de apache log en de php log. Wat is daar dan een logische extensie voor? Ik zou niks anders weten dan simpelweg .log, maar dan heb je dus een mapje "logs" met bijv. een apache.log en een php.log. Raar, of niet raar?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

02/07/2014 13:49:56
Quote Anchor link
Goede vragen, maar misschien moeten we daarom terugkeren naar de hamvraag.

Wáárom gebruik je een extensie? In de eerste plaats vooral om duidelijk te "labelen" en "stickeren": een extensie plak je aan een bestand om te beschrijven wat erin zit.

Voor serialized PHP-objecten is .txt dan inderdaad logischer dan .php. Het is immers meer tekst dan PHP. Alleen... waarom dan niet voor absolute duidelijkheid gaan met bijvoorbeeld de dubbele extensie .txt.php of .serialized.php?

Iets kan twee dingen tegelijk zijn, dus we kunnen dat ook laten zien door er dan twee stickers op plakken, precies zoals je .js voor JavaScript hebt naast .min.js voor minified JavaScript.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/07/2014 13:55:27
Quote Anchor link
Ah oké, goed punt. Da's inderdaad geen gek idee! Maar wat doe je dan met de extensie van een logbestand?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

02/07/2014 14:04:43
Quote Anchor link
Dan denk ik dat ingesleten gewoonten toch het meeste moeten gelden. Iemand die bij problemen op zoek gaat naar log files, zal naar de extensie .log zoeken.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/07/2014 14:08:44
Quote Anchor link
Allright... thanks voor het meedenken :)
Zijn van die dingen waar je eigenlijk weinig bij stilstaat, maar wat toch nuttig is om even over na te denken :)

Dos Moonen

Dos Moonen

02/07/2014 15:13:13
Quote Anchor link
Ik denk dat usability meespeelt. Het soort bestand afleiden aan de extensie (die dus deel van de naam is) lijkt makkelijker voor onzen hersenen dan het weet ik veel waar in de interface te moeten zoeken in welke map het bestand staat.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/07/2014 16:05:27
Quote Anchor link
Dat zou zomaar kunnen Dos. We zijn er aan gewend waarschijnlijk. Maar strict gezien zou je dus alles, wellicht met uitzondering van index.php, zou je dus alles extensieloos kunnen doen :) Ergens ook wel komisch :)

Willem vp

Willem vp

03/07/2014 21:27:49
Quote Anchor link
> wellicht met uitzondering van index.php, zou je dus alles extensieloos kunnen doen

Als je Apache gebruikt is het een kwestie van een instelling in je httpd.conf wijzigen:

DirectoryIndex index

> Ergens ook wel komisch

Ik lach niet...

Bij Unix-achtige filesystems heeft een . geen specifieke betekenis. Het is gewoon een teken in je bestandsnaam. Extensies zijn iets wat tussen de oren van de gebruiker zit. Bij filesystems die onder MS-DOS of Windows worden gebruikt is de extensie echter een aparte namespace.

En eerlijk gezegd vind ik het voornamelijk irritant dat executables onder Windows per se een bepaalde extensie moeten hebben om ze te kunnen starten. En nog irritanter vind ik het dat de Explorer standaard de extensies verbergt, maar dat terzijde...

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/07/2014 22:35:46
Quote Anchor link
>> Dat vind ik ook irritant. Gelukkig kun je dat gedrag uitzetten.

Maar ben jij geen voorstanden van extensies dan? Omdat je zegt dat het iet is "wat tussen de oren van de gebruiker zit"?

Willem vp

Willem vp

06/07/2014 12:09:12
Quote Anchor link
Met mijn opmerking wilde ik niet aangeven dat ik tegen extensies ben, maar meer benadrukken dat onder Unix het begrip 'extensie' een dingetje van de gebruiker is. Unix zelf kent geen extensies.

Wel ben ik tegen de manier waarop Windows omgaat met extensies, maar het gaat een beetje buiten de scope van deze discussie om dat uit te leggen. ;-)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/07/2014 13:21:49
Quote Anchor link
>> ... dat onder Unix het begrip 'extensie' een dingetje van de gebruiker is. Unix zelf kent geen extensies.

Ah oké, helder. Het is dus eigenlijk vooral om het ons, mensen, wat makkelijker te maken?

>> Wel ben ik tegen de manier waarop Windows omgaat met extensies, maar het gaat een beetje buiten de scope van deze discussie om dat uit te leggen. ;-)

Nou, laat het dan toevallig "mijn" discussie zijn... ;) Brand los zou ik zeggen...

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.