Get vars from url
Beste mensen,
Ik ben momenteel bezig met een chat systeem
Nu heb ik zelf het hele chat systeem al gemaakt maar nu wil ik graag kijken of er een bericht gestuurd is als diegene niet een gesprek met diegene open heeft staan.
Dit alles lukt wel maar 1 probleem
Ik haal momenteel in checkmessages.php alle vars op met PHP. Hierbij kijk ik of er een nieuw bericht is en zoja ziet diegene dat in het scherm.
Nu is mijn probleem, De vars in het php bestand worden niet uniek opgehaalt.
Dus mocht ik bijv in checkmessages.php hebben staan:
en ik haal dan de var $test op
krijg ik bijv het getal 67
De volgende 5 seconden moet hij opnieuw vars ophalen uit die pagina maar nu weer krijg ik het getal 67. Dus hij laat maar 1 keer die file en geeft me steeds dezelfde responce.
Mijn vraag is:
Hoe krijg ik het met jquery of ajax of wat dan ook voor elkaar dat ik elke 5 seconden een functie aan kan roepen(functiie heb ik al) en in die functie steeds unieke vars op kan halen in mijn php bestand. Oftewel dat hij steeds dat bestand opnieuw laat.
Bij voorbaard dank
Ik ben momenteel bezig met een chat systeem
Nu heb ik zelf het hele chat systeem al gemaakt maar nu wil ik graag kijken of er een bericht gestuurd is als diegene niet een gesprek met diegene open heeft staan.
Dit alles lukt wel maar 1 probleem
Ik haal momenteel in checkmessages.php alle vars op met PHP. Hierbij kijk ik of er een nieuw bericht is en zoja ziet diegene dat in het scherm.
Nu is mijn probleem, De vars in het php bestand worden niet uniek opgehaalt.
Dus mocht ik bijv in checkmessages.php hebben staan:
en ik haal dan de var $test op
Code (php)
1
2
3
2
3
krijg ik bijv het getal 67
De volgende 5 seconden moet hij opnieuw vars ophalen uit die pagina maar nu weer krijg ik het getal 67. Dus hij laat maar 1 keer die file en geeft me steeds dezelfde responce.
Mijn vraag is:
Hoe krijg ik het met jquery of ajax of wat dan ook voor elkaar dat ik elke 5 seconden een functie aan kan roepen(functiie heb ik al) en in die functie steeds unieke vars op kan halen in mijn php bestand. Oftewel dat hij steeds dat bestand opnieuw laat.
Bij voorbaard dank
Gewijzigd op 18/05/2010 23:51:22 door Tim Kampherbeek
Misschien is het effe handig om te tonen hoe je het nu doet?
In principe zou je met jQuery's load gewoon een php bestand moeten kunnen laden waar niet veel meer in zit dan een echo van een rand.
In principe zou je met jQuery's load gewoon een php bestand moeten kunnen laden waar niet veel meer in zit dan een echo van een rand.
Nou meer dan een rand zit er wel in:P
Hier een stukje van het ophalen
en hier de checkmessages.php
en ik moet dus $message en $sender_name moet ik hebben
en vervolgens mij hij het eerste stukje dan uitvoeren
p.s. Dit is nog niet helemaal netjes gescript ik weet het maar moet eerst dit goed voor elkaar hebben voordat ik het ga verbeteren.
Hier een stukje van het ophalen
Code (php)
en hier de checkmessages.php
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?
$time_check = $the_time - 10;
$message_check = (INFORMATIE KAN NIET VRIJGEGEVEN WORDEN MAAR DIT IS GEWOON EEN QUERY)
if(mysql_num_rows( $message_check ) > 0) {
$this_message = mysql_fetch_assoc( $message_check );
if($this_message['user_id'] != $_SESSION['user_name']) {
$sender_name = $this_message['user_id'];
}
else {
$sender_name = $this_message['user_name'];
}
$message = $sender_name ." zecht: ". $this_message['message'];
}
else {
$message = "No message given";
}
?>
$time_check = $the_time - 10;
$message_check = (INFORMATIE KAN NIET VRIJGEGEVEN WORDEN MAAR DIT IS GEWOON EEN QUERY)
if(mysql_num_rows( $message_check ) > 0) {
$this_message = mysql_fetch_assoc( $message_check );
if($this_message['user_id'] != $_SESSION['user_name']) {
$sender_name = $this_message['user_id'];
}
else {
$sender_name = $this_message['user_name'];
}
$message = $sender_name ." zecht: ". $this_message['message'];
}
else {
$message = "No message given";
}
?>
en ik moet dus $message en $sender_name moet ik hebben
en vervolgens mij hij het eerste stukje dan uitvoeren
p.s. Dit is nog niet helemaal netjes gescript ik weet het maar moet eerst dit goed voor elkaar hebben voordat ik het ga verbeteren.
Gewijzigd op 19/05/2010 02:32:54 door Tim Kampherbeek
Logisch dat het steeds hetzelfde is. Je doet nergens een ajax aanroep. Dus je blijft steeds diezelfde javascript variabelen zien.
Je moet dus in die javascript checkmessage een ajax aanroep doen die bijvoorbeeld de gegevens in json (of xml) formaat terug krijgt. Dat kan je dan weer verder gebruiken.
Je moet dus in die javascript checkmessage een ajax aanroep doen die bijvoorbeeld de gegevens in json (of xml) formaat terug krijgt. Dat kan je dan weer verder gebruiken.
Kun je me een voorbeeld geven?
Voorbeeld, gaat ook nog eens over een chat ding!
Heb je nog niet goed gelezen,
Mijn chat heb ik al helemaal klaar, die haalt bericht netjes op zonder refresh alles.
Maar nu moet ik dus alleen hebben dat als er een nieuw bericht is en de chat.php is niet geopend(dat stuk heb ik al) dat hij nieuwe data ophaalt. zoals je net als zij licht waarschijnlijk aan het stuk waar ik de functie aanroep.
Maar hoe roep ik deze functie dan steeds uniek aan op me php script?
Mijn chat heb ik al helemaal klaar, die haalt bericht netjes op zonder refresh alles.
Maar nu moet ik dus alleen hebben dat als er een nieuw bericht is en de chat.php is niet geopend(dat stuk heb ik al) dat hij nieuwe data ophaalt. zoals je net als zij licht waarschijnlijk aan het stuk waar ik de functie aanroep.
Maar hoe roep ik deze functie dan steeds uniek aan op me php script?
Met een ajax request...