htaccess probleempje

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Back-end PHP Software Developer - Juniorfunctie

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een PHP Software Developer om ons team te versterken en mee te werken aan de ontwikkeling van eigen IOT-oplossingen. In deze functie ben je verantwoordelijk voor het bouwen van webapplicaties, apps en dashboards voor het uitlezen en managen van sensoren in machines. Je werkt nauw samen met een team van ontwikkelaars en engineers om de beste software-oplossingen te creëren. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Je bent in deze rol verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties en softwaretoepassingen voor in-house ontwikkelde IOT oplossingen. Je werkt aan complexe databases en back-end

Bekijk vacature »

Digitale Tovenaar Gezocht: Junior Low-code/No-code

Bedrijfsomschrijving Duik mee in een wereld vol innovatieve avonturen waar gegevens en technologie een magische symbiose aangaan! Al meer dan twee decennia lang zijn we de tovenaars achter de schermen die oplossingen creëren voor de meest complexe klantcontactvraagstukken en datagedreven software-uitdagingen. Bij ons draait het om de kracht van samenwerking en groei. We zijn een hechte vriendengroep die samen bergen verzet om elkaar én onze klanten te laten schitteren. Jouw succes is ons succes en we streven ernaar om elkaar naar nieuwe hoogten te tillen, niet voor even, maar voor altijd. We willen dat jij je helemaal thuis voelt in

Bekijk vacature »

Developer Front-end

Functie omschrijving Front-end Developer gezocht! Wij zijn op zoek naar een front-end developer voor een organisatie in de regio Veenendaal die de eindverantwoordelijkheid op zich neemt van alles wat met design te maken heeft. Je hebt in deze functie een adviserende rol hiervoor moet je beschikken over een grote dosis vakinhoudelijke kennis. Je creëert unieke concepten door samen met collega’s en klanten te overleggen over aangeleverde designs. Hiermee draag jij je steentje bij aan de groeiambities van de klant. Jij wordt het vaste aanspreekpunt voor klanten wanneer het gaat over planningen, hierin is het jouw taak om alle betrokkenen goed

Bekijk vacature »

Software Developer C# .NET

Functie omschrijving Zoek jij een nieuwe uitdaging binnen development waar je komt te werken binnen een flexibel, jong en ondernemend bedrijf? Wij zijn voor deze functie op zoek naar een C# .NET Developer die enthousiast wordt van het aansluiten en begeleiden van (complexe) nieuwe klanten. Verder begeleid je complexe projecten, ben jij iemand die altijd kansen ziet? Dan zoeken wij jou! Verder ga jij je bezighouden met: Het verbeteren van functionaliteiten binnen het dataplatform; Meedenken in oplossingsrichtingen; Werken aan de architectuur; Ontwikkelen van nieuwe technologieën. Bedrijfsprofiel Waar ga je werken? De organisatie waar je voor gaat werken heeft een onafhankelijk

Bekijk vacature »

SAP Integratie Ontwikkelaar

Ben jij ambitieus in de verdere ontwikkeling van SAP binnen HANOS, en heb je kennis van SAP PI, CPI (SAP integration suite) en of andere middleware tooling? Dan ben jij mogelijk onze nieuwe SAP Integratie (middleware) Ontwikkelaar! Lees snel verder en solliciteer! Wat ga je doen? Als SAP Financieel Consultant ben je, als deel van een gedreven team van interne SAP consultants, de schakel tussen de gebruikersorganisatie en ICT. Je draagt proactief bij aan een optimale aansluiting van de SAP-functionaliteit (een applicatielandschap met o.a. Suite on HANA, Fiori, Hybris, C4C en BO), op de bedrijfsprocessen. Verder ondersteun je de HANOS

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving PHP Software Developer gezocht! Voor een organisatie in de regio Zeist die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in een scrumteam aan de ontwikkeling van een medicatiebewakingssysteem; Meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten;

Bekijk vacature »

Starter/junior Magento developer gezocht!

Functie Je komt te werken in een zelfsturend team waarin vertrouwen voorop staat en inbreng en ideeën worden gewaardeerd. Ook staat innovatie centraal. Ze bieden jou de mogelijkheid om jezelf door te ontwikkelen. Denk hierbij aan cursussen en een persoonlijk ontwikkelplan. Je komt terecht in het team van momenteel 4 (ervaren) collega’s en zal meewerken aan de doorontwikkeling en nieuwbouw van de Magento platformen van meerdere opdrachtgevers volgens Agile/Scrum. Denk hierbij aan nieuwe functionaliteiten, UX en koppelingen met verschillende back-end systemen. Als starter/junior developer zul je direct begeleid worden door een senior uit het team. Het is van belang dat

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Het team bestaat uit User Experience designers, Data Scientists en Software Engineers met passie voor hun vak. De consultants en ontwikkelaars werken volgens de Design Thinking methode waarbij de eerste stappen van ontwerp en ontwikkeling zullen samenkomen in een proof of concept. Nadat is vastgesteld dat de oplossing voldoet aan de belangrijkste behoeftes worden producten of services gevalideerd door middel van korte iteraties. Hiermee zorgen ze ervoor dat het werk voldoet aan de technische vereisten en gebruikersbehoefte. Door het inzetten van de nieuwste technologieën die toekomstbestendig zijn weten ze klanten omver te blazen. Ook geven en organiseren ze veel

Bekijk vacature »

Back-end developer (Magento2)

Functie E-commerce is een ‘’snelle’’ wereld. Om hierin continu voorop te blijven omarmen ze in een vroeg stadium nieuwe technieken. Een webshop is nooit af en kan altijd beter, sneller en efficiënter. Tegelijkertijd hebben ze vanaf hun oprichting altijd vastgehouden aan kwaliteit boven snelheid, en dit loont. Als back-end developer fungeer je als het verlengstuk van hun klanten. Technisch complexe zaken pak je met liefde op, en hierin werk je samen met o.a. front-end developers en designers. Klanten verwacht hierin kwaliteit van het hoogste niveau en een proactieve, meedenkende rol bij het maken van zowel technische als strategische keuzes. Ga

Bekijk vacature »

Junior PHP Developer

Functieomschrijving Junior PHP Developer gezocht! Voor een opdrachtgever in de regio Gelderland zijn wij op zoek naar een Junior PHP Developer die onderdeel gaat worden van het ontwikkelingsteam van deze organisatie. In deze functie ga jij aan de slag met het schrijven van software voor de aansturing van en het managen van windparken en bijbehorende onderdelen. Hiernaast ga jij je bezighouden met het ontwikkelen, testen en onderhouden van diverse webapplicaties. Het team waarin je komt te werken bestaat uit 3 developers, hierdoor krijg je veel verantwoordelijkheid en de kans om jezelf verder te ontwikkelen. Er wordt echter wel van je

Bekijk vacature »

Software Developer / .NET / Azure

Dit ga je doen Als Lead .NET Software Developer zal je je bezig houden met: Het vertalen van bedrijfswensen naar een technische roadmap; Uitwerken van nieuwe architectuur / designs; Het team aansturen en motiveren; Toezien op de kwaliteit van de code; Mee ontwikkelen van nieuwe features en applicaties. Hier ga je werken Deze organisatie is op dit momenteel marktleider in het ontwikkelen van productielijnen voor de voedselindustrie en heeft een wereldwijd klantnetwerk. Binnen deze organisatie is het team van software developers dagelijks bezig met het ontwikkelen van maatwerk oplossingen om alle productiemachines aan te sturen, maar ook bedrijf kritische applicaties

Bekijk vacature »

Oracle Apex developer

Bedrijfsomschrijving My client is a technology company based in Den Bosch, the Netherlands. They specialize in providing innovative software solutions to clients, and they are currently looking for an experienced Oracle Apex developer to join the IT team. Functieomschrijving As an Oracle Apex developer, you will be responsible for designing, developing, and maintaining web-based applications using Oracle Apex. You will work closely with project managers, business analysts, and other developers to ensure that clients' needs are met and that the software solutions are of the highest quality. Responsibilities: Design, develop, and maintain Oracle Apex applications. Work with project managers and

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Binnen de functie van Front-end developer werk je mee aan uitdagende klantprojecten. In teamverband werk je aan de voorkant van onze state-of-the-art portaal oplossingen en apps. Dit alles gebeurt in een multidisciplinaire omgeving waarbij je de ruimte hebt om te sparren, je ideeën scherp te stellen, en waar je met de benodigde kennis en ervaring om je heen altijd terecht kunt bij je collega’s voor vragen en ondersteuning. Meestal werk je vanuit ons kantoor maar we bieden ook alle faciliteiten om thuis te kunnen werken. Voor sommige projecten ga je mee naar de klant, wellicht zelfs in het buitenland!

Bekijk vacature »

Lead javascript developer Node.js React

Functie Als fullstack JavaScript developer vind jij het uitdagend om op basis van concrete klantvragen nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Bij voorkeur worden deze functionaliteiten op een bepaalde manier geprogrammeerd, zodat ze door meerdere klanten te gebruiken zijn. Je hebt dus vaak te maken met abstracte vraagstukken. Om dit te kunnen realiseren sta je nauw in contact met de product owner en/of klant. Je bent niet alleen onderdeel van het development team, maar hebt ook vaak contact met de product-owner en/of klanten om daardoor inzichten te verzamelen die leiden tot productverbeteringen. • Inzichten verzamelen bij de klant en/of product owner •

Bekijk vacature »

Software developer (Python)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en houden ze zo nu en dan pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Je hebt in je werk oog voor kwaliteit, risico’s en het klantbelang. Communicatie met

Bekijk vacature »
Pong Zor

Pong Zor

01/11/2011 15:24:00
Quote Anchor link
In mijn browser heb ik deze URL:

http://xxxxxxxxx.com/index.php?taal_id=3&seo_url=homepage-en

Daar wil ik van maken:

http://xxxxxx.com/homepage-en

Nu kwam ik deze site tegen:
http://www.generateit.net/mod-rewrite/ en die maakt de volgende code

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
RewriteEngine On
RewriteRule ^([^/]*)\.html$ /index.php?taal_id=3&seo_url=$1 [L]

Nu is mijn probleem dat taal_id hard coded staat in de htaccess. Deze kan variabel zijn. Het kan ook zijn dat je de volgende url hebt:

Code (php)
1
http://xxxxxxxxx.com/index.php?taal_id=1&seo_url=homepage-nl

Dan gaat de htaccess dus niet op

Hoe kan ik dit goed krijgen?

Dan nog een volgende punt:
Al mijn URLs bouw ik op deze manier op: index.php?taal_id=3&seo_url=homepage-en

Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit automatisch wordt omgezet? Als ik bijvoorbeeld naar http:///xxxxxxx.com/index.php?taal_id=3&seo_url=homepage-en ga dat het meteen een seo url wordt?

PHP hulp

PHP hulp

27/05/2026 05:43:26

Kees Schepers

kees Schepers

01/11/2011 15:44:15
Quote Anchor link
Waarom niet iets zoals:

Code (php)
1
2
RewriteEngine On
RewriteRule ^([a-zA-Z]{2,3})/([^/]*)\.html index.php?taal_id=$1&seo_url=$2

Dan krijg je dus url's als:

http://www.homepage.com/en/some-page.html
http://www.homepage.com/de/some-page.html

En eventueel kunt met RewriteCond controleren of de taal parameter wel of niet is doorgestuurd en zo niet een tijdelijke redirect doen naar:

http://www.homepage.com/nl/some-page.html

Pong Zor

Pong Zor

01/11/2011 16:08:01
Quote Anchor link
He Kees.

Het werkt aardig,

Eigenlijk heb ik deze URL:
http://demo.simpelcms.com/index.php?taal_id=1&pagina_id=1

Hoe kan ik daar zoiets mooi van maken? Taal id en pagina id heb ik nodig om de pagina's en talen op te halen. Deze wil ik niet gebruiken in de seo_url, maar heb ik dus wel nodig

Kan dit zoiets worden als:
http://demo.simpelcms.com/nl/homepage-nl.html

Als het moet kan ik extra variabelen in de URL meesturen.

nl is een waarde die in de database staat en home-page-nl is ook een waarde die in de database staat. Ik denk dat ik hier iets mee moet kunnen doen, maar weet niet hoe.
Gewijzigd op 01/11/2011 16:08:53 door Pong Zor

Kees Schepers

kees Schepers

01/11/2011 16:12:23
Quote Anchor link
Maar heb je mijn RewriteRules al getest? Want die zouden in princiepe moeten bereiken wat jij wilt.

Je moet gewoon de URL aanroepen en testen.

En extra parameters aangeven kun je inderdaad met variabelen als in de query string al is dat wel minder elegant maar vergeet dan niet in je rewrite achter seo_url=$1&%{QUERY_STRING}% mee te geven, of iets in die richting (weet niet meer exact hoe die variabele heette) want anders worden je URL-query parameters niet mee gestuurd bij het rewriten.

Pong Zor

Pong Zor

01/11/2011 16:25:22
Quote Anchor link
Nou als ik deze URL in toets:

oorspronkelijk:
http://demo.simpelcms.com/index.php?taal_id=1&pagina_id=1

Dan is deze variabele leeg:
$smarty->display($rij_pagina['template'] . '.template');

Dat is logisch want ik gebruik deze query om de gegevens op te halen:

Code (php)
1
2
3
4
    $query_pagina = sprintf("SELECT p.*, te.template FROM paginas as p, templates as te WHERE p.template_id=te.template_id AND pagina_id='%s' AND taal_id='%s'",
        mysql_real_escape_string($pagina_id),
        mysql_real_escape_string($taal_id)
    );    

Vandaar dat ik die pagina_id en taal_id via de $_GET ophaal

Code (php)
1
2
$pagina_id = $_GET['pagina_id'];
$taal_id = $_GET['taal_id'];

Wat er nu gebeurd:
Code (php)
1
2
SELECT p.*, te.template FROM paginas as p, templates as te WHERE p.template_id=te.template_id AND pagina_id='homepage-nl' AND taal_id='nl'normale page
Warning: Smarty error: unable to read resource: ".template" in /home/vhosts/simpelcms.com/subdomains/demo/httpdocs/includes/libs/Smarty.class.php on line 1093

Hij pakt als pagina_id homepage-nl, maar dat wil ik niet.
Ik wil in die query gewoon weer mn ID's hebben, maar als seo url wel:

Kan ik niet het volgende doen:
http://demo.simpelcms.com/index.php?taal_id=1&pagina_id=1&taal=nl&seo_url=homepage-nl

Dan moet de htaccess niks doen met:
index.php?taal_id=1&pagina_id=1&

maar wel met seo_url en taal

Toevoeging op 01/11/2011 18:10:04:

Hmm. Ik kom er niet uit zoals het nu is worden dus de /nl/homepage-nl meegestuurd in de query. Ik wil niet het woord maar de id's meesturen, iemand nog tips?
Gewijzigd op 01/11/2011 16:36:50 door Pong Zor

Kees Schepers

kees Schepers

01/11/2011 19:17:12
Quote Anchor link
Om het goed te testen zou ik sowieso eens:

Code (php)
1
<?php var_dump($_GET); ?>

Doen om te zien welke parameters wel werken.

Pong Zor

Pong Zor

02/11/2011 13:19:42
Quote Anchor link
Ik heb het al opgelost, ik weet wel welke variabelen beschikbaar heb, maar htaccess deed niet wat ik wilde. Query omgebouwd werkt nu wel.

Kees Schepers

kees Schepers

02/11/2011 13:43:34
Quote Anchor link
Kun je specifieker zijn in je oplossing? Wellicht help je er anderen ook mee.

Pong Zor

Pong Zor

02/11/2011 13:54:34
Quote Anchor link
Normaal gesproken check ik mijn query op pagina_id en taal_id en haal dan de juiste pagina op.

pagina_id en taal_id verkrijg ik via een GET. Aangezien ik mooie URL wils kon ik niet de pagina_id en taal_id mee sturen want dan snapte mn htaccess het niet

Als ik dan bijvoorbeeld te URL aanriep
Oorspronkelijk:
http://demo.simpelcms.nl/index.php?pagina_id=1&taal_id=1

Dan deed mn query het volgende:
Code (php)
1
SELECT * FROM paginas WHERE pagina_id=$_GET['pagina_id'] AND taal_id=$_GET['taal_id']

Dat resulteert in het volgende
Code (php)
1
SELECT * FROM paginas WHERE pagina_id=1 AND taal_id=1

Vervolgens kreeg ik de goede pagina terug

Mooie URL
http://demo.simpelcms.com/nl/home

Code (php)
1
SELECT * FROM paginas WHERE pagina_id=$_GET['pagina_id'] AND taal_id=$_GET['taal_id']

Dat resulteert in het volgende
Code (php)
1
SELECT * FROM paginas WHERE pagina_id=nl AND taal_id=home

Dit resulteerde in een foutmelding, want er bestaat geen pagina met nl als id en home als taal_id.

In plaats van een pagina op de halen via pagina_id in combinatie met taal_id haal ik een pagina op gebaseerd op seo_url.

Dan ziet het er zo uit:

Oorspronkelijk:
http://demo.simpelcms.nl/index.php?seo_url=home

Code (php)
1
SELECT * FROM paginas WHERE seo_url=$_GET['seo_url']

Code (php)
1
SELECT * FROM paginas WHERE seo_url=home

Vervolgens heb ik een check ingebouwd dat bij het aanmaken van een pagina de seo url niet mag voorkomen in de database, omdat je anders de verkeerde pagina's ophaalt.

Misschien niet de beste oplossing, maar wel een werkbare

.htaccess
Code (php)
1
2
RewriteEngine on
RewriteRule ^([^/\.]+)/?$ index.php?seo_url=$1 [L]
Gewijzigd op 02/11/2011 13:55:50 door Pong Zor

Kees Schepers

kees Schepers

02/11/2011 14:00:09
Quote Anchor link
Oke duidelijk, goed dat het opgelost is. Maar taalsupport heb je dus achterwege gelaten? Via de URL dan tenminste?

Pong Zor

Pong Zor

02/11/2011 14:24:48
Quote Anchor link
Ja voorlopig wel, je kan nu hier een demo zien:
http://demo.simpelcms.com/

Voorlopig even geen /nl/ of /en/ om taal aan te duiden. Kan ik ook wel inbouwen dan moet ik seo_url + taal_id combinatie checken, dat zou betekenen dat ik ook niet een unieke seo_url hoef te hebben aangezien de combinatie van seo_url en taal_id uniek moet zijn.
Gewijzigd op 02/11/2011 14:25:04 door Pong Zor

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.