Juiste denkwijze gebruik methodes?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Back end developer PHP

Functie Heb jij altijd al eens bij een bedrijf willen werken waar jij géén nummertje bent, die alleen maar uitvoerend werk doet? Dan zou je hier perfect passen! Tuurlijk, je werkt aan projecten voor grote of kleine bedrijven… Het enige verschil hier is, jouw mening telt hier écht. Jouw inbreng wordt gewaardeerd, serieus genomen en gebruikt. En vergeet niet, je werkt niet alleen aan deze projecten. Er werken in totaal ruim 25 developers en designers, onderverdeeld over 3 development teams. Voornamelijk bestaande uit Medior en Senior developers, die samen voor een inspirerende en ambitieuze omgeving zorgen. Hun visie is namelijk

Bekijk vacature »

Full Stack Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen van Product Informatie Management (PIM) systemen; Werken aan zowel grotere als kleine projecten voor toonaangevende klanten binnen o.a. de retail; Verantwoordelijk voor de front-end werkzaamheden; Naast de front-end werk je ook aan de backend. Hier ga je werken Als Full Stack Developer komt je te werken binnen een vooruitstrevende organisatie die Product Informatie Management (PIM) systemen levert aan hun klanten. Hun klanten zijn toonaangevende bedrijven binnen o.a. de retail. De organisatie zit gevestigd in regio Zwolle en bestaat uit zo'n 35 medewerkers, waarvan 30 IT. Je komt te werken binnen één van de zelfsturende development

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack Java developer

Dit ga je doen Start jij op 7 augustus bij de Experis Academy dan kickstart jij jouw IT-carrière! We leiden je op tot een gewilde Full Stack Java Developer met alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Wat kun je verwachten, hoe zit een dag in het leven van een Trainee eruit? Periode 1 Als Full Stack Java Developer Trainee volg je vanuit huis een op maat gemaakte onlinetraining die in het Engels wordt gegeven. De tijd die je kwijt bent aan het volgen van de training kun je vergelijken met een fulltime werkweek. In

Bekijk vacature »

Mendix Developer

Functie Wat ga je doen als Mendix Developer? We leven in een wereld die snel ontwikkelt en veranderd, ook nemen bedrijfsbelangen toe en blijken risico’s moeilijker in te schatten, daarom wij op zoek naar Junior, Medior en Senior Developers die bedrijven kunnen helpen met hun screeningproces en zorgen dat deze efficiënt en 100 procent AVG compliant is. Het concept achter Mendix is duidelijk. De klant heeft een vraag/probleem. Dit kunnen we door middel van slimme software oplossen. In plaats van te werken met de nieuwste technieken en tools, wordt er gekozen voor het implementeren en maken van software dat op

Bekijk vacature »

Front end developer binnen het onderwijs

Functie Het doel van dit team is om te zorgen dat de studenten altijd op de hoogte zijn van relevante informatie en de mogelijkheid hebben om online vragen te stellen. Hiervoor hebben ze een portal ontwikkeld. De app is echt een greenfield project met een eigen inrichting middels cloud. De ontwikkeling wordt gedaan door gebruik te maken van oa. Javascript, React, CSS, Next.js, GraphQL in een Azure Cloud omgeving. Daarnaast gebruiken ze tooling als Figma, storybook, Jest en Github. De complexiteit in deze rol zit hem in het feit dat data uit verschillende bronsystemen komt waarbij er zowel gekoppeld wordt

Bekijk vacature »

Medior/senior Fullstack developer

Functie Onder begeleiding van 3 accountmanagers waarvan er 1 binnen jouw expertise je aanspreekpunt zal zijn ga je aan de slag bij diverse opdrachtgevers. Hij of zij helpt je bij het vinden van een passende en uitdagende opdracht. Hierin houden ze uiteraard rekening met jouw situatie, ervaring en (technische) ambities. De opdrachten duren gemiddeld één tot 2 jaar. Hierdoor kun je je ook echt vastbijten in een project en als consultant impact maken. Naast de opdracht ben je regelmatig met je collega’s van de IT-afdeling om bijvoorbeeld onderlinge kennis te delen, of nieuwe trends te bespreken. Ook worden er regelmatig

Bekijk vacature »

C#.NET ontwikkelaar

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in regio Tilburg zijn wij op zoek naar een C#.NET ontwikkelaar. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van dashboards, webapplicaties en apps voor de eigen IOT-oplossingen. Samen met een vooruitstrevend team van ontwikkelaars en engineers krijgen jullie de opdracht om de sensoren in de apparatuur te scannen en vervolgens de data om te zetten in belangrijke inzichten voor de klanten. Taken en verantwoordelijkheden: Heb jij ideeën over nieuwe technieken die jullie kunnen implementeren? Hier wordt echt naar je geluisterd en gekeken of jouw idee daadwerkelijk ingezet kan worden; Je gaat aan de slag met de

Bekijk vacature »

Java Developer

Dit ga je doen Ontwerpen en bouwen van nieuwe functionaliteiten binnen de complexe omgeving; Proactief de processen kwalitatief en efficient inrichten; Opzetten van Unit Tests; Code Reviews; Regie nemen voor innovatieve projecten; Landschap beheren en de bijbehorende ketens hierbij in het oog houden. Hier ga je werken De organisatie is actief binnen de financiele branche en heeft een IT afdeling van circa 450 man. De organisatie voorziet de maatschappij binnen de financiele dienstverlening en is gedurende de jaren een onmisbare schakel geworden. Het is een high profile organisatie waar ze veel te maken hebben met veranderingen voortkomend uit maatschappelijke ontwikkelingen,

Bekijk vacature »

Front-end developer

Functie Als front-end developer kom je te werken in een team van 30 gedetacheerde, en het team is momenteel flink aan het groeien. Je hebt ervaring met het bouwen van complexe bedrijfsapplicaties waar je gebruik maakt van de nieuwste technologieën waarmee jij elke klant omver blaast. Het gaat om uitdagende projecten met een gemiddelde doorlooptijd van 2 jaar. Hierdoor heb jij echt de volledige focus op een project en kun je flinke impact maken. Het team zit boordevol met ervaren developers die samen dezelfde ambitie delen. Aan de hand van opleidingen en trainingen kun je certificaten halen in jouw expertise

Bekijk vacature »

(Junior) PHP Ontwikkelaar bij een retail bedrijf i

Bedrijfsomschrijving Ben jij een ervaren PHP ontwikkelaar met een passie voor retail en ICT? Wil jij werken in een team dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van uitdagende applicaties voor een groot retailbedrijf in Delft? Dan zijn zij op zoek naar jou! Functieomschrijving Als PHP Ontwikkelaar werk je in een team aan de ontwikkeling van applicaties die door de gehele organisatie worden gebruikt. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen, testen en implementeren van deze applicaties. Je werkt hierbij nauw samen met andere ontwikkelaars, projectmanagers en stakeholders binnen de organisatie. Je taken bestaan onder andere uit: Ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en

Bekijk vacature »

Medior PHP Developer

Functie omschrijving Ben jij een getalenteerde PHP Developer en aan de slag in een gemotiveerd team? Lees dan snel verder! Voor onze opdrachtgever in de omgeving van Valkenswaard zijn we op zoek naar een ervaren PHP developer. Jij gaat hier zorg dragen voor het optimaliseren en up-to-date houden van de bestaande applicaties. Je werkt verder aan de applicaties die jij verder ontwikkelt. Dit doe je voornamelijk met PHP en MySQL. Verder ga je je bezig houden met: Het uitbouwen van het E-commerce software platform. Deelnemen aan overleggen met het team. Het ondersteunen van jouw team developers (3 man) en helpen

Bekijk vacature »

Software ontwikkelaar ASP .Net / C#

Functie omschrijving Gezocht! Software ontwikkelaar. Ben jij bekend met termen als ASP .Net, C# en SQL? Ben jij op zoek naar een afwisselende en uitdagende IT-functie binnen de agrarische sector? En omschrijf jij jezelf als zelfstandig, enthousiast en proactief? Dan hebben wij de perfecte functie voor jou! Als Software ontwikkelaar binnen deze organisatie ben je samen met één andere collega verantwoordelijk voor de ontwikkeling en modificatie van het support en controle programma dat binnen dit bedrijf gebruikt wordt. Je gaat hierbij bijdragen aan de vertaling van klantwensen naar effectieve softwareoplossingen. Verder bestaan je werkzaamheden uit: Technische uitwerking van de business

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Database Developer met MS SQL of een vergelijkbare database? Wil jij werken voor een ambitieuze werkgever in regio Tilburg waar jij volledig de mogelijkheid krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je gaat projecten gedurende het hele proces begeleiden. Je sluit aan bij afspraken met klanten om hun processen helder te krijgen. Vervolgens voer jij het project uit en zorgt dat dit zo goed mogelijk verloopt; Je werkt aan nieuwe softwareoplossingen die de logistieke processen verbeteren of vernieuwen; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van

Bekijk vacature »

C#.NET/Unity Developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de omgeving van Breda zijn wij op zoek naar een software ontwikkelaar. Dit bedrijf houdt zich bezig met de ontwikkeling van WMS Software (C#/Unity & SQL). Past dit bij jou? Lees snel verder! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je werkt aan innovatieve softwareoplossingen voor het verbeteren en/of vernieuwen van processen; Samen met 6 applicatieontwikkelaars hebben jullie de verantwoordelijkheid voor de uitbreiding en ontwikkeling van de webapplicaties; Het uitvoeren van updates/aanpassingen aan de huidig draaiende applicaties; Je bent een luisterend oor naar klanten en vertaalt hun wensen door naar bruikbare software. Bedrijfsprofiel Wie

Bekijk vacature »

Software programmeur

Functieomschrijving Voor een uitdagende werkgever in regio Breda zijn wij op zoek naar een Full Stack C#.NET programmeur. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van apps, webapplicaties en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Je werkt samen met andere developers en engineers om de sensoren in machines te scannen en vervolgens de data om te zetten in management informatie voor de klanten. Taken en verantwoordelijkheden: Je gaat aan de slag met de volgende technologieën en frameworks: C#, JS frameworks, HTML, TypeScript, SQL & C++, CSS. Geen ervaring met één van deze technologieën is dan ook geen enkel probleem! Deze werkgever biedt

Bekijk vacature »
Kevin de Groot

Kevin de Groot

24/07/2012 14:17:35
Quote Anchor link
Hoi mensen,

Ik ben al een tijdje geregistreerd op dit forum, echter, mijn gegevens zijn niet meer bekend. Heb destijds waarschijnlijk een ander e-mailadres gebruikt, maar dat terzijde.
Ik zit met een vraagje. Ik ben sinds twee weken wat meer bezig met OOP en ik weet nog steeds niet hoe bepaalde dingen het handigst zijn op te lossen.
Mijn vraag:

Ik heb zojuist een database-klasse geschreven (genaamd 'Database') en hier enkele methodes aan toegevoegd. Verbinding maken en queries uitvoeren gaat middels MySQLi, maar dat terzijde. Nu wil ik bedrijfsgegevens ophalen uit de database, dus ik heb een klasse 'Bedrijf' aangemaakt. Hoe kan ik dan het beste de gegevens ophalen? Hieronder mijn code met de twee/drie methodes die mij het beste lijken. Welke raden jullie mij aan voor toekomstig en universeel gebruik? Hieronder dus mijn code:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
<?php

class Bedrijf
{
    private $bedrijfsid;

public function setBedrijfsID($bedrijfsid)
    {

$this->bedrijfsid = (int)$bedrijfsid;
    }

public function getBedrijfsID()
    {

return $this->bedrijfsid;
    }

// Hieronder methode 1
    // Één methode voor het ophalen van gegevens en die aanroepen middels een andere methode
    // Voordeel: éénmaal lange(re) code voor de query, kan onderaan in de code, zit dus niet in de weg

public function getBedrijfsnaam()
    {

return getBedrijfsgegevens('naam');
    }

private function getBedrijfsgegevens($kolom)
    {

$oDatabase = Database::getInstance();

$result = $oDatabase->setQuery("SELECT ". $kolom ." FROM bedrijf WHERE id = ". $this->bedrijfsid ." LIMIT 0,1");

if ( $oDatabase->countResults($result) == 1 )
        {

$fetch = $oDatabase->fetchResults($result);

return (!empty($fetch[$kolom])) ? $fetch[$kolom] : 'onbekend';
        }

else
        {
            return 'onbekend';
        }
    }

// Hieronder methode 2
    // Dus per gegeven een aparte verbinding en methodes
    // Voordeel: per waarde is een specifieke output te genereren

{

$result = $oDatabase->setQuery("SELECT naam FROM bedrijf WHERE id = ". $this->bedrijfsid ." LIMIT 0,1");

{

return (!empty($fetch['naam'])) ? $fetch['naam'] : 'onbekend';
        }

else
        {
            return 'onbekend';
        }
    }

// Verder zag ik ook een methode 'load()' die alle velden uit de database haalt.
    // Deze velden worden in de $this-variabelen gezet middels methodes.
    // Dit lijkt me onhandig, want ik hoef niet alles te selecteren als ik enkel de
    // bedrijfsnaam wil selecteren. Ongeveer een voorbeeld:

public function load()
    {

$result = $oDatabase->setQuery("SELECT * FROM bedrijf WHERE id = ". $this->bedrijfsid ." LIMIT 0,1");

{

$this->bedrijfsid = $fetch['id'];
            $this->bedrijfsnaam = $fetch['naam'];
            // enz.
        }
        else
        {
            return 'onbekend';
        }
    }

{

return $this->bedrijfsnaam;
    }
}

?>

Alvast bedankt voor het meedenken en voor de tips.

EDIT: de code kan fouten bevatten, is puur een voorbeeld :)
Gewijzigd op 24/07/2012 14:18:44 door Kevin de Groot

PHP hulp

PHP hulp

27/05/2026 09:23:39

Pim -

Pim -

24/07/2012 20:42:16
Quote Anchor link
Richt je niet op onvolledige objecten, maar vul ze altijd volledig. Als je je, zoals jij nu doet, met Object Relational Mapping bezighoudt, het maken van dergelijke 'Bedrijf' objecten a.d.v. DB tabellen vormen onvolledige objecten een groot probleem, omdat je dan niet uit kan gaan van het werken van je code. Je weet immers niet of objecten geladen zijn of niet (zie ook).

Dus je wil dan in 1x het hele model laden. Daar zijn 2 veelgebruikte methoden voor: het active record (AR) en de data mapper (DM). Jouw load() functie is een implementatie van het AR, een save() functie maakt het dan af. Een DM is een apart object dat de opslag van je modellen regelt, dit is misschien mooier, maar voegt ook een extra laag van complexiteit toe. Ik raad je dus methode 3 aan.

Bedenk wel dat je load() functie ofwel een exception wil laten gooien als het fout gaat, ofwel false terug laten geven (en true als het goed gaat). Een of andere string teruggeven is volstrekt nutteloos.

Kevin de Groot

Kevin de Groot

24/07/2012 21:23:40
Quote Anchor link
Bedankt voor jouw antwoord :)
Ik heb even "rond-gegoogled" en sommige dingen worden me nu wél wat duidelijker :)
Echter, heb je een kort voorbeeld voor mij hoe ik dit moet aanpakken in mijn voorbeeld? Ik kan dus properties van waarden voorzien middels setters en deze:
- óf laden, als voorbeeld middels load()
- óf saven, als voorbeeld middels save()

Zit ik in de goede richting? Ik ben nieuw met OO. Tutorials op dergelijke websites bevatten niet echt de juiste voorbeelden die ik kan toepassen in mijn eigen code.

Thanks! :)

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

24/07/2012 22:08:21
Quote Anchor link
OOP gaat pas in je voordeel werken als je kunt profiteren van dingen als inheritance en datahiding. Als je een class gaat maken voor elke tabel in je database is het zinvol om te kijken wat er telkens verandert en daarvan een abstractie te maken.

Zo zul je bijvoorbeeld altijd te maken hebben met verschillende kolomnamen. Dan is het niet slim om voor elke kolomnaam een aparte membervariabele aan te maken. Het is veel handiger om een array aan te maken en die te laten uitlezen door een parentclass die alle kolomnamen uit je databasetabel trekt. Andere classen kunnen die basisclass dan extenden.

Denk ook na over welke functies je public maakt en welke private, en lees iets over interfaces en abstract classes. Een boek dat ik je kan aanraden is 'Head First Design Patterns'. Maar dan niet het hele boek, alleen de eerste paar hoofdstukken. Die zijn prima om een idee te krijgen van de voordelen van OOP.

Kevin de Groot

Kevin de Groot

24/07/2012 22:44:58
Quote Anchor link
Thanks! Ik zal even kijken of dat boek in de "bibliotheek" te vinden is :)

Het blijkt dat ik me er maar verder in moet gaan verdiepen :)

Wouter J

Wouter J

24/07/2012 23:07:45
Quote Anchor link
Ik wil natuurlijk geen reclame maken, maar lees eens de OO berichten op mijn site: http://wouterj.nl/serie/orienteer-je-in-objecten/

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.