Meedenken: Unieke gebruikers-ID zonder inlog?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

PHP er

PHP er

13/02/2021 14:31:51
Quote Anchor link
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag. Op mijn website werk ik met opgeslagen cache-versies, HTML-bestanden. Om zo de website niet te overbelasten, daar een php bestand bij ieder bezoek vanaf lijn-1 zou worden opgebouwd.

Nu staat er ook Adsense op mijn website. Ik zou graag willen bouwen dat mensen tegen betaling, een HTML-bestand te zien krijgen zonder reclame. Dus een premium-versie.

Echter; is het zo dat IP-adressen tegenwoordig niet meer uniek zijn (toch?). Over een IP-adres van smartphones nog niet te spreken.. Ik zou graag filteren op iets waarmee ik kan bepalen of iemand heeft betaald en dus de reclamevrije versie te zien moet krijgen.

Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen doen? een inlogsysteem is dus niet mogelijk vanwege de cache-bestanden.

PHP hulp

PHP hulp

28/01/2023 13:21:57

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/02/2021 14:54:41
Quote Anchor link
Als je mensen wilt laten betalen voor een aangepaste site dan ontkom je er niet aan om ze een inlog-account aan te laten maken.

Als ik thuis zit, of op de computer van een kennis werk, of in een internetcafé in Thailand ben; je website kan anders nooit weten dat ik een abonnement heb.

En waarom zou je eigenlijk echt alles willen cachen? Met dynamische sites is caching in zijn geheel gewoon onmogelijk. Wat maken die paar queries voor bij het inloggen nou uit?
Gewijzigd op 13/02/2021 15:01:55 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2021 15:16:58
Quote Anchor link
>> Ik zou graag willen bouwen dat mensen tegen betaling, een HTML-bestand te zien krijgen zonder reclame.

De mensen die betaald hebben, moet je kunnen identificeren. Dat kan alleen door ze te laten inloggen.

Je kunt ook DELEN van je site cachen. Dus in plaats van dat je de complete pagina cachet, cache je alleen dat deel dat altijd hetzelfde is. Het variabele deel cache je niet.
Gewijzigd op 13/02/2021 15:17:31 door Ozzie PHP

Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

13/02/2021 21:42:15
Quote Anchor link
Die advertenties worden waarschijnlijk met javascript gegenereerd/geactiveerd. Laat dit stukje script naar een cookie kijken om te zien of het wel/niet uitgevoerd moet worden. Je HTML+javascript is dan altijd hetzelfde (en kan dus gecached worden). Het cookie zet je nadat de gebruiker ingelogd is.

Ad Fundum

Ad Fundum

13/02/2021 23:30:38
Quote Anchor link
PHP er op 13/02/2021 14:31:51:
Echter; is het zo dat IP-adressen tegenwoordig niet meer uniek zijn (toch?). Over een IP-adres van smartphones nog niet te spreken..

Het hele idee van IP-adressen is juist dat ze uniek zijn, anders werken ze niet. Je moet IP-adressen van apparaten niet verwarren met het aantal apparaten, via IPv4 NAT kunnen er onnoemlijk veel apparaten achter 1 IP-adres verbonden zijn. Met IPv6 is de adresruimte weer zo gigantisch dat het wel kan lukken om elk apparaat een uniek IPv6-adres te geven, maar wat als er meerdere mensen gebruik maken van hetzelfde apparaat? Bijvoorbeeld een gedeelde computer in een bibliotheek of kenniscentrum, studentenflat, clubhuis, noem maar op?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/02/2021 03:12:13
Quote Anchor link
>> Laat dit stukje script naar een cookie kijken om te zien of het wel/niet uitgevoerd moet worden.

Komt er toch op neer dat betaalde gebruikers dan moeten inloggen en er controle zal moeten plaatsvinden of het een ingelogde (betaalde) gebruiker betreft.

>> Het hele idee van IP-adressen is juist dat ze uniek zijn, anders werken ze niet.

Wat hij bedoelt is dat een ip-adres per sessie kan wisselen. Een ip-adres kun je niet (als vroeger) zien als unieke identifier.

Ad Fundum

Ad Fundum

15/02/2021 11:31:50
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 14/02/2021 03:12:13:
Een ip-adres kun je niet (als vroeger) zien als unieke identifier.

Een IP-adres is altijd al een unieke identifier geweest, maar van een computer of een netwerkcomponent waar meerdere computers achter hangen. Vroeger (met IPv4) kwam die situatie alleen maar meer voor vanwege het vele gebruik van NAT.

Het was al zo dat je nooit een IP-nummer kunt zien als een unieke identifier van een persoon, account, of sessie. Er zijn wel programma's die een optie hebben om een IP-nummer te koppelen aan een sessie (Mantis Bug Tracker) met als doel de veiligheid te vergroten, maar gewone gebruikers snappen die optie niet.
Als ze hem aanvinken en de IP-leasetijd verloopt in de ARP-tabel, dan verloopt hun sessie ook. Niet echt een aanrader voor het algemeen identificeren van unieke gebruikers.
Gewijzigd op 15/02/2021 11:33:34 door Ad Fundum

Aad B

Aad B

15/02/2021 12:18:57
Quote Anchor link
Ad Fundum op 15/02/2021 11:31:50:
Vroeger (met IPv4) kwam die situatie alleen maar meer voor vanwege het vele gebruik van NAT.

Vroeger? Is het nu geen IPv4 meer? NAT ook niet meer?
Gewijzigd op 15/02/2021 12:19:31 door Aad B

Ad Fundum

Ad Fundum

15/02/2021 15:23:56
Quote Anchor link
Aad B op 15/02/2021 12:18:57:
Vroeger? Is het nu geen IPv4 meer? NAT ook niet meer?

"Vroeger is in de context van de quote:
Ad Fundum op 15/02/2021 11:31:50:
Ozzie PHP op 14/02/2021 03:12:13:
Een ip-adres kun je niet (als vroeger) zien als unieke identifier.

Meer serieus: IPv4 kun je inmiddels zien als iets van vroeger. Niet iedereen heeft nog IPv4, de adressen zijn feitelijk al lang op. Wie nog niet over is naar IPv6 moet de infrastructuur minstens dual stack gaan uitvoeren.
Gewijzigd op 15/02/2021 15:25:21 door Ad Fundum

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.