meerdere rows output moet 1 worden

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

PHP Developer

Functie omschrijving Als PHP Developer ga jij aan de slag met uitdagende software projecten. Jij gaat in deze functie software applicaties ontwikkelen. Deze software projecten zijn heel divers, en deze organisatie maakt software, van A tot Z. Klanten kunnen in elke sector werkzaam zijn, van profit tot non-profit. Deze software bouw je vooral in PHP en specifiek Laravel. Dit framework kent dus geen geheimen voor jou. De software die jij gaat ontwikkelen is heel divers, van urenregistratiesystemen tot compleet geautomatiseerde tools. In deze veelzijdige functie ga jij je zeker niet vervelen, elke dag bestaat weer uit nieuwe uitdagingen. Bedrijfsprofiel Deze

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Experienced Lead Java Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Delft Vacature ID: 13301 Introductie We are seeking a Lead Java Developer for our team in the area of Delft. You will develop an application used exclusively by the engineers and geologists for site characterizations, which imports raw field and laboratory measurements for further processing, integration, ground modelling, and geotechnical analysis and reporting. The client/server application is entirely written in Java, and the server is hosted in the Amazon cloud, utilizing frameworks such as Spring and Hibernate, and connected to an MS SQL Server RDS instance. There is a trend towards using more

Bekijk vacature »

Medior/senior front end developer

Functie Vanwege de groei binnen het bedrijf zijn ze op zoek naar een Technische front end developer. Momenteel hun front end back end team gescheiden aan het werk. Hier willen ze verandering in krijgen. Omdat ook veel interne applicaties ontwikkeld worden zoeken ze iemand die hen kan helpen om de interne applicaties te voorzien van de juiste Vue.js componenten. Zodoende willen ze de interactie tussen front end en back end versoepelen en de volgende stap binnen het platform gaan zetten. Deze componenten die jij ontwikkeld zullen in elk project gebruikt worden. Het back end team bestaat momenteel uit 8 ontwikkelaars

Bekijk vacature »

.Net ontwikkelaars voor de zorgsector

Bedrijfsomschrijving Voor onze klant in de omgeving van Zwolle zijn wij op zoek naar een ervaren .Net ontwikkelaar, bij voorkeur met ervaring binnen de belangrijkste sector van Nederland, namelijk: de zorgsector. Deze internationale organisatie ontwikkelt software voor de zorgsector. Er werken zo'n 25 medewerkers hard aan een oplossing die gebruikt wordt door heel Nederland. Er heerst een informele sfeer waarbij er altijd ruimte is voor een grapje. Je collega's zijn stuk voor stuk sterke ontwikkelaars vanuit verschillende achtergronden en met verschillende leeftijden. Je komt hier terecht in een organisatie die zich hard inzet om de zorgsector te verbeteren. De mogelijkheden

Bekijk vacature »

Medior/Senior Software Developers gezocht in de Ra

Functie Op dit moment staan er posities open voor de volgende functies: Front-end, Back-End & Fullstack software developer. Als Front-End software developer werk je met JavaScript en de bijbehorende technologieën zoals TypeScript, Angular, React, Vue en Svelte. Als Back-End software developer ben je bezig in NodeJS en doe je dit met behulp van AWS, NoSQL, REST en GraphQL. Je krijgt leuke en uitdagende opdrachten met een gemiddelde duur van anderhalf jaar. Hier werk je in een team met andere IT’ers aan het ontwikkelen en verbeteren van software. Je wordt begeleid door een accountmanager die fungeert als jouw aanspreekpunt. Het team

Bekijk vacature »

Senior Full Stack developer

Bedrijfsomschrijving tbd Functieomschrijving Full Stack Java Development bij Randstad Groep Nederland (HQ) Er is een vacature in het Corporate Client Solutions (CCS) team. Dit team is met een ander team net begonnen aan het project ‘Grip op Inhuur’. Het doel van dit project is de tevredenheid van onze leveranciers te verhogen en de efficiëntie van onze administratie te verbeteren. Onderdeel daarvan is een ‘Mijn-omgeving’ voor ZZP’ers en leveranciers. Naast dit nieuwe project werkt het team ook aan het onderhoud en verbeteren van een digitaal vacature management systeem waarmee dagelijks vele vacatures worden voorzien. Het team ontwikkelt zo veel mogelijk zelf

Bekijk vacature »

Junior PHP Developer

Je maakt een vliegende start van je carrière, door meteen mee te bouwen aan de digitale aspecten van Coolblue. Wat doe je als Junior PHP Developer bij Coolblue? Als Junior PHP Developer ben je meteen vanaf de start onderdeel van een development team. Je kijkt veel mee met collega’s en volgt trainingen om te groeien als Junior Developer. Op dat moment komt je wil om steeds te blijven leren naar boven. Daarnaast pak je in de sprints ook je eigen stories op om Coolblue iedere dag een beetje beter te kunnen maken. Je sterk analytisch vermogen komt dan ook goed

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack Java developer

Dit ga je doen Start jij op 7 augustus bij de Experis Academy dan kickstart jij jouw IT-carrière! We leiden je op tot een gewilde Full Stack Java Developer met alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Wat kun je verwachten, hoe zit een dag in het leven van een Trainee eruit? Periode 1 Als Full Stack Java Developer Trainee volg je vanuit huis een op maat gemaakte onlinetraining die in het Engels wordt gegeven. De tijd die je kwijt bent aan het volgen van de training kun je vergelijken met een fulltime werkweek. In

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Database Developer met MS SQL of een vergelijkbare database? Wil jij werken voor een gewaardeerde werkgever in regio Tilburg waar jij de tijd en ruimte krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je houdt je bezig met het creëren en bouwen van MS SQL server databases; Je gaat projecten vanaf het begin tot het eind begeleiden. Je sluit aan bij meetings met klanten om hun processen in kaart te brengen. Vervolgens voer jij het project uit en zorgt dat dit zo goed mogelijk verloopt; Je werkt

Bekijk vacature »

Front end ontwikkelaar

Functie Het huidige team bestaat uit momenteel uit 5 back end developers verdeeld van senior tot junior. Omdat de gehele front end van applicaties anders gaan insteken zijn ze op zoek naar een ervaren Front end developer die hen kan helpen de juiste keuzes te maken. Je krijgt veel vrijheid om te bepalen hoe je dit wilt ontwikkelen en vrijheid in welke techniek je hiervoor wilt gebruiken. Je zult je dus bezighouden met architectuur, documentatie en natuurlijk ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten binnen de verschillende applicaties. natuurlijk heb jij ook mogelijkheden om te sparren binnen het team, maar ze gaan uit

Bekijk vacature »

Laravel Developer

Functie omschrijving Voor een gave organisatie in de buurt van Den Bosch zoek ik een PHP developer. Het is van belang dat je kennis/ervaring hebt met het framework Laravel. Jij gaat in deze functie software applicaties ontwikkelen. Deze software projecten zijn heel divers, en deze organisatie maakt software, van A tot Z. Klanten kunnen in elke sector werkzaam zijn, van profit tot non-profit. Andere taken zijn onder andere: documentatie schrijven over applicaties/uitleg geven over software en applicaties/ klantcontact over bestaande applicaties/applicaties optimaliseren. Bedrijfsprofiel Deze organisatie zit in de regio van Den Bosch en is een klein bedrijf. Er werken circa

Bekijk vacature »

Python developer Consultancy

Functie Als Python developer bij deze organisatie werk je voor verschillende klanten. Doordat de oprichter een groot netwerk heeft kun je zelf voorkeuren uitspreken in het type projecten dat je wilt gaan doen. Zo zijn er bijvoorbeeld langdurige of juist korte projecten, maar is ook het type klant, of project bespreekbaar. Werk jij bijvoorbeeld graag aan een nieuw, state-of-the-art web portaal of ben je liever betrokken bij een migratietraject van een bestaande applicatie? Wij gaan voor jou aan de slag! Eisen • Je bent een gedreven developer met sterke voorkeur voor Python • Je bent meer dan een codeklopper •

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Jouw team van vier collega .NET developers is verantwoordelijk voor het bouwen van de ETL processen van jouw nieuwe werkgever. Op dit moment wordt de front-end gedaan door een extern team van professionals. Echter wilt jouw nieuwe werkgever graag intern deze kennis uitbreiden en heeft dan ook de ambitie om dit voor het eind van het jaar intern te gaan aanpakken. Dit betekend dat jij als .NET ontwikkelaar de ideale kans krijgt om jezelf samen met jouw collega’s te ontwikkelen als full stack developer. Als .NET ontwikkelaar werk jij bij deze gave werkgever met C# .NET, SQL, JavaScript, REST

Bekijk vacature »
Remco schrubben

remco schrubben

02/01/2012 14:15:41
Quote Anchor link
Ik heb een SELECT query met een simpel <form>.
Nu heb ik in mijn database in het veld jaar de volgende waarders:
2010 - 2010 - 2011 - 2011 - 2011 - 2012
Mijn veld categorie heeft de volgende waarders:
Cat 1 - Cat 2 - Cat 1 - Cat 1 - Cat 2 - Cat 1

Met mijn SELECT query krijg ik als output in de Selectbox:
2012
2011
2011
2010
2010

Nu zou ik graag als output krijgen:
2012
2011
2010

Wat doe ik nu eigelijk verkeert.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
<?php
                    define( 'DEBUG_MODE', false );
                
                    $query = "SELECT DISTINCT
                                jaar
                            FROM
                                promo
                            "
;
                    $result = mysql_query( $query );

                    if ( false === $result )
                    {

                        echo '<p>Er is iets fout gegaan bij het ophalen van de Promo Jaar Archief gegevens.<br />';
                        if ('DEBUG_MODE')
                        {

                            echo '<br />Foutmelding: ' . mysql_error() . '
                            <br />Query: '
. htmlspecialchars( $query );
                        }

                            echo '</p>';
                        }

                            else
                        {
                    ?>
            
                    <form id="aForm">
                        <select id="jaar" name="jaar" onchange="javascript: formget(this.form, 'include/promo_archief.php');">
                            <?php
                            while( $row = mysql_fetch_array( $result ) )
                            {

                            ?>

                            <option value="<?php echo htmlspecialchars( $row['jaar'] )  ?>" ><?php echo htmlspecialchars( $row['jaar'] ) ?></option>
                            <?php
                            }
                        }

                            ?>
 
PHP hulp

PHP hulp

28/04/2024 01:38:25
 
Herman van Ree

Herman van Ree

02/01/2012 14:17:06
Quote Anchor link
Probeer eens DISTINCT(jaar)

Toevoeging op 02/01/2012 14:18:47:

O, en ook nog toevoegen ORDER BY jaar DESC

Dus: SELECT DISTINCT(jaar) FROM promo ORDER BY jaar DESC
 

02/01/2012 14:31:37
Quote Anchor link
Heeft het veld jaar deze waardes: 2010 - 2010 - 2011 - 2011 - 2011 - 2012



Denk dan eens aan normaliseren
Gewijzigd op 02/01/2012 14:32:15 door
 
Noppes Homeland

Noppes Homeland

02/01/2012 17:25:33
Quote Anchor link
Quote:
Dus: SELECT DISTINCT(jaar) FROM promo ORDER BY jaar DESC

Dit zal in principe op een mysql datbase dus een error moeten opleveren

let wel dat DISTINCT:
1. geen functie is zoals MAX/SUM enz de () behoren dus niet om het veld / velden gezet te worden
2. dat een DISTINCT genomen dient te worden over de gehele fieldset in de SELECT clause
3. dat DISTINCT in feite ook niet samengaat met een GROUP BY

Het voorbeeld wat Herman geeft werkt alleen op databases die afkomstig zijn van de makers van windows - in zovere ik dan weer weet -.

je bent op zoek naar:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
SELECT DISTINCT jaar
FROM   promo
ORDER BY
       jaar DESC
 
Remco schrubben

remco schrubben

02/01/2012 18:30:17
Quote Anchor link
Ik zou de 3 mensen willen bedanken voor de reactie.
Kwam er achter dat de manier van Noppes Homeland en Herman van Ree allebij wel werkte. Alleen krijg ik het vermoeden dat zonder de () net een fractie snelle is met pagina laden. Kan dit kloppen?

Wel rijst er een vraag omhoog.
Zodra ik als voorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
SELECT DISTINCT
jaar, naam
FROM  
promo
ORDER BY
       jaar DESC


Dat ik dan weer de output krijg zoals in openings topic vermeld.
Kan ik met DISTINCT dan geen meerdere velden selecteren, of gaat dit dan weer op de manier van Herman van Ree.

Bedankt alvast voor het uitlegen van deze vraag.
 
Herman van Ree

Herman van Ree

02/01/2012 18:59:50
Quote Anchor link
Nu zoek je naar elke niet dubbele combinatie van jaar en naam.
Reden waarom ik DISTINCT() met haakjes dus gebruik; en in dit geval 'jaar' tussen de haakjes zou plaatsen.

Met enige verbazing zie ik dat in de Mysql-documentatie deze voor de hand liggende mogelijkheid (gebruik m al jaren) niet beschreven staat.

Toevoeging: ook weer niet zo gek, want Msyql is nogal buggy.
Als je bv. DISTINCT() niet als eerste veld in je query gebuikt, gaat de query in de helft van de gevallen fout...waarom ie soms goed gaat is me een raadsel. (ook waarom ie dan fout gaat trouwens)
Gewijzigd op 02/01/2012 19:10:03 door Herman van Ree
 
Noppes Homeland

Noppes Homeland

02/01/2012 19:54:37
Quote Anchor link
Elke database heeft z'n eigen implementatie van de DISTINCT

DISTINCT()
- MS Access
- MSQL Server
- PG

DISTINCT
- mysql
- ORACLE

Het is wel noodzakelijk dat de DISTINCT altijd direct volgt op de SELECT het bepaald immers wat uniek moet zijn.

Maar wat is nu eigenlijk je uiteindelijke doel?
 
Aad B

Aad B

02/01/2012 20:21:58
Quote Anchor link
Herman van Ree op 02/01/2012 18:59:50:
Als je bv. DISTINCT() niet als eerste veld in je query gebuikt, gaat de query in de helft van de gevallen fout...waarom ie soms goed gaat is me een raadsel. (ook waarom ie dan fout gaat trouwens)
DISTINCT moet meteen achter de SELECT, waarom dan verbaasd zijn wanneer je niet volgens de (ANSI) SQL regels codeert maar zomaar wat "probeert". DISTINCT en GROUP BY worden veel te veel gebruikt om modellerings problemen weg te poetsen in plaats van het doel waar ze daadwerkelijk voor bedoeld zijn. "Probeer" eens een SQL cursus.
 
Remco schrubben

remco schrubben

02/01/2012 21:05:46
Quote Anchor link
Bedankt iedereen voor de reactie.

Noppes Homeland wat ik probeer te bereiken is dat de select query mij alleen de jaartallen terug geeft die in de database staan. Als ik dus 2x 2010, 3x 2011 en 1x 2012 heb, wil ik dat mijn selectbox alle 3 jaren enkel weer geeft als output.
Dit heb ik kunnen bereiken door de eerder genoemde query.

Alleen vroeg ik mij af hoe het met die DISTINCT ging als ik nog een extra veld wil aanroepen in de query. Gaat deze extra veld dan ook door de DISTINCT of valt deze er dan buiten en doet hij dat alleen op de eerste aangegeven veld zoals in mijn voorbeeld jaar.

Een andere mogelijkheid om dit te krijgen is natuurlijk ook welkom.
Ben hier om te leren dus alle mogelijke betere oplossingen zijn welkom.
 
Noppes Homeland

Noppes Homeland

02/01/2012 21:16:00
Quote Anchor link
mysql: alle velden die achter de distinct staan worden mee genomen om unieke recordset te verkrijgen

dus als je hebt
2010 A
2010 A
2010 B
2011 A
2011 A

select distinct jaar, flop from eentabel order by jaar,flop

resultaat
2010 A
2010 B
2011 A

want dat zijn dan de uniek combinaties
 
Remco schrubben

remco schrubben

02/01/2012 21:31:06
Quote Anchor link
Bedankt voor reactie.

Oke voor mij is deze uitleg duidelijk.
Het komt er dus op neer als je nog enkele velden extra wilt selecteren, dient er een extra query gedraait te worden.

Leden bedankt voor reactie het is mij duidelijk, ik kan even weer verder.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.