messages automatisch versturen
Ik heb een vraag. Ik heb een site met users. Nu wil ik geautomatiseerd af en toe een random berichtje sturen vanaf een andere gebruiker op de website. Hoe kan ik dit als beste gaan aanpakken?
"Nu wil ik geautomatiseerd af en toe een random berichtje sturen vanaf een andere gebruiker op de website."
Waarom zou je dat willen?
Waarom zou je dat willen?
Mag ik van u de definitie van een random berichtje?
En op wat voor manier moeten die berichten worden vertoond? En moeten die opgeslagen kunnen worden voor later gebruik? Of als ze zijn geaccepteerd dat ze definitief weg zijn? En waarom wil je ze onder een andere naam versturen?
Wat meer uitleg over je doel zou een stuk handiger zijn.
Wat meer uitleg over je doel zou een stuk handiger zijn.
Gewijzigd op 18/11/2017 07:48:52 door - Ariën -
Goedenavond,
Ik zal het proberen uit te leggen.
Ik heb een database met users.
Ik heb een database met messages.
Nu wil ik random berichtjes uit messages kunnen versturen naar users. Heb enkel geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken.
Ik zal het proberen uit te leggen.
Ik heb een database met users.
Ik heb een database met messages.
Nu wil ik random berichtjes uit messages kunnen versturen naar users. Heb enkel geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken.
Je hebt dus twee databases? Waarom staan die gegevens niet in een enkele database?
En verder zou het fijn zijn als je mijn vraag concreet zou beantwoorden.
En verder zou het fijn zijn als je mijn vraag concreet zou beantwoorden.
Gewijzigd op 19/11/2017 00:06:55 door - Ariën -
Beste Arien,
Ze moeten bij de betreffende user in de inbox komen. Maar ook moet de user een notificatie per email hiervan krijgen.
Ik heb het verkeerd omschreven. Het staat in 1 database. Daar heb ik het veld users en het veld messages. Het moet een soort match systeem worden uiteindelijk.
Ze moeten bij de betreffende user in de inbox komen. Maar ook moet de user een notificatie per email hiervan krijgen.
Ik heb het verkeerd omschreven. Het staat in 1 database. Daar heb ik het veld users en het veld messages. Het moet een soort match systeem worden uiteindelijk.
Databases? Velden? Waarschijnlijk bedoel je tabellen? En datgene waar je naar op zoek bent is waarschijnlijk een systeempje waarmee je privéberichten (naar elkaar) kunt versturen. Zijn we een beetje warm?
En die messages zijn waarschijnlijk standaard tekstberichten? Dat lijkt mij dan een niet erg sterke naam voor zo'n tabel, ik zou dan eerder message_templates, message_texts of zelfs notifications ofzo verwachten.
En die messages zijn waarschijnlijk standaard tekstberichten? Dat lijkt mij dan een niet erg sterke naam voor zo'n tabel, ik zou dan eerder message_templates, message_texts of zelfs notifications ofzo verwachten.
Je kunt een random bericht uit de database op deze wijze
Dan als je niet over duizenden gebruikers praat kun je deze in één keer uit de database trekken
daarna kun je met een loopje iedere gebruiker een berichtje sturen.
Dan als je niet over duizenden gebruikers praat kun je deze in één keer uit de database trekken
daarna kun je met een loopje iedere gebruiker een berichtje sturen.
"Nu wil ik random berichtjes uit messages kunnen versturen naar users."
Dat is iets anders dan wat je eerder zei:
"Nu wil ik geautomatiseerd af en toe een random berichtje sturen vanaf een andere gebruiker op de website. Hoe kan ik dit als beste gaan aanpakken?"
Kun je niet even een concreet voorbeeld geven van wat je wil, zodat iedereen de bedoeling snapt?
Dat is iets anders dan wat je eerder zei:
"Nu wil ik geautomatiseerd af en toe een random berichtje sturen vanaf een andere gebruiker op de website. Hoe kan ik dit als beste gaan aanpakken?"
Kun je niet even een concreet voorbeeld geven van wat je wil, zodat iedereen de bedoeling snapt?
Alvast bedankt voor de reacties. Sorry dat ik onduidelijk ben. Ik zal proberen morgen een duidelijk voorbeeld te geven.
Toevoeging op 19/11/2017 21:54:17:
Hopelijk kan ik het nu beter uitleggen.
Ik heb een user die interesse heeft in een bepaald onderwerp. De user staat in tabel users
Nu heb ik een paar standaard berichten in de tabel automate_messages. Nu wil ik af en toe een bericht vanuit deze tabel automate versturen.
Nu zoek ik dus een manier om dit op bepaalde tijden automatisch te versturen (cron) denk dat ik aan zoiets moet denken. Enkel heb ik daar nog nooit wat mee gedaan.
Hopelijk is deze uitleg beter.
Toevoeging op 19/11/2017 21:54:17:
Hopelijk kan ik het nu beter uitleggen.
Ik heb een user die interesse heeft in een bepaald onderwerp. De user staat in tabel users
Nu heb ik een paar standaard berichten in de tabel automate_messages. Nu wil ik af en toe een bericht vanuit deze tabel automate versturen.
Nu zoek ik dus een manier om dit op bepaalde tijden automatisch te versturen (cron) denk dat ik aan zoiets moet denken. Enkel heb ik daar nog nooit wat mee gedaan.
Hopelijk is deze uitleg beter.
Oké, en in het begin schreef je:
"Nu wil ik geautomatiseerd af en toe een random berichtje sturen vanaf een andere gebruiker op de website."
Wie is dan die andere gebruiker waar je het over hebt?
Of bedoel je eigenlijk dat het systeem / de website naar iemand een berichtje stuurt?
Wie is dan die andere gebruiker waar je het over hebt?
Of bedoel je eigenlijk dat het systeem / de website naar iemand een berichtje stuurt?
Ik denk dat je een koppeltabel 'user_messages' moet maken waarin je opslaat wanneer welke gebruiker welk bericht heeft ontvangen. Dat is een dubbele primaire sleutel (van user-ID plus message-ID) met een timestamp. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat een gebruiker twee keer na elkaar hetzelfde bericht ontvangt.
Zo kun je ook zien wanneer een gebruiker voor het laatst een bericht heeft ontvangen en welke berichten de gebruiker nog niet heeft ontvangen: dat gebruik je om bijvoorbeeld om wekelijks een nieuw bericht te e-mailen.
Zo kun je ook zien wanneer een gebruiker voor het laatst een bericht heeft ontvangen en welke berichten de gebruiker nog niet heeft ontvangen: dat gebruik je om bijvoorbeeld om wekelijks een nieuw bericht te e-mailen.
Gewijzigd op 20/11/2017 07:36:47 door Ward van der Put