normalisatie vraag

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Senior Java developer (backend)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Senior Integration Developer

Functieomschrijving As senior integration developer at Randstad Groep Nederland IT you play an integral role in innovating and optimising our processes and way of working. As we continue to move towards a more internationally connected tech environment and build new global platforms, our integration team continues to grow. You will join the APK team (Applicatie Koppelingen), consisting of business analysts, developers, a product owner and scrum master. Together you are responsible for a fundamental aspect of our applications, providing the basis for our other development teams. What will you do as senior integrations developer? As senior integrations developer you work

Bekijk vacature »

front-end developer

Do you want to work with the latest technologies? And are you a back-end or a front-end developer? Get moving and strengthen Nederlandse Loterij as a part of the inhouse development team. Result oriented and transparent. Thanks to your efforts, the Inhouse Development team can work together on the development of new systems and applications. The team is responsible for the development and operations of our lottery websites, including several back-end components focusing on the online channels for Staatsloterij, Lotto and Miljoenenspel. In this way, you directly contribute to a happy, healthy and sporty Netherlands. As a part of the

Bekijk vacature »

Mendix Lead Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 11777 Introductie As ASML is growing rapidly, the Corporate IT Shared Services Team is maturing its team to establish Mendix application development as one of its core focus to maximize the business value that IT generates. Bringing value through, speed, quality and agility to our business with this platform is what we strive for. You will be joining the ASML Mendix Team as a lead developer who is responsible of leading Mendix projects on the delivery side , as well as executing Mendix platform and competence related activities to help

Bekijk vacature »

Freelance Frontend Developer (ZZP)

Belastingdienst B/cao Startdatum inzet : 19 december 2022 Tijdelijke functie, met optie op vast Uren per week : 36 Standplaats (in overleg) : Apeldoorn Op dit moment hebben wij frontend developers met een nieuwsgierige en pro actieve houding nodig die zich hoofdzakelijk richten op het helpen bij het bouwen van open formulieren. Deze formulieren worden gemaakt met verschillende producten. Wij werken met Bold (het Belastingdienst Design System), form.io, moderne frameworks en integratiemogelijkheden. Op het gebied van de overige tooling wordt je voor zover nodig ingewerkt. Van jou als frontend developer wordt verwacht dat je deze producten op de juiste manier

Bekijk vacature »

Freelance Applicatieontwikkelaar (ZZP)

Belastingdienst B/cao Startdatum inzet : 19 december 2022 Tijdelijke functie, met optie op vast Uren per week : 36 Standplaats (in overleg): Apeldoorn We zoeken een consultant/developer met ervaring in de ontwikkeling van back-end systemen. Als consultant heb je kennis en ervaring met de wijze waarop Open Formulieren is opgezet. Je bent een vraagbaak voor collega’s en deelt waar nodig je kennis. Je hebt ervaring met het werken in een open source omgeving. Je bent thuis in verschillende frameworks of je kunt je die snel eigen maken. Je hebt aantoonbaar ruime kennis van en ervaring met Python, Django, HCL Websphere

Bekijk vacature »

Functieomschrijving As senior integration developer at Randstad Groep Nederland IT you play an integral role in innovating and optimising our processes and way of working. As we continue to move towards a more internationally connected tech environment and build new global platforms, our integration team continues to grow. You will join the APK team (Applicatie Koppelingen), consisting of business analysts, developers, a product owner and scrum master. Together you are responsible for a fundamental aspect of our applications, providing the basis for our other development teams. What will you do as senior integrations developer? As senior integrations developer you work

Bekijk vacature »

Lead .NET Developer Unieke Kantoorsoftware

Bedrijfsomschrijving Dit bedrijf bestaande uit zo'n 60 medewerkers heeft in de loop der jaren een klantenbestand van ongeveer 500 bedrijven opgebouwd en ze leveren aan deze bedrijven unieke bedrijfseigen kantoorsoftware. De software wordt gebruikt in de Benelux en is zeer professioneel te noemen. De bewezen software is zo vormgegeven dat het zeer snel op de bestaande software van klanten aangesloten kan worden. Enkele toepassingen zijn: de software koppelen aan Payrolling software, HR software of ERP software. Uiteindelijk zijn alle toepassingen voortgekomen uit de drie grootste SaaS producten: Tijdregistratiesoftware, Declaratiesoftware en Planningsoftware. Door uitbreiding in het team en verschuivingen in het

Bekijk vacature »

Python developer

Bedrijfsomschrijving You will be shaping the future of our client! They are a top-notch AI start-up, where a team of 10 young and bright people are working on automating vehicle inspections. As a Software Engineer at our client, you will be working on the development of state-of-the-art software solutions. You will be working closely together with other software engineers to design and develop new features for our growing customer base. Our tech stack includes: Python, AWS, GitHub, Sentry, Balena, Docker, FastApi, PyTorch Functieomschrijving You will continuously improve and extend the existing solution by bringing new ideas to the table, while

Bekijk vacature »

Medior Frontend developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Bij DPA GEOS werken onze consultants als Frontend Developer in Agile teams bij onze klanten en zijn ze verantwoordelijk voor de grotere webapplicaties. Wil jij dit ook, want we zijn op zoek naar enthousiaste Frontend Developers om ons development team te versterken. Je draagt positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam je kijkt verder dan je eigen rol. Eventueel begeleid je ook andere ontwikkelaars in het softwareontwikkelproces. Je gaat webapplicaties maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit

Bekijk vacature »

Front-End Developer Design System

You work together with other development teams and designers to build and improve user experiences on a daily basis to make our customers happy. How do I become a Front-End Developer Design System at Coolblue? The Design System team at Coolblue is responsible for building interfaces and interactions that help our colleagues build coherent, seamless and high-quality experiences for our users. By combining product, design & engineering know-how, we provide expertise on front-end, brand, usability and accessibility matters as part of our day-to-day. Would you also like to become a Front-End Developer Design System at Coolblue? Read below if the

Bekijk vacature »

Bekijk vacature »

Senior HANA Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 11404 Introductie Our client leads the worldwide development, production and sales of high-end lithography systems for the semiconductor industry. In short, we make the machines that make computer chips, or integrated circuits. We build some of the most amazing, complex machines that you will ever see – and the software to run them – to develop smaller, faster and still more affordable chips. It is because of our machines that the world’s technology has steadily evolved. In this role you create the environment for teams and individuals to be able

Bekijk vacature »

Oracle APEX ontwikkelaar (interne functie) Rotterd

Bedrijfsomschrijving Mijn opdrachtgever is gevestigd in Rotterdam en opereert wereldwijd. Ze zijn een productiebedrijf die momenteel ruim 40 jaar bestaan. Het is een echt familiebedrijf met korte lijnen. Op de IT afdeling zijn in totaal 15 mensen werkzaam. Het team waar jij in komt te werken is 8 FTE groot. De organisatie is verder te typeren als informeel, pragmatisch en no nonsense. Functieomschrijving Ter uitbreiding is mijn klant op zoek naar een enthousiaste Oracle APEX ontwikkelaar. In deze functie ben je verantwoordelijk voor zowel de nieuwbouw alsmede het onderhoud van complexe achterliggende Oracle databasesystemen. Dit doe je binnen een team

Bekijk vacature »
Peter de Vos

Peter de Vos

06/02/2010 12:37:00
Quote Anchor link
Hallo,

ik heb een vraagje omtrent normalisatie.

Ik zal het vereenvoudigd uitleggen hoe mijn database eruit ziet.
Ik heb 3 beheerstabellen (naar dit voorbeeld worden effectieve productie aanmeldingen gelogd):
- tabel1 met het artikelbestand:
ID autoint (primary key en dus aanpasbaar)
Artikelnummer (unique key)
Omschrijving

- tabel2 met mogelijke informatie die je aan een artikel kan hangen:
ID autoint (primary key en dus niet aanpasbaar)
Informatie (unique key)

Mogelijke waarden: magazijn, THT, type pallet, ...

- tabel3 waarbij men kan opgeven welke informatie er moet opgevraagd worden bij een aanmelding van een artikel:
ID autoinit (primary key en dus niet aanpasbaar)
ID_artikel
ID_info

De unique key is hier de combinatie van artikel en info.
Met deze tabel definieer je dus dat je bij artikel <x> zowel info "THT" als "magazijn" moet opvragen.

Hierboven zijn de beheerstabellen en kwa normalisatie zit dat volgens mij wel goed (nergens dubbele info gebruikt en telkens gewerkt met ID)

Ik stel mij echter de vraag of ik bij mijn HISTORIEK tabellen ook moet werken met id's of daar met de effectieve waarden?
(historiek = bij elke aanmelding wordt de nodige info opgevraagd en wordt dat weggeschreven in de historiek tabellen onder een uniek nummer in de vorm van JAAR-MAAND-VOLGNUMMER)

Bv:
historiek tabel 1 (artikel) bevat bijvoorbeeld zo'n record:
2010020001 artikel x omschrijving x

historiek tabel 2 (info artikel) bevat bijvoorbeeld volgende records:
2010020001 magazijn test (uniek nummer, info, waarde)
2010020001 THT 01/01/2011 (uniek nummer, info, waarde)

Mijn vraag: zou ik het doen zoals hierboven of zou ik in de historiek tabellen ook id's wegschrijven? (dus niet artikelnummer en omschrijving wegschrijven maar enkel de "ID"; niet de info (naam) wegschrijven maar de info id?)
Op die manier zijn mijn tabellen wel veel kleiner MAAR als ik van de ene op de andere dag mijn info "magazijn" zijn aanpassen naar "verpakking", dan zou het lijken alsof gans mijn historiek op "verpakking" zit ipv "magazijn" wat ik natuurlijk NIET wens!
Ik zou natuurlijk kunnen afblokken dat men het beheer niet meer kan wijzigen van zodra er een aanmelding op gebeurt is maar dat lijkt mij ook niet wenselijk aangezien ik dan bv artikelnummers die ik niet meer wil aanmelden niet meer kan verwijderen..

Hopelijk is het een beetje duidelijk uitgelegd en kunnen jullie mij raad geven!

Alvast bedankt.

Mvg

PHP hulp

PHP hulp

06/12/2022 01:24:27

Midas

Midas

06/02/2010 13:41:00
Quote Anchor link
Je koppelt natuurlijk de historie aan echte records. Wat je je vooral moet bedenken is hoe je om wilt gaan met die historie als de records verwijderd worden. Kijk eens naar ON DELETE en ON UPDATE.

Ik hoop dat ik je verhaal goed begrepen heb.

Marcel K

Marcel K

25/05/2010 22:03:02
Quote Anchor link
Als er bij ons op het werk aan een object een historie vastzit dan kan dat object nooit meer verwijderd worden, kan de integriteit van de database in gevaar brengen.
Ik praat hier dus over een professioneel onderhoudsbeheersysteem inclusief boekhouding, inkoop, magazijnbeheer etc. Vergelijkbaar met SAP.

Joren de Wit

Joren de Wit

25/05/2010 22:20:41
Quote Anchor link
Dat is inderdaad de manier waarop je het aan zou moeten pakken. Maar die constraints kun je al afdwingen in de database zoals Midas voorstelt.

Andreas Warnaar

Andreas Warnaar

25/05/2010 22:29:42
Quote Anchor link
Ik stel mezelf deze vragen als het om "logs" gaat:
- Hoelang moet het bewaard blijven (ivm de capaciteit)
- Heeft het een relatie met de records (bij update of delete)
- Moet je dit wel opslaan in je database, files zijn makkelijker te archiveren en te beheren. Minder belasting op de DB server.

[ontopic]
Ik vind dat HISTORIEK geen relatie(Constraints) hoeft te hebben met de records.
Ook zou ik nooit een record verwijderen, maar eerder een soort status DELETED geven. Andere optie kan zijn een extra Kolom "ISDELETED" (BOOL).
Zo behoud je altijd je integriteit van je Database
Gewijzigd op 25/05/2010 22:40:32 door Andreas Warnaar

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.