OOP gedachtengang

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Developer Full Stack

Functie omschrijving Developer gezocht! Ben jij een enthousiaste developer die graag wil bijdragen aan ontwikkelingen binnen een mooie organisatie? Solliciteer dan snel. Wij zijn op zoek naar een Full Stack Developer uit de regio Nijkerk die gaat bijdragen aan het door ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van een SaaS applicatie. Je moet beschikken over beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal aangezien je samen met de klant gaat werken. Bedrijfsprofiel Je komt te werken binnen een echt familiebedrijf dat al sinds 1925 actief is binnen de FMCG branche. Het bedrijf heeft 40 medewerkers en er heerst een platte communicatiestructuur waarbij

Bekijk vacature »

Senior Front end developer Digital Agency

Functie Jij als Front end developer komt te werken in een van de 8 multidisciplinaire teams binnen de organisatie. Deze teams werken op basis van Scrum agile in 2 wekelijkse sprints. De grootte van de teams varieert van 9-14 collega’s en bestaan altijd uit één of meerdere project managers en een project manager. Samen met je team werk je aan verschillende projecten voor uiteenlopende klanten zoals grote multinationals tot het kleine mkb. De stack waarmee gewerkt wordt is voornamelijk Javascript, ES6, Es.next, HTML, CSS, React.js en Node.js. Wat deze organisatie onderscheid is dat ze echt langdurige partnerships aangaan met hun

Bekijk vacature »

Full stack developer

Functie Binnen een ontzettend stimulerende werkomgeving kom jij te werken in een software team van 14 developers. Met ontzettend stimulerend bedoel ik een modern pand, wat voorzien is van alle nodige soft- en hardware, zodat jij jouw werk goed kan uitvoeren. Daarnaast zitten ze in een bos, waardoor je in een groene omgeving rustig kunt werken. Het team bestaat uit front end, back end en full stack developers. Jij krijgt dus de keuze hier waar jij jezelf het liefst op zou richten, maar de voorkeur gaat uit naar back end. Er wordt hier Scrum (agile) gewerkt in multidisciplinaire teams met

Bekijk vacature »

PHP back-end developer gezocht!

Functie Werk je liever zonder druk en keiharde deadlines maar met de focus op kwaliteit? Dan kom je hier op de juiste plek terecht! In Het team bestaat momenteel uit 12 developers, hiernaast werken er collega’s van front-end, UX maar ook marketing/sales en support. In iedere sprint ontwikkel je samen functionaliteiten met als uitdaging om de klanten de beste gebruikerservaring te bieden. Ze bieden een werkplek waar je jezelf kunt blijven ontwikkelen, en mee te werken aan zowel bestaande als nieuwe mogelijkheden. Eisen • HBO werk- en denkniveau (ze kijken niet naar een papiertje) • Je denkt graag mee over

Bekijk vacature »

Junior PHP Developer

Je maakt een vliegende start van je carrière, door meteen mee te bouwen aan de digitale aspecten van Coolblue. Wat doe je als Junior PHP Developer bij Coolblue? Als Junior PHP Developer ben je meteen vanaf de start onderdeel van een development team. Je kijkt veel mee met collega’s en volgt trainingen om te groeien als Junior Developer. Op dat moment komt je wil om steeds te blijven leren naar boven. Daarnaast pak je in de sprints ook je eigen stories op om Coolblue iedere dag een beetje beter te kunnen maken. Je sterk analytisch vermogen komt dan ook goed

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Software Developer / .NET / Azure

Dit ga je doen Als Lead .NET Software Developer zal je je bezig houden met: Het vertalen van bedrijfswensen naar een technische roadmap; Uitwerken van nieuwe architectuur / designs; Het team aansturen en motiveren; Toezien op de kwaliteit van de code; Mee ontwikkelen van nieuwe features en applicaties. Hier ga je werken Deze organisatie is op dit momenteel marktleider in het ontwikkelen van productielijnen voor de voedselindustrie en heeft een wereldwijd klantnetwerk. Binnen deze organisatie is het team van software developers dagelijks bezig met het ontwikkelen van maatwerk oplossingen om alle productiemachines aan te sturen, maar ook bedrijf kritische applicaties

Bekijk vacature »

Medior/Senior Python developer (Django)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en werken ze met pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Er is een kwaliteitsfocus en dan biedt ruimte om verbeteringen echt door te voeren binnen de gehele

Bekijk vacature »

Embedded Software Developer

Functie omschrijving Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Ridderkerk zijn wij op zoek naar een Embedded Software developer. Ben jij enthousiast en een echte team player? Lees dan snel of dit iets voor jou is! Binnen deze rol houdt jij je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een functionaliteit te bouwen. Denk aan ontwerpen, architectuur, programmeren en algoritmes. Je voert test en validatie werkzaamheden uit bij de implementatie bij de klant. Ben jij een Embedded Software Developer die affiniteit heeft met de allernieuwste technieken? Laat dan snel wat van je horen! Bedrijfsprofiel Onze opdrachtgever bestaat uit een groot

Bekijk vacature »

Senior Front end developer Angular

Functie Er zijn momenteel 5 SCRUM-teams waarvan drie gefocust zijn op DevOps en de huidige projecten en twee op innovatie van de platformen. Jij zal onderdeel worden van het innovatie Scrum team. De 2 multidisciplinaire innovatie teams bestaan momenteel uit 14 werknemers. Jij als senior Front end developer wordt onderdeel van onze innovatieteams. De innovatieteams houden zich bezig met het door ontwikkelen van de huidige producten en denken na over nieuwe functionaliteiten. Binnen de rol van Front end developer krijg je veel vrijheid en kan je je dag zelf indelen. Dingen waar jij je dagelijks mee bezig zult houden is

Bekijk vacature »

Laravel Developer

Functie omschrijving Voor een gave organisatie in de buurt van Den Bosch zoek ik een PHP developer. Het is van belang dat je kennis/ervaring hebt met het framework Laravel. Jij gaat in deze functie software applicaties ontwikkelen. Deze software projecten zijn heel divers, en deze organisatie maakt software, van A tot Z. Klanten kunnen in elke sector werkzaam zijn, van profit tot non-profit. Andere taken zijn onder andere: documentatie schrijven over applicaties/uitleg geven over software en applicaties/ klantcontact over bestaande applicaties/applicaties optimaliseren. Bedrijfsprofiel Deze organisatie zit in de regio van Den Bosch en is een klein bedrijf. Er werken circa

Bekijk vacature »

Medior C# Developer

Samen met het development team zorg je ervoor dat alle systemen achter de schermen vlekkeloos werken. Wat doe je als Medior C# Developer bij Coolblue? Als C# developer doe je regelmatig mee aan brainstormsessies over user experience, data en task flow met de UX Designer, Product Owner en Data Scientist in je team. Daarnaast schrijf je op zichzelf staande, consistente en testbare code die goed onderhoudbaar en toekomstbestendig is. Ook C# Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Werken met verschillende soorten data-opslag, zoals Oracle of AWS. Problemen oplossen

Bekijk vacature »

Anaplan Developer

Dit ga je doen What are you going to do: Picking up Stories: Design planning had, how are we going to build it in Anaplan; Talking to the end user to build a forecasting model; Having contact with the data team about which data is needed; Being able to convert an Excel sheet into a 3, 4 or 5 dimensional modeling environment; Giving knowledge sessions about Anaplan; Solving incidents; Making instructional videos on how teams should read forecasts; Writing blogs about forecasting. Hier ga je werken We are looking for an Anaplan Builder to deliver end-to-end solutions within a big

Bekijk vacature »

Java developer

Functie Je gaat aan de slag als Tester voor een aantal mooie projecten. Je komt terecht in een DevOps team waar jij aan de slag gaat om de kwaliteit te waarborgen omtrent de maatwerk software voor de klanten. Je draait je hand er niet voor om de adviserende rol te bekleden op het gebied van testautomatisering en het opzetten van testframeworks. Zoals aangegeven ga je daadwerkelijk in het eigen team aan de slag en is het daarnaast ook gebruikelijk bij de klanten op locatie te komen om te werken aan de opdrachten. Je krijgt zodoende echt een mooie kijk in

Bekijk vacature »

Senior Fullstack Developer (GOLang, TypeScript)

Bedrijfsomschrijving Our client is one of the large worldwide accounting firms. Functieomschrijving We are looking for a senior (all-round) developer (Project On Demand / Tax Technology) Uses as much as possible technology in support of the development process: Git, Jenkins, Docker, npm, skaffold, helm, etc. We are looking for a real hands-on developer; ie not a team lead or other managerial-style role; Acts with integrity both internally and externally and takes personal responsibility in this respect; Curious about the developments within their field and driven to make a difference with the team; Able to empathize with colleagues and stakeholders and

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »

Jasper DS

Jasper DS

06/06/2012 15:25:49
Quote Anchor link
Maar waarom staat deze regel daar nu in die functie?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 19:54:33
 
Jeroen VD

Jeroen VD

06/06/2012 15:29:50
Quote Anchor link
hetzelfde als met gewoon database gebruik:

bij procedurele queries moet je eerst fetchen, en komt er een array uit, of een object, of net wat je zelf wilt. je zult dan wel nog jouw benodigde gegevens uit die array of object moeten halen.

hetzelfde hier, $result is alleen nog maar gefetcht. en is een array. dus met $result['id'] haal je het id uit de array.
 
Jasper DS

Jasper DS

06/06/2012 15:30:36
Quote Anchor link
en waarom zou ik dat willen doen in die desbetreffende functie?
 
Jeroen VD

Jeroen VD

06/06/2012 15:36:31
Quote Anchor link
hmm das inderdaad gek ja. ik dacht dat je de regel niet begreep, maar ik snap zelf het nut eigenlijk ook niet, nee.
 
Jasper DS

Jasper DS

06/06/2012 15:42:11
Quote Anchor link
Ik begreep de syntax en de inhoud wel maar de bedoeling niet. ;)
 
Erwin H

Erwin H

06/06/2012 15:55:29
Quote Anchor link
Zo te zien komt het omdat het id niet wordt opgehaald uit de database:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT name, password, email, logged_in FROM users WHERE id = ?

Het id is namelijk al bekend en hoef je dus niet uit de database te halen, maar kan je direct in het object zetten. Anders zou je in het select ook 'id' moeten opnemen in de kolomnamen.
 
Wouter J

Wouter J

06/06/2012 16:29:34
Quote Anchor link
Erwin's uitleg klopt inderdaad. Ik heb altijd het gevoel alsof de manier die ik hier gebruik sneller is als het ophalen uit de DB en dus doe ik het altijd zo, maar kan er ook naast zitten.

Tevens, waarom de id niet in de constructor? Omdat een User niet verplicht een ID heeft. Als je een nieuwe user aanmaakt weet je nog geen ID, je hebt immers alleen het object. Pas als je het in de DB plaats met de UserMapper weet je het ID en die moet je dus apart kunnen zetten. (dat zie je ook automatisch gebeuren in UserMapper::create(). Daar zie je dat na het aanmaken van de User de User::setId() method wordt aangeroepen en de user het laatst aangemaakte ID krijgt (weet niet of die regel helemaal klopt in het script, maar gaat om het idee).

Quote:
En moet er telkens aangeduid worden welk type? Ik dacht dat dat in php niet hoefde in tegenstelling tot andere programmeertalen zoals java en C.

Dat klopt. Alleen ik hou altijd van controle. In een klasse wil ik zeker weten dat de waarde van de properties de waarde hebben die ik verwacht, vandaar dat ik ze allemaal typecast. Ik noem het maar een goede gewoonte.
 
Roel -

Roel -

06/06/2012 19:43:11
Quote Anchor link
Wouter, heb je misschien een voorbeeld in de praktijk van hoe je nu bijv. je User class verwerkt i.c.m. een form en validatie? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk namelijk.
 
Wouter J

Wouter J

06/06/2012 19:50:31
Quote Anchor link
Het is eigenlijk gewoon heel simpel:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<?php
if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] === 'POST') {
    $errors = array();

    if (!(isset($_POST['name'])) || ($_POST['name'] === '')) {
        $errors[] = 'Je bent vergeten een username in te vullen.';
    }

    if (!(isset($_POST['password'])) || ($_POST['password'] === '')) {
        $errors[] = 'Je bent vergeten een wachtwoord in te vullen.';
    }

    if (!(isset($_POST['email'])) || ($_POST['email'] === '')) {
        $errors[] = 'Je bent vergeten een email adres in te vullen';
    }


    if (count($errors) > 0) {
        // geen fouten, registreer user
        // maak een User object aan

        $user = new User($_POST['name'], $_POST['password'], $_POST['email']);
        $userMapper = new UserMapper();

        $user = $userMapper->create($user);

        $message = 'Hallo '.$user->getName().', welkom op deze website!';
    }
}

// ...
?>


Eventueel zou je het formulier validatie ook kunnen laten doen door een Form klasse, maar dat gaat wel erg ver voor dit topic (en om eerlijk te zijn heb ik dat zelf ook nog niet helemaal door...).
 
Roel -

Roel -

06/06/2012 20:03:26
Quote Anchor link
Je gebruikt dus geen try ... catch constructies? Het is me nu een stuk duidelijker.
Bedankt :-)
 
Wouter J

Wouter J

06/06/2012 22:46:24
Quote Anchor link
Niet voor foutafhandeling van dingen de de gebruiker verkeerd doet. Of nou, nu ik het zeg. Het kan natuurlijk ook:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
if (...) {
    $errors = array();
    if (!isset(...)) {
        $errors[] = 'Je moet nog een naam invullen';
    }

    // ...

    if (count($errors) > 0) {
        throw RunTimeException(implode(', ', $errors));
    }
}

?>


Maar het lijkt me handiger om RunTime fouten af te handelen met gewone normale error systemen, omdat je meerdere fouten tegelijkertijd wilt tonen.
 
Jasper DS

Jasper DS

07/06/2012 17:31:13
Quote Anchor link
Nu ben ik mij aan het afvragen hoe ik de login functie maak. Eerst en vooral ga ik niet opslaan in de database of mijn user ingelogged is aangezien dat in mijn applicatie niet belangrijk is.

Nu was ik aan het denken om aan mijn User class een functie login() toe te voegen en aan mijn UserMapper een functie getByNameAndPass(). In de login functie word de sessie dan aangemaakt en de getByNameAndPass() checkt of de user bestaat en populate() hem als die bestaat zodat ik kan inloggen.

Zit ik juist?
 
Wouter J

Wouter J

07/06/2012 17:52:47
Quote Anchor link
Heel strict genomen mag een User object zelf geen login uitvoeren en heb je daar een eigen klasse voor nodig. Maar ik denk dat het in dit geval wel goed zou zijn.
 
Jasper DS

Jasper DS

07/06/2012 19:06:44
Quote Anchor link
@Wouter, er loopt toch iets mis in mijn logica.

PRODUCELE CODE:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
try
{
    $db = new PDO('mysql:host=localhost;dbname=visit_report','root','***');
    $db->setAttribute(PDO::ATTR_ERRMODE, PDO::ERRMODE_EXCEPTION); // Set Errorhandling to Exception
}    
catch(PDOException $e)
{

    echo 'Caught exception: ',  $e->getMessage(), "\n";
}

    
$userMapper = new UserMapper($db);
$user = new User('jasper' , sha1('test'));
echo $userMapper->getByNameAndPass($user);
echo 'Id: ' . $user->getId();
echo '<br/> Name: ' . $user->getName();
echo '<br/> Password: ' .$user->getPassword();
?>


UserMapper->getByNameAndPass(User $user)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php
public function getByNameAndPass(User $user)
    {

        $stmt = $this->db->prepare("SELECT COUNT(gebruikersid) AS tel, gebruikersid, naam, wachtwoord FROM gebruikers WHERE naam = :name and wachtwoord = :password");

        $stmt->execute(array(
            ':name' => $user->getName(),
            ':password' => $user->getPassword()
        ));

    
        $result = $stmt->fetch(PDO::FETCH_ASSOC);
        
        if($result['tel'] < 1)
        {

            return 'Geen resultaat gevonden';
        }

        else
        {
            return $this->populate($result);
        }    
    }

?>


Zoals je ziet return mijn functie 'Geen resultaat gevonden' als de gegevens niet kloppen maar als het wel klopt returnt de functie de populate functie die op zijn beurt een volledig object return waardoor ik volgdende fout krijg.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
Catchable fatal error: Object of class User could not be converted to string in C:\xampp\htdocs\testjes\User.class.php on line 150
 
Jurgen B

Jurgen B

07/06/2012 20:16:03
Quote Anchor link
Je probeert op regel 14 getByNameAndPass($user) te echoen, wat niet gaat omdat deze functie een User object teruggeeft. Het zou wel kunnen maar dan moet je een toString functie maken (dit kan bij Java, neem aan ook bij PHP).

Dus je wilt de return asignen aan een variabele welke je vervolgens kan echoen zoals je in de regels daaronder al deed. Echter echo je daar de gegevens van de $user die je zelf aanmaakt (jasper) ipv het resultaat van je query.
 
Wouter J

Wouter J

07/06/2012 20:18:02
Quote Anchor link
Jurgen, in PHP heb je de __toString magic method.

Jasper, ik zou het wat anders doen. Als er iets fout gaat return je false en anders de User object. Errors handel je met Exceptions af.
 
Jasper DS

Jasper DS

07/06/2012 22:37:40
Quote Anchor link
Dan veronderstel ik op deze manier:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php
public function getByNameAndPass(User $user)
    {

        $stmt = $this->db->prepare("SELECT COUNT(gebruikersid) AS tel, gebruikersid, naam, wachtwoord FROM gebruikers WHERE naam = :name and wachtwoord = :password");

        $stmt->execute(array(
            ':name' => $user->getName(),
            ':password' => $user->getPassword()
        ));

    
        $result = $stmt->fetch(PDO::FETCH_ASSOC);
        
        if($result['tel'] < 1)
        {

            return false; // Geen resultaat gevonden
        }
        else
        {
            return $this->populate($result);
        }    
    }

?>


Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<?php
/* Login testen */

try
{
    $db = new PDO('mysql:host=localhost;dbname=visit_report','root','jasper');
    $db->setAttribute(PDO::ATTR_ERRMODE, PDO::ERRMODE_EXCEPTION); // Set Errorhandling to Exception
}    
catch(PDOException $e)
{

    echo 'Caught exception: ',  $e->getMessage(), "\n";
}

    
$userMapper = new UserMapper($db);
$user = new User('jasper' , sha1('test'));
if($userMapper->getByNameAndPass($user) == false)
{

    echo 'Uw gegevens zijn niet correct.';
}

echo 'Id: ' . $user->getId();
echo '<br/> Name: ' . $user->getName();
echo '<br/> Password: ' .$user->getPassword();
?>
 
Wouter J

Wouter J

07/06/2012 22:39:20
Quote Anchor link
Ja, alleen doe je nu niks met de geretourneerde user klasse. Sla deze op in $user.
 
Jasper DS

Jasper DS

11/06/2012 21:13:01
Quote Anchor link
Zo, nu heb ik eigenlijk een simpel "inlog systeempje" in de OOP vorm. :-)
Dan nu het degelijk opslaan van mijn classes. Ik heb voorlopig 2 classes. De User en de Usermapper. Zet ik deze in 2 apparte bestanden of wat doe ik daarmee? Moet ik dan ook telkens al mijn classes inladen of laad ik deze in in één bestand dat ik nadien inlaad in mijn andere pagina's?
 
Wouter J

Wouter J

11/06/2012 21:54:18
Quote Anchor link
Jasper, je plaats elk bestand in een aparte bestand en ook in aparte mappen op categorie. Dus zeg maar zoiets:
/project/
/project/lib/User/User.php
/project/lib/User/UserMapper.php
/project/lib/Post/Article.php
/project/lib/Post/PostMapper.php
/project/lib/Post/PostFactory.php
/project/lib/Post/BlogPost.php

Dan kun je mooi en makkelijk gaan werken met autoloaders. Zorg dat je klassennamen de PSR-0 standaard volgen en je kunt heel simpel hun spl autoloader gebruiken. Dat werkt dan ong. zo:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
function my_spl_autoloader($class)
{

    // functie wordt elke keer bij het aanmaken van
    // een onbekende klasse aangeroepen, zodat je de
    // klasse kunt laden

    // do some fancy stuff

    // laad het bestand

    require __DIR__.DIRECTORY_SEPARATOR.$class;
}


// registreer de autoloader
spl_autoload_register('my_sql_autoloader');
?>
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.