Paden... Relatief?Absoluut!

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software developer (Python)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en houden ze zo nu en dan pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Je hebt in je werk oog voor kwaliteit, risico’s en het klantbelang. Communicatie met

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving PHP Software Developer gezocht! Voor een organisatie in de regio Zeist die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in een scrumteam aan de ontwikkeling van een medicatiebewakingssysteem; Meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten;

Bekijk vacature »

Gezocht: .Net ontwikkelaars met een maatschappelij

Bedrijfsomschrijving Zoek jij als medior .Net ontwikkelaar een inspirerende werkplek bij een bedrijf met maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel? Dan is deze vacature je op het lijf geschreven. De organisatie bestaat ruim 20 jaar en ze ontwikkelen in house applicaties waarmee de zorgsector enorm mee gebaat is. Jouw applicaties worden gebruikt door duizenden gebruikers waardoor je echt een waardevolle bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Het bedrijf is zeer innovatief en vindt een goede werk/privé balans belangrijk. Je krijgt alle mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen, je werktijden in te delen en daarnaast is het ook mogelijk om deels thuis te werken. Het

Bekijk vacature »

Back End Developer

As a Back End developer at KUBUS you will be developing the (web) application and services of BIMcollab. You have a focus on the back end of our software, for which we mainly work with C# and .NET. We use a full-stack approach, which means that in addition to the back-end, you will also help with other parts of the code. As a software company, KUBUS is in a unique position. We build our own products that are used by tens of thousands of users worldwide. Our company is just the right size: big enough to make a real impact

Bekijk vacature »

Senior Cobol Applicatieontwikkelaar

Bedrijfsomschrijving De IV- organisatie van de Belastingdienst is verantwoordelijk voor en verzorgt de ICT- voorzieningen. Het merendeel van de applicaties wordt op dit moment door de IV- organisatie zelf ontwikkeld, onderhouden en beheerd in het eigen data center. Naast de zorg voor continuïteit op de massale heffing- en inningsprocessen die plaatsvinden binnen een degelijke, stabiele omgeving, wordt er tevens volop gewerkt aan modernisering van het IV- landschap. Dit gebeurt deels intern door gebruik te maken van de expertise die intern aanwezig is, maar ook door het aantrekken van (kant-en-klaar) oplossingen en expertise uit de markt. Functieomschrijving In de applicatie ETM

Bekijk vacature »

C# Ontwikkelaar

In het kort Als C# .NET Core ontwikkelaar ga je binnen onze business unit Transport en Logistiek aan de slag complexe maatwerk software voor bedrijf kritische systemen binnen de technische automatisering. Denk bijvoorbeeld een IoT-oplossing voor de logistieke sector waarbij we van ruim 200.000 machines de telemetrie en events verwerken. We zijn actief in de distributielogistiek, havenlogistiek en productielogistiek. Naast C# en .NET Core maken we ook gebruik van Azure technologie. En als trotse Microsoft Gold Partner leren we graag van en met jou. Wil jij jezelf blijven ontwikkelen binnen de technische automatisering met .NET, dan gaan we deze uitdaging

Bekijk vacature »

Software developer

Werkzaamheden voor jou als software developer Voor een goede relatie in de regio Zwolle (meerdere locaties) zoeken wij een software developer die betrokken is bij de ontwikkelcyclus en verantwoordelijk is voor het testen en keuren van nieuwe en geoptimaliseerde software. In deze functie ben je in de implementatiefase de persoon die risico's beoordeelt en intern oplossingen aanbrengt om risico's te verkleinen. Binnen het ontwikkelteam van de software ben je een belangrijke schakel waar je intensief meewerkt met scrum. Het voorkomen van bugs in de programma's en het bevorderen van gebruiksvriendelijkheid voor eindklanten zijn voor jou een uitdaging en geeft voldoening

Bekijk vacature »

Senior Node.js developer Digital Agency

Functie Door de groei van de organisatie zijn ze op zoek naar een Tech Lead. Als tech lead ben jij verantwoordelijk Als Back end Node.js developer kom je terecht in een van de 8 multidisciplinaire teams in het projectenhuis. Afhankelijk van jouw interesses, wensen en capaciteiten word je bij projecten en onderwerpen naar keuze betrokken. Als ervaren ontwikkelaar zul jij vaak leiding nemen in de projecten en in het team een aanvoerder zijn van technische discussies. Uiteindelijk wil jij natuurlijk de klantwensen zo goed mogelijk vertalen naar robuuste code. De projecten kunnen varieren van langlopende- tot kleinschalige trajecten. Voorheen werkte

Bekijk vacature »

Junior Developer Low-code

Dit ga je doen Low-code ontwikkeling van software voor landelijk bekende organisaties; Samenwerken in een team van 10 collega's; Opleveren van mooie eindproducten, middels de Agile methodiek; Direct contact met de eindklant over de gewenste oplossingen. Hier ga je werken Als startende IT-professional kom je te werken in de regio van Lelystad bij een organisatie die met toonaangevende klanten uit heel Nederland samen werkt. De producten en diensten van de organisatie bereiken miljoenen Nederlanders. Hierbij komt een grote hoeveelheid informatie kijken en deze moet discreet en veilig verwerkt worden. De processen die hierbij horen worden door het IT team vormgegeven.

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET developer start jij in een development team met één Senior .NET developer en één junior .NET developer. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het schrijven van software voor onze toonaangevende Automatiseringssystemen. Jij gaat aan de slag met de onderhoud van de kernsoftware, ondersteund de software van derden door het gebruik van onze webservices en als team zijn jullie verantwoordelijk voor het ontwikkelen van onze backend oplossingen. Wij maken op dit moment veel gebruik van .NET met ASP.NET. Komend kwartaal gaan wij wel gedeeltelijk overstappen naar .NET Core. Verder werken wij ook met SOAP, REST, JSON, HTML5, CSS3

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Dit ga je doen Je komt in een DevOps-cultuur te werken waarbij je met je team werkt aan de front-end van diverse brand websites; Het ontwerpen van functionele en grafische ontwerpen die worden geïmplementeerd; Draagt zorg voor het maken van analyses; Je werkt nauw met je collega’s samen en geeft elkaar feedback en suggesties waar nodig; Het uitwerken van vraagstukken die afkomstig zijn van verschillende klanten; Hier ga je werken Deze marktleider op gebied van fietsen en fietservaring is gevestigd in twee provincies, verspreid over meerdere locaties. Jij zult voornamelijk in regio Joure aan de slag gaan. De organisatie doelt

Bekijk vacature »

Full stack Python developer

Functie Samen met andere collega’s (een product owner, een software manager en een ervaren ontwikkelaar) ga jij onze producten verder ontwikkelen. Jouw verantwoordelijkheden zullen bestaan uit: – Verder wil gaan met de ontwikkeling van onze bestaande producten; nieuwe features! – Meedenkt over de roadmap van onze producten – Als sparringpartner kan optreden op het gebied van development – Zelf ook nieuwe ideeën op tafel durft te leggen en deze van scratch af aan wilt bouwen Hieronder ook een paar voorbeelden van projecten waar we momenteel mee bezig zijn of binnenkort aan willen beginnen: – Real-time interactie creëren in onze web

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functie omschrijving Voor een bedrijf in Den Bosch zoek ik een PHP Developer, die al wat werkervaring heeft. Jij gaat aan de slag met de verdere professionalisering van de interne applicaties en software. In de functie ga je verder: Verdere ontwikkeling eigen CRM systeem, vooral middels PHP; Bouwen van verschillende API's & koppelingen; Meedenken om de software/applicaties te verbeteren/optimaliseren; Aan de slag met de interne tooling. Bedrijfsprofiel Dit bedrijf is actief binnen de telecombranche. Het hoofdkantoor zit in regio van Den Bosch en er werken ruim 70 medewerkers, verdeeld over verschillende afdelingen. De afdeling Development bestaat uit vijf collega's, onder

Bekijk vacature »

Ervaren C#.NET developer

Functieomschrijving We zijn op zoek naar een ervaren C#.NET programmeur voor een moderne werkgever in de regio Prinsenbeek. Als programmeur zal je bezig zijn met het ontwikkelen van op maat gemaakte webapplicaties voor verschillende klanten, waarbij je ervoor zorgt dat complexe processen zo goed mogelijk worden ondersteund. Je takenpakket omvat onder andere: Werken met databases en dataopslagoplossingen, implementeren van beveiligingsoplossingen en het waarborgen van de beveiliging van applicaties en gegevens, evenals het schrijven van technische documentatie en gebruikershandleidingen. Het ontwikkelen en onderhouden van C#.NET-applicaties. Bijdragen aan het ontwerp en de architectuur van softwaretoepassingen. Het schrijven van hoogwaardige en herbruikbare codes.

Bekijk vacature »

Senior PHP developer met ambities tot Software Arc

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een ervaren PHP developer die zichzelf graag bezighoudt met zaken als architectuur en de algehele verbetering van structuren en standaarden. Het is eigenlijk meer operationeel als uitvoerend omdat je bezig gaat met zaken als het verder uitrollen en verbeteren van testautomatisering, codereviews, tickets en de doorloop hiervan en architectuurkeuzes. Mocht je hiernaast ook wat DevOps kennis meenemen is dit mooi meegenomen! Vanwege het kleine team maar de wereldwijde impact die zij leveren is er veel focus op kwaliteit. In deze functie werk je aan één van hun belangrijkste applicaties. Hierin werk je nauw

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/08/2011 18:30:02
Quote Anchor link
Tja, naar aanleiding van dit topic http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/bestanden-uit-een-andere-map-includen/79722/

... toch even een paar vragen over paden.

Als je bestanden include of requiret, maakt het dan verschil of je een relatief of absoluut pad gebruikt?

Noppes zegt namelijk in dat topic: "files include je niet door opgave van relatief path maar absoluut path!"

Vandaar mijn vraag.
 
PHP hulp

PHP hulp

06/05/2024 21:30:16
 
- SanThe -

- SanThe -

21/08/2011 18:33:04
Quote Anchor link
Als ze maar gevonden worden lijkt mij het belangrijkst.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/08/2011 18:37:14
Quote Anchor link
Dat spreekt voor zich. Maar wat ik wil weten, is of er verschil is tussen:

include '/home/var/www/mijnproject/library/config.php';

en

include 'library/config.php';

of include '../../library/config.php';

Maakt dit iets uit qua veiligheid, of qua snelheid misschien? Waarom zegt Noppes dat je absolute paden moet gebruiken. Hij zal het toch niet voor niks zeggen lijkt me.
 
Jasper DS

Jasper DS

21/08/2011 18:38:23
Quote Anchor link
stuur eens een pm. Dan ben je zeker dat hij het leest en dan kan hij uitleg geven. ik ben ook benieuwd.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/08/2011 18:42:06
Quote Anchor link
Heb gestuurd. Mocht iemand anders ondertussen het antwoord weten dan hoor ik het graag.
 
Eric Wagener

Eric Wagener

21/08/2011 18:49:56
Quote Anchor link
Als je de includes vanuit elke submap moet kunnen aanroepen, dan zijn absolute paden handig.
Stel je hebt een /includes/main.class.php en een /includes/config.php. De config wordt vanuit de main.class.php aangeroepen, maar in elke andere source roep je alleen de main.class.php aan.
Dan kun je de root map bepalen door het volgende te doen in de main.class.php.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?
define("__documentroot__", str_replace("/includes/main.class.php", "", __FILE__));
include(__documentroot__."/includes/config.php");
...

?>

Op deze manier hoef je nooit het pad echt te benoemen, maar kun je toch de main.class.php overal vandaan aanroepen. Als er namelijk alleen include("./config.php"); in de main.class.php zou staan, kun je hem alleen maar vanuit de /includes directory invoegen.
Er is voor zover ik weet geen snelheidswinst te behalen bij absoluut of relatief benoemen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/08/2011 18:55:07
Quote Anchor link
Oké, maar als ik je goed begrijp mag het dus beiden. Het één is dus niet sneller of veiliger dan het andere? Als ik vanuit mijn publieke www map in de index.php een bestand uit het privé deel van de server wil includen dan is het handig om gewoon dit te doen namelijk.

include '../../private/index.php';
 
Fabian M

Fabian M

21/08/2011 19:13:42
Quote Anchor link
Door een relatief/absoluut path te gebruiken maak je iets niet veiliger.
Gewijzigd op 21/08/2011 19:14:15 door Fabian M
 
Pim -

Pim -

21/08/2011 21:03:48
Quote Anchor link
Een beetje off-topic, maar in je HTML zijn absolute paden sowieso veel handiger, omdat je routes/urls kan veranderen zonder alle links te hoeven aanpassen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/08/2011 21:10:17
Quote Anchor link
@Pim: ik denk dat je dan relatieve paden bedoelt.
 
Pim -

Pim -

21/08/2011 21:17:13
Quote Anchor link
? Nee, dat bedoel ik niet

Toevoeging op 21/08/2011 21:18:20:

Als je dynamische URLs gebruikt, staat je structuur van statische bestanden volledig los van je pagina's, dan zijn absolute paden noodzakelijk.
 
Jelmer -

Jelmer -

21/08/2011 21:32:31
Quote Anchor link
Niet helemaal, je kan <base href="/je/root"> gebruiken zodat al je urls zoals pagina.html altijd naar /je/root/pagina.html wijzen. Je links zelf zijn relatief, maar dat ene base-element op de pagina maakt ze allemaal absoluut.
 
Pim -

Pim -

21/08/2011 21:35:51
Quote Anchor link
Ohja, dat is waar ja.
Maar als je je app in de root hebt, is /naar/je/pad.js makkelijker.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/08/2011 21:51:02
Quote Anchor link
Pim, ik snap nog steeds niet wat je bedoelt hoor.

Dus volgens jou is het makkelijker om te zeggen:

www.mijnsite.nl/images/plaatje.jpg (absoluut)

in plaats van

images/plaatje.jpg (relatief)

Als je nu je site overzet naar een ander domein dan moet je je absolute pad aanpassen, dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt.


(zelf zou ik overigens ook absolute paden gebruiken, maar www.mijnsite.nl zou ik dan in een variabele stoppen, zodat je krijgt $url.'images/plaatje.jpg')
Gewijzigd op 21/08/2011 21:51:51 door Ozzie PHP
 
Write Down

Write Down

21/08/2011 22:25:26
Quote Anchor link
Ik ben er vrij zeker van dat Pim zich even mist met relatief en absoluut. Want idd, absoluut zou voor vele applicaties een enorm werkje zijn...

Zelf gebruik ik $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']. Volgens mij heeft dat dezelfde performance. Misschien een idee om het is te testen Ozzie? (en dan doel ik niet alleen op superglobal, maar ook op constanten, relatief, absoluut, ...)
Gewijzigd op 21/08/2011 22:25:58 door Write Down
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/08/2011 22:31:23
Quote Anchor link
Mja, maar ik snap het niet... meestal heeft Pim het wel bij het rechte eind...
maar nu lijkt hij even van het PADje... moeewhhahahaaaa :-D
 
- SanThe -

- SanThe -

21/08/2011 22:58:31
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 21/08/2011 21:51:02:
www.mijnsite.nl/images/plaatje.jpg (absoluut)

in plaats van

images/plaatje.jpg (relatief)


Ik denk dat Pim deze bedoelt:
/images/plaatje.jpg (is ook absoluut, maar dan vanaf de webroot)
 
Pim -

Pim -

21/08/2011 22:58:34
Quote Anchor link
Oh zo. Je kan absolute paden met en zonder host doen. Dus http://p.im/pad/naar/het/bestand.js, maar ook /pad/naar/het/bestand.js. Dat is ook een absoluut pad. Ik had het over de tweede mogelijkheid.

Toevoeging op 21/08/2011 23:04:22:

Idd ja ,SanThe
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/08/2011 23:23:04
Quote Anchor link
Huh... maar wat is dan daadwerkelijk het verschil tussen

images/plaatje.jpg

en

/images/plaatje.jpg

?
 
Write Down

Write Down

21/08/2011 23:27:03
Quote Anchor link
Als jouw afbeelding bv te bereiken is op http://www.eensite.com/images/plaatje.jpg en je CSS staat bijvoorbeeld op http://www.eensite.com/systeem/templates/css/basic/style.css en je verwijst naar image/plaat.jpg dit niet werken. Wanneer je echter een extra / gebruikt, zegt je dat het in de map ROOT/images staat.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/08/2011 23:34:38
Quote Anchor link
Ah ja, oké.

En als je vanuit de css verwijst naar ../../../../images/plaatje.jpg ? Dat zou ook gewoon werken toch? Of is dat niet goed?


Stel nu dat in de map systeem een index.php staat en die moet een bestand includen in de map templates, dan zou ik dus dit kunnen doen:

include 'templates/view.php';

maar ook:

include '/systeem/templates/view.php';

Wat is beter en wat raden jullie dan aan?
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.