.php omzetten naar .nl

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Jo Immanuel

Jo Immanuel

06/09/2017 16:59:00
Quote Anchor link
Beste mensen,

Ik heb de volgende vraag.

Ik ben bijna klaar met het maken van een website in php. Deze wordt op mijn lokale testserver benaderd via "sitenaam.php". Alleen is mijn domeinnaam "sitenaam.nl". Hoe zorg ik ervoor dat mijn site straks als hij live staat benadert kan worden via "sitenaam.nl"?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/04/2024 18:45:39
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/09/2017 17:35:06
Quote Anchor link
Je titel klopt niet. Je kan geen .php omzetten naar .nl. Het is een domeinextentie (TLD) en een bestandsnaam-extentie.

Om antwoord te geven op je vraag moeten willen we graag wat dingen weten:
- Heb jij je domein al geregistreerd bij een hostingbedrijf/registrar?
- Heb je hosting, of wil je hem aan je eigen (thuis)server koppelen? (ervan uitgaande dat dit thuis niet toereikend is voor een drukke site, en puur voor privé-doeleinden)
 
Jo Immanuel

Jo Immanuel

06/09/2017 17:46:10
Quote Anchor link
Nee, ik heb mijn domeinnaam nog niet geregistreerd en wil de site niet aan mijn thuisserver koppelen maar laten hosten.

Ok, het (.nl) is een domeinextentie. Maar ik wil dus niet dat mijn site benaderd moet worden via "sitenaam.php.nl", maar via "sitenaam.nl". Kan dat wel als ik lokaal mijn site steeds benader via "sitenaam.php"? En zo ja, hoe doe ik dat?
Gewijzigd op 06/09/2017 17:46:55 door Jo Immanuel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/09/2017 18:03:23
Quote Anchor link
Jo Immanuel op 06/09/2017 17:46:10:
Nee, ik heb mijn domeinnaam nog niet geregistreerd en wil de site niet aan mijn thuisserver koppelen maar laten hosten.

Ga dan eerst eens zoeken naar een goede webhosting. Er zijn er meer dan genoeg....

Quote:
Ok, het (.nl) is een domeinextentie. Maar ik wil dus niet dat mijn site benaderd moet worden via "sitenaam.php.nl".....

Begrijpelijk, want dat kan dus ook niet, want de domeinnaam php.nl bestaat al, en is dus door iemand
anders geregistreerd. Voor lokale doeleinden kan je dat wel doen.
Quote:
....maar via "sitenaam.nl". Kan dat wel als ik lokaal mijn site steeds benader via "sitenaam.php"? En zo ja, hoe doe ik dat?

.php is geen bestaande domein-extentie die publiekelijk wereldwijd te vinden is, maar je kan hem wel in de DNS of hosts-file van je eigen netwerk/computers toevoegen.
Maar een .dev of .local extentie als lokale domeinnaam is wel gebruikelijker.

Een domeinextentie is wel wat anders dan een bestandsextentie, zoals ik al zei. Dus het is niet zo dat iemand een bestand met .nl aanmaakt voor een .nl domeinnaam, om dit nog even te benadrukken.

Let er ook op dat als je lokaal een website wilt serveren, dat je dus een webserver nodig hebt. Hiervoor is Apache zeer geschikt, en met het XAMPP-pakket heb je een all-in-one oplossing. Het enige wat je dan moet doen is een virtual host aanmaken zodat je lokale domein ook herkend wordt door de webserver.
Gewijzigd op 06/09/2017 18:06:25 door - Ariën -
 
Jo Immanuel

Jo Immanuel

06/09/2017 18:11:30
Quote Anchor link
Ok. ik heb momenteel thuis een lokale webserver geinstalleerd met Apache i.c.m. XAMPP. Deze heb ik gebruikt om mijn site te kunnen maken en te testen.

Binnenkort wil ik live gaan. Op mijn eigen lokale server benader ik via localhost mijn site door "sitenaam.php" als URL te gebruiken. Als mijn site straks live is/gehost wordt en door anderen te benaderen is, kan de site dan gewoon benaderd worden via "sitenaam.nl"?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/09/2017 18:14:42
Quote Anchor link
Tuurlijk, je kan dan je site netjes bij je hosting uploaden op hun servers.
Gewijzigd op 06/09/2017 18:14:52 door - Ariën -
 
Jo Immanuel

Jo Immanuel

06/09/2017 18:28:19
Quote Anchor link
Ik weet niet of je me goed begrijpt. Laat me het proberen beter uit te leggen...

Ik heb lokaal een map van mijn site (met submappen) in de xampp > htdocs-map staan. In deze sitemap staan verschillende .php-documenten (de indexpagina, de regsitreerpagina, etc.). Deze .php-documenten kan ik momenteel benaderen op mijn lokale server door de bestandsnaam.php (met http://localhost/sitemap/ ervoor) te gebruiken.

Stel ik ga live en kopieer mijn sitemap naar de server. Hoe zijn deze pagina's (de home-pagina, de registreerpagina etc.) met ".php" erachter dan te benaderen. Dus hoe ziet de URL er dan uit als de 'lokale' URL "http://localhost/sitemap/sitenaam.php" is?
Gewijzigd op 06/09/2017 18:42:32 door Jo Immanuel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/09/2017 18:48:26
Quote Anchor link
Er is dan sprake van twee fysieke verschillende locaties:

- Je lokale webserver die normaliter bereikbaar via http://localhost of via een eigen bedachte lokale domein in je host-file. Doorgaans wordt dit gebruikt om je website in alle rust te ontwikkelen.

- De publieke ruimte bij je webhosting, waar een wereldwijd bereikbaar geregistreerd domein aan gekoppeld is. Via FTP kan je jouw site dan uploaden naar de server bij je hosting. Jouw computer vervult dan geen taak meer bij het serveren van de site.
Gewijzigd op 06/09/2017 18:54:34 door - Ariën -
 
Jo Immanuel

Jo Immanuel

06/09/2017 19:13:27
Quote Anchor link
Ik begrijp dat er 2 verschillende locaties zijn. Lokaal en publiek. Thuis ben ik de enige die kan kijken en is mijn computer de server. Publiek kan iedereen kijken en doet mijn computer niets want er is een externe server.

Nu is de situatie dat mijn site bijna klaar is (hoop ik). Thuis op mijn lokale server werkt het allemaal prima. Alleen ben ik benieuwd of het ook goed werkt als ik de site live ga brengen op een externe server.

Thuis benader ik momenteel de verschillende pagina's (.php-documenten) die in mijn sitemap staan als volgt:
http://localhost/sitemap/sitenaamhome.php
http://localhost/sitemap/sitenaamregisteren.php
etc.

Hoe gaat het straks als ik live ga?

Als iemand dan de URL "www.sitenaam.nl" intoetst welke pagina wordt er dan geopend?
Hoe stel ik in dat mensen bij gebruik van de URL "www.sitenaam.nl" bij het document "sitenaamhome.php" komen?
En hoe kan ik vanuit deze homepagina doorlinken naar andere pagina's in de sitemap zoals "sitenaamregisteren.php" (dat doe ik nu lokaal via <a href="http://localhost/sitemap/sitenaamregisteren.php"></a>)?

Of doe ik nou iets helemaal verkeerd?
Gewijzigd op 06/09/2017 19:18:13 door Jo Immanuel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/09/2017 19:18:40
Quote Anchor link
Je bestanden horen niet in een mapje 'sitemap' te staan, maar in een mapje 'httpdocs' (of iets van dien aard).

Als je uitsluitend de domeinnaam invoert, dus www.mijnsite.nl, dan wordt óf index.html óf index.php automatisch geopend. Jouw 'sitenaamhome.php' zou je dus moeten hernoemen naar 'index.php'.
Gewijzigd op 06/09/2017 19:22:36 door Ozzie PHP
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/09/2017 19:20:43
Quote Anchor link
Een bestand dat index.php (of .html, .htm) heet is het eerste bestand dat geopend wordt bij het aanroepen van enkel de domein of de directory.
(afhankelijk van de instellingen van je site hoeft dit niet zo te zijn, maar dat is een ander verhaal)

Ik raad aan geen absolute paden in URL's te gebruiken in je site. Dus je verwijst je links en bestanden dan vanaf de locatie waar jij je in de directory-structuur bevindt. Op die manier hoef je bij live-gang niet op vele plekken je URL's aan te passen.
Gewijzigd op 06/09/2017 19:26:33 door - Ariën -
 
Jo Immanuel

Jo Immanuel

06/09/2017 19:26:42
Quote Anchor link
Aha, dank beiden.

Ik moet de naam van de opvangpagina (homepagina) in mijn sitemap dus veranderen in "index.php" en als mijn site dan live staat dan wordt bij invoering van www.mijnsite.nl deze index.php-pagina getoond.

Maar nu heb ik behalve de homepagina nog verschillende andere pagina's in mijn map staan (anders wordt de homepagina nogal groot en langzaam) die ook benaderbaar moeten zijn. Hoe moet ik daar intern naar door verwijzen (met <a href=... ) en waar (in welke map) moet ik deze bestanden zetten?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/09/2017 19:29:51
Quote Anchor link
Ook lokaal werkt dit hetzelfde. Dus als je in de standaard website-map (vaak /htdocs, /www/public_html) een index bestand plaatst, dan wordt deze ook geopend via http://localhost/.

Bestanden binnen deze map kan je gewoon oproepen met <a href="bestand.php">klik hier</a>. of een mapje hoger: <a href="contact/routebeschrijving.php">klik hier</a>.

Maar een mapje lager kan ook, er vanuit gaande dat je bijv. in de directory /contact zit)
<a href="../bestand.php">klik hier</a>. Maar combineren kan ook, door een mapje terug te gaan, en een andere te openen:
<a href="../teamleden/pieter.php">klik hier</a>

Of als je direct een relatief pad wil hebben vanaf het begin, waar je je ook bevindt qua publieke locatie, dan gebruik je een slash als eerste:
<a href="/bestand.php">klik hier</a>
Gewijzigd op 06/09/2017 19:43:43 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/09/2017 19:30:36
Quote Anchor link
Jo Immanuel op 06/09/2017 19:26:42:
Ik moet de naam van de opvangpagina (homepagina) in mijn sitemap dus veranderen in "index.php" en als mijn site dan live staat dan wordt bij invoering van www.mijnsite.nl deze index.php-pagina getoond.

Correct.

Op je server is een apart mapje waarin je die index.php zet. Dat mapje heet meestal iets van 'httpdocs'. Alles wat je via de URL invoert, komt in dat mapje uit.

Als jij dus in die map een bestand 'test.php' zet, dan kun je dat bestand via de browser als volgt aanroepen: www.mijnsite.nl/test.php
 
Jo Immanuel

Jo Immanuel

06/09/2017 19:54:03
Quote Anchor link
Bedoel je het mapje "htdocs"?

Ik heb om mijn lokale server een mapje "xampp > htdocs". In dit mapje heb ik een map voor mijn site gezet (te noemen "sitemap"). Dat is dus niet goed? Ik moet dus deze map "sitemap" verwijderen en de content uit deze map direct in het mapje "xampp > htdocs" zetten (inclusief submappen)?

Verder:

Dus bij gebruik URL "www.mijnsite.nl" wordt de "index.php" pagina uit mapje "xampp > htdocs" geladen.
Stel ik noem mijn registreerpagina "registeer.php" en zet deze in de map "xampp > htdocs". Dan wordt deze pagina als de site live staat "direct" geladen bij gebruik van URL "www.mijnsite.nl/registreer.php" ?

Nog een vraag:

Ik geef bij verschillende pagina's ook variabelen in de URL mee. Bijvoorbeeld bij de userpagina. Dus stel ik noem de userpagina "user.php" en zet deze in de map "xampp > htdocs". Kan ik dan ook gewoon variabelen in de URL meenemen als volgt: "www.mijnsite.nl/user.php?userID=1" ???
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/09/2017 20:03:54
Quote Anchor link
Bij XAMPP is de algemene map die voor http://localhost wordt gebruikt inderdaad htdocs. Op andere platformen kan dit verschillen.

Opsich is het niet aan te raden om binnen je websiteruimte een aparte map aan te maken voor per website.
Ikzelf heb ook eigen lokale domeinen gemaakt per site. (yaddah.dev, foo.dev, baz.dev). In de X:\xampp\apache\conf\extra\httpd-vhosts.conf heb ik per domein een virtual-host aangemaakt met de locatie waar de site staat:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<VirtualHost *:80>
    ServerName yaddah.dev
    ServerAlias yaddah.dev
    DocumentRoot X:/xampp/htdocs/yaddah/
    ServerAlias www.yaddah.dev
    ErrorLog "logs/yaddah.dev-error.log"
    CustomLog "logs/yaddah.dev--access.log" common
</VirtualHost>


Natuurlijk moet je ook even die lokale domeinen in Windows, of hetoperating-system die je maar gebruikt, even bekend maken. Dit kan in de host-file, waarheen ik al gelinkt had.

Je andere vragen kloppen inderdaad.
 
- SanThe -

- SanThe -

06/09/2017 20:05:39
Quote Anchor link
Ja, ja en ja.
 
Jo Immanuel

Jo Immanuel

06/09/2017 20:21:41
Quote Anchor link
Mooi. Ik was al bang dat ik alle pagina's samen moest gaan voegen in de index.php pagina.


Dus samenvattend:
- een index.php maken voor opvang.
- <a href=..> locaties aanpassen (geen absolute paden meer).
- Het geheel uit mapje "sitemap" zetten in mapje "htdocs" en mapje "sitemap" verwijderen.
- Bij livegang alles uit mapje "htdocs" kopieren naar de server en gaan met die banaan...

Klopt?

Nog 1 vraag: als ik dit allemaal doe, hoe benader ik dan op mijn thuisserver de verschillende pagina's?
Live is het dan "www.mijnsite.nl" en "www.mijnsite.nl/user.php?userID=1".
Op mijn lokale testserver moet ik deze dan benaderen via "localhost/index.php" en "localhost/user.php?userID=1"?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/09/2017 20:23:56
Quote Anchor link
Via http://localhost, of nog mooier: Een zelf bedacht lokaal domein. Ideaal als je meerdere sites ontwikkelt.
Gewijzigd op 06/09/2017 20:25:55 door - Ariën -
 
- SanThe -

- SanThe -

06/09/2017 20:25:44
Quote Anchor link
Jo Immanuel op 06/09/2017 20:21:41:
Op mijn lokale testserver moet ik deze dan benaderen via "localhost/index.php" en "localhost/user.php?userID=1"?


"localhost" en "localhost/user.php?userID=1"
 
Jo Immanuel

Jo Immanuel

06/09/2017 20:43:44
Quote Anchor link
Bij homepagina alleen "localhost"?

En bij verwijzen dan?
Voor userpagina kan ik zowel lokaal als publiek verwijzen naar <a href="user.php?userID=1">klik hier</a>.
Je zou denken dat dan bij de homepagina je zowel lokaal als publiek kunt verwijzen naar <a href="index.php">klik hier</a>. Als dat niet werkt hoe moet je dan lokaal en publiek verwijzen naar de homepagina? Door <a href="">klik hier</a> ???
Gewijzigd op 06/09/2017 20:44:55 door Jo Immanuel
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.