Regex, dubbele tekens vermijden?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Als developer nieuwe gave features ontwikkelen; Werken met technieken als C#, Angular 12 en Javascript,; Maken van technische keuzes en beslissingen over de architectuur; Junior collega's coachen; Initiatief nemen voor nieuwe technische mogelijkheden; Je bent een belangrijke schakel - en vindt het leuk - om te schakelen met de business. Hier ga je werken In een team van 7 professionals ben je als Full Stack .NET Developer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van applicaties voor het grootste inhouse product: een applicatie voor alles omtrent hypotheken. De programmeertaal die je hierbij beheerst is C#. Wil je van meerwaarde

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Voor jou als junior .NET ontwikkelaar staat er een flinke uitdaging klaar bij dit bedrijf waar jij veel van kan gaan leren. Zo willen zij een flinke uitbreiding doen op het webbased gedeelte dat zij nu hebben en willen zij het standaard deel gaan moderniseren. Jouw team is dan ook op zoek naar een junior .NET ontwikkelaar die het leuk vindt om op basis van research en development aan de slag te gaan. Jouw mening telt mee als het gaat om hoe en met wat deze applicaties gebouwd en herschreven gaan worden. Jouw functie bij dit bedrijf gaat dan

Bekijk vacature »

Embedded Software Developer

Functie omschrijving Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Moordrecht zijn wij op zoek naar een Embedded Software developer. Ben jij enthousiast en een echte team player? Lees dan snel of dit iets voor jou is! Binnen deze rol houdt jij je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een functionaliteit te bouwen. Denk aan ontwerpen, architectuur, programmeren en algoritmes. Je voert test en validatie werkzaamheden uit bij de implementatie bij de klant. Ben jij een Embedded Software Developer die affiniteit heeft met de allernieuwste technieken? Laat dan snel wat van je horen! Bedrijfsprofiel Onze opdrachtgever bestaat uit een groot

Bekijk vacature »

.NET developer

Klaar voor een nieuwe uitdaging? Welke technologieën gaan schuil achter de dagelijkse energievoorziening? Als senior .NET developer bij Kenter maak jij samen met je team het verschil, zowel voor de interne organisatie als voor eindklanten. Samen bouwen jullie aan innovatieve dienstverlening met behulp van de nieuwste technologieën en tools. Het is een functie met veel vrijheid, goede arbeidsvoorwaarden én je draagt jouw steentje bij aan de energietransitie. Klinkt dit als iets voor jou? Lees dan verder of solliciteer direct! Wat ga je doen als senior .NET developer? Als senior .NET developer bij Kenter (onderdeel van Alliander) ben je van onschatbare

Bekijk vacature »

Product Developer (M/F), Fulltime 40 h/week

A global Plantbased revolution – that is our dream. Maximising the protein transition – that is our mission. Producing and developing sustainable and delicious products – that is what we do. Ojah is a fast growing company with a mission and has the ambition to be the world leader in its field. To support this growth we are hiring new colleagues. People that would like to make a difference and dare to dream big. With currently a 150 colleagues proudly working on our exceptional products. Working in a dynamic surrounding that runs full speed ahead. We need you! Product Developer

Bekijk vacature »

Mendix Ontwikkelaar - Vernieuwen van het applicati

Bedrijfsomschrijving De ontwikkelingen in de transportsector gaan razendsnel. Bij ons kun je een belangrijke rol spelen in deze sector. We streven ernaar om onze klanten te ontzorgen op het gebied van continuïteit en veiligheid met innovatieve producten en diensten. We willen dat onze klanten de veiligste vervoerders van Europa worden. Ons team werkt hard om deze ambitieuze doelstellingen te bereiken en we bieden een motiverende werkomgeving aan. We zijn op zoek naar zelfstarters met een focus op resultaat en beslissingsbevoegdheid. Functieomschrijving Als Mendix ontwikkelaar bij deze organisatie heb je een gevarieerde baan. Het applicatielandschap wordt vernieuwd en de “schade en

Bekijk vacature »

Ambitieuze medior developer

Wat je gaat doen: Heb jij al een paar jaar ervaring als developer maar wil jij naar the next level? In ons NextLevelDev Programma helpen wij jou om de volgende stap te zetten: een mooi programma aan trainingen op het gebied van Java, hippe frameworks, Agile/Scrum, OCP-certificering en optioneel: andere JVM-talen als Kotlin en Scala; Cloud (AWS, Azure, GCP) Soc Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun

Bekijk vacature »

API Developer Red Hat Fuse

Dit ga je doen Als API Developer zal je verantwoordelijk zijn voor het: het maken van API's en het correct laten draaien van de API's op het platform. Hierdoor kom je in aanraking met Red Hat Fuse, Springt Boot, 3Scale, Red Hat SSO, Openshift en Azure DevOps; zorgen voor de kwaliteit van de ontwikkeling, integratie en prestaties van de API's; zorgen voor een stabiel integratieplatform. Hier ga je werken Deze organisatie is een toonaangevende speler in de vastgoedbranche en telt momenteel ruim 500 medewerkers. Met meer dan 150 applicaties staat er een complex applicatielandschap dat hoofdzakelijk op OpenShift, Azure en

Bekijk vacature »

Medior/Senior Python developer (Django)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en werken ze met pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Er is een kwaliteitsfocus en dan biedt ruimte om verbeteringen echt door te voeren binnen de gehele

Bekijk vacature »

.NET Developer C#

Dit ga je doen Als developer nieuwe gave features implementeren; Werken met technieken als C# .NET en (REST) API's webservices; Ontwikkelen van koppelingen middels API's; Maken van technische keuzes en beslissingen over de architectuur; Junior collega's coachen; Initiatief nemen voor nieuwe technische mogelijkheden; Je bent een belangrijke schakel - en vindt het leuk - om te schakelen met de business. Hier ga je werken Als C# .NET Developer wordt je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van applicaties voor belangrijkste product van deze organisatie. Dit product is een applicatie voor alles omtrent hypotheken. De programmeertaal die je hierbij beheerst is C#. Er

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Trainee pega developer

Wil jij een mooie stap maken in jouw carrière? Mooi! Bij De Mandemakers Groep haal je binnen 6 maanden je CSA- en CSSA-certificaten, waarna jij aan de slag kan als Pega-developer in ons IT-team. Achter de schermen zorg jij ervoor dat collega’s efficiënt werken en klanten iedere dag beter geholpen worden. Wil jij daaraan bijdragen? En jouw ICT-skills ontwikkelen? Lees dan snel verder en solliciteer vandaag nog als trainee Pega-developer. Wat ga je doen? Als trainee Pega developer leiden wij je op tot gecertificeerd software developer voor het low-code platform PegaSystems. In de training ben je verantwoordelijk voor een te

Bekijk vacature »

PHP Developer

Dit ga je doen Je werkt nauw samen met het websitebureau aan de ontwikkeling en optimalisering van het internationale platform; Je ziet nieuwe webshops op en voert optimalisaties door; Je bouwt aan technische, functioneel en commercial resultaat; Je vindt het leuk om zelfstandig binnen een internationale organisatie te werken, maar krijgt ook energie om samen met collega's te werken. Hier ga je werken Voor een bedrijf in de regio Rotterdam zijn wij opzoek naar een PHP Developer. Je wordt onderdeel van het communicatieteam en gaat je bezighouden met het optimaliseren van de website van dit internationale bedrijf. Je schakelt veel

Bekijk vacature »

Front End Developer React Vue

Dit ga je doen Meewerken aan de implementaties en ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten van de webapplicaties; Ontwikkelen met o.a. React en Vue en HTML/CSS, ook krijg je in verband met de samenwerking ook affiniteit met de backend Ruby on Rails; Ontwikkeling aan de front end voor de koppelingen tussen de diverse systemen; Ontwerpen van interfaces en een bijdrage leveren aan de gebruikerservaring; Zorgdragen voor hoge kwaliteit van code en jezelf (en anderen) blijven verbeteren; Als Senior Front End Developer begeleid je zelf ook FE-development projecten, hierin leid je de projecten en pak jij het initiatief op (bv integratieprojecten). Hier ga

Bekijk vacature »

Java developer Zorgsysteem

Dit ga je doen Werken aan het eigen gebouwde zorgsysteem; Verbeteringen maken en toepassen binnen de applicatie; Jij gaat werken aan de Back-end van de applicatie en sporadisch werk je mee aan de Front-end; Samenwerken met andere teams voor een optimaal resultaat; Jij kan 'clean' werken en high quality code schrijven; Jij werkt resultaatgericht. Hier ga je werken De organisatie houdt zich bezig met diverse applicaties met betrekking tot zorgregistratie. Dankzij hun systeem komt alle informatie, omtrent de zorg van een patiënt, op een overzichtelijke en toegankelijke manier samen in één systeem te staan. Op deze manier is deze informatie

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/12/2016 16:17:01
Quote Anchor link
Hallo,

Een vraagje ... is het mogelijk (en zo ja hoe) om via een regex dubbele tekens af te keuren?

Wat ik graag zou willen is dat ik bijv. kan aangeven dat er letters en cijfers gebruikt mogen worden, en spaties, punten en streepjes. Dan krijg je zoiets:

pattern="^[- .0-9A-Za-z]$"

Maar ik wil niet dat men dubbele spaties, streepjes en punten kan gebruiken.

Dus dit mag wel: Ozzie.PHP-Hulp
Maar dit niet: Ozzie..PHP--Hulp

Is het mogelijk om in een regex aan te geven dat er alleen 'enkele' streepjes, spaties en punten gebruikt mogen worden?

PHP hulp

PHP hulp

26/05/2026 12:08:55

Adoptive Solution

Adoptive Solution

26/12/2016 18:26:06
Quote Anchor link
Deed dit :

http://www.google.nl/search?q=php+regex+remove+duplicate+characters

Deze bevat de oplossing :

http://stackoverflow.com/a/10342485

Paste het wat aan :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

$n
= 'Ozzie..PHP--Hulp';

echo '<p>' . $n . '</p>';

$n = preg_replace('/([\.-\s])\\1+/', '$1', $n);

?>
Gewijzigd op 26/12/2016 18:27:31 door Adoptive Solution

- SanThe -

- SanThe -

26/12/2016 18:37:22
Quote Anchor link
Adoptive Solution op 26/12/2016 18:26:06:
Paste het wat aan :

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

$n
= 'Ozzie..PHP--Hulp';

$n = preg_replace('/([\.-\s])\\1+/', '$1', $n);

?>

Bron output hier: <p>Ozzie..PHP--Hulp</p><p></p>

Adoptive Solution

Adoptive Solution

26/12/2016 18:56:20
Quote Anchor link
Grappig, op m'n Mac doet ie het wel, op m'n NAS niet.

Wel, Ozzie heeft vastwel een 'goed basisboek' waar het in staat hoe je het doet.

Toevoeging op 26/12/2016 19:30:22:

Ik heb geen goed boek, moest dus even in mijn eigen archief bladeren.

Dit moet het wel goed doen :

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php

$string
= 'Oz    zie.....PHP----Hulp';

echo '<p>' . $string . '</p>' . PHP_EOL;

$patterns = array();
$patterns[0] = '/\.+/';
$patterns[1] = '/-+/';
$patterns[2] = '/\s+/';

$replacements = array();
$replacements[0] = '.';
$replacements[1] = '-';
$replacements[2] = ' ';

echo '<p>' . preg_replace($patterns, $replacements, $string) . '</p>' . PHP_EOL;

?>

http://adoptive.esy.es/remove-double.php

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/12/2016 21:25:48
Quote Anchor link
Ik geloof dat jullie me verkeerd begrepen hebben :-s

De vraag is hoe ik dus een negatieve match krijg. Er hoeft niks vervangen te worden. De regex moet simpelweg niet slagen als er .. of -- of dubbele spatie in staat.

Ik denk dat ik het maar ga oplossen met lookaheads.

Toevoeging op 26/12/2016 21:27:04:

PS

>> Wel, Ozzie heeft vastwel een 'goed basisboek' waar het in staat hoe je het doet.

Wat was de bedoeling van die opmerking?

Wouter J

Wouter J

26/12/2016 22:44:51
Quote Anchor link
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<?php

$pattern
= '/
  ^
  (?:
    [[:alnum:]] # letters + cijfers
    |
    (?:
      ([.\s-])  # punt, spatie en streepje
      (?!\1)    # niet gevolgt door hetzelfde teken
    )
  )+
  $
/x'
;

$tests = ['Ozzie..PHP--Hulp', 'Ozzie.PHP-Hulp', 'a.b.c.'];

foreach ($tests as $t) {
    if (preg_match($pattern, $t)) {
        echo 'OK '.$t.PHP_EOL;
    }
else {
        echo 'NO '.$t.PHP_EOL;
    }
}

?>

Dit staat bijv. "Ozzie.-PHP-Hulp" wel toe, als dat ook niet mag wordt de pattern:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
$pattern
= '/
  ^
  (?:
    [[:alnum:]]     # letters + cijfers
    |
    (?:
      [.\s-]        # punt, spatie en streepje
      (?:[^.\s-]|$) # gevolgt door of een *niet* punt, spatie, streepje of het einde van de string
    )
  )+
  $
/x'
;
?>
Gewijzigd op 26/12/2016 22:45:09 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/12/2016 23:22:23
Quote Anchor link
Thanks Wouter, daar moet ik wel wat mee kunnen!

Wat doet nu precies die "?:" ?

Toevoeging op 26/12/2016 23:32:02:

Dit stukje ?:[[:alnum:]] werkt bij mij alleen als ik het zo doe

?:[0-9A-Za-z]

Dus zonder die dubbele blokhaken. Heb je toevallig enig idee waarom? Ook zie ik geen verschil als ik in dit stukje ?: weglaat. Het resultaat lijkt dan gewoon hetzelfde te zijn.

(PS ik gebruik het als een pattern in een html5 input-veld)

Ben van Velzen

Ben van Velzen

27/12/2016 00:01:07
Quote Anchor link
?: zorgt ervoor dat de capture group niet wordt opgeslagen, zie de resulterende array wanneer je preg_match gebruikt.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 00:03:49
Quote Anchor link
Ben van Velzen op 27/12/2016 00:01:07:
?: zorgt ervoor dat de capture group niet wordt opgeslagen, zie de resulterende array wanneer je preg_match gebruikt.

Wat is daarvan precies (wel of juist niet) het nut?

Ik wil dus enkel valideren (html5 input pattern) of iemand iets geldigs heeft ingevuld.

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 00:04:56
Quote Anchor link
Quote:
(PS ik gebruik het als een pattern in een html5 input-veld)

Dat verklaard het [[:alnum:]] stukje :) HTML5 input velden gebruiken de JavaScript regex engine. Deze ondersteund geen speciale character classes zoals [:alnum:] (wat gewoon een short-hand is voor [\w\d] in PHP).

Quote:
Wat doet nu precies die "?:" ?

Normaal gesproken wordt een capture group "gecaptured" (opgeslagen). Dit betekend dat we er later weer naar kunnen referreren doormiddel van zijn index. Bijvoorbeeld:
Code (php)
1
2
3
4
5
preg_match('/(a)(b)(c)/', 'abc');
/* Capture groups:
 1: a
 2: b
 3: c */

Deze indexen kun je dan weer gebruiken in de regex. Bijvoorbeeld /([a-z])\1/ zal 2 keer dezelfde letter achter elkaar matchen.

Dit opslaan van de capture group kost wat geheugen en wat tijd. Door (?:...) ipv (...) te gebruiken vertel je dat de capture group niet opgeslagen moet worden. Op deze manier wordt je regex iets sneller. Dit is waarschijnlijk vooral pas merkbaar bij grote hoeveelheden matchen, dus in dit geval een grote lengte van de string.

Zie ook http://www.regular-expressions.info/brackets.html , een hele handige site voor informatie over alle syntaxen in regex en het optimaliseren daarvan.
Gewijzigd op 27/12/2016 00:07:01 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 00:16:24
Quote Anchor link
Ah zo ... dan kan ik dus beter overal die ?: toepassen. Weer wat geleerd :-)

Nog een laatste vraag.

Nog even uitgaande van die voorgaande regex ...

Dit stukje (?:[^.\s-]|$) vond ik op zich wel mooi ... dat je dus ook niet bijv. .- kunt krijgen. Het nadeel is nu echter dat je ipv .- wel bijv. een vreemd teken kunt zetten bijv .* wat ik eigenlijk niet wil. Is dat nog (makkelijk) op te lossen?

Idealiter zou ik (ongeveer) dit willen:

BEGIN en EINDIG de string met een letter of getal. Daartussen zijn de enige toegestane karakters letters en cijfers en de volgende vreemde tekens: spatie streepje punt ... maar die mogen niet na elkaar volgen, met als enige uitzondering een punt die wél gevolgd mag worden door een spatie. Heb je daar nog een tip voor hoe ik dat moet aanpakken?

Dit mag:
Ozzie PHPhulp
Ozzie.PHP-hulp
Ozzie. PHP-hulp

Maar dit mag niet:
.Ozzie (begint niet met een letter of getal)
Ozzie- (eindigt niet met een letter of getal)
Ozzie.-PHPhulp (punt en streepje na elkaar mag niet)

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 00:39:42
Quote Anchor link
Oh, maar die begin en eindig met een letter of getal maakt t een stuk makkelijker:
Code (php)
1
/^[a-zA-Z0-9](?:[a-zA-Z0-9]|[.\s\-a-zA-Z0-9][a-zA-Z0-9])*$/

Oftewel: Een alnum, gevolgd door of een alnum of een speciaal teken die op zijn minst weer wordt gevolgd door een alnum. En dat laatste dan 0 of meer keer. Misschien iets leesbaarder in een parsing grammer syntax:
Code (php)
1
2
3
4
String         <- Alnum AlnumOrSpecial*
AlnumOrSpecial <- Alnum / (Special Alnum)
Alnum          <- [a-zA-Z0-9]
Special        <- [-. ]
Gewijzigd op 27/12/2016 00:40:24 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 00:59:33
Quote Anchor link
Ah, zo ja. Nice! Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Thanks very much :-)

Toevoeging op 27/12/2016 01:32:24:

PS

Kan ik dit

(?:[a-zA-Z0-9]|[.\s\-a-zA-Z0-9][a-zA-Z0-9])*

ook vervangen door

(?:[.\s\-]?[a-zA-Z0-9])*

En zo ja, is het een beter dan het ander of maakt dat niks uit?

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 10:36:12
Quote Anchor link
Ja, dat kun je veranderen. En ik zou zeggen dat de eerste wellicht wat sneller zou zijn, aangezien de tweede een geneste optional quantifier heeft (? en *). Hierdoor moet de engine in het geval van een non-match veel backtracking toepassen, wat het geheel trager zou maken.

Maar voor simpele HTML5 input validatie is dat allemaal over-optimalisatie. En zou dan wel voor jouw optie kiezen, een stuk leesbaarder naar mijn idee.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 12:22:30
Quote Anchor link
Wouter, thanks.

Ik wil eigenlijk toch terug naar de eerste variant die jij had voorgesteld. Dus geen dezelfde vreemde tekens achter elkaar, maar verschillende vreemde tekens achter elkaar mag wel.

Dus niet 2x een spatie achter elkaar maar een punt en een spatie mag bijvoorbeeld wel.

Ik vond dit zelf wel een hele toffe oplossing van jou:

Code (php)
1
2
([.\s-])  # punt, spatie en streepje    
(?!\1)    # niet gevolgt door hetzelfde teken

Het enige nadeel is nu dat ik na een punt, streepje of spatie een gek teken kan zetten. Je zou dus bijvoorbeeld .* kunnen doen, terwijl een sterretje niet is toegestaan.

Wat ik dus zou willen, is dit:

We hebben vreemde tekens: [.\s-]
En cijfers en letters: [0-9a-zA-Z]

Cijfers en letters mogen gewoon achter elkaar. Geen enkel probleem.

Maar een vreemd tegen moet gevolgd worden door óf een cijfer of letter óf een ANDER vreemd teken.

Is dat op een handige manier te doen? Het mooiste zou zijn als je kunt zeggen ... een vreemd teken moet gevolgd worden door [.-\s0-9a-zA-Z] maar dan zonder datzelfde vreemde teken. Ik kan wel voor ieder vreemd teken een aparte groep maken waar dat teken door gevolgd moet worden, maar dan wordt de regex zo enorm lang (in de praktijk zijn het zelfs nog een paar meer vreemde tekens).

Maar goed, dus even samengevat.

Cijfers en letters mogen elkaar gewoon opvolgen, maar een vreemd teken mag niet door datzelfde vreemde teken worden gevolgd, maar wel door een ander vreemd teken of een cijfer of letter.

Weet je daar nog iets voor? Dat zou geweldig zijn.

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 16:28:35
Quote Anchor link
Look arounds zijn zero-length assertions. Deze worden dus wel gematched, maar zorgen dus niet voor het consumen van de gematchde string. Dus /^(?:(\w)(?!\1))+$/ zal een string matchen als deze volledig bestaat uit woord tekens (de \w) terwijl deze niet opgevolgd worden door hetzelfde teken (het (?!\1) gedeelte).

Dus ([.\s-])(?!\1) matched alleen de punt, spatie of streepje. Niet het teken daarna (het controleert alleen of het teken daarna niet hetzelfde teken is). Dus /^(?:[a-zA-Z0-9]|([.\s-])(?!\1|$))+$/ zal moeten werken naar mijn idee.

https://jsbin.com/jabiloxoju/edit?js,output

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 16:38:21
Quote Anchor link
Dat ziet er tof uit en daar moet ik wel mee vooruit kunnen.

Ik snap alleen niet waarom "abc." een negatieve match oplevert. Die zou toch moeten kloppen?

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 17:54:50
Quote Anchor link
De lookahead is (?!\1|$) oftewel: Niet \1 of $. Dus niet het einde van de string. Dat is precies wat je wou, toch?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 18:00:51
Quote Anchor link
Ah zo ... misschien dat ie toch wel op een vreemd teken mag eindigen ... maar dan kan ik gewoon |$ weghalen. Dat komt wel goed :-)

Thanks Wouter. Je hebt me weer wat bijgeleerd! :-)

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

28/12/2016 16:25:27
Quote Anchor link
In plaats van a-zA-Z zou je ook simpelweg a-z kunnen gebruiken in combinatie met de /i switch (flag) voor case-insensitive matching.

Mogelijk zou je ook aan een alternatieve oplossing kunnen denken waarbij je niet-legale karakters replaced (maar vermijd blacklists omdat je dan mogelijk niet alle ongewenste gevallen vangt) en dan na afloop deze (potentieel aangepaste) string vergelijkt met het origineel. Indien de twee strings verschillen wil dat zeggen dat er illegale karakters gestript zijn en dus dat de invoer ongeldig was.

Bij het zoeken naar een oplossing ben je niet per definitie beperkt tot de kaders van je regexp. En mogelijk maakt dat het regexp-deel een stuk eenvoudiger ;).
Gewijzigd op 28/12/2016 16:57:36 door Thomas van den Heuvel

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2016 13:40:38
Quote Anchor link
>> In plaats van a-zA-Z zou je ook simpelweg a-z kunnen gebruiken in combinatie met de /i switch (flag) voor case-insensitive matching.

Thanks, ik zal dat straks nog eens proberen, hoewel ik meen ergens gelezen te hebben dat dat voor een html5 input pattern niet werkt, maar zeker weten doe ik dat niet meer.

>> Bij het zoeken naar een oplossing ben je niet per definitie beperkt tot de kaders van je regexp. En mogelijk maakt dat het regexp-deel een stuk eenvoudiger ;).

Klopt inderdaad, maar in sommige situaties vind ik een regex wel de "mooiere" oplossing. Vooral omdat het hier echt om een bepaald patroon gaat, en in mindere mate om de vraag 'zit dat teken er wel of niet in'. Maar wat je zegt klopt zeker. Er zijn meerdere mogelijkheden.

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.