Regex, dubbele tekens vermijden?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Front-end Developer (HTML/CSS, Angular/React/Vue,

Functie Je zal aan de slag gaan in een klein, hecht team met front-end development experts die de ambitie delen mooi werk te leveren. Samen met hen zal je werken aan het gebruiksvriendelijk en interactief maken van complexe webapplicaties, websites en mobile apps. Je levert klanten wat ze nodig hebben terwijl je actief aan jezelf blijft werken met de ondersteuning vanuit je werkplek. Talen als Javascript programmeer jij vloeiend en je hebt kennis van frameworks als React en Angular. Je zou je het liefst nog veel meer ontwikkelen in verschillende front-end talen. Deze kennis deel je graag met je collega’s,

Bekijk vacature »

Database Developer

Functie omschrijving Voor een logistieke dienstverlener in omgeving Zuid Beijerland zijn wij op zoek naar versterking. Weet jij als geen ander systemen aan elkaar te koppelen en heb jij goede kennis van SQL en UML, lees dan snel verder! Jouw taken zien er als volgt uit: Je bent in deze rol voornamelijk verantwoordelijk voor het bouwen, implementeren en beheren van koppelingen tussen de bestaande systemen (zowel business 2 business als application 2 application). Daarnaast inventariseer je de wensen van in- en externe klanten, die je vervolgens samen met je collega's, vertaalt naar technische specificaties, die jullie zelf ontwikkelen en implementeren.

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen (Door)Ontwikkelen van het applicatielandschap; (Door)Ontwikkelen van microservices; Bouwen van nieuwe functionaliteiten; Verbeteringen aandragen voor het applicatielandschap; Sparren met de business. Hier ga je werken De organisatie is werkzaam in de financiële dienstverlening met meer dan 200 medewerkers en meer dan 250.000 eindgebruikers is het een van de grotere binnen haar branche. Je komt te werken in een team waarmee je verantwoordelijk bent voor het ontwikkelen en onderhouden van de financiële applicaties binnen de organisatie, denk hierbij aan het bouwen en onderhouden van portalen. Als .net developer ga jij het development team ondersteunen met de transitie naar

Bekijk vacature »

SAP Integratie Ontwikkelaar

Ben jij ambitieus in de verdere ontwikkeling van SAP binnen HANOS, en heb je kennis van SAP PI, CPI (SAP integration suite) en of andere middleware tooling? Dan ben jij mogelijk onze nieuwe SAP Integratie (middleware) Ontwikkelaar! Lees snel verder en solliciteer! Wat ga je doen? Als SAP Financieel Consultant ben je, als deel van een gedreven team van interne SAP consultants, de schakel tussen de gebruikersorganisatie en ICT. Je draagt proactief bij aan een optimale aansluiting van de SAP-functionaliteit (een applicatielandschap met o.a. Suite on HANA, Fiori, Hybris, C4C en BO), op de bedrijfsprocessen. Verder ondersteun je de HANOS

Bekijk vacature »

C# Developer

Dit ga je doen Je gaat aan de slag in het websites team of portals team waarin je je bezighoudt met concept & design, implementatie en ook een stukje bugfixing en onderhoud; Je werkt met je team volgens de Scrum werkwijze; Zo adviseer je ook de PO & Scrum Master over de technische architectuur, koppelingen en integratie met externe systemen en API’s; Je blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van C# / .NET en deelt deze kennis binnen de organisatie. Hier ga je werken Onze klant is een internationale organisatie gevestigd in de

Bekijk vacature »

Front End Developer React Vue

Dit ga je doen Meewerken aan de implementaties en ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten van de webapplicaties; Ontwikkelen met o.a. React en Vue en HTML/CSS, ook krijg je in verband met de samenwerking ook affiniteit met de backend Ruby on Rails; Ontwikkeling aan de front end voor de koppelingen tussen de diverse systemen; Ontwerpen van interfaces en een bijdrage leveren aan de gebruikerservaring; Zorgdragen voor hoge kwaliteit van code en jezelf (en anderen) blijven verbeteren; Als Senior Front End Developer begeleid je zelf ook FE-development projecten, hierin leid je de projecten en pak jij het initiatief op (bv integratieprojecten). Hier ga

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen development waar je komt te werken binnen een flexibel, jong en ondernemend bedrijf. Lees dan snel verder! Voor deze functie zoeken wij een C# .NET Developer die enthousiast wordt van het aansluiten en begeleiden van (complexe) nieuwe klanten. Daarnaast begeleid je complexe projecten, wij zoeken iemand die altijd kansen ziet en waarbij het glas altijd half vol is. Voor deze functie zoeken wij een Developer met ervaring op het gebied van .NET die deze organisatie gaat versterken. Binnen de organisatie ga jij je vooral bezighouden met het verbeteren van

Bekijk vacature »

Full-stack developer

Als Full-stack developer bij KUBUS houd je je bezig met het ontwikkelen van de (web)applicatie en services van BIMcollab. Samen met je SCRUM team werk je aan zowel de front- als de back-end. Als softwarebedrijf bevindt KUBUS zich in een unieke positie. We bouwen aan onze eigen producten die wereldwijd door tienduizenden gebruikers worden gebruikt. Ons bedrijf heeft precies de juiste grootte: groot genoeg om echt impact te maken in de markt, maar klein genoeg om als individuele ontwikkelaar invloed uit te kunnen oefenen en echt het verschil te kunnen maken. Ons ontwikkelteam bestaat uit ruim 40 ontwikkelaars, testers, scrum

Bekijk vacature »

Back end developer PHP

Functie Heb jij altijd al eens bij een bedrijf willen werken waar jij géén nummertje bent, die alleen maar uitvoerend werk doet? Dan zou je hier perfect passen! Tuurlijk, je werkt aan projecten voor grote of kleine bedrijven… Het enige verschil hier is, jouw mening telt hier écht. Jouw inbreng wordt gewaardeerd, serieus genomen en gebruikt. En vergeet niet, je werkt niet alleen aan deze projecten. Er werken in totaal ruim 25 developers en designers, onderverdeeld over 3 development teams. Voornamelijk bestaande uit Medior en Senior developers, die samen voor een inspirerende en ambitieuze omgeving zorgen. Hun visie is namelijk

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

.NET developer

Wat ga je doen als Full stack .NET developer Microsoft 365? Je stelt je op als sparringpartner voor het team en PO over toekomstige functionaliteiten, architectuur en mogelijke nieuwe producten. Je bent mede-verantwoordelijk voor het vertalen en omzetten van een user story in een passend technisch design. Je implementeert functionaliteiten op basis van een technisch design en user story. Je bent mede-verantwoordelijk voor het beheer van Azure DevOps, waaronder het beheer van GIT, Build Pipelines, Release Pipelines en geautomatiseerde testen. Hier herken jij jezelf in Hbo werk- en denkniveau of hoger aangevuld met relevante certificeringen en/of cursussen; Minimaal 3 jaar

Bekijk vacature »

Back-end PHP Software Developer - Juniorfunctie

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een PHP Software Developer om ons team te versterken en mee te werken aan de ontwikkeling van eigen IOT-oplossingen. In deze functie ben je verantwoordelijk voor het bouwen van webapplicaties, apps en dashboards voor het uitlezen en managen van sensoren in machines. Je werkt nauw samen met een team van ontwikkelaars en engineers om de beste software-oplossingen te creëren. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Je bent in deze rol verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties en softwaretoepassingen voor in-house ontwikkelde IOT oplossingen. Je werkt aan complexe databases en back-end

Bekijk vacature »

Java developer

Als Java Developer bij Sogeti ben je onderdeel van onze toonaangevende community die bestaat uit ruim 100 gepassioneerde Java professionals. In teamverband lever je mooie prestaties. Daarmee draag je aan bij de meerwaarde die wij leveren aan onze top-opdrachtgevers. Geen werkdag is hetzelfde! Je bent voortdurend bezig met het oplossen van allerlei complexe vraagstukken binnen bedrijfs kritische systemen voor onze klanten in regio Noordoost zoals DUO, ING, CJIB en Tendernet. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je verder te certificeren in dit vakgebied. We organiseren regelmatig technische Meetups en doen veel aan kennisdeling. Sogetisten hebben plezier in hun werk en staan

Bekijk vacature »

Software developer - C Sharp

Functie omschrijving Heb jij interesse in het programmeren en ontwikkelen van software? En heb jij enige ervaring met Oracle databases en PL/SQL? Wij zijn voor een leuke opdrachtgever in omgeving Naaldwijk op zoek naar een software ontwikkelaar die graag werkt met C#, JAVA of Oracle. Wij zoeken iemand die breed inzetbaar is en die aan veel verschillende applicaties wilt werken. Als software developer werk je met je collega's samen in een leuk en informeel team aan het (her)ontwerpen van bedrijfssystemen. Je houdt je bezig met het ontwikkelen van REST API's en je onderhoudt applicaties in Oracle PL/SQL en APEX. Vind

Bekijk vacature »

Medior/senior Back-end developer wanted!

Functie Because of the growth within the company, we are looking for reinforcement in the devlopmenttean. As a back-end developer you build the company software that helps us with the primary processes. A fun (internal) project in which you continuously develop the software! You will work in a small team, we have daily stand-ups and a scrum session every fortnight, led by our Scrum Master. During these sessions, you get the opportunity to present your ideas and discuss them with your fellow developers and the Product Owner. Within the development teams, we use Trello, Gitlab, Jiira, Confluence and Boockstack. They

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/12/2016 16:17:01
Quote Anchor link
Hallo,

Een vraagje ... is het mogelijk (en zo ja hoe) om via een regex dubbele tekens af te keuren?

Wat ik graag zou willen is dat ik bijv. kan aangeven dat er letters en cijfers gebruikt mogen worden, en spaties, punten en streepjes. Dan krijg je zoiets:

pattern="^[- .0-9A-Za-z]$"

Maar ik wil niet dat men dubbele spaties, streepjes en punten kan gebruiken.

Dus dit mag wel: Ozzie.PHP-Hulp
Maar dit niet: Ozzie..PHP--Hulp

Is het mogelijk om in een regex aan te geven dat er alleen 'enkele' streepjes, spaties en punten gebruikt mogen worden?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 08:40:44
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

26/12/2016 18:26:06
Quote Anchor link
Deed dit :

http://www.google.nl/search?q=php+regex+remove+duplicate+characters

Deze bevat de oplossing :

http://stackoverflow.com/a/10342485

Paste het wat aan :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

$n
= 'Ozzie..PHP--Hulp';

echo '<p>' . $n . '</p>';

$n = preg_replace('/([\.-\s])\\1+/', '$1', $n);

echo '<p>' . $n . '</p>';

?>
Gewijzigd op 26/12/2016 18:27:31 door Adoptive Solution
 
- SanThe -

- SanThe -

26/12/2016 18:37:22
Quote Anchor link
Adoptive Solution op 26/12/2016 18:26:06:
Paste het wat aan :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

$n
= 'Ozzie..PHP--Hulp';

echo '<p>' . $n . '</p>';

$n = preg_replace('/([\.-\s])\\1+/', '$1', $n);

echo '<p>' . $n . '</p>';

?>


Bron output hier: <p>Ozzie..PHP--Hulp</p><p></p>
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

26/12/2016 18:56:20
Quote Anchor link
Grappig, op m'n Mac doet ie het wel, op m'n NAS niet.

Wel, Ozzie heeft vastwel een 'goed basisboek' waar het in staat hoe je het doet.

Toevoeging op 26/12/2016 19:30:22:

Ik heb geen goed boek, moest dus even in mijn eigen archief bladeren.

Dit moet het wel goed doen :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php

$string
= 'Oz    zie.....PHP----Hulp';

echo '<p>' . $string . '</p>' . PHP_EOL;

$patterns = array();
$patterns[0] = '/\.+/';
$patterns[1] = '/-+/';
$patterns[2] = '/\s+/';

$replacements = array();
$replacements[0] = '.';
$replacements[1] = '-';
$replacements[2] = ' ';

echo '<p>' . preg_replace($patterns, $replacements, $string) . '</p>' . PHP_EOL;

?>


http://adoptive.esy.es/remove-double.php
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/12/2016 21:25:48
Quote Anchor link
Ik geloof dat jullie me verkeerd begrepen hebben :-s

De vraag is hoe ik dus een negatieve match krijg. Er hoeft niks vervangen te worden. De regex moet simpelweg niet slagen als er .. of -- of dubbele spatie in staat.

Ik denk dat ik het maar ga oplossen met lookaheads.

Toevoeging op 26/12/2016 21:27:04:

PS

>> Wel, Ozzie heeft vastwel een 'goed basisboek' waar het in staat hoe je het doet.

Wat was de bedoeling van die opmerking?
 
Wouter J

Wouter J

26/12/2016 22:44:51
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<?php

$pattern
= '/
  ^
  (?:
    [[:alnum:]] # letters + cijfers
    |
    (?:
      ([.\s-])  # punt, spatie en streepje
      (?!\1)    # niet gevolgt door hetzelfde teken
    )
  )+
  $
/x'
;

$tests = ['Ozzie..PHP--Hulp', 'Ozzie.PHP-Hulp', 'a.b.c.'];

foreach ($tests as $t) {
    if (preg_match($pattern, $t)) {
        echo 'OK '.$t.PHP_EOL;
    }
else {
        echo 'NO '.$t.PHP_EOL;
    }
}


?>


Dit staat bijv. "Ozzie.-PHP-Hulp" wel toe, als dat ook niet mag wordt de pattern:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
$pattern
= '/
  ^
  (?:
    [[:alnum:]]     # letters + cijfers
    |
    (?:
      [.\s-]        # punt, spatie en streepje
      (?:[^.\s-]|$) # gevolgt door of een *niet* punt, spatie, streepje of het einde van de string
    )
  )+
  $
/x'
;
?>
Gewijzigd op 26/12/2016 22:45:09 door Wouter J
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/12/2016 23:22:23
Quote Anchor link
Thanks Wouter, daar moet ik wel wat mee kunnen!

Wat doet nu precies die "?:" ?

Toevoeging op 26/12/2016 23:32:02:

Dit stukje ?:[[:alnum:]] werkt bij mij alleen als ik het zo doe

?:[0-9A-Za-z]

Dus zonder die dubbele blokhaken. Heb je toevallig enig idee waarom? Ook zie ik geen verschil als ik in dit stukje ?: weglaat. Het resultaat lijkt dan gewoon hetzelfde te zijn.

(PS ik gebruik het als een pattern in een html5 input-veld)
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

27/12/2016 00:01:07
Quote Anchor link
?: zorgt ervoor dat de capture group niet wordt opgeslagen, zie de resulterende array wanneer je preg_match gebruikt.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 00:03:49
Quote Anchor link
Ben van Velzen op 27/12/2016 00:01:07:
?: zorgt ervoor dat de capture group niet wordt opgeslagen, zie de resulterende array wanneer je preg_match gebruikt.

Wat is daarvan precies (wel of juist niet) het nut?

Ik wil dus enkel valideren (html5 input pattern) of iemand iets geldigs heeft ingevuld.
 
Wouter J

Wouter J

27/12/2016 00:04:56
Quote Anchor link
Quote:
(PS ik gebruik het als een pattern in een html5 input-veld)

Dat verklaard het [[:alnum:]] stukje :) HTML5 input velden gebruiken de JavaScript regex engine. Deze ondersteund geen speciale character classes zoals [:alnum:] (wat gewoon een short-hand is voor [\w\d] in PHP).

Quote:
Wat doet nu precies die "?:" ?

Normaal gesproken wordt een capture group "gecaptured" (opgeslagen). Dit betekend dat we er later weer naar kunnen referreren doormiddel van zijn index. Bijvoorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
preg_match('/(a)(b)(c)/', 'abc');
/* Capture groups:
 1: a
 2: b
 3: c */

Deze indexen kun je dan weer gebruiken in de regex. Bijvoorbeeld /([a-z])\1/ zal 2 keer dezelfde letter achter elkaar matchen.

Dit opslaan van de capture group kost wat geheugen en wat tijd. Door (?:...) ipv (...) te gebruiken vertel je dat de capture group niet opgeslagen moet worden. Op deze manier wordt je regex iets sneller. Dit is waarschijnlijk vooral pas merkbaar bij grote hoeveelheden matchen, dus in dit geval een grote lengte van de string.

Zie ook http://www.regular-expressions.info/brackets.html , een hele handige site voor informatie over alle syntaxen in regex en het optimaliseren daarvan.
Gewijzigd op 27/12/2016 00:07:01 door Wouter J
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 00:16:24
Quote Anchor link
Ah zo ... dan kan ik dus beter overal die ?: toepassen. Weer wat geleerd :-)

Nog een laatste vraag.

Nog even uitgaande van die voorgaande regex ...

Dit stukje (?:[^.\s-]|$) vond ik op zich wel mooi ... dat je dus ook niet bijv. .- kunt krijgen. Het nadeel is nu echter dat je ipv .- wel bijv. een vreemd teken kunt zetten bijv .* wat ik eigenlijk niet wil. Is dat nog (makkelijk) op te lossen?

Idealiter zou ik (ongeveer) dit willen:

BEGIN en EINDIG de string met een letter of getal. Daartussen zijn de enige toegestane karakters letters en cijfers en de volgende vreemde tekens: spatie streepje punt ... maar die mogen niet na elkaar volgen, met als enige uitzondering een punt die wél gevolgd mag worden door een spatie. Heb je daar nog een tip voor hoe ik dat moet aanpakken?

Dit mag:
Ozzie PHPhulp
Ozzie.PHP-hulp
Ozzie. PHP-hulp

Maar dit mag niet:
.Ozzie (begint niet met een letter of getal)
Ozzie- (eindigt niet met een letter of getal)
Ozzie.-PHPhulp (punt en streepje na elkaar mag niet)
 
Wouter J

Wouter J

27/12/2016 00:39:42
Quote Anchor link
Oh, maar die begin en eindig met een letter of getal maakt t een stuk makkelijker:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
/^[a-zA-Z0-9](?:[a-zA-Z0-9]|[.\s\-a-zA-Z0-9][a-zA-Z0-9])*$/

Oftewel: Een alnum, gevolgd door of een alnum of een speciaal teken die op zijn minst weer wordt gevolgd door een alnum. En dat laatste dan 0 of meer keer. Misschien iets leesbaarder in een parsing grammer syntax:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
String         <- Alnum AlnumOrSpecial*
AlnumOrSpecial <- Alnum / (Special Alnum)
Alnum          <- [a-zA-Z0-9]
Special        <- [-. ]
Gewijzigd op 27/12/2016 00:40:24 door Wouter J
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 00:59:33
Quote Anchor link
Ah, zo ja. Nice! Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Thanks very much :-)

Toevoeging op 27/12/2016 01:32:24:

PS

Kan ik dit

(?:[a-zA-Z0-9]|[.\s\-a-zA-Z0-9][a-zA-Z0-9])*

ook vervangen door

(?:[.\s\-]?[a-zA-Z0-9])*

En zo ja, is het een beter dan het ander of maakt dat niks uit?
 
Wouter J

Wouter J

27/12/2016 10:36:12
Quote Anchor link
Ja, dat kun je veranderen. En ik zou zeggen dat de eerste wellicht wat sneller zou zijn, aangezien de tweede een geneste optional quantifier heeft (? en *). Hierdoor moet de engine in het geval van een non-match veel backtracking toepassen, wat het geheel trager zou maken.

Maar voor simpele HTML5 input validatie is dat allemaal over-optimalisatie. En zou dan wel voor jouw optie kiezen, een stuk leesbaarder naar mijn idee.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 12:22:30
Quote Anchor link
Wouter, thanks.

Ik wil eigenlijk toch terug naar de eerste variant die jij had voorgesteld. Dus geen dezelfde vreemde tekens achter elkaar, maar verschillende vreemde tekens achter elkaar mag wel.

Dus niet 2x een spatie achter elkaar maar een punt en een spatie mag bijvoorbeeld wel.

Ik vond dit zelf wel een hele toffe oplossing van jou:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
([.\s-])  # punt, spatie en streepje    
(?!\1)    # niet gevolgt door hetzelfde teken

Het enige nadeel is nu dat ik na een punt, streepje of spatie een gek teken kan zetten. Je zou dus bijvoorbeeld .* kunnen doen, terwijl een sterretje niet is toegestaan.

Wat ik dus zou willen, is dit:

We hebben vreemde tekens: [.\s-]
En cijfers en letters: [0-9a-zA-Z]

Cijfers en letters mogen gewoon achter elkaar. Geen enkel probleem.

Maar een vreemd tegen moet gevolgd worden door óf een cijfer of letter óf een ANDER vreemd teken.

Is dat op een handige manier te doen? Het mooiste zou zijn als je kunt zeggen ... een vreemd teken moet gevolgd worden door [.-\s0-9a-zA-Z] maar dan zonder datzelfde vreemde teken. Ik kan wel voor ieder vreemd teken een aparte groep maken waar dat teken door gevolgd moet worden, maar dan wordt de regex zo enorm lang (in de praktijk zijn het zelfs nog een paar meer vreemde tekens).

Maar goed, dus even samengevat.

Cijfers en letters mogen elkaar gewoon opvolgen, maar een vreemd teken mag niet door datzelfde vreemde teken worden gevolgd, maar wel door een ander vreemd teken of een cijfer of letter.

Weet je daar nog iets voor? Dat zou geweldig zijn.
 
Wouter J

Wouter J

27/12/2016 16:28:35
Quote Anchor link
Look arounds zijn zero-length assertions. Deze worden dus wel gematched, maar zorgen dus niet voor het consumen van de gematchde string. Dus /^(?:(\w)(?!\1))+$/ zal een string matchen als deze volledig bestaat uit woord tekens (de \w) terwijl deze niet opgevolgd worden door hetzelfde teken (het (?!\1) gedeelte).

Dus ([.\s-])(?!\1) matched alleen de punt, spatie of streepje. Niet het teken daarna (het controleert alleen of het teken daarna niet hetzelfde teken is). Dus /^(?:[a-zA-Z0-9]|([.\s-])(?!\1|$))+$/ zal moeten werken naar mijn idee.

https://jsbin.com/jabiloxoju/edit?js,output
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 16:38:21
Quote Anchor link
Dat ziet er tof uit en daar moet ik wel mee vooruit kunnen.

Ik snap alleen niet waarom "abc." een negatieve match oplevert. Die zou toch moeten kloppen?
 
Wouter J

Wouter J

27/12/2016 17:54:50
Quote Anchor link
De lookahead is (?!\1|$) oftewel: Niet \1 of $. Dus niet het einde van de string. Dat is precies wat je wou, toch?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 18:00:51
Quote Anchor link
Ah zo ... misschien dat ie toch wel op een vreemd teken mag eindigen ... maar dan kan ik gewoon |$ weghalen. Dat komt wel goed :-)

Thanks Wouter. Je hebt me weer wat bijgeleerd! :-)
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

28/12/2016 16:25:27
Quote Anchor link
In plaats van a-zA-Z zou je ook simpelweg a-z kunnen gebruiken in combinatie met de /i switch (flag) voor case-insensitive matching.

Mogelijk zou je ook aan een alternatieve oplossing kunnen denken waarbij je niet-legale karakters replaced (maar vermijd blacklists omdat je dan mogelijk niet alle ongewenste gevallen vangt) en dan na afloop deze (potentieel aangepaste) string vergelijkt met het origineel. Indien de twee strings verschillen wil dat zeggen dat er illegale karakters gestript zijn en dus dat de invoer ongeldig was.

Bij het zoeken naar een oplossing ben je niet per definitie beperkt tot de kaders van je regexp. En mogelijk maakt dat het regexp-deel een stuk eenvoudiger ;).
Gewijzigd op 28/12/2016 16:57:36 door Thomas van den Heuvel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2016 13:40:38
Quote Anchor link
>> In plaats van a-zA-Z zou je ook simpelweg a-z kunnen gebruiken in combinatie met de /i switch (flag) voor case-insensitive matching.

Thanks, ik zal dat straks nog eens proberen, hoewel ik meen ergens gelezen te hebben dat dat voor een html5 input pattern niet werkt, maar zeker weten doe ik dat niet meer.

>> Bij het zoeken naar een oplossing ben je niet per definitie beperkt tot de kaders van je regexp. En mogelijk maakt dat het regexp-deel een stuk eenvoudiger ;).

Klopt inderdaad, maar in sommige situaties vind ik een regex wel de "mooiere" oplossing. Vooral omdat het hier echt om een bepaald patroon gaat, en in mindere mate om de vraag 'zit dat teken er wel of niet in'. Maar wat je zegt klopt zeker. Er zijn meerdere mogelijkheden.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.